|
|
کدخبر: ۱۸۴۲۶۳

آمریکا در شوک و سردرگمی است

نخست وزیر پاکستان: "دیر یا زود" ایالات متحده باید طالبان را به رسمیت بشناسد.

عمران خان ، نخست وزیر پاکستان گفته است که دولت ایالات متحده "دیر یا زود" باید طالبان را که اکنون بر افغانستان حکومت می کند ، به رسمیت بشناسد.

خان روز شنبه در مصاحبه تلویزیونی با TRT World وابسته به دولت ترکیه گفت که ایالات متحده پس از تصرف افغانستان توسط طالبان در 15 اوت در حالت "شوک و سردرگمی" قرار دارد.

منتقدان می گویند دولت تحت حمایت غرب پس از تصمیم بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سقوط کرد. با وجود فشارهای شدید ، بایدن به مهلت 31 آگوست برای خروج نیروها پایبند بود و به طولانی ترین جنگ ایالات متحده پایان داد.

خروج نیروهای آمریکایی بخشی از توافقنامه ای بود که طالبان در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2020 امضا کردند. این توافقنامه در دوحه پایتخت قطر همچنین از طالبان خواسته است به گروه های مسلح مانند القاعده اجازه ندهند از خاک افغانستان برای انجام این کار استفاده کنند. حمله به آمریکا و متحدانش

اما تسلط چشمگیر نظامی افغانستان بر طالبان باعث شده است که ایالات متحده و موسسات مالی بین المللی روابط خود را با این کشور قطع کنند. دارایی های بانک مرکزی افغانستان به ارزش بیش از 9 میلیارد دلار به دلیل بحران نقدینگی توسط آمریکا مسدود شده است.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که اگر ایالات متحده ذخایر افغانستان را آزاد نکند ، این کشور ممکن است با "وضعیت آشفته" روبرو شود و ایالات متحده باید به یک راه حل برسد.

پاکستان که همسایه افغانستان است از این می ترسد که بحران اقتصادی و بشردوستانه بر آن تأثیر بگذارد. در حال حاضر میزبان نزدیک به 3.5 میلیون پناهنده افغان است.

تصور می شود که اسلام آباد روابط نزدیکی با طالبان دارد ، بسیاری از رهبران آنها در طول 20 سال جنگ علیه اشغالگری آمریکا در پاکستان ماندند. دولت خان از دولت های غربی می خواهد که با طالبان برخورد کنند.

وقتی از خان پرسیده شد که آیا او طرفدار طالبان است ، او پاسخ داد که او "راه حل های ضد نظامی" است و تنها راه حل درگیری در افغانستان از طریق مسالمت آمیز است.

خان در ادامه گفت پاکستان به تنهایی به رسمیت شناختن طالبان "تفاوت چندانی نخواهد داشت" اما به رسمیت شناختن قدرت های منطقه ای و همسایگان راه حل بهتری خواهد بود.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار