|
|
کدخبر: ۱۸۴۲۹۸

انورسادات به دست تنی چند از سربازان ارتش که وابسته به گروه جهاد اسلامی مصر بودند مورد سوءقصد قرار گرفت.

در  رژه نظامی  اکتبر ۱۹۸۱در قاهره، یعنی کمتر از یک ماه بعد از آغاز دستگیری مخالفان، انور سادات در جایگاه ویژه به دست تنی چند از سربازان ارتش مصر که وابسته به گروه جهاد اسلامی مصر بودند مورد سوءقصد قرار گرفت.

 

این گروه معترض به صلح مصر و اسرائیل و به رسمیت شناخته شدن اسرائیل توسط مصر بود. فتوای قتل انور سادات را عمر عبدالرحمان روحانی بلندپایه مصری صادر کرد بود.

 

مدت زمان سوءقصد به انور سادات تنها ۲ دقیقه به طول انجامید.

 

در روز رژه، انور سادات توسط محافظان حفاظت می‌شد. درست در زمانی که هواپیماهای میراژ از بالای میدان رژه با ارتفاعی پائین و به طور هماهنگ پرواز می‌کردند و تا حدی باعث پرت شدن حواس محافظان شدند، جیپ نظامی ای در روبروی جایگاه مخصوص که انور سادات در مقابل آن سان نظامی می دید در حال عبور بود که ناگهان افراد مستقر در داخل جیپ با پرتاب نارنجک و شلیک مسلسل اقدام به حمله به سوی جایگاه و به سوی شخص انور سادات را کردند.

 

انور سادات که در آن لحظه ایستاده بود مستقیما و از ناحیه سر مورد هدف تیر مسلسل قرار گرفت و درجا به قتل رسید.

 

انور سادات پس از اصابت تیر مسلسل به سرش، با سقوط به داخل جایگاه افتاد اما مهاجمان تا مقابل جایگاه ویژه به جلو آمدند زیرا گمان می‌کردند وی خود را به داخل زمین جایگاه انداخته‌ تا در مقابل تیراندازی ، پناه گرفته است.

 

یکی از مهاجمان به نام خالد اسلامبولی موفق به قرارگرفتن در مقابل جایگاه ویژه شد و با فریاد "مرگ بر فرعون" اقدام به بستن رگبار به سوی جسد انور سادات کرد.

 

به غیر از انور سادات که در جریان ترور به قتل رسید، مدعوین و مهمانان حاضر از جمله جیمز تولی وزیر وقت دفاع ایرلند و تنی چند از مشاورین آمریکایی حاضر در جایگاه ویژه مورد اصابت گلوله واقع شدند. همزمان با این جریان، هفت نفر از جمله سفیر کوبا در مصر کشته شدند و ۲۸ نفر نیز مجروح شدند.

 

انور سادات سریعا به بیمارستانی که در نزدیکی محل رژه قرار داشت فرستاده شد اما ساعاتی بعد به طور رسمی مرگ وی اعلام شد.

 

 حسنی مبارک معاون رئیس جمهور وقت مصر نیز که در حادثه ترور از ناحیه دست مورد اصابت تیر قرار گرفته بود، بر طبق قانون زمام امور را به دست گرفت.

 

از بازجویی‌های اولیه، ۲۴ نفر از عوامل ترور سادات در دادگاه نظامی مصر محاکمه شدند. متهمان حاضر در جلسه در قفس‌های فولادی نگهداری می‌شدند. با ورود متهمان به دادگاه، خالد شوقی فریاد کشید: من خالد استانبولی هستم. من قاتل سادات هستم. من قاتل فرعون هستم.

 

در جلسه روز ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۸۱ وکلای مدافع متهمان ادعا کردند که سادات مهدورالدم و ریختن خونش مباح بوده‌است. نهایتا پس از اعلام حکم دادگاه، خالد اسلامبولی به اعدام و ایمن الظواهری و شیخ عمر عبدالرحمان هر کدام به زندان محکوم شدند.

 

 

حجم ویدیو: 6.77M | مدت زمان ویدیو: 00:01:50

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار