|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۳۲

شی جین نسبت به تنش های دوران جنگ سرد در آسیا و اقیانوسیه هشدار داد

اظهارات شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، پیش از دیدار مجازی آتی با جو بایدن، همتای آمریکایی خود بیان می شود.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نسبت به بازگشت به تنش‌های دوران جنگ سرد در منطقه آسیا و اقیانوسیه هشدار داد و پیش از دیدار مجازی با همتای آمریکایی‌اش، از همکاری جهانی خواست.

شی روز چهارشنبه در یک پیام ویدئویی ضبط شده به یک مجمع مدیر عامل در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) گفت که تلاش ها برای ترسیم خطوط ایدئولوژیک یا تشکیل حلقه های کوچک بر اساس زمینه های ژئوپلیتیک شکست خواهد خورد. وی گفت: منطقه آسیا و اقیانوسیه نمی تواند و نباید دوباره وارد تقابل و تقسیم دوران جنگ سرد شود.

اظهارات رئیس جمهور چین اشاره آشکاری به تلاش های ایالات متحده با متحدان و شرکای منطقه ای از جمله گروه چهارگانه با هند، ژاپن و استرالیا بود تا آنچه را که آنها به عنوان نفوذ اقتصادی و نظامی اجباری فزاینده چین می بینند، صریح جلوه دهند.

تنش‌ها بین چین و ایالات متحده در سال‌های اخیر افزایش یافته است و واشنگتن نگرانی‌هایی را در مورد اقدامات پکن در دریای چین جنوبی و همچنین موضع این کشور در مورد هنگ‌کنگ، سین کیانگ و تایوان ایجاد کرده است. در میان اصطکاک، دو طرف مذاکرات را برای بهبود ارتباطات آغاز کردند و در ماه اکتبر، مقامات اعلام کردند که شی و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قبل از پایان سال یک دیدار مجازی برگزار خواهند کرد.

مقامات نگفته اند که این نشست چه زمانی برگزار می شود، اما خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع ناشناس گفته است که شی و بایدن می توانند مذاکرات را تا روز دوشنبه برگزار کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار