|
|
کدخبر: ۱۸۴۴۵۸

ارمنستان پس از درگیری های مرزی آذربایجان آتش بس اعلام کرد

وزارت دفاع ارمنستان می گوید که آتش بس با میانجیگری روسیه پس از درگیری ها انجام شد.

وزارت دفاع در ایروان اعلام کرد که ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری روسیه به آتش‌بس دست یافته‌اند و به خصومت‌هایی که در اوایل روز در امتداد مرزشان آغاز شد، پایان دادند.

درگیری‌هایی که به گفته ارمنستان منجر به کشته شدن یکی از سربازان این کشور و دستگیری ده‌ها تن دیگر در روز سه‌شنبه شد، یک سال پس از جنگ دو طرف بر سر منطقه کوهستانی مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی، نگرانی‌ها از شعله‌ور شدن آتش دیگری را برانگیخت. با میانجیگری طرف روسی توافق شد که آتش بس در مرز شرقی ارمنستان از ساعت 18:30 (14:30 به وقت گرینویچ) انجام شود. وزارت دفاع ارمنستان در بیانیه ای اعلام کرد که وضعیت نسبتاً باثبات شده است.

دولت آذربایجان بلافاصله آتش بس را تایید نکرد. پیش از این، وزارت دفاع ارمنستان از تلفات و مجروح شدن نیروهای ارمنی در نتیجه درگیری خبر داده بود و افزود که تعداد تلفات در حال بررسی است و ایروان "کنترل دو موضع نظامی خود را از دست داده است". این وزارتخانه بعداً اعلام کرد که 12 نظامی ارمنی توسط ارتش آذربایجان اسیر شده اند. درگیری مسلحانه شش هفته ای سال گذشته برای کنترل منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی بیش از 6500 کشته برجای گذاشت و در نوامبر با آتش بس با میانجیگری روسیه پایان یافت.

بر اساس توافقنامه آتش‌بس ۲۰۲۰، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، واگذار کرد. اوایل روز سه‌شنبه، دو طرف اتهامات طرف مقابل مبنی بر آغاز جنگ در امتداد مرز مشترک خود را مبادله کردند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد: «نیروهای مسلح ارمنستان در ساعت 11 صبح (به وقت گرینویچ ساعت 07:00 به وقت گرینویچ) اقدام به تحریکات گسترده در مرز دولتی آذربایجان کردند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای ارمنی به مواضع آذربایجان در ولسوالی‌های کلباجار و لاچین حمله کردند» و در این درگیری دو نظامی آذربایجان زخمی شدند. نیروهای آذربایجانی «پیشروی دشمن را متوقف کردند، نظامیان ارمنی را محاصره و بازداشت کردند». وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد که نیروهای آذربایجان قبل از عقب راندن توسط نیروهای ارمنی "تلاش کردند از مرز دولتی ارمنستان در جهت شرقی عبور کنند".

مقامات سازمان ملل، اتحادیه اروپا و روسیه از دو طرف خواسته بودند که درگیری را متوقف کنند. روسیه یک پایگاه نظامی در ارمنستان و همچنین یک نیروی حافظ صلح در قره باغ کوهستانی دارد.

از زمان جنگ سال گذشته، این کشورها تبادل آتش گاه به گاه در امتداد مرز مشترک خود را گزارش کرده اند، که باعث ایجاد ترس از شعله ور شدن دوباره در مناقشه ارضی آنها شده است. روز یکشنبه، آنها اتهامات گشودن آتش در مرز خود در نزدیکی قره باغ را مبادله کردند.

روز شنبه، مقامات قره باغ کوهستانی گفتند که تنها راه ارتباطی ارمنستان به منطقه جدایی طلب - کریدور لاچین - به دلیل حادثه ای بین دو طرف برای مدت کوتاهی بسته شد. ارمنی های قومی در قره باغ کوهستانی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 از آذربایجان جدا شدند و درگیری های متعاقب آن حدود 30000 نفر را کشتند.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار