|
|
کدخبر: ۱۸۴۵۱۶

فرانسه برای حل بحران لبنان با عربستان سعودی همکاری می کند

امانوئل مکرون می گوید فرانسه و عربستان سعودی متعهد به حل مناقشه دیپلماتیک بین ریاض و بیروت هستند.

فرانسه و عربستان سعودی تماس تلفنی مشترکی با نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان داشته اند، ژستی که در حل بحران دیپلماتیک بی سابقه بین ریاض و بیروت مهم تلقی می شود.

این تماس روز شنبه در حالی انجام شد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از سفر به امارات متحده عربی و قطر، از عربستان سعودی دیدن کرد.

این پادشاهی و سایر کشورهای خلیج فارس ماه گذشته سفرای خود را از بیروت خارج کردند، زیرا یکی از وزیران دولت که از جنگ به رهبری عربستان سعودی در یمن انتقاد کرده بود، خشمگین شد. این وزیر روز جمعه استعفا داد . مکرون که برای مذاکره با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به عربستان سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت که ریاض متعهد شده است در کوتاه مدت مجددا تعامل مالی داشته باشد. او گفت: «بنابراین، اکنون به روشی کاملا مشخص کار می کنیم تا این موضوع را بین خودمان دو نفر جمع کنیم.

مکرون گفت که در جریان تماس با میقاتی، او و شاهزاده سلمان "پیام روشنی را که عربستان سعودی و فرانسه می خواهند کاملا متعهد باشند" منتقل کردند. مکرون پیش از خروج از پادشاهی به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم خود را متعهد به حمایت از مردم لبنان کنیم و بنابراین هر کاری که ممکن است انجام می‌دهیم تا اطمینان حاصل شود که بازگشایی تجارت و اقتصاد می‌تواند انجام شود». وی افزود: ما همچنین از دولت [لبنان] می‌خواهیم که بتواند به طور عادی کار کند و بنابراین هر چه زودتر تشکیل جلسه داده و اصلاحات مفیدی را انجام دهد. رئیس جمهور فرانسه خاطرنشان کرد که فرانسه و عربستان سعودی برای ارائه کمک های بشردوستانه ضروری به لبنان که با بحران اقتصادی ناشی از شکست در دولت و فساد فراگیر مواجه است، همکاری خواهند کرد.

میکاتی گفت که تماسی که با شاهزاده سلمان و مکرون داشت "گامی مهم" در جهت احیای روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس بود. کابینه لبنان در بیانیه ای در فیس بوک اعلام کرد که میقاتی بر تعهد دولتش به انجام اصلاحات تاکید کرده است. این مداخله دیگری از سوی ماکرون برای کمک به لبنان بود، کشوری که زمانی تحت الحمایه فرانسه بود. این اولین تماس بین ولیعهد سعودی و نخست وزیر لبنان از زمان روی کار آمدن میقاتی در ماه سپتامبر بود. مکرون گفت که در بازگشت به پاریس با همتای لبنانی خود میشل عون تماس خواهد گرفت.

مکرون رهبری تلاش های بین المللی برای حل بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان را بر عهده داشته است. اما علیرغم اینکه بسیاری از سرمایه سیاسی خود را برای بیش از یک سال روی این موضوع گذاشته است، او تاکنون نتوانسته است سیاستمداران متخاصم کشور را برای انجام اصلاحات اقتصادی که قفل کمک های خارجی حیاتی را باز می کند، سوق دهد.

در ماه اکتبر، ریاض فرستاده لبنان به پادشاهی را اخراج کرد، سفیر خود را در بیروت فراخواند و واردات لبنان را به دنبال اظهارات جورج کرداهی، متحد جنبش حزب الله که ریاض آن را یک سازمان "تروریستی" می داند، ممنوع کرد. امارات و بحرین نیز همین روند را دنبال کردند.

کرداهی روز جمعه هنگام استعفا گفت که به نفع کشورش برای کمک به پایان دادن به اختلافات عمل می کند. حزب الله مورد حمایت ایران یکی از قدرتمندترین بازیگران در سیاست لبنان است. عربستان سعودی و ایران مدت‌هاست که برای نفوذ در منطقه، از جمله لبنان، که با یک بحران اقتصادی عمیق دست و پنجه نرم می‌کند و به شدت نیازمند حمایت مالی از سوی کمک‌کنندگان منطقه‌ای و بین‌المللی است، مبارزه کرده‌اند. به نقل از الجزیره، صفحه جدیدی در روابط لبنان و عربستان سعودی باز شده است. این واقعاً یک تغییر در استراتژی و سیاست از جانب ریاض است. سیاست آن این بوده است که "برای ما تعامل با دولتی که تحت کنترل حزب الله تحت حمایت ایران است بی فایده است". و دولت میقاتی به همراه متحدانش تحت سلطه حزب الله است. بنابراین اکنون، ولیعهد با نخست وزیر لبنان صحبت می کند و نخست وزیر در توییتی که این یک شروع جدید است، به احیای روابط برادرانه کمک خواهد کرد.» زیرا ما باید به خاطر داشته باشیم که کشورهای عربی خلیج فارس متحدان سنتی لبنان بودند. خدر افزود: اما این رابطه برای سال‌ها از آنچه عربستان سعودی به عنوان کنترل و تسلط ایران بر سیاست لبنان می‌داند تیره شده است. بنابراین اولین گام برداشته شده است، اما هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا مانند گذشته بازسازی خواهد شد یا خیر.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار