|
|
کدخبر: ۱۹۶۳

مشاور اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق گفت: امیدواریم در دوره روحانی صفحه جدیدی از روابط میان دو کشور بر اساس اصل منافع مشترک، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور دیگران گشوده شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، روزنامه‌ الحیات چاپ لندن اظهار کرد: علی الموسوی با بیان این ادعا که سفر رییس جمهور ایران به عراق یک سفر " نمادین " به مناسبت اتمام دوره ریاست جمهوری‌اش است و تنها به زیارت عتبات عالیات در بغداد، نجف و کربلا اختصاص خواهد داشت، گفت: ‌ سفر احمدی‌نژاد به عراق سفری «سیاحتی زیارتی» است و انتظار نداریم که توافقنامه‌های رسمی طی این سفر دو روزه صورت گیرد اما محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران با مسوولان کشور از جمله نوری المالکی، نخست وزیر، خضیر الخزاعی، معاون رییس جمهور و اسامه النجیفی، رییس پارلمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی ادامه داد: ‌بیماری جلال طالبانی، رییس جمهور عراق موجب تاخیر در زمان انجام این سفر شده است اما امیدواریم که حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران به زودی برای بررسی مسایل حائز اهمیت دو کشور و منطقه به عراق سفر کند.

ارکان زیباری، از نمایندگان فهرست العراقیه و عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز درگفت‌وگو با روزنامه‌ الحیات بیان کرد: امیدواریم در دوره روحانی صفحه جدیدی از روابط میان دو کشور بر اساس اصل منافع مشترک، احترام متقابل و دخالت نکردن در امور دیگران، گشوده شود.

وی افزود: انتظار نداریم که بعد از روی کار آمدن روحانی تغییر زیادی در سیاست‌های ایران در قبال عراق ایجاد شود اما امیدواریم که(رییس جمهور جدید ایران) به شکل جدی در راستای حل مشکلات میان دو کشور قدم بردارد.

زیباری گفت: درایران نهادهای دولتی با ترکیبات بسیار پیچیده وجود دارند از این رو بسیار دشوار است که یک شخص بتواند به تغییر سیاست‌های خارجی این کشور بپردازد.

عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفراحمدی‌نژاد به عراق گفت: بیش از یک سال است که رییس‌جمهور دعوت‌نامه از طرف آقای طالبانی رییس جمهور عراق دریافت کرده بودند که سفری رسمی در چارچوب روابط دو جانبه به عراق داشته باشند. این سفر به دلیل بیماری آقای طالبانی به تاخیر افتاد و با توجه به ادامه این بیماری تاخیر ادامه داشت.

وی افزود: ایده‌ای که مطرح است و دوستان عراقی ما بر آن اصرار داشتند این بود که پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد این سفر به میزبانی معاون رییس جمهور عراق که در حال حاضر کفیل ریاست جمهوری است انجام شود. برنامه‌ریزی برای آخر این هفته صورت گرفته است امیدواریم این سفر انجام شود و آن را اقدام مثبتی می‌دانیم که در چارچوب روابط دوجانبه وبهبود روابط دوستانه و عمیق دو کشور موثر خواهد بود..

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار