|
|
کدخبر: ۲۰۶۰

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد: به دلیل این که کشور عراق موفق به تکمیل خط لوله صادرات گاز ایران در خاک خود نشده است، صادرات گاز به این کشور در تاریخ پیش بینی شده محقق نمی شود.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، حسین بیدارمغز با تاکید بر این که ایران طبق زمان اعلام شده آمادگی آغاز صادرات گاز به عراق را دارد گفت: ایران خط لوله صادرات گاز به عراق را در خاک خود آماده کرده است و هم اکنون آمادگی ارسال گاز به این کشور را دارد.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد: با وجود آمادگی ایران برای آغاز صادرات گاز اما عراق است هنوز خط لوله دریافت گاز را در خاکش تکمیل نکرده است به همین دلیل صادرات گاز ایران به عراق در این ماه محقق نمی شود.

به گفته مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران، صادرات گاز به عراق با ۵ تا هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز می شود و به تدریج به ۲۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش می‌یابد.

پیش ار این از سوی مسوولان از آغاز صادرات گاز کشور در تیرماه به کشور عراق خبر داده بودند.

صادرات گاز ایران به عراق از دو نقطه صورت می‌گیرد که یک خط لوله آن برای تامین نیروگاه البغداد و المنصوریه خواهد بود و خط لوله دوم نیز از خرمشهر آغاز می‌شود تا گاز مورد نیاز نیروگاه بصره را تامین کند که حجم ارسال گاز با این خط لوله نیز ۲۰ تا ۲۵ میلیون متر مکعب در روز است.

قیمت صادرات گاز ایران به عراق براساس فرمول فروش نفت خام و فرآورده‌های نفتی(نفت کوره و گازوئیل) تعیین می‌شود و طبق تاکید مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قیمت گاز صادراتی ایران به عراق در حد قیمت صادرات گاز به ترکیه است و قیمت آن از قیمت گاز وارداتی ترکمنستان به ایران کمتر نیست.

همچنین درآمد روزانه کشور از صادرات گاز به عراق در ابتدا بین ۱.۵ تا ۲ میلیون دلار خواهد بود.

خط لوله صادرات گاز ایران - عراق – سوریه – لبنان که در منطقه به عنوان " خط لوله دوستی " و از سوی رسانه‌های غربی به عنوان " خط لوله اسلامی " شناخته می شود خط لوله ای ۵۶ اینچی با ظرفیت انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز است که گاز آن از طریق دو تا سه فاز میدان گازی پارس جنوبی تامین خواهد شد.

این خط لوله‌ پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتری از عسلویه آغاز و بعد از عبور از عراق و سوریه، لبنان و دریای مدیترانه می‌تواند تا اروپا نیز ادامه یابد و گاز مورد نیاز این قاره را تامین کند. هزینه این خط لوله همراه با مراکز تقویت فشار آن ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

مذاکرات این تفاهم‌نامه گازی از سال ۸۸ آغاز شد و توافق‌نامه صادرات گاز ایران و سوریه در دیدار وزیران ایران و سوریه بین جواد اوجی(معاون وزیر نفت ایران در امور گاز) و علی عباس(معاون وزیرنفت و منابع معدنی سوریه) مرداد ۱۳۹۰ به امضا رسید. پیش‌تر نیز توافق‌نامه‌های جداگانه‌ای بین ایران و عراق و همچنین سوریه و عراق امضا شده بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار