|
|
کدخبر: ۲۲۴

سفیر سوریه در چین گفته است که ایغورهای سین‌کیانگ در ارودگاهی در پاکستان آموزش می‌بیند و سپس برای جنگ در کنار شورشیان علیه دولت دمشق به سوریه می‌روند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، عماد مصطفی سفیر سوریه در چین در گفت‌وگو با روزنامه دولتی " گلوبال تایمز " گفته است، ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد در حدود ۳۰ جوان ایغوری برای گذارندان دوره‌های آموزش نظامی به پاکستان رفته و سپس از آنجا عازم ترکیه شده‌اند.

وی افزود: ما احتمال می‌دهیم آنها به این دلیل بعد از دریافت‌ آموزش‌های نظامی به ترکیه رفته‌اند تا به شورشیان سوریه محلق شوند و به احتمال زیاد آنها در حال حاضر در شهر شمالی حلب در حال جنگ هستند اما در این مورد مطمئن نیستیم.

این اظهارات یک روز پس از آن منتشر شد که گلوبال تایمز گزارش داد، معارضان مسلح سوری به " مسلمانان تندرویی " که در منطقه سین کیانگ با ارتش چین مبارزه می‌کنند آموزش نظامی داده‌اند.

گلوبال تایمز در گزارش خود همچنین تاکید کرد بود که برخی از اعضای فرقه " ترکستان شرقی " از خاک ترکیه وارد سوریه شده‌اند و در عملیات تروریستی معارضان مسلح سوری شرکت کرده و علیه ارتش بشار اسد جنگیده‌اند.

درگیری در منطقه اویغور سین‌کیانگ که در نزدیکی جاده ابریشم قرار دارد منجر به کشته شدن تعداد زیادی از مردم این منطقه شده است. در مرگبارترین این درگیری‌ها در سال ۲۰۰۹ حدود ۲۰۰ نفر در شورش‌های شهر " ارومچی " کشته شدند.

هرچند پلیس چین این حملات را تروریستی خوانده است اما " کنگره اویغورهای جهان " در بیانیه‌ای اعلام کرده است کشتن یک اویغور جوان از سوی نیروهای پلیس چین مردم این منطقه را به تلافی وادار کرده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار