|
|
کدخبر: ۲۴۰۳۴

ظریف در کنفرانس مطبوعاتی مطرح کرد

ما نیاز داریم که آمریکا حسن نیت خود را عملا نشان دهد تا بتوانیم به سمت یک مسیر گام برداریم و باید از دامن زدن به مسائلی که مشکلات را پیچیده می‌کند، دوری کرد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، کنفرانس خبری محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان آغاز شد. ظریف با ویلچر وارد سالن کنفرانس شد. وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد برای اولین بار بیانیه مشترک صادر کردیم و در سطح کارشناسان مذاکرات را ادامه خواهیم داد و در نوامبر مجددا مذاکره خواهیم کرد.

ما جزئیات را منتشر نمی‌کنیم و جزئیات را در اتاق مذاکرات مطرح می‌کنیم به رغم احترامی که برای خبرنگاران قائلیم.

ظریف در ادامه عید سعید قربان را تبریک گفت و ما باید به سمت یک هدف مشترک حرکت کنیم و آن حرکت به سمت دستیابی به حقوق ملت ایران و اعتماد سازی در این خصوص است.

وی گفت: ما احساس می کنیم که دلیلی برای نگرانی از برنامه هسته ای ایران نیست و هدف ما ایجاد می‌کند که نگرانی‌های احتمالی را رفع کنیم و امیدواریم با متانت و صبر و اجماع داخلی مذاکرات را پیش ببریم و خوش بین هستم که بتوانیم به اهداف مشترک برسیم وی تصریح کرد که وارد مرحله‌ سختی شده‌ایم در حال حاضر.

ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار کریستین ساینس مانیتور گفت: مذاکرات نشان می‌دهد که دو طرف جدی هستند و می‌خواهند زمین مشترکی را ایجاد کنند و ما با همکاران خود این موضوع را پیگیری کرده و این را به تهران منتقل خواهیم کرد و ما با اراده کافی سیاسی می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم و باید به جلو حرکت کنیم تا مشکلات مرتفع شود.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که پیش از مذاکرات شما اشاره کردید که جدیت طرف مقابل را می‌سنجید و آیا گام‌های طرف مقابل متوازن بود یا خیر گفت: ‌ این مذاکرات بیش از هر چیز برای ایجاد اعتماد متقابل است چرا که مردم ایران اعتماد زیادی به نحوه برخورد جامعه غربی با جمهوری اسلامی ندارند و لذا نیاز است که این اعتماد متقابل ایجاد شود هرچند که از نظر ما دلیلی برای بی‌اعتمادی به ایران وجود ندارد و ما باید گام‌های متوازنی برداریم که اعتماد متقابل باز گردد و این برای ۵ + ۱ هم مهم است و احساس می‌کنم قدم مهمی برداشتیم و بحث‌ها جدی بود و وارد جزئیاتی شدیم که دو طرف به آن نیاز داشتند و توازن لازم به نظر من وجود داشت و امیدواریم این شروع خوبی برای گام‌های بعدی باشد.

ظریف در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: ما نیازی داریم که به آینده با دید مثبت نگاه کنیم و به عقب برنگردیم و ما در حال حاضر میلی داریم که همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. به نظر من طرف دیگر باید قدری بهتر این واقعیت‌ها را قبول کند تا به این ترتیب برخی از شکاف‌ها پر شود و البته این اتفاق‌هایی که افتاد برای ۵ + ۱ جدید بود و آنها اکنون برای واکنش به پیشنهادهای ما به وقت نیاز دارند و امیدوارم راه حل منطقی در پیش بگیرند و ما نیاز داریم که آمریکا حسن نیت خود را عملا نشان دهد تا بتوانیم به سمت یک مسیر گام برداریم و باید از دامن زدن به مسائلی که مشکلات را پیچیده می‌کند، دوری کرد.

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری تأکید کرد: با توجه به اینکه موضوعات فعلی فنی و تخصصی هستند پیشنهاد شد برای جلوگیری از اتلاف وقت، موضوعات فنی تا فاصله نشست بعدی پیگیری شود و من احساس می‌کنم سطح شرکت کنندگان در سطح قابل توجهی خواهد بود و افرادی هستند که از تخصص بسیار بالایی در امور هسته‌ای برخوردار هستند و شاید نیاز باشد که در دور آینده افرادی که تخصص تحریم‌ هم داشته باشند، در تیم هسته‌ای اضافه کنیم.

ظریف در پاسخ به خبرنگار المانیتور هم گفت: ‌ ما یک دور نشست در سطح وزرا تا به امروز داشته‌ایم و من حاضر هستم که باز هم در سطح وزرا جلسه داشته باشم و من از دو روز گذشته راضی هستم و از همکاران تقاضا کردم که مذاکرات را آقایان عراقچی و تخت روانچی از جانب ما شرکت کنند و ما یک تیم دائمی خواهیم داشت. این دور از مذاکرات بسیار جدی بود و ما یک هدفگیری سیاسی نیاز داریم و اراده مورد نیاز و حرکت مورد نیاز سیاسی برای ما ایجاد شد و امیدوارم در آینده هم بتوانیم در سطح وزرا برای نهایی کردن توافقات جلسه داشته باشیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار