|
|
کدخبر: ۳۰۰

افزایش قیمت جهانی طلا برای سومین روز متوالی تا سطح هزار و ۲۶۰ دلار در هر اونس، موجب شد که قیمت سکه در بازار داخلی با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شود. درست بر خلاف قیمت ارز که روز گذشته همزمان با کاهش تقاضای دلار برای مصارف تجاری، ثبات نسبی داشت.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، با خروج از فضای روانی بازار طی هفته جاری، دلالان در بازار همچنان حضور دارند و این موضوع نشان می‌دهد فضای ناشی از تداوم خوش‌بینی‌ها، هنوز نتوانسته مانع از فعالیت سفته بازی در بازار ارز شود.

ثبات نرخ ارز، افزایش قیمت سکه
گروه بازار پول - افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی را بالا برد. در عین حال تا بعد از ظهر نرخ ارز نسبت به قیمت‌های روز دوشنبه تقریبا تغییر زیادی نداشت.


دیروز نرخ دلار همانند روز دوشنبه تقریبا در سطح ۳۴۰۰ تومان باز شد و دوباره تا ۳۳۸۰ تومان افت کرد. سکه، اما با ۱۵ هزار تومان افزایش روبه‌رو شد. نوسان قیمت سکه و طلا همراستا با قیمت‌های جهانی چند روزی است که همسو شده است. این اتفاق البته با افت قیمت‌های بین‌المللی نیز تقریبا تطابق بهتری نسبت به ماه‌های گذشته یافته است.


بازار ارز در این روزها تقاضای زیادی برای مصارف تجاری ندارد. میزان واردات به گفته فعالان این حوزه تقریبا نسبت به سال‌ها و ماه‌های پیش همچنان در کمترین سطح است. در مرکز مبادلات هم تعلل در تخصیص ارز همچنان تقاضای کل را کاهش داده و سرعت آن را کند کرده است.
در عین حال حضور تقویت شده دلالان در بازار نشان می‌دهد که فضای سیاسی و اقتصادی کشور همچنان نتوانسته از میزان سفته بازی در این بازار بکاهد. در واقع هنوز چشم‌انداز مناسبات سیاسی و اقتصادی در کشور شفاف نیست و انتظار می‌رود تا در صورت تداوم این وضعیت حتی با شروع دولت جدید و حتی با وجود افزایش تقاضای خرید در بازار سهام، بازار ارز جذابیت خود را از دست ندهد.


دیروز همچنان برخی خبرها از جمله خبر برداشته شدن ارز مرجع از مصارف ارزی کشور همچنان نقل محافل بود. در عین حال خبر حذف آن برای واردات کالاهای اساسی مورد تکذیب رییس‌کل سازمان توسعه تجارت واقع شد. حمید صافدل با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه یا دستور‌العملی در خصوص حذف ارز مرجع کالاهای اساسی به دست ما نرسیده، گفت: همچنان کالاهای اساسی ارز مرجع و دارو ارز مبادله‌ای می‌گیرد و هیچ تغییری صورت نگرفته است.


تغییر و دگرگونی در قیمت ارز مرجع همواره مورد توجه بازار بوده است. از این رو بازار به این مقوله نیز واکنش هوشیارانه دارد. دیروز از این بابت البته بازار تغییری نداشت، اما بحثفشارهای بین‌المللی البته با تاثیر موقت بازار را نگران کرده است.


قیمت‌های داخلی
دیروز در کنار دلار ۳۳۸۰ تومانی یورو نیز بر نرخ ۴۴۰۰ تومانی ثابت ماند. پوند انگلیس هم با ۵۱۴۰ تومان در سطح نرخ‌های روز دوشنبه باقی ماند. درهم امارات هم ۹۲۰ تومان قیمت خورد که در مقایسه با قیمت روز قبل خود ۱۰ تومان ارزان شد. در بازار سکه بهای هر قطعه سکه بهار آزادی با ۱۵ هزار تومان افزایش تایک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بالا رفت. نیم سکه ۱۰ هزار تومان گران شد و ۶۱۰ هزار تومان بر تابلوها نقش بست.

ربع سکه نیز با همین میزان افزایش تا۴۱۰ هزار تومان تقویت شد. هرگرم طلای ۱۸ عیار هم به ۱۰۷ هزار تومان رسید که ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.


دیروز دلار مبادله‌ای بالا رفت
بانک مرکزی نرخ تمامی ارزها را دیروز سه شنبه در مرکز مبادلات ارزی اعلام کرد که بر این اساس نرخ مبادلاتی دلار، یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش یافتند. نرخ هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی ۲۴ هزار و ۷۸۷ ریال، هر پوند ۳۷ هزار و ۷۰۵ ریال و هر یورو ۳۲ هزار و ۳۷۶ ریال تعیین شد.


طلا در جهان
دیروز بهای جهانی طلا برای سومین روز متوالی افزایش داشت و تا ۱۲۶۰ دلار بالا رفت. این قیمت نسبت به روز دوشنبه تقریبا ۱۵ دلار افزایش داشت. هرچند در ادامه معاملات افت داشت و تا ساعات ۱۹ به وقت تهران به ۱۲۵۰دلار به‌ازای هر اونس رسید.


بهای طلا با رسیدن به ۱۱۸۵ دلار در روزهای اخیر به پایین‌ترین سطح ۳۴ ماه اخیر رسیده بود. افزایش تقاضا، اما دوباره موجب شد تا قیمت طلا مسیر افزایشی در پیش بگیرد. افزایش تقاضای فیزیکی در کف قیمت موجب افزایش دوباره شده است. افت قیمت طلا به دنبال سخنان رییس فدرال رزرو در نشست ماه اخیر مبنی بر کاهش تدریجی و توقف برنامه‌های انبساطی فدرال رزرو تقویت شد گرچه هنوز برخی از آمارهای اقتصادی مسیر بهبود اقتصادی را به طور کامل مورد تایید قرار نداده‌اند.

در عین حال اقتصاد کشورهای اروپایی و بازارهای نوظهور نیز به دلیل تلاش برای بالا نگاه داشتن نرخ رشد اقتصادی طلا را برای تقابل با تورم انتظاری خریداری می‌کنند، در روزهای اخیر افت هیجانی و شتابان قیمت طلا با افزایش تقاضای خریدهای فیزیکی مواجه شده و قیمت‌ها دوباره رشد کرد.


در عین حال کاهش تقریبا سهم ۷/۵۸ میلیارد دلاری طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا اعتقاد به بالا ماندن قیمت طلا را در بین سرمایه‌گذاران کاهش داده است.


بر اساس گزارش‌های رسیده در روز دوشنبه ۵/۱ تن طلا از یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها خارج شد و حجم طلا در این صندوق تا ۲۰۴۳ تن رسید.
در حالی که این میزان هم‌اکنون پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۰ است میزان فروش طلا در روز دوشنبه کمترین حد در دو هفته اخیر بوده است.
بهای طلا در سپتامبر ۲۰۱۱ در پی ثبات نرخ بهره در سطح صفر درصد در آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون به بالاترین حد تا ۱۹۲۱ دلار افزایش یافت. بهای طلا در انتظار اعلام نرخ بیکاری در این هفته است. برخی افزایش تقاضای خرید را از این منظر تاثیر‌پذیر می‌دانند.


طلا از مرز مقاومتی ۱۲۵۰دلار عبور کرد
همچنین قیمت جهانی طلا دیروز در معاملات آتی بازارهای آسیایی افزایش یافت و به بیش از ۱۲۶۰ دلار رسید.
به گزارش سایت طلا به نقل از اینفولاین، روز جمعه هفته گذشته قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین حد خود در سه سال اخیر رسید و تا ۱۱۸۰ دلار کاهش یافت. بهای این فلز در پی افزایش خرید از سوی سرمایه‌گذاران چینی به ۱۲۶۲ دلار رشد کرد.


بر اساس این گزارش، روز دوشنبه کاهش ارزش دلار در اولین روز از سه ماهه سوم سال جاری میلادی از بهای جهانی طلا حمایت کرد. اخیرا انتشار اطلاعات اقتصادی از منطقه یورو، ژاپن و آمریکا نیز نشانگر بهبود اوضاع اقتصادی جهان است که منجر به افزایش شاخص‌های سهام شده است.


تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئن افزایش یافته، این در حالی است که تولیدات صنعتی ژاپن و منطقه یورو ثابت باقی مانده است.
معامله گران و سرمایه‌گذاران بازار در انتظار انتشار گزارش میزان نرخ بیکاری ماهانه آمریکا در روز جمعه هفته جاری هستند که انتشار این گزارش مهم‌ترین عامل برای تعیین روند آتی بهای طلا و دلار است.


کاهش نرخ بیکاری آمریکا، کاهش میزان خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا و در نتیجه افت بهای جهانی طلا را در پی خواهد داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار