|
|
کدخبر: ۳۷۸۳

یادداشت جالب تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی امریکا

پذیرش این طرح به معنای ارسال پیامی به رهبران ایران در این باره است که ضرب الاجل های آمریکا پوچ هستند و بیزاری عمومی از دخالت نظامی آمریکا در کشوری دیگر در خاورمیانه در نهایت بدین معنا خواهد بود که جمهوری اسلامی می تواند با به مبارزه طلبیدن آمریکا راه خود را باز یابد».

به گزارشامیدبه نقل از فردا،یک تحلیلگر ارشد در شورای روابط خارجی امریکا کوتاه آمدن امریکا از ادعاهایش در مقابل سوریه را به معنای بلند کردن پرچم سفید به علامت تسلیم در مقابل ایران است.

سوزان مالونی در مقاله ای که روی وب سایت موسسه بروکینگز منتشر شده، نوشت: «باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نطق تلویزیونی خود در روز سه شنبه اعلام کرد: ناکامی در مقابله با استفاده از تسلیحات شیمیایی سبب تضعیف اقدامات بازدارنده علیه دیگر تسلیحات کشتار جمعی و جسور شدن ایران به عنوان هم پیمان اسد می شود که باید بین این که آیا باید با ساخت سلاح هسته ای قوانین بین المللی را نادیده بگیرد یا مسیری صلح آمیز تر در پیش گیرد، یکی را انتخاب کند. در همین حال، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه این کشور هر دو در دفاع از اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه به صورت فزاینده ای بر موضوع ایران متمرکز شده اند. از این منظر،ناکامی در اجرایی کردن خط قرمز واشنگتن در استفاده از تسلیحات شیمیایی با به اهتزاز در آوردن پرچم سفید در مقابل تهران برابری می کند».

وی ادامه داد: «پذیرش این طرح به معنای ارسال پیامی به رهبران ایران در این باره است که ضرب الاجل های آمریکا پوچ هستند و بیزاری عمومی از دخالت نظامی آمریکا در کشوری دیگر در خاورمیانه در نهایت بدین معنا خواهد بود که جمهوری اسلامی می تواند با به مبارزه طلبیدن آمریکا راه خود را باز یابد».

وی سپس دیدگاه مشاور امنیت ملی بوش در این باره را اینگونه نقل کرده است: «استیفن هادلی، که در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش مشاور امنیت ملی آمریکا بود، در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست اعلام کرد ناکامی در حمله به سوریه سبب به استهزا گرفته شدن عزم و قاطعیت آمریکا در جلوگیری از قابلیت هسته ای ایران می شود».

مالونی از قول دنیس راس هم آورده است: «مدافعان دیپلماسی ایران به حمله آمریکا علیه سوریه نیاز دارند تا بتوانند دست یابی به راه حلی دیپلماتیک را برای بحران هسته ای ایران تسهیل کنند».

وی سپس با ارائه یک ارزیابی تاریخی استدلال کرده است که تندروی در مقابل ایران اساسا به نفع امریکا نیست.

مالونی نوشته است: «برای این که بدانیم مداخله نظامی جدید امریکا در خاورمیانه تا چه اندازه برای دیپلماسی جدید با تهران مخرب است باید به گرایش ها و روندهای سیاسی در ایران در پی حمله آمریکا به عراق توجه کنیم: زمانی که یک رئیس جمهور اصلاح طلب به سبب تلاش هایش به منظور تقویت تنش زدایی مورد استهزاء قرار می گیرد، رئیس جمهوری تندرو با نام محمود احمدی نژاد در صحنه سیاسی وارد و به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شود. این حقیقت که به نظر می رسد واشنگتن در حال حاضر دست یابی به راه حلی دیپلماتیک را ترجیح می دهد که توسط روسیه یکی دیگر از هم پیمانان سوریه مهندسی می شود، سبب پیچیده شدن بازی شطرنج گونه ایران می شود اما راهی که ایران انتخاب کرده است به نفع آمریکاست».

وی در پایان درباره تبعات حمله به سوریه در مذاکرات ایران و غرب می نویسد: «این فرضیه که تنها نمایش قدرتمندانه نظامی آمریکا در سوریه می تواند ایران را از دست یابی به تسلیحات کشتار جمعی منصرف کند اشتباه است. استفاده از دیپلماسی به منظور دفاع از اسد آمادگی تهران را برای همکاری با جامعه بین المللی در زمنیه سوالات هسته ای تقویت خواهد کرد. درست همان اقداماتی که اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق ایران طی جنگ ۱۹۹۱ برای بیرون کردن صدام از کویت انجام داد، روحانی و اطرافیان او نیز در تلاش برای اتخاذ موضعی خنثی هستند. امابا استفاده ازایران به عنوان بهانه ای برای اقدام نظامی در سوریه، آمریکا سبب تضعیف میانه روها و در نهایت از بین بردن چشم اندازها برای دیپلماسی با تهران خواهد شد».

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار