|
|
کدخبر: ۴۵۹۴

واکنش‌های متفاوت رسانه‌های داخلی و خارجی از شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که محافل داخلی با استقبال از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان، ‌ مواضع قاطعانه وی را حرکتی خردمندانه بر مدار سه اصل عزت، ‌حکمت و مصلحت دانستند.

به گزارشامیدبه نقل از مشرق، بدون شک سفر حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک یکی از مهمترین و حاشیه‌ساز‌ترین اتفاقات سیاسی کشورمان بود و از اهمیت زیادی برخوردار بود که مورد توجه هر یک از رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت.

جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی و بین‌المللی نگاه متفاوتی به این سفر نشان دادند، محافل داخلی با استقبال از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان، ‌ مواضع قاطعانه وی را حرکتی خردمندانه بر مدار سه اصل عزت، ‌حکمت و مصلحت دانستند و از سوی دیگر رسانه‌های غربی بر این باور هستند که لحن روحانی فراتر از حد انتظار آن‌ها بوده است.

رئیس جمهور کشورمان دوشنبه اول مهرماه عازم سفری پنج‌روزه به نیویورک شد، او قبل از برنامه سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات‌هایی را با روسای جمهور فرانسه، اتریش و نخست وزیران فیجی و پاکستان برگزار کرد.

روحانی همچنین پس ازسخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه CNN داشت و ضمن حضور در جلسه رهبران اسلامی، ملاقات با وزیر خارجه آلمان پایان بخش برنامه های روز سه شنبه وی در نیویورک بود.

رئیس جمهور برنامه های خود در روز چهارشنبه را با جلسه ای با تعدادی از شخصیت های برجسته رسانه‌ای آغاز کرد و در طول روز ضمن مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست و شبکه PBS ملاقات‌هایی را بادبیر کل سازمان همکاری های اسلامی، روسای جمهور تونس، لبنان، ترکیه، معاون رئیس جمهور عراق و نخست وزیر اسپانیا داشت و جلسه با برخیشخصیت‌های اندیشکده‌های آمریکاییپایان بخش برنامه های روحانی در روز چهارشنبه بود.

سخنرانی در نشست مجمع عمومی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای از جمله برنامه‌های رئیس جمهور کشورمان همچنین در روز پنج شنبه بود که پس از آن ضمن ملاقات‌هایی با دبیرکل سازمان ملل متحد و نخست وزیر ایتالیا، جلسه‌ای با اصحاب اندیشه آمریکایی برگزار کرد و در پایان در نشست ایرانیان مقیم آمریکا حضور یافت.

روحانی در روز پایانی سفر خود به نیویورک در افتتاحیه نشست وزرای جنبش عدم تعهد که با حضور دبیر کل و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، سخنرانی کرد و سپس در ادامه برنامه های خود در کنفرانس مطبوعاتی به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سفر حجت الاسلام روحانی نماینده جمهوری اسلامی ایران به نیویورک در حالی پایان یافت که با واکنش‌های متفاوت رسانه‌ها اعم از داخلی و خارجی همراه بود، برخی خبرگزاری‌ها با انتشار همه یا بخشی از صحبت‌های روحانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، واکنش خود را به سخنان نماینده جمهوری اسلامی نشان دادند، همچنین رسانه‌های داخلی هر کدام با رویکردی متفاوت به برجسته کردن نقطه نظرات خود در این سفر پرداختند که در نوع خود جالب به نظر رسید.


*** در ادامه برخی واکنش‌های رسانه‌های داخلی‌وخارجی را به سفر حجت‌الاسلام روحانی به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مشاهده می‌کنید؛



* روزنامه «تایمز اسرائیل»: اسرائیل امسال در مخالفت با ایران تنهاست

در خصوص سخنرانی روحانی در سازمان ملل، کلیف کاپچان، مقام سابق وزارت خارجه امریکا و گری سیمور، مشاور سابق اوباما مدعی شده‌اند که سخنان روحانی رویکردی ستیزه جویانه داشته چرا که وی تحت فشارهای داخلی قرار دارد. اماروزنامه امریکایی نیویورک تایمزنگاه مثبت تری به مواضع روحانی داشته است. این رسانه معتبر غربی در گزارشی در خصوص سخنرانی روحانی نوشت: روحانی در سخنرانی که همه انتظارش را می‌کشیدند از درک و صبر سخن گفت.المانیتورنیز گزارش داد، رئیس جمهور امریکا یکی از مصالحه جویانه‌ترین پیام‌ها را برای ایران ارسال کرد و به‌طور مشخص گفت به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. این رسانه در ادامه آورده که هرچند اوباما و روحانی با یکدیگر ملاقات نکردند و سطح انتظارها را پایین آوردند، اما بر آشتی و مصالحه تأکید داشتند. سفیر امریکا در تل آویو هم اظهارات روحانی را دلگرم‌کننده دانسته و در عین حال گفته این مواضع با عملکرد ایران باید ثابت شود. منفی‌ترین واکنش به سخنان روحانی از سوی برخی از نمایندگان کنگره امریکا مطرح شد. بنا بر ادعای آنها، روحانی در بخش قابل توجهی از سخنرانی‌اش همان جمله‌های همیشگی ایران مبنی بر شکایت از امریکا را تکرار کرد.

در همین حال، روزنامه«تایمز اسرائیل»نیز با انتشار تحلیلی اشاره کرده که رژیم اسرائیل امسال در مخالفت خود با ایران در اجلاس مجمع عمومی، تنهاست و هیچ کشوری این رژیم را همراهی نمی‌کند.



* بی‌بی‌سی: ایران سعی دارد با وقت‌کشی، برنامه اتمی خود را توسعه دهد

بی بی سی فارسی در سایت خود دو مقوله پرونده هسته‌ای ایران و رابطه با آمریکا مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: آقای روحانی در سخنرانی خود بر سیاست تازه ایران مبنی بر حفظ حقوق اتمی کشورش و رفع نگرانی دیگر کشورها درباره آن تاکید کرد و گفت ایران و دیگر کنشگران باید دو هدف مشترک را به عنوان دو قسمت غیرقابل تفکیکِ راه حل سیاسی پرونده هسته ای ایران دنبال کنند که به گفته او این دو هدف مشترک یکی این است که " برنامه هسته ای ایران و همه کشورهای دیگر می باید تنها در جهت اهداف صلح آمیز باشد " و دیگر این که " پذیرش اعمال حق غنی سازی و سایر حقوق هسته ای در خاک ایران تنها راه تامین هدف اول است. "


این رسانه‌ آمریکایی استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را تاکید ایران بر سیاست های اتمی عنوان کرد و نوشت: روحانی در سخنرانی خود تاکید کرد " سلاح هسته ای و کشتار جمعی هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و با باورهای بنیادین مذهبی و اخلاقی ما در تعارض است. "

بی‌بی‌سی همچنین خبر داد که پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سخنان روحانی درباره برنامه هسته‌یی ایران مدعی شده است که " ایران سعی دارد با وقت‌کشی، برنامه اتمی خود را توسعه دهد ".

بی‌بی‌سی نیز انتظار رییس‌جمهور کشورمان برای شنیدن صدای واحد از سوی مقامات واشنگتن و نیز تاکید وی بر تهدید نبودن ایران برای جهان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد که رئیس‌جمهور ایران می‌گوید برای مذاکرات بدون تأخیر و نتیجه‌گرا برای اعتمادسازی متقابل از طریق «شفافیت کامل» در مورد برنامه هسته‌یی کشورش آماده است.


* روایت رویترز از سه شرط رییس‌جمهور ایران برای آمریکایی‌ها

خبرگزاری رویترز بخش‌هایی از سخنرانی روحانی در رابطه با آمریکا را برجسته کرد و گفت که " رییس‌جمهور جدید ایران خواستار شنیدن صدای واحد از طرف واشنگتن شد ".



این خبرگزاری سخن رییس‌جمهور کشورمان مبنی بر اینکه " من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ‌طلب، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید " را مورد توجه قرار داد.

رویترز در ادامه، به سه شرط رییس‌جمهور ایران یعنی " موضع برابر "، " احترام متقابل " و " اصول مسلم شناخته‌شده بین‌المللی " برای رسیدن به چارچوبی مناسب در جهت مدیریت اختلافات ایران و آمریکا اشاره کرد.


* CNN: تحریم‌ها تاثیرگذار بود، آمریکا نباید به ایران امتیاز بدهد

اما «سی. ان. ان» درمورد دیدار روحانی و اوباما تحلیلی متفاوت دارد، CNN معتقد است که این تاثیر تحریم های بیش از بیش ایرانی‌ها بوده است که آنها را در موقعیت مذاکره قرار داده است. سی. ان. ان می نویسد: ایرانی‌ها در گذشته نیز استراتژی «بازی با کلمات» را اجرا کرده اما چیزی را واگذار نکرده‌اند. اما این‌بار تفاوت مهم این است که شخص رییس‌جمهوری ایران از توانایی، انگیزه و تصمیم برای رسیدن به یک توافق حرف می‌زند. به‌هرحال چیزی که نباید فراموش کرد این است که این تحریم‌ها بوده است که ایرانی‌ها را به این موضع‌گیری رسانده است. رسیدن به توافق نیز کاری گام‌به‌گام و مرحله‌ای است. آمریکا نمی‌تواند پیش از شروع بررسی‌ها شروع به اعطا امتیاز کند. اینکه خود روحانی فردی از درون نظام است، برخلاف احمدی‌نژاد خود باعثامیدواری است. او «رهبر عالی» را می‌شناسد، ارتباط‌های خوبی در داخل نظام دارد، سال‌ها در این سیستم کار کرده است و البته اینکه او یک «معمم» است. با تمام ویژگی‌های مثبتی که از روحانی برشمردیم، پرزیدنت اوباما نباید با روحانی دیدار می‌کرد. چنین دیداری در این سطح چندان درست نیست؛ چراکه وقتی مسایل به‌خوبی پیش نمی‌رود، این وزیر خارجه است که باید ملاقات را هدایت کند. مساله بعدی این است که رییس‌جمهوری هر کشور مقامی نیست که شما اگر به‌صورت اتفاقی از کنار او رد شدید به او سلام دهید یا ابراز احترام کنید. اگر در چنین وضعیتی مساله اشتباهی اتفاق بیفتد، آن وقت مجبور می‌شوید به‌خاطر آن رییس‌جمهوری را سرزنش کنید. با توجه به همه آنچه گفته شد، هم‌اکنون ما باید برنامه‌ تاییدشده‌ای برای عملیاتی کردن داشته باشیم. اینکه بازرسان ما مطمئن باشند که برای بررسی مناطق موردنظر در برنامه هسته‌ای دسترسی‌های لازم را خواهند داشت.


* احتمال توافق آمریکا و ایران به روایت «واشنگتن پست»

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در سرمقاله با عنوان «آزمایش استراتژی رفتار نرم ایران»، به حضور روز گذشته «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرده و نوشته است که این حضور منجر شده است که انتظارات درباره احتمال توافق میان آمریکا و ایران بعد از دهه‌ها دشمنی افزایش پیدا کند.

واشنگتن پست در ادامه به شرکت «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست آخر هفته جاری گروه ۱ + ۵ با ایران اشاره کرده و نوشته است که این نشست، عالی رتبه ترین رابطه میان آمریکا و ایران در طول سال های اخیر محسوب می شود.



این روزنامه آمریکایی بدون توجه به حضور پرشور مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری اخیر این کشور مدعی شده است که علت حضور روحانی در نیویورک پیروزی دموکراسی در ایران نبوده بلکه تصمیم رهبر ایران برای فرصت بخشیدن به استراتژی نرم رفتاری بوده است.

بر اساس ادعای این روزنامه، احتمال اینکه ایران در این بین امتیازاتی از جمله محدودیت جزئی در غنی سازی اورانیوم و یا کاهش انبار فزاینده اورانیوم غنی شده را به غرب بدهد وجود دارد اما چشم پوشی واقعی ایران از دستیابی به قابلیت تولید سلاح و پذیرش نظارت های بین المللی دور از ذهن به نظر می رسد.



واشنگتن پست در انتهای این گزارش آورده است که رسیدن به یک توافق کوچک با ایران و کاهش قابلیت هسته ای تهران در ازای لغو بخشی از تحریم ها در مقایسه با توسعه غیر قابل کنترل هسته ای تهران ترجیح داده می شود اما در عین حال خطری که وجود دارد این است که در هیجان ایجاد شده ای که ناشی از دیپلماسی عمومی ماهرانه آقای روحانی است، آمریکا و متحدان واشنگتن امتیازات غیر قابل توجیه و بیشتری به تهران بدهند و یا اینکه با تصور اینکه یک معامله بزرگ با ایران امکان پذیر است، فریب بخورند.

واشنگتن پست نتیجه گرفته است که: بهتر است که به سرعت از آقای روحانی بخواهیم تا پیشنهاد نهایی خود را صراحتا بیان کند.


* فارین پالیسی: امپراتوری آمریکا مرده است

برخی رسانه‌های آمریکایی معتقدند اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل از سر ضعف سخنرانی کرد. فارین پالیسی در این زمینه طی تحلیلی با عنوان «امپراتوری آمریکا مرده است» نوشت: اوباما برای سران جهان در سازمان ملل سخنرانی کرد و آمریکا را به عنوان یک ابرقدرت بی اراده تصویر کرد ابر قدرتی که آماده مقابله با ایران و کشتن دشمنان خود با هواپیمای بدون سرنشین است ولی کمترین آمادگی برای اقدام نظامی علیه سوریه یا دیگر کشورهای مسئله‌دار ندارد.

البته فارین پالیسی در این تحلیلی همانند واشنگتن پست مواضع اوباما را ناشی از ضعف دانسته است. واشنگتن پست نیز معتقد است: «سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل یک نطق ضعیف بود و اشکالات بسیاری در آن دیده می‌شد از جمله اینکه رئیس جمهور آمریکا بیانات قدیمی و غلط خود در مورد اینکه به یک دهه جنگ پایان داده را تکرار کرد. هنوز هم یک جنگ داخلی خونبار در سوریه جریان دارد که وی به هر دلیلی تصمیم گرفته درگیر آن نشود. به ماجرای سوریه، حوادثشمال آفریقا، درگیری‌ها در عراق و سرکوب خونین در مصر را اضافه کنید تا مشخص شود منظور اوباما پایان دادن به دوره‌ای است که آمریکا دیگر چیزی که ارزش جنگیدن داشته باشد، پیدا نمی‌کند.»


* اذعان وال‌استریت ژورنال به عقب‌نشینی آمریکا

از سوی دیگر روزنامه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی تأکید کرد: اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل به چیزی بیش از مترجمان نیاز داشت. هیچ جای تعجب ندارد اگر با قرار گرفتن رئیس جمهوری آمریکا پشت تریبون سازمان ملل، یک سؤال ناخوشایند همچنان بدون جواب ماند مبنی بر اینکه دیگر کشورها چه سهمی در سیاست خارجی اوباما دارند؟ بن‌رودز، مشاور معاون امنیت ملی آمریکا پیش‌تر با اشاره به اینکه «آمریکا برای دهه‌ها نقش زیربنایی را در معماری امنیت جهانی و اعمال هنجاری‌های بین‌المللی داشته» هشدار داد «ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم ارسال کننده این پیام باشیم که آمریکا از این کار دست می‌کشد. اما صبر کنید. آیا عقب‌نشینی آمریکا از به دوش کشیدن بار رهبری جهان، پیامی نیست که دولت اوباما از همان آغاز اعلام کرده بود؟


* ایران تهدیدی برای جهان نخواهد داشت

خبرگزاری فرانسهدر سایت خود عنوان کرد که " حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش هیچ تهدیدی برای جهان محسوب نمی‌شود ".

این خبرگزاری همچنین با اشاره به سخنان روحانی درباره رابطه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، افزود که " روحانی حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مردم بی‌گناه و استفاده از تحریم‌ها علیه کشورش را محکوم کرد ".



* تاکید دویچه‌وله بر دو مقوله تحریم‌ها و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران

شبکه خبری دویچه‌وله آلماننیز با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رییس‌جمهور کشورمان، تصریح کرد: رییس‌جمهور ایران، حسن روحانی، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش آماده شرکت در مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای خود خواهد بود.

این شبکه خبری سخنان رییس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه " ایران هیچ تهدیدی برای جهان نیست " را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: روحانی در سخنرانی خود گفت که ایران مطلقاً تهدیدی برای صلح و امنیت جهان نیست بلکه وی اصرار دارد که کشورش منادی صلح و امنیت است.

دویچه‌وله، انتقاد روحانی از دو مقوله تحریم‌ها علیه ایران و اعمال خشونت در جهان را از دیگر نکات قابل توجه سخنرانی وی در سازمان ملل متحد دانست.


* روایت نیویورک تایمز از درایت و هوشمندی رهبر انقلاب

«شرکت قدرتمندانه رئیس جمهور ایران در نشست سازمان ملل منحصراً به پشتوانه حمایت کامل رهبر عالی ایران انجام شد»، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این تحلیل نوشت: رهبر اسرارآمیز ایران از رویکرد گشایش استقبال می‌کند اما به عنوان کسی که می‌گوید انقلابی است نه دیپلمات، به رئیس جمهور و تیم او سفارش کرده هرگز طبیعت و ذات دشمنان را از یاد نبرند. او به صراحت از نرمش قهرمانانه در جایی که بتوان نرمش نشان داد اما هرگز اهداف را زیر پا ننهاد، سخن گفت.


این روزنامه اضافه می‌کند: کارشناسان خارجی آیت‌الله خامنه‌ای ۷۴ ساله را فردی کاملاً اسرارآمیز و زیرک، باهوش و تنها کسی که به روحانی مسئولیت پی‌گیری تعامل با آمریکا را داده است خطاب می‌کنند و در عین حال این نکته را هم یادآور می‌شوند که رهبر ایران می‌تواند حمایتش را بردارد.
رهبری در نظام سیاسی پیچیده ایران، حرف آخر(فصل‌الخطاب) و تمام‌کننده را می‌زند. اگر گفت‌وگوها منجر به کاهش یا لغو تحریم‌ها شود، او اجازه ادامه راه را خواهد داد اما اگر بی‌نتیجه بماند، ‌این آزمونی برای محک زدن آمریکا خواهد بود. در هر دو صورت این امر کمک به امتیاز بیشتر رهبری نظام است. آیت‌الله خامنه‌ای به امیال و سیاست‌های آمریکا بدبین است و از سایر مسئولان می‌خواهد ماهیت دشمنی آمریکا را فراموش نکنند.


* کیهان: مصافحه کافی نیست باید به شیطان بزرگ باج بدهید

روزنامه کیهانبا تیتری تحت عنوان «مصافحه کافی نیست باید به شیطان بزرگ باج بدهید!» نوشت: نشریات آمریکایی تحلیل‌های قابل تاملی درباره تعامل با ایران و احتمال مصافحه تصادفی باراک اوباما با دکتر روحانی منتشر می‌کنند. روزنامه نیویورک تایمز هم با بیان این که روحانی باید در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به طور قاطع نشان دهد که گفتمان تغییر او جدی است نوشت: او البته علایم دلگرم‌کننده‌ای در قیاس با سلف خود احمدی‌نژاد بروز داده با این وجود نگرانی‌ اصلی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بر سر جای خود باقی است. این روزنامه می‌افزاید: چنانچه روحانی تمایل جدی به سازش نداشته باشد، فشار آمریکا و اسرائیل برای توسل به اقدام نظامی افزایش خواهد یافت. در همین حال روزنامه لس‌آنجلس تایمز در تحلیلی به قلم دیوید ایگناتیوس خاطرنشان کرد: برای اوباما رئیس‌جمهوری ضعیف شده اما هنوز جاه‌طلب، بزرگ‌ترین فرصت و در همان حال خطر در عرصه سیاست خارجی وی هفته آینده با حضور حسن روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد فرا می‌رسد.


* اشتیاق رسانه‌های اصلاح‌طلب برای دیدار روحانی و اوباما

خوش بینان اصلاح‌طلب منتظر یک دیدار غیر منتظره میان اوباما و روحانی بودند و تمام تلاش رسانه‌ای خود را در این خصوص بکار گرفتند تا شاید اتفاقی غیرمنتظره در سفر روحانی به نیویورک رخ دهد.

این رویکردرسانه‌ای اصلاح‌طلباندر حالی است که سی. ان. ان دیدار دو رئیس جمهور ایران و آمریکا را حتی به صورت اتفاقی امری دردسرساز میداند که اگر در این بین اشتباهی صورت گیرد موجب سرزنش رئیس جمهور آن کشور توسط مردم آن جامعه خواهد شد. سی. ان. ان این دیدار را اینگونه تحلیلی می کند که «رییس‌جمهوری هر کشور مقامی نیست که شما اگر به‌صورت اتفاقی از کنار او رد شدید به او سلام دهید یا ابراز احترام کنید. اگر در چنین وضعیتی مساله اشتباهی اتفاق بیفتد، آن وقت مجبور می‌شوید به‌خاطر آن رییس‌جمهوری را سرزنش کنید.»

انجام نشدن دیدار میان حجت‌السلام روحانی با رئیس جمهور آمریکا موجب شد تا رسانه‌های اصلاح طلبیکه هنوز شیفته یک لبخند رئیس جمهور آمریکا یا یک مصاحفه او با رئیس جمهور ایران بودند؛ با ناراحتی و امید ابهام انگیزی نوشتند:«دیدار رؤسای جمهور ایران و آمریکا در نیویورک انجام نشد / شاید وقتی دیگر»


روزنامه شرق انجام نشدن دیدار میان رئیس جمهور ایران و آمریکا را اینگونه گزارش داد: «گمانه‌زنی‌ها تا به اینجا، محقق نشد. حسن روحانی در ضیافت ناهار دبیرکل سازمان‌ملل که احتمال می‌رفت به مصافحه او و اوباما منجر شود، حضور پیدا نکرد. اوباما هم هنگام سخنرانی روحانی غایب بود اما «شاید وقتی دیگر» این دیدار انجام شود.»


***

واکنش‌های متفاوت رسانه‌های داخلی و خارجی از شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نشان می‌دهد که محافل داخلی با استقبال از سخنرانی رئیس جمهور کشورمان، ‌ مواضع قاطعانه وی را حرکتی خردمندانه بر مدار سه اصل عزت، ‌حکمت و مصلحت دانستند، و از سوی دیگر رسانه‌های غربی بر این باور هستند که جمهوری اسلامی ایران بر مواضع عزتمندانه خود خواهد ماند و لحن متفاوت روحانی نشان از عقب‌نشینی ایران از مواضع خود نمی‌دهد، البته برخی رسانه‌های غربی سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل را نوعی عقب‌نشنینی از مواضع قبلی آمریکا دانستند و عنوان کردند «امپراتوری آمریکا رو به پایان است.»

البته ناگفته نماند موضوع «احتمال مذاکره دولتمردان کشورمان با سران کشور آمریکا» آن هم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب تاکتیک «نرمش قهرمانانه» را بیان فرموده‌ بودند از جمله محورهای برخی روزنامه‌ها و رسانه‌های داخلی بود که مانور اصلی خود را بر این موضوع قرار داده بودند و انتظار یک لبخند رئیس جمهور آمریکا یا یک مصاحفه او با رئیس جمهور ایران را می‌کشیدند که این امر محقق نشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار