|
|
کدخبر: ۶۰۲۸۱

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر اینکه غنی سازی اورانیوم ادامه خواهد داشت گفت: در راکتور اراک چیزی را متوقف نمی کنیم، فعلا ۲۰ درصد را متوقف می کنیم و ما از اول برنامه ای برای غنی سازی ۲۰ درصد نداشتیم.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، علی اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جمع خبرنگاران در حاشیه اولین کنفرانس ملی شتابنده ها که عصر امروز چهارشنبه در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد در پاسخ به این سوال که آمریکایی های اظهارات ضد و نقضی در خصوص توافق نامه بین ایران و ۱ + ۵ داشته اند گفت: شما خیلی به این فروعات توجه نکنید اصل کار انجام و تمام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که زمینه ای از توافقنامه ژنو منتشر نشده است اظهار داشت: چیزی نیست که منتشر نشده باشد و باقی مانده باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در توافق نامه بازرسی ها اضافه شود زمان ورود بازرسان به ایران کی خواهد بود گفت: بازرسان همین الان طبق توافقهایی که داریم بازرسی سرزده دوره ای و مختلف دارند.

در این توافقنامه به بازرسی ها اضافه شده است. قرار بود دوربین هایی را مستقیم متصل کنند که ما اجازه ندادیم و قرار شد اطلاعات دوربین را روزانه ببینند.

صالحیدر خصوص برداشتن تحریم های دارویی گفت: قطعا تحریم داروها نیز شامل موارد رفع تحریم است و چند بانک مشخص شود تا در مورد تحریم داروهای مشکلی نداشته باشیم

رئیس سازمان انرژی تمی ایران درباره وضعیت راکتور اراک گفت: وضعیت راکتور اراک کامل مشخص است قرار است بخشی از سوخت راکتور اراک را کوچک شده در راکتور تهران در معرض تشعشع و آزمایش قرار دهیم که این مساله یک مدت طول می کشد.

وی با تاکید بر اینکه اصلا نگران توقف فعالیتهای هسته ای نباشید گفت: غنی سازی ادامه خواهد یافت فقط ۲۰ درصد را متوقف می کنیم و از اول برنامه ۲۰ درصد نداشته ایم.

وی ادامه داد: مجمع سوخت برای چند سال آینده نیاز راکتور تهران را تامین می کند و ماشین هایی که ۲۰درصد تولید می کرد از کار نمی ایستد و برای سوخت ۵ درصدی فعالیت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه ما در راکتور اراک چیزی را متوقف نمی کنیم گفت: ما فعلا تست می کنیم و برای ساخت مجتمع سوخت عجله ای نداریم و نمونه کوتاه مجتمع سوخت راکتور تهران را در معرض راکتور قرار می دهیم و چیزی که نشان بر توقف فعالیت هسته ای باشد نداریم.

وی با بیان اینکه ممکن است عده ای آرمانی بخواهند غنی سازی ۲۰ درصد و بالاتر از آن داشته باشیم تصریح کرد: این فقط بحثسیاسی نیست بحثفنی نیز دارد. آنچه در ژنو رخ داد نقطه عطفی بود و نتیجه پایمردی، تلاش و کوشش و انسجام داخلی و حرکت با ارشادهای رهبری بود و قبح تحریم ها ریخته شد ما چیزی را از دست نداده ایم و فعالیت های هسته ای رو به جلو می رود.

صالحی تصریح کرد: این فرایند سه مرحله دارد مرحله اول۶ ماهه است یک مرحله گام به گام دارد مرحله دوم اعتماد سازی است که زمان آن تعیین نشده است. مرحله نهایی زمانی است که پرونده فعالیتهای هسته ای کشورمان عادی شود.

وی همچنین گفت: ما الان در مرحله شش ماهه اول هستیم که باید اعتماد سازی را شروع کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار