|
|
کدخبر: ۶۰۴۰۲

جلسه هیئت وزیران صبح امروز به ریاست‌حجت‌الاسلام حسن روحانی برگزار شد. نوبخت سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و در موضوعات مختلف با خبرنگاران به گفت‌و‌گو پرداخت.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به تشریح مصوبات جلسه امروز دولت پرداخت و گفت: هیات وزیران امروز مصوبات مهمی داشت که تسریع در تامین کالاهای اساسی، تقسیط بدهی‌های معوق کشاورزان خسارت دیده و تمدید زمان پرداخت‌ها و همچنین جلوگیری از پرداخت دمورایژ به کشتی‌ها بود که باعثمی‌شود کالاهای اساسی به وفور به دست مردم برسد.

وی ادامه داد: هیات دولت ۵ هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزان اختصاص داد تا این مبلغ به کشاورزانی که در حوادثمختلف خسارت می‌بینند، باز پرداخت بشود. همچنین برای جبران خسارات ناشی از آتش‌سوزی امام‌زاده ابراهیم(س) گیلان، زلزله و سیل در استان ایلام و سیل در استان یزد هیات وزیران تصویب کرد که مبالغ متناسبی به صورت تسهیلات و کمک بلاعوض دراختیار افراد خسارت‌دیده در این استان‌ها قرار بگیرد.

سخنگوی دولت از دیگر مصوبات امروز را قرائت گزارش تفصیلی و دقیق از سوی وزیر امور خارجه خواند و افزود: این گزارش درخصوص توافق‌نامه ژنو است و هم اکنون که بنده در حال ارائه مصوبات هیات دولت هستم، این گزارش در حال ارائه شدن است. در این گزارش به آثار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی‌ توافق‌نامه اشاره شده است.

نوبخت در ادامه ضمن تشکر از خبرنگاران درخصوص پوشش اخبار دولت، اظهار داشت: ظرف یکی دو روز گذشته شاهد بودم که نظر بنده را در ارتباط گزارش درخصوص آثار مثبت اقتصادی توافقنامه ژنو، تحریف شد و عدد ۸ میلیارد دلاری را که معلوم نبود از کجا آمده، به من منتسب کردند. در حالی که اصلا این عدد به هیچ‌وجه در گزارش من نبوده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور راجع به بحثبودجه نیز گفت: خوشبختانه چند تبصره دیگر دیروز در هیات وزیران به تصویب رسید و امروز بعدازظهر باز رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ در هیات وزیران ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی‌ می‌شود در اوایل هفته آینده لایحه را در هیئت وزیران نهایی کنیم و در وقت قانونی هم تحویل مجلس شود.

نوبختدر پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه آقای رئیس‌جمهور در گزارش صد روزه شب گذشته خود به بحثبازشدن فضای امنیتی و سیاسی اشاره نکردند؛ این فضا چه زمانی باز می‌شود، اظهار داشت: اگر قرار است که گشایشی حاصل شود، این باید در عمل صورت بگیرد. راجع به رویکرد رئیس‌جمهور و دولت تدبیر و امید قطعا درخصوص گشایش فضای سیاسی و فرهنگی، مناسب با آرمان‌های نظام اقداماتی صورت خواهد گرفت؛ بیشتر فرصت بدهید، آثارش را در جامعه مشاهده می‌کنید.

وی ادامه داد: اگر قرار است اقداماتی صورت بگیرد - که در حال انجام است - ارائه آن ممکن است در خود آن روند اخلال ایجاد کند. لذا روزنامه اعتماد، به دولت تدبیر و امید اعتماد کند. این کارها در این مقطع، نیازی به گفتن ندارد و آثارش را همان‌طور که آثار این مذاکرات را در ارتباط با مسائل هسته‌ای و روابط بین‌الملل مشاهده کردید، خواهید دید.

سخنگوی دولت درخصوص بودجه سال آینده و تاثیر آن بر زندگی مردم، گفت: بودجه به عنوان یک سند مالی که کند منابع و مصارف کشور را در یک سال مالی تقسیم می کند، حتما باید با اعداد و ارقام اعلام شود. آثار این منابع بر زندگی مردم مهم است. بودجه باید آثار مثبتی بر زندگی مردم داشته باشد، به همین جهت در بودجه سال ۱۳۹۳ رشد اقتصادی، تورم، اشتغال و دیگر متغیرهای کلان اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

نوبخت با بیان اینکه بعد از ارائه برنامه‌های مختلف درخصوص بودجه از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت‌ راهبری رئیس‌جمهور به دولت، هیات وزیران براساس آثار هر یک از این برنامه‌ها بر زندگی مردم و اینکه کدام برنامه می‌تواند اقتصاد را مطلوب‌تر کند، گزینه‌ای را انتخاب کردند، تصریح کرد: در آخرین جلسه هیات وزیران، همه اعداد و ارقام بودجه سال آتی اعلام شد که اگر لازم شد با اسلاید و یا بخش به بخش برای اطلاع‌رسانی خدمت ملت ایران، این ارقام به اطلاع خبرنگاران خواهد رسید.

وی درباره اینکه گفته می‌شود «پس از توافقنامه ژنو قیمت دلار در حال کاهش یبافتن بود ولی بانک مرکزی با عدم تزریق دلار به بازار، مانع این کار شد»، گفت: این را رسما تکذیب می‌کنیم. ما اتفاقا از واقعی شدن قیمت ارز استقبال می‌کنیم. ما تلاش می کنیم در بودجه سال ۱۳۹۳ و حتی در ماه‌های باقی‌مانده سال، دلار به سمت یک نرخ یکسان و ثابت پیش برود و بتوانیم از نرخی که در مبادلات به نرخ رسمی از آن یاد می‌شود و نه نرخی که در بازار غیررسمی مبادله می‌شود، استفاده بکنیم. قطعا در ماه‌های آینده منابع قابل تصرف ارزی برای اقتصاد ایران و بانک مرکزی بسیار فراتر از گذشته خواهد بود و ما به اهداف واقع‌بینانه‌تری که موجب خوشحالی مردم شود، دست خواهیم یافت.

سخنگوی دولت درخصوص وضعیت اقتصادی مردم نیز اظهار داشت: نرخ تورم به قدری بالاست که ما نمی‌توانیم و نتوانستیم متناسب با آن حقوق و دستمزد را افزایش دهیم. ولی همه تلاش دولت تدبیر و امید بر این است که بتواند قدرت خرید مردم و خانه‌دارها را افرایش دهد. به هیمن جهت در بین گزینه‌هایی که فراروی هیات وزیران برای لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ بود، برنامه‌ای انتخاب شد که ماحصل آن نرخ تورم کمتر، نرخ اقتصادی و قدرت خرید بیشتر برای مردم به همراه داشته باشد. البته این را باید بپذیریم که برنامه‌ها به صورت یکباره آثارش را در اقتصاد ظاهر نمی‌کند و به تدریج می‌تواند اثرگذار باشد.

به گفته نوبخت، کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه دلیل این است که دولت در جهت بالا بردن قدرت خرید مردم تلاش می‌کند. سایر برنامه‌ها هم در این راستا وجود دارد. خرسندی و رضایت کاری همه اعضای هیات دولت، مشاهده لبخند رضایت بر لبان مردم بزگوار ایران است و دولت همه تلاشش را در این راستا به کار می‌بندد.

وی درباره اینکه رئیس‌جمهور در گزارش صد روزه خود به خیلی از ابعاد همچون سیاسی اشاره نکردند، گفت: همانطور که آقای رئیس‌جمهور هم خودشان در این مصاحبه بیان کردند، به فرازها اکتفا کردند، ولی وزرا و حتی معاونین رئیس‌جمهور و بنده در فرصت های مناسب موارد دیگر را از جمله بخشی که شما فرمودید را از طریق صدا و سیما و همچنین رسانه‌های نوشتاری ارائه می‌دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که منابع آزاد شده ناشی از توافق‌نامه ژنو در چه حوزه‌ها و زمینه‌هایی اختصاص خواهد یافت؟ گفت: بحثاداره کشور در شرایط تحریمی بسیار مهم و دقیق است و ما باید با یک برنامه در شرایط تحریم کشور را اداره کنیم. شاید مهمتر این باشد که اگر گشایشی در منابع ارزی و ریالی کشور به وجود بیاید، آن وقت ما به چه ترتیب آن را استفاده کنیم. این برای ما بسیار پر اهمیت است.

نوبخت ادامه داد: ما در طی سال‌های گذشته با منابع ارزی فراوان روبه‌رو بودیم اما رشد اقتصادی و رشد نقدینگی که در سال‌های برنامه چهارم داشتیم، نشان داد که استفاده بهینه از آن منابع ارزی صورت نگرفته و به هیمن جهت برای استفاده بهینه و مناسب منابعی که در اقتصاد ایران وارد خواهد شد، برنامه‌ریزی می‌کنیم تا بتوانیم با استفاده بهینه از این منابع هم جبران گذشته را داشته باشیم و هم شاهد رشد اقتصادی بیشتر در کشورمان باشیم.

وی در خصوص منابع آزاد شده پیرامون توافق‌نامه ژنو، اظهار داشت: من ضمن عدم تایید عدد ۸ میلیارد دلار منابع آزاد شده و وارد شده به اقتصاد ایران طی ۶ ماه آینده بسار فراتر از این اعداد است. اجازه بدهید آن را در یک فرصت مناسب و پس از بررسی دقیق این ارقام را بگویم. من در پاره‌ای موارد امتناع می‌کنم از گفتن عدد، برای اینکه باید مستند باشد اما رقمی که آزاد خواهد شد، بسیار فراتر از این رقم خواهد بود.

سخنگوی دولت در خصوص انتقاد آیت‌الله جنتی از تغییر و تحولات دولت و به کار بردن واژه " داس " درخصوص تغییرات مدیران دولتی، اظهار داشت: تریبون نمازجمعه مقدس و معتبر است و ما از بیانات ائمه‌جمعه در خطبه‌ها استفاده می‌کنیم و راهنمایی می گیریم.

نوبخت ادامه داد: قطعا مطالبی از مجاری مختلف به اطلاع ائمه محترم جمعه می‌رسد. شاید این انتظار به جا باشد که قبل از اعلام این مطالب از تربیون رسمی، دقیق بودن این مسائل احراز شود.

به گفته وی، گاهی برای ۲ نفر مشکلی پیش می‌آید و این را نباید به عنوان یک رفتار عمومی تلقی کرد و تسری داد. اگر موارد خاصی وجود دارد، استقبال و در دستگاه‌های دولتی رسیدگی می‌شود.

سخنگوی دولت تغییرات را در دستگاه‌ها در چارچوب قانون و با حداقل تغییرات دانست و تصریح کرد: اگر در این زمینه مواردی است حتما به ما ارسال شود زیرا نوع رویکرد دولت مغایر با این تلقی است. در این زمینه گزارشی در حال تدوین است که اگر آماده شود، به اطلاع خواهیم رساند. تاکنون چیزی در هیئت وزیران در این ارتباط مطرح نشده و ممکن است فرایندی باشد و من از شما دارم این مطلب را می‌شنوم.

نوبخت درخصوص بوجه اختصاص یافته در سال آتی به مباحثفرهنگی و گزارش صد روزه در این زمینه، گفت: از دو منظر می‌توان به این مساله نگاه کرد. یکی از نظر جامعه و دیگری درخصوص منابع مالی که در اختیار دستگاه های فرهنگی قرار می‌گیرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی گزارش خودشان را همانطور که آقای رئیس‌جمهور بیان داشت که تفصیلش را وزرا بیان خواهند کرد، گزارشهایی را درخصوص برنامه‌های فرهنگی که در طی این ۱۰۰ روز اعمال شد را به جامعه ارائه خواهند داد.

وی افزود: درباره رقم منابعی که در طی سال ۱۳۹۳ برای این مسائل درنظر گرفته شده، بعدا گزارش می دهم. البته بنده در جایگاه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی که مسئولیت تنظیم لایحه بودجه را دارد جلسه‌ای با کیمسیون فرهنگی مجلس داشتیم و در آنجا به توافقاتی رسیدیم.

سخنگوی دولت اظهار داشت: دولت با توجه به نوع نگاه مقام معظم رهبری به مسائل فرهنگی، تلاش دارد در بودجه ۱۳۹۳ به این مساله تخصیص اعتبار بدهد.

نوبخت درخصوص پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا و سفرهای استانی دولت نیز گفت: هر دو که قطعی شد، به اطلاع شما خواهم رساند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار