|
|
کدخبر: ۸۰۰۲۸

فعال ضد جنگ آمریکایی گفته است افشاگری‌های اخیر درباره فعالیت‌های جاسوسی آمریکا در سراسر جهان هولناک‌ترین افشاگری‌ها در تاریخ به شمار می‌رود.

به گزارشامیدبه نقل از پرس تی وی، اسناد منتشر شده از سوی ادوارد اسنودن، کارمند اطلاعاتی سابق آمریکا از اوایل ژوئن تاکنون، دامنه و حجم فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن در سراسر جهان را در معرض توجه قرار داده است.

مجموعه‌ای از این اسناد که هفته گذشته در روزنامه‌های گاردین و نیویورک تایمز و مجله آلمانی اشپیگل منتشر شد، نشان داد آژانس جاسوسی انگلیس موسوم به مقر ارتباطات دولتی و همتای آمریکایی آن یعنی آژانس امنیت ملی چند نفر از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا، شعبه‌های خیریه سازمان ملل و برخی از سازمان‌های غیر دولتی را هدف قرار داده بودند.

دان دبار، فعال ضد جنگ و مجری رادیو روز دوشنبه(۲ دی) در مصاحبه تلفنی با شبکه پرس تی‌وی تاکید کرد: «من حدس می‌زنم آژانس‌های جاسوسی آمریکا به همراه متحدان خود در انگلیس، رژیم اسرائیل و سایر نقاط جهان، تلاش می‌کنند کمابیش از همه ارتباطاتی که بین همه انسان‌ها و تمامی گروه‌های بشری در کره زمین برقرار می‌شود، مطلع شوند.»

یکی دیگر از اسناد آژانس امنیت ملیآمریکاکه تلویزیون سوئیس توانست هفته گذشته آن را به دست بیاورد، نیز نشان داد که فهرست شرکای شخص ثالثآژانس جاسوسی آمریکا در برنامه‌های جاسوسی جهانی واشنگتن رو به افزایش است.

این اسناد نشان داد نام ۹ کشور اروپایی – نروژ، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، آلمان، فرانسه، دانمارک، بلژیک و هلند – به فهرست کشورهایی که به فعالیت‌های جاسوسی جهانی واشنگتن کمک می‌کنند، اضافه شده است.

دبار در ادامه این مصاحبه افزود: «آمریکا و شرکای جاسوسی این کشور، دوست دارند در همه حوزه‌ها مزیت و برتری داشته باشند؛ مثلا در حوزه سیاسی آنها می‌خواهند بدانند که دشمنان‌شان به چه چیزهایی دست یافته‌اند و در چه جایگاهی قرار دارند.»

گلن گرین والد، روزنامه نگار مستقل که گزارش‌های وی از اسناد فاش شده از سوی اسنودن به افشای میزان و حجم تلاش‌های جاسوسی آمریکا کمک کرد نیز چهارشنبه گذشته(۲۷ آذر) در سخنانی در کمیته کمیسیون اروپا گفت: «جاسوسی‌های واشنگتن هیچ ارتباطی با تروریسم و امنیت ملی ندارد و به طور کلی در دخل و تصرف دیپلماتیک و مزایای اقتصادی خلاصه می‌شود.»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار