|
|
کدخبر: ۱۸۴۷۷۲

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است. متداول‌ترین انواع آن چای سبز، چای سیاه و چای اولونگ است که همه‌ی آن‌ها از برگ‌های گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می‌شوند.

چای سیاه همچنین مزیت‌های مختلفی برای سلامتی دارد، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیباتی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. البته نوشیدن بیش‌ازحد چای با مضراتی همراه است. در ادامه به فواید و مضرات چای می‌پردازیم. 

 خواص چای:

PicsArt_01-20-05.44.37

1.کاهش وزن 

هر نوع چای ساده و بدون شکر، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر، برای کاهش وزن مناسب است. چای نه‌تنها کالری کمی دارد، بلکه به تامین آب بدن هم کمک می‌کند. در برخی مطالعات نشان داده‌ شده است که نوشیدن منظم چای تلخ همراه با رژیم و ورزش می‌تواند باعث کاهش وزن شود. 

در یک بررسی نشان داده شده است که ترکیباتی به نام کاتچین در چای سبز، اگر با ورزش متوسط همراه شوند، باعث کاهش وزن و کاهش چربی شکم خواهند شد. بنابراین اگر می‌خواهید از این خواص چای سبز برای لاغری بهره‌مند شوید، شاید بهتر باشد دور خوردن شیرینی‌جات در کنار چای را یک خط قرمز پررنگ بکشید. 

۲.  کم‌شدن التهابات 

یکی از فواید چای کمک به کمتر‌شدن التهابات و مقابله با بسیاری از بیماری‌هاست. اما چگونه؟ چای سبز و کاتچین قدرتمند آن EGCG (اپیگالوکاتچین 3 گالات) در سرکوب بیان ژن سیتوکین‌های التهابی و آنزیم‌های مربوط به آن موثرند. این اثرات ضدالتهابی موجود در چای، برای مقابله با بیماری‌های قلبی‌-عروقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های تخریب عصبی مفید هستند. 

۳.کاهش وزوز گوش 

PicsArt_01-20-05.44.11

سال‌هاست به افرادی که از وزوز گوش رنج می‌برند، توصیه می‌شود مصرف چای و قهوه را کاهش دهند. این‌طور تصور می‌شود که کافئین ممکن است فشار خون را به‌قدری بالا ببرد که منجر به بروز احساس آزاردهنده صدای زنگ یا وزوز گوش شود. در چندین مطالعه نشان داده شده است که این تصور درباره خواص چای درست نیست و نوشیدن روزانه یک لیوان از این نوشیدنی می‌تواند در کمترکردن این مشکل موثر باشد. 

۴.حفاظت در برابر سرطان پوست 

در تحقیقات نشان داده شده است که یکی از خواص چای سیاه، سبز یا سفید این است که مجموعه‌ای از ترکیبات مفید را فراهم می‌کنند. این ترکیبات ممکن است برخی از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان پوست غیرملانوم را دفع کنند. دانشمندان در یک مطالعه از انجمن تحقیقات سرطان آمریکا نشان داده‌اند که غلظت چای، زمان و درجه حرارتی که برای دم‌کردن آن صرف می‌شود، می‌تواند بر اثرات احتمالی محافظتی آن تاثیر بگذارند. 

نوشیدن چای غلیظ و گرم قادر است خطر سرطان پوست را کاهش دهد. افزودن پوست مرکبات به چای سیاه هم می‌تواند مزایای بیشتری برای محافظت در برابر سرطان سنگفرشی پوست که دومین سرطان شایع پوست است، داشته باشد. 

محققان می‌گویند پوست مرکبات نه‌تنها حاوی غلظت بیشتری از ویتامین C هستند، بلکه مقدار بیشتری بیوفلاونوئید و لیمونن دارند که نشان داده شده است ضد تومورند. بنابراین می‌توان یکی از خواص چای سیاه را حفاظت در برابر سرطان پوست دانست. 

مضرات چای سیاه

PicsArt_01-20-05.43.23

۱. دریافت بیش از حد کافئین 

در حالی که حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر تلقی می‌شود، برخی از افراد نسبت به این ماده محرک حساسیت زیادی دارند. حتی اگر یک فنجان چای تقریبا ۴۷ میلی‌گرم کافئین داشته باشد، ممکن است چند فنجان دیگر در روز کافی باشد تا خوابیدن را دشوار کند. سایر عوارض جانبی احتمالی کافئین در چای شامل سردرد، فشار خون بالا و سندرم روده تحریک‌پذیر است. 

۲. کاهش جذب آهن 

چای منبعی غنی از گروهی از ترکیبات به نام تانن است. تانن‌ها می‌توانند در غذاهایی خاص به آهن متصل شوند و آن را برای جذب در دستگاه گوارش غیرقابل ‌دسترس کنند. کمبود آهن یکی از رایج‌ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است و اگر سطح آهن کمی داشته باشید، مصرف بیش از حد چای ممکن است وضعیت شما را بدتر کند. 

اگر آهن بدنتان کم است اما همچنان از این نوشیدنی لذت می‌برید و می‌خواهید از خواص چای بهره‌مند شوید، بهتر است آن را بین وعده‌های غذایی بنوشید. با انجام این کار، احتمال کاهش جذب آهن موجود در مواد غذایی کم می‌شود. 

۳.افزایش اضطراب، استرس و بی‌قراری 

برگ‌های چای به‌طور طبیعی حاوی کافئین هستند. مصرف بیش از حد کافئین از چای یا هر منبع دیگری می‌تواند در افزایش احساس اضطراب، استرس و بی‌قراری نقش داشته باشد. یک فنجان متوسط (۲۴۰ میلی‌لیتر) چای، بسته به نوع و روش دم‌کردن، حاوی حدود ۶۰–۲۰ میلی‌گرم کافئین است. 

یکی از خواص چای سیاه این است که کافئین بیشتری نسبت به انواع چای سبز و سفید دارد. هرچه اجازه دهید که چای بیشتر دم بکشد، مقدار کافئین آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. 

۴. حالت تهوع 

برخی از ترکیبات موجود در چای می‌توانند باعث ایجاد حالت تهوع شوند؛ به‌خصوص اگر زیاد یا با معده خالی مصرف شود. تانن موجود در برگ چای، مسئول طعم تلخ و خشک چای است. همچنین، تانن قادر است باعث تحریک بافت گوارشی شود و به‌طور بالقوه منجر به علائم ناخوشایندی مانند حالت تهوع یا معده‌درد شود. مقدار چای مورد نیاز برای داشتن این اثر، بسته به شخص می‌تواند به‌طور چشمگیری متفاوت باشد. 

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار