|
|
کدخبر: ۱۸۴۸۷۳

امیکرون یک گونه جدید از ویروس کروناست که امروزه بیشتر مردم را درگیر خود کرده است و این تنها به دلیل قدرت سرایت این بیماری است. ما بهترین راههای درمان و باید ها و نبایدهای امیکرون که باید بدانید را آماده کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

در واقع هرچند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است، با این حال تمرکز بر یک رژیم غذایی خوب و مغذی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند تا در مقابله با ویروس بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. 

 

بر خلاف آن‌چه ممکن است پاره‌ای تصور کنند، حذف وعده‌های غذایی به منظور گرفتن رژیم سخت بدن را تضعیف کرده و بیشتر در معرض ابتلا به ویروس‌های موجود در اطراف می‌سازد. خواب خوب، مناسب و کافی نیز به بدن اجازه می‌دهد تا از نظر جسمی و ذهنی خود را بازسازی کند. 

 

 

علائم جدید امیکرون: 

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سویه امیکرون ویروس کرونا موجب بروز مشکلات گوارشی می‌شود که پیش از این رایج نبود. 

 

 تعداد مبتلایان به بیماری کووید -۱۹ به دلیل شیوع گسترده سویه امیکرون به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. به نظر می‌رسد علائم کرونای امیکرون نسبت به گونه‌های پیشین خفیف است؛ اما این بدان معنا نیست که همه‌گیری تمام شده است. ازآنجاکه علائم کرونای امیکرون شبیه گونه‌های پیشین نیست، تشخیص آن دشوار است. کرونای امیکرون معمولاً باعث بروز مشکلات تنفسی نمی‌شود. 

 

علائم غیرعادی سویه امیکرون چیست؟ 

بیشتر علائم سویه امیکرون شبیه سرماخوردگی معمولی است و شامل آبریزش بینی، سردرد و گلو درد می‌شود؛ دیگر گونه‌های ویروس کرونا نیز باعث بروز این علائم می‌شود. سویه امیکرون ویروس کرونا باعث بروز مشکلات گوارشی نیز می‌شود که پیش از این رایج نبود.

 

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به سویه امیکرون حداقل یکی از مشکلات مربوط به سیستم گوارش را تجربه می‌کنند، بعضی از علائم غیرعادی سویه امیکرون شامل اسهال، حالت تهوع، دل درد، از دست دادن اشتها و حذف وعده‌های غذایی می‌شود. 

 

علائم اولیه سویه امیکرون چیست؟ 

نتایج داده‌های ارائه شده نشان می‌دهد افرادی که از اواسط دسامبر ۲۰۲۱ میلادی تا ژانویه ۲۰۲۲ به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شدند، بیش از دیگران درگیر مشکلات گوارشی شدند. در این دوره زمانی شیوع سویه امیکرون به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. مشکلات مربوط به معده در میان افراد مبتلا به گونه‌های آلفا و دلتا نیز گزارش شده بود، اما خیلی رایج نبود. افراد مبتلا به سویه امیکرون که درگیر مشکلات تنفسی نمی‌شوند نیز مشکلات مربوط به معده را تجربه می‌کنند. به همین دلیل علائم گوارشی به عنوان علائم اولیه سویه امیکرون در نظر گرفته می‌شود. 

 

چرا سویه امیکرون باعث بروز مشکلات گوارشی می‌شود؟ 

محققان همواره در تلاش هستند دلیل اینکه سویه امیکرون در مرحله اول باعث بروز مشکلات معده می‌شود را بیابند، برخی محققان معتقدند که مشکلات معده ممکن است به دلیل آلوده شدن به ویروس دیگری رخ دهد. متخصصان علوم پزشکی در این زمینه نظرات متفاوتی ارائه کرده‌اند، اما لازم است پیش از رسیدن به یک نتیجه قطعی مطالعات بیشتری صورت بگیرد. با توجه به شرایط کنونی، توصیه می‌شود که افراد از رژیم غذایی سالم پیروی کنند تا خطر بروز مشکلات گوارشی ناشی از بیماری کووید -۱۹ کاهش پیدا کند. 

 

آیا سویه امیکرون باعث بروز کرونای طولانی‌مدت می‌شود؟ 

تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر بروز علائم شدید سویه امیکرون منتشر نشده است، بیشتر افراد علائم خفیف کرونای امیکرون را تجربه می‌کنند و در عرض ۱۰ روز بهبود پیدا می‌کنند. با این وجود، باید به خاطر داشته باشید که امیکرون نوع جهش یافته ویروس کرونا است و به اندازه کافی قوی است که باعث بروز علائم شدید شود. بنابراین بهتر است به منظور کاهش خطر ابتلا به کرونای امیکرون اقدامات پیشگیرانه را رعایت و واکسن کرونا را در زمان تعیین شده دریافت کنیم. 

 

نوشیدنی های ممنوعه برای مبتلایان به امیکرون 

یک متخصص مغز و اعصاب از کسانی که به امیکرون مبتلا شده اند، خواست تا برای نیرو گرفتن از مصرف یک نوشیدنی خودداری کنند. 

 

دکتر ماتسکوکین از کشور روسیه گفت: در دوره نقاهت بعد از کووید ۱۹و سویه امیکرون باید از مصرف کافئین و سایر محرک‌ها خودداری و قهوه را به تدریج وارد رژیم غذایی یا آن را با چای کم رنگ سبز یا سفید جایگزین کرد. 

 

کافئین منجر به کم آبی بدن می‌شود و در نتیجه افزایش لخته شدن خون و همچنین کاهش عناصر کمیاب خون مانند پتاسیم می‌شود که بر عملکرد قلب و سیستم قلبی عروقی تاثیر منفی می‌گذارد. 

 

 

اینجا بخوانید:

آیا امیکرون آغازی برای پایان کروناست؟

 

 

مدت زمان لازم برای قرنطینه مبتلایان امیکرون 

متخصص ویروس‌شناسی گفت: ممکن است تا ۲۵ روز ویروس کرونا در ترشحات حلق باقی بماند و این نتیجه بررسی مکرر بیمارانی است که به ما مراجعه کرده و بعد از گذشت ۲۰ روز بیماری هنوز جواب تستشان مثبت بوده است. 

 

حسین کیوانی متخصص ویروس‌شناسی در پاسخ به این سوال که زمان مناسب برای قرنطینه فردی که به امیکرون مبتلا شده چند روز است، به میزان گفـت: ویروس امیکرون حداکثر تا ۲۵ روز باقی می‌ماند و بیماران بعد از گذشت ۵ تا ۷ روز از بیماریشان می‌توانند همچنان ناقل بیماری باشند، از این رو به رعایت فاصله فیزکی و استفاده از ماسک تا حدود ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از بروز علائم تاکید می‌شود. به طور کلی در بیشتر مواقع ۱۰ تا ۱۵ روز پس از بروز علائم بیماری بدن از ویروس پاک می‌شود، ولی احتمال دارد مقادیر کمی از ویروس تا ۲۵ روز در ترشحات حلق وجود داشته باشد، البته قدرت آلوده‌کنندگی بعد از ۱۰ روز بسیار کاهش پیدا می‌کند.

 

PicsArt_02-12-01.55.20

 

 

وی ضمن تاکید بر اینکه ۱۰ روز قرنطینه برای فرد مبتلا به امیکرون کافی است، ادامه داد: بیماران باید تا ۲۵ روز حتما با ماسک و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی مناسب وارد اجتماع شوند چرا که احتمالا مقادیر کمی از ویروس تا ۲۵ روز در ترشحات حلق وجود دارد و می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و صحبت کردن در جامعه پخش شود و از این رو بعد از گذشت ۱۰ روز از بیماری هم باید استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی جدی گرفته شود، اما بیماران باید تا ۱۰ روز به طور کامل قرنطینه شوند و با کسی تماس نداشته باشند و ۱۰ روز قرنطینه کامل در منزل کفایت می‌کند. 

 

مبتلایان امیکرون تا ۲۵ روز حتما ماسک بزنند 

این متخصص ویروس شناسی افزود: اینکه عنوان می‌شود ممکن است تا ۲۵ روز ویروس در ترشحات حلق باقی بماند نتیجه بررسی مکرر بیمارانی است که به ما مراجعه کردند و بعد از گذشت ۲۰ روز بیماری هنوز جواب تستشان مثبت بوده است. 

 

وی ادامه داد: در فضای مجازی از FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) نقل می‌شود که در امیکرون بیماری سریع به اوج می‌رسد و سریع هم پایان می‌یابد در حالی که در کشور آمریکا برای ورود به جامعه پس از ابتلا به امیکرون تست منفی کووید لازم است و چنانچه بیماران تست منفی نداشته باشند به استفاده از ماسک تاکید می‌شود و خود این سازمان هم اظهار کرده که ممکن است ویروس در برخی از افراد به ویژه آن دسته از بیماران که علائم شدیدی داشتند، طی مدت طولانی باقی بماند. 

 
این استاد دانشگاه توضیح داد: اگر به امیکرون مبتلا شدید و بعد از ۷ تا ۱۰ روز علائمتان بهبود پیدا کرد و خواستید به جامعه بازگردید باید تا ۲۵ روز حتما از ماسک استفاده و فاصله فیزکی را رعایت کنید، اما تا ۱۰ روز باید با کسی در ارتباط نباشید چرا که طی این مدت میزان انتقال و سرایت پذیری ویروس بسیار بالاست. 

 

۲ تا ۵ روز دوره نهفتگی ویروس امیکرون 

وی گفت: ممکن است در آینده با جهش‌هایی از ویروس مواجه شویم که آنتی بادی حاصل از ابتلا به امیکرون نتواند در مقابل آن‌ها ایمنی ایجاد کند و  از این رو باید چرخه انتقال ویروس را از طریق عدم ابتلای افراد جدید به بیماری قطع کنیم. 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دوره نهفتگی بیماری در سویه امیکرون با سویه‌های قبلی متفاوت است، اظهار کرد: ۲ تا ۵ روز قبل از اینکه فردی دچار علائم شود ممکن است ناقل ویروس باشد و در آن زمان هم می‌تواند بیماری را به سایر اشخاص منتقل کند. به طور کلی فاصله ابتلا به بیماری کرونا تا بروز علائم بین ۲ تا ۱۴ روز است و در سویه امیکرون از زمانی علائم آغاز می‌شود که بیمار حداقل ۲ و حداکثر ۵ روز قبل به ویروس آلوده شده است. 

 

با علائم خفیف کرونا به مراجعه به مراکز درمانی نیازی نیست 

مجید مختاری فوق‌تخصص ریه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی نیز با بیان اینکه همه علائم تنفسی نیاز به انجام تست پی سی آر ندارد، به ایرنا گفت: اکنون ۹۰ درصد از سویه‌های کرونا در جامعه مربوط به اومیکرون است و مراجعه به مراکز بهداشت و درمان با بروز هرگونه علائم خفیف برای انجام تست پی سی آر و معالجه، بی‌تردید مراکز درمانی کشور را فلج خواهد کرد. 

 

وی ادامه داد: برخی علائم بیماری هم ناشی از حساسیت‌های فصلی است بنابراین با بروز یک علامت خفیف همچون عطسه یا آبریزش بینی مراجعه به پزشک ضروری نیست. 

 

مختاری اظهار داشت: آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی کشور نیز توان آزمایش و ارزیابی بخش اعظم جامعه را به یکباره نخواهند داشت و از لحاظ علمی هم انجام تست پی سی آر با بروز یک علامت خفیف منطقی نخواهد بود. 

 

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: انجام تست پی سی آر با بروز علائم خفیف کووید۱۹ برای گروه‌های ریسک‌پذیر (آسیب‌پذیر) همچون بیماران زمینه‌ای، مبتلایان به نارسایی قلبی، کلیوی و ریوی، بیماران سرطانی، دیالیزی، کورتن درمانی‌ها و بیماران ضعف ایمنی (که در معرض خطر قرار دارند) ضروری است. 

 

مختاری تاکید کرد: این جمعیت به عنوان گروه هدف باید برای تشخیص بیماری (اومیکرون، دلتا، آنفولوآنزا و...) به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند. کرونا دلتا نیز همچنان در کشور شایع و این مساله هم نباید فراموش نشود. 

 

آیا شیوع اومیکرون جهان را وادار به تزریق دوز چهارم واکسن کرونا می‌کند؟ 

وی درباره ضرورت تزریق دز چهارم واکسن کرونا گفت: اکنون درباره این مساله در جامعه بین‌الملل، علمی و ایمنی‌شناسی اتفاق نظر وجود ندارد همچنین مباحثی در مورد عوارض تمدید مکرر دزهای این واکسن خاص برای مهار کرونا مطرح می‌شود. 

 

مختاری افزود: همچنین احتمال می‌رود، به تدریج با گذشت سه تا چهار هفته، بخش اعظمی از جمعیت به سویه جدید اومیکرون مبتلا شده و به طور خودکار ایمن شوند و ضرورتی برای تزریق دز چهارم وجود نداشته باشد. برخی مبتلایان به طور خفیف به این سویه مبتلا شده و ممکن است، متوجه گذران دوره بیماری هم نشوند. 

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: براساس آخرین اطلاعات، برخی کشورها مانند کانادا و استرالیا نیز اکنون به طرف تزریق دز چهارم واکسن کرونا نرفته و تولید واکسن برای اومیکرون را به عنوان دز چهارم یا بوستر به تعویق انداخته‌اند. 

 

مختاری اضافه کرد: شرکت داروسازی فایزر به عنوان پیشگام تولید واکسن اومیکرون اعلام کرد، تولید این واکسن تا اواخر مارچ (اسفند و فروردین) هم آماده نمی‌شود. در این مصاحبه همچنین رئیس این شرکت احتمال می‌دهد، بشر اصلا نیازمند دز چهارم این واکسن نباشد. 

 

میزان قرنطینه کودکان مبتلا به سویه امیکرون: 

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید گفت: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه درگیری با اومیکرن کافی است، یک زمان حداقلی است و امکان دارد دوره بروز علایم تا ۱۰ روز نیز ادامه پیدا کند. علیرضا فهیم‌زاد» عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید در ارتباط با وضعیت مراجعه کودکان مبتلا به کرونا به این بیمارستان افزود: در این موج درگیری کودکان نسبت به موج‌های گذشته بیشتر است.

 

در سویه‌های قبلی کودکان کم‌علامت‌تر بودند، اما درحال حاضر کرونا در کودکان علامت‌دارتر شده است. البته خوشبختانه موارد شدید و نیازمند بستری در اطفال هنوز نسبت به دفعات قبلی چندان افزایش نیافته است به این علت که میزان مراجعات بیشتر شده است، موارد بستری نیز نسبت به موج‌های قبلی بیشتر شده است، اما فعلا موارد شدید منجر به فوت بسیار کم است. امیدواریم در موج فعلی میزان فرم‌های شدید بیماری نسبت به موارد سرپایی افزایش پیدا نکند، اما در مورد سویه‌های بعدی که خواهد آمد هیچ ضمانتی وجود ندارد که شرایط به چه صورت خواهد بود.   

 

 

PicsArt_02-12-01.55.04

 

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه علایم هشداردهنده بیماری در کودکان معمولا مانند سویه‌های قبلی است، اظهار کرد: اگر تب کودک قطع نمی‌شود و بیش از سه روز درگیر تب است، حتما باید به مراکز درمانی مراجعه شود. کودکی که دچار تب ثانویه است یعنی دوباره تب می‌کند هم باید حتما به مراکز درمانی آورده شود، زیرا ممکن است عفونت افزایش یافته باشد.

 

مشکلات تنفسی نیز بسیار مهم است، زیرا در این سویه، درگیری تنفسی به صورت فوقانی و به صورت گرفتگی صدا و خفگی در کودکان دست می‌دهد که در این صورت حتما باید مراجعه کنند. ضعف و بی‌حالی جدی نیز از دیگر علایم هشداردهنده مربوط به کودکان است. در این سویه علایم اسهال و استفراغ و مشکلات گوارشی بیشتر دیده می‌شود و گاهی استفراغ بسیار شدید می‌شود و باعث کم آبی در کودکان خواهد شد که از دیگر علایم هشداردهنده جهت مراجعه به مراکز درمانی است.

  

فهیم‌زاد با اشاره به وضعیت امکانات بیمارستانی طی موج اخیر کرونا ادامه داد: از آنجا که میزان موارد بستری کم است و کودکانی که بستری می‌شوند سریع مرخص می‌شوند، در حال حاضر با مشکل در مدیریت موارد بستری مواجه نشده‌ایم، اما با وجود اینکه هنوز به شرایط بحرانی برخورد نکرده‌ایم، به هرحال امکاناتمان محدود است.  

 

وی در ارتباط با دوره بیماری امیکرون در کودکان افزود: اینکه گفته شده است پنج روز برای قرنطینه کافی است، یک زمان حداقلی است و ممکن است دوره بروز علایم تا ده روز نیز ادامه پیدا کند. توصیه ما این است که اگر علایم بیمار ادامه پیدا کند بازهم در قرنطینه بماند. توصیه به قرنطینه پنج روزه بیشتر براین اساس است که باتوجه به سرعت شیوع بالای این بیماری و درگیری افراد در تعداد زیاد، درصورت قرنطینه‌های طولانی مشاغل دچار مشکل می‌شوند و افراد درصورتی که علایمی ندارند می‌توانند پس از این مدت به سرکار برگردند. اما درمورد کودکان توصیه ما این است که یک هفته تا ده روز در تماس با بزرگسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قرار نگیرند. 

 

مدت زمان استراحت مبتلایان به امیکرون: 

یک استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری امیکرون باشد. ۷ تا ۱۰ روز فرد پس از ابتلاء نیاز به استراحت دارد، اما احتمال انتقال ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلاء وجود دارد. 

 

حسین کیوانی در برنامه در انتهای الوند، اظهار کرد: قبل آمدن امیکرون، می‌توانستیم بین آنفولانزا و کرونا تفاوت قائل شویم، اما امروز یک بدن درد خفیف یا یک تب ساده را باید امیکرون بدانیم. 

 

وی ادامه داد: هنوز حساسیت فصلی شروع نشده، اما در حساسیت تب و بدن درد نداریم و افراد سابقه حساسیت در فروردین و اردیبهشت دارند. 

 

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: ابتلاء به بیماری و در ادامه بهبود، بیشترین ایمنی را می‌دهد و ۲۵ تا ۱۰۰ برابر ایمنی بیشتر به ما می‌دهد، اما معمولاً ۶ ماه پس از بیماری ایمنی داریم. اگر کسی مبتلا شود در دفعه دوم شدت علائم و احتمال بستری شدن کمتر است. 

 

 

اینجا بخوانید:

دوز سوم واکسن چی بزنیم؟

 

 

کیوانی ادامه داد: فردی که کرونا بگیرد و خوب شود بهتر می‌تواند با این بیماری در ادامه مقابله کند. 

 

وی افزود: سیستم ایمنی ما بخشی آنتی‌بادی دارد، اما سیستم ایمنی صرفاً آنتی‌بادی نیست و سلول‌ها نقش موثرتری دارند، ممکن است کسی آنتی‌بادی نداشته باشد، یا پس از ۶ ماه آنتی‌بادی او از بین برود و در آزمایش‌ها آنتی‌بادی وجود نداشته باشد، اما سیستم ایمنی او از طریق سلول به صورت کمتر وجود دارد. 

 

استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: ما در طول عمر با صدها عامل بیماری روبرو می‌شویم و سلول‌هایی در مواجهه با عامل عفونی تشکیل می‌شوند که اطلاعات آنتی‌بادی را در خود دارند و آنتی‌بادی را تولید می‌کنند. این سلول‌ها در حالت آماده‌باش هستند و در مواجهه با بیماری آنتی‌بادی تولید می‌کند. 

 

کیوانی افزود: اگر کسی امیکرون بگیرد حداقل تا ۶ ماه مبتلا به امیکرون نمی‌شود، اما ممکن است به سویه‌های دیگر مبتلا شود. 

 

وی گفت: فرد تا ۲۵ روز می‌تواند ناقل بیماری امیکرون باشد. ۷ تا ۱۰ روز فرد پس از ابتلاء نیاز به استراحت دارد، اما احتمال انتقال ۳ تا ۴ هفته پس از ابتلاء وجود دارد. 

 

این استاد ویروس شناس اظهار کرد: اگر دو تا ۵ روز قبل از بروز علائم امیکرون به این ویروس مبتلا شدیم. باید حتماً فاصله را با افراد رعایت کنیم و استفاده از ماسک ضروری است. اگر واکسیناسیون گسترده را نداشتیم تلفات ناشی از امیکرون بیشتر می‌شد و احتمال به وجود آمدن سویه دیگری از ویروس وجود دارد. 

 

کیوانی یادآور شد: ۲۰ درصد از مراجعه کنندگان کودکان هستند. تلفات بیشتر در افراد با سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای است. احتمال درگیری به سویه‌های قبلی بسیار کم است و سویه درچرخش مهم است. 

 

شیوه درمان خانگی مراحل اولیه امیکرون: 

پاندمی کرونا که از حدود دو سال پیش آغاز شده است با فراز و نشیب های متعددی همراه گشته است. و همان طور که این روزها بسیار شنیده اید یا خوانده اید، کرونا امیکرون یا همان B.1.1.529 جهش جدیدی از ویروس کرونا می باشد که منجر به بالا رفتن آمار شناسایی افراد جدید و متعاقب آن بستری، و همچنین مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا شده است. اما در مورد کرونا امیکرون اطلاعات شما چقدر است؟ در ادامه این مطلب به طور کامل در رابطه با شدت و مرگ میر امیکرون، تفاوت امیکرون و دلتا، تاثیر واکسن در برابر کرونا امیکرون و روش های درمان کرونا امیکرون در خانه در مراحل اولیه توضیح داده شده است. 

  

درمان کرونا امیکرون در خانه 

همان طور که می دانید، ۴۰ الی ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونا را انواع خفیف آن تشکیل می دهند. خوشبختانه انواع خفیف تر کرونا نیاز به بستری در بیمارستان نداشته و با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای در منزل و رعایت قرنطینه قابل درمان هستند. در ادامه به ارائه راهکارهایی برای درمان کرونا امیکرون در خانه در مراحل اولیه و جلوگیری از پیشرفت آن به سمت بیماری شدیدتر و عوارض خطرناک کرونا به طور کامل پرداخته شده است. 

 

تفاوت امیکرون و دلتا 

کرونا امیکرون و دلتا که هر دو جزئی از گونه های نگران کننده کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) طبقه بندی شده اند، می توانند منجر به ایجاد بیماری شدید در افراد شوند. اما چگونه بفهمیم به دلتا مبتلا شده ایم یا امیکرون؟ از جمله مهم ترین تفاوت های امیکرون و دلتا می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • با جهش های متعدد ویروس کرونا، قدرت سرایت پذیری آن نیز افزایش یافته است؛ به گونه ای که این سرعت تکثیر و سرایت پذیری در جهش جدید امیکرون به بیشترین حد خود رسیده است و امیکرون هر ۵/۱ الی ۳ روز یک بار دو برابر می شود. 

  • برخلاف موارد ابتدایی کرونا که اطفال تنها ۲ درصد موارد مبتلایان را شامل می شدند، پیش بینی می شود در جهش جدید امیکرون تا ۴۰ درصد مبتلایان را اطفال تشکیل بدهند. 

  • از تفاوت های دیگر امیکرون و دلتا می توان به مقاومت بیشتر امیکرون در برابر واکسن های موجود اشاره کرد. همین امر لزوم تزریق دوز سوم یا بوستر را نیز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا امیکرون واجب کرده است. 

  • هرچند که کرونا امیکرون هم مانند دلتا می تواند کشنده و خطرناک باشد، اما به نظر می رسد که برخی مبتلایان بیماری خفیف تری را نسبت به نوع دلتا تجربه می کنند. 

  • با توجه به مقاومت بیشتر امیکرون در برابر آنتی بادی های حاصل شده از ابتلا قبلی به کووید، احتمال عفونت مجدد به دنبال تماس با ویروس افزایش می یابد. و لذا تکمیل واکسیناسیون پس از بهبود از بیماری حائز اهمیت فراوان می باشد. 

 

توجه داشته باشید که علی رغم تصور برخی افراد که ماسک و رعایت فاصله ایمنی در برابر امیکرون دیگر تاثیری ندارند، همچنان استفاده از ماسک و حفظ فاصله ایمنی و شست و شوی مکرر دست ها در پیشگیری از ابتلا به کرونا امیکرون بسیار موثر و کمک کننده می باشند. 

 

شدت مرگ و میر امیکرون 

متاسفانه این روزها برخی افراد کرونا امیکرون را معادل یک سرماخوردگی ساده فرض می کنند! اگرچه به نظر می رسد کرونا امیکرون بیماری خفیف تری را نسبت به دلتا ایجاد می کند، اما همچنان قابلیت ایجاد بیماری کشنده و عوارض طولانی مدت کرونا با امیکرون به خصوص در افراد پرخطر به قوت باقی می باشد؛ و کرونا امیکرون بسیار جدی تر و خطرناک تر از سرماخوردگی معمولی می باشد و در پاره ای موارد، درمان آن بسیار سخت تر از درمان سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان است. همچنین تحقیقات نشان داده است با تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز سوم واکسن شدت مرگ و میر امیکرون بسیار کاهش یافته است. 

  

تفاوت واکسن زده ها و واکسن نزده ها در برابر سویه امیکرون 

اگرچه جهش امیکرون در برابر واکسن ها مقاومت بیشتری نسبت به سویه های پیشین خود داشته است، اما همچنان تفاوت واکسن زده ها و واکسن نزده ها در برابر سویه امیکرون بسیار چشمگیر است. اگرچه واکسن نمی تواند پیشگیری کامل از ابتلا به امیکرون ایجاد کند، اما پوشش بسیار مناسبی در کاهش موارد شدید بیماری، بستری و مرگ و میر متعاقب ابتلا به کرونا امیکرون داشته است. در ادامه مطلب به ارائه راهکارهایی برای درمان کرونا امیکرون در خانه در مراحل اولیه پرداخته شده است. 

 

راهکارهایی برای مقابله با سویه امیکرون 

در صورت ابتلا به اشکال خفیف کرونا امیکرون، نیازی به مراجعه به بیمارستان و پزشک نمی باشد. با رعایت چند راهکار ساده می توانید مراحل اولیه درمان کرونا امیکرون در خانه را شروع کنید. 

 

راهکارهایی برای مقابله با سویه امیکرون در موارد خفیف و سرپایی در منزل: 

 

ضعف و بیحالی: کاهش فعالیت شدید روزانه و استراحت در منزل همراه با تغذیه مناسب و کافی. 

 

تب و بدن درد: استفاده از مسکن هایی مانند استامینوفن یا ضدالتهاب های غیر استروئیدی مانند ناپروکسن. 

 

سرفه: استفاده از داروهای ضدسرفه رایج مانند برم هگزین، دکسترومتورفان،… همچنین توجه داشته باشید که هنگام سرفه بهتر است در وضعیت نشسته یا نیمه نشسته قرار داشته باشید و از طاق باز خوابیدن حین سرفه پرهیز کنید. 

 

تهوع و استفراغ: کشیدن نفس های آرام و عمیق، نوشیدن اندک اندک مایعات سرد و یخی، مصرف غذاهای سبک مانند نان سوخاری، عدم مصرف غذاهای سرخ شده و چرب یا شیرین، افزایش دفعات مصرف غذا و کاهش حجم آن در هر نوبت، عدم فعالیت یا مسواک زدن بلافاصله پس از صرف غذا و در نهایت مصرف داروهایی مانند دیفن هیدرامین و دیمن هیدرینات در کاهش احساس تهوع و استفراغ برای درمان کرونا امیکرون در خانه مفید هستند. 

 

اسهال: مصرف مایعات کافی و جلوگیری از کم شدن آب بدن و در صورت شدید بودن اسهال استفاده از داروهایی مانند لوپرامید با مشورت پزشک موثر می باشند. 

 

تغذیه متناسب و ویتامین ها: در صورت مصرف کافی میوه و سبزیجات تازه و لبنیات، نیازی به مصرف مکمل های ویتامینی نمی باشد. اما در غیر این صورت، بهتر است از مکمل های حاوی ویتامین D، زینک و سلنیوم جهت تقویت سیستم ایمنی و درمان کرونا امیکرون در خانه استفاده شود. 

 

آنتی بیوتیک ها: استفاده روتین از آنتی بیوتیک ها نظیر آزیتروماسین و داکسی سیکلین اثر ضد ویروسی ثابت شده ای ندارند. با توجه به احتمال بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی، در صورت فقدان شک قوی از ابتلای همزمان عفونت های باکتریال از مصرف آن ها جهت درمان کرونای امیکرون در خانه باید اکیدا خودداری شود. 

 

اضطراب و بی قراری: قرار گرفتن در محیط آرام و خواب کافی (۸ ساعت) در شبانه روز در کاهش اضطراب و بی قراری بسیار کمک کننده می باشد. در صورت ادامه اضطراب از مصرف داروهایی مانند دیفن هیدرامین و کلردیازپوکساید می توان کمک گرفت. 

 

درمان های جدید کرونا 

طبق آخرین مطالعات منتشر شده در راستای درمان های جدید کرونا، به نظر می رسد: 

  • آنتی بادی های مونوکلونال: اثر استفاده از آنتی بادی های مونوکلونال در درمان سویه امیکرون کاهش یافته است و با توجه به هزینه های بالای آن ها، فعلا توصیه ای مبنی بر استفاده از آن ها در آخرین گایدلاین کشوری کووید ۱۹ قرار ندارد. 

  • رمدسیویر: علاوه بر درمان های ذکر شده برای موارد خفیف کووید در منزل، استفاده از سه روز رمدسیویر طی ۷ روز ابتدایی علائم در افراد در معرض بیماری شدید مانند سنین بالا، بدخیمی ها، بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی مزمن، بیماری های ریوی مزمن، دیابت، نقص سیستم ایمنی، افراد چاق، باردار و مبتلایان به کم خونی داسی شکل جهت کاهش بار ویروس کمک کننده می باشد. 

 

کورتیکواستروئیدها:تنها طبق صلاحدید پزشک مربوط و در شرایط خاص قابل استفاده هستند. 

  • پکسلووید: مطالعات تاکنون به نفع اثربخشی قابل قبول این دارو در درمان زودهنگام در گروه های با خطر بالای پیشرفت بیماری می باشد. البته متاسفانه در حال حاضر این دارو وارد سبد دارویی کشور نشده است. 

  • مولنوپیراویر: همچنان شواهد قوی به نفع سودمندی این دارو در درمان های جدید کرونا وجود ندارد. 

 
توصیه های طب ایرانی در پیشگیری و درمان کرونا امیکرون در خانه 

طبق آخرین گایدلاین منتشر شده توسط وزارت بهداشت و درمان کشور، مصرف برخی مواد غذایی خاص برای بهبود برخی از علائم بیماری کمک کننده می باشند؛ از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 

  • مصرف شربت عسل و آبلیمو، نارنج و زعفران در پیشگیری از ابتلا به کرونا کمک کننده می باشند. 

  • افزودن زنجبیل، دارچین، سیر و پیاز، فلفل سیاه به غذا و مصرف روزانه سیاهدانه در پیشگیری از ابتلا به کرونا مفید هستند. 

  • از جمله دمنوش مفید در پیشگیری از کرونا می توان به دمنوش های بابونه، نعنا، آویشن، زوفا، چای کوهی و اکیناسه و گل محمدی اشاره کرد. 

  • استفاده از دمنوش بنفشه، انجیر و آویشن در کاهش سرفه ها کمک کننده هستند. 

  • بخور عصاره نعنا، پونه و خاکشیر در کاهش تنگی نفس در درمان کرونا امیکرون در خانه کمک کننده هستند. 

  • مصرف عسل، شیره انگور، سیب و هویج در بهبود ضعف و بیحالی و درمان کرونا امیکرون در خانه کمک کننده هستند. 

  • آب سیب و آب زرشک، زنجبیل و عسل در کاهش تهوع و استفراغ مفید هستند. 

  • مصرف پوره سیب زمینی با نعنا و سیر در بهبود اسهال کمک کننده می باشند. 

  • مصرف حریره بادام در کاهش گلودرد کمک کننده می باشد. 

 

 

PicsArt_02-12-01.55.45

 


نقش ایموپرت در درمان مراحل اولیه بیماری کرونا 

با توجه به مطالعاتی که بر روی ۱۳۳ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در اوکراین انجام گرفت، به این نتیجه رسیدند که داروی گیاهی ایموپرت که از ۷ گیاه (پوست بلوط، گیاه قاصدک، برگ گردو، بومادران، دم اسب صحرایی، ریشه مارشمالو و گل بابونه) تشکیل شده است برای درمان مراحل اولیه بیماری کرونا و درمان کرونا امیکرون در خانه مفید می باشد. از جمله خواص ایموپرت در درمان کرونا امیکرون در خانه عبارتند از: 

 

  • کاهش تب: مصرف ایموپرت منجر به کاهش نیاز به مسکن های تب بر مانند استامینوفن و ایبوپروفن می شود. 

  • کاهش بدن درد: مصرف ایموپرت منجر به کاهش بدن درد و نیاز به مصرف مسکن ها در درمان کرونا امیکرون در خانه می شود. 

  • کاهش احتقان بینی و صدای تو دماغی: ایموپرت در کاهش التهاب و احتقان موثر می باشد. 

  • تقویت سیستم ایمنی بدن: در تقویت سیستم ایمنی بدن جهت مقابله با ویروس نقش دارد و به عنوان یک داروی تقویت سیستم ایمنی بدن نیز شناخته می شود. 

  • خواص آنتی ویرال و آنتی باکتریال: ایموپرت در کاهش بار ویروس در بدن نقش دارد. 

  • کاهش سرفه و اختلال حس بویایی: ایموپرت در کاهش سرفه و درمان کرونا امیکرون در خانه مفید می باشد. 

 

با توجه به نقش داروی گیاهی ایموپرت در درمان بیماری های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی و درگیری بیشتر مجاری تنفسی فوقانی در کرونا امیکرون، استفاده از ایموپرت در درمان کرونا امیکرون در منزل مفید و کمک کننده می باشد. 

 

نظر طب سنتی در درمان ویورس کرونا: 

همه ما می‌دانیم که ویروس کرونا تا به حال برای بشر ناشناخته بوده است و این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. تمام بیماری‌هایی که در عصر حاضر به راحتی کنترل می‌شوند، در گذشته بسیار دور یک عامل ناشناخته بوده و زندگی مردم آن دوران را تحت تأثیر قرار داده است. با گذر زمان دانشمندان در آن دوران توانستند راه‌های درمانی برای آن عوامل بیماری‌زا را بیابند. همین موضوع در مورد کرونا نیز صدق می‌کند. قطعاً آیندگان از کرونا به عنوان یک بیماری عادی یاد خواهند کرد اما در عصر حاضر یک عامل کشنده است و متخصصان به دنبال یافتن راهکاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و درمان آن هستند. 

 

یکی از سؤالات رایج اغلب مردم، تأثیر طب سنتی و گیاهی بر درمان کرونا است. اگر دقت کرده باشید متخصصان علم طب سنتی و گیاهی ادعا می‌کنند با برخی از دمنوش‌های گیاهی می‌توان این بیماری را درمان نمو.د اما هنوز هم تأییدیه وزارت بهداشت جهانی در این زمینه ارائه نشده و البته جالب است بدانید که همه مردم به این تکنیک‌ها پاسخ مثبت نشان نمی‌دهند. برای اینکه با تأثیر طب گیاهی بر درمان کرونا آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را با دقت مطالعه نمایید. 
 

آیا درمان کرونا با طب سنتی و گیاهی امکان‌ پذیر است؟ 

زمانی که درمورد طب سنتی و گیاهی صحبت می‌کنیم باید این موضوع را بپذیریم که این نوع روش‌های درمانی در هر کشور مختص همان منطقه خواهد بود. برای مثال طب سنتی در کشور چین با طب سنتی در کشور ایران کاملاً متفاوت است زیرا اقلیم این دو منطقه با یکدیگر تفاوت داشته و از طرف دیگر گیاهان دارویی در آن‌ها بسیار متنوع است. بنابراین الزاماً یک روش درمانی از طریق طب سنتی در چین نمی‌تواند برای مردم ما در کشور ایران مؤثر واقع شود. جالب است بدانید که برخی از متخصصان در کشور ایران روش‌های درمان سنتی در چین را برای مردم در پیش می‌گیرند در صورتی که این روش از نظر علمی اصلاً درست نیست. در پاسخ به این سؤال که آیا طب سنتی در درمان کرونا مؤثر است یا نه،لازم است چند نکته را ذکر نماییم: 

 

– همانگونه که گفته شد فرضیه مؤثر بودن طب سنتی و گیاهی در درمان کرونا هنوز ثابت نشده است 

 

با اینکه کشور چین اولین قدم را در این زمینه برداشته است هنوز نتوانسته یافته‌های علمی دقیق و معتبری را در این زمینه ارائه کند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد در حال حاضر همه مردم باید به روش‌های تأیید شده توسط سازمان جهانی اعتماد کرده و از آن‌ها برای درمان خود استفاده کنند. 

 

نکته دوم این است که طب گیاهی تنها مکمل طب سنتی است 

به این معنا که شاید از استفاده از برخی از گیاهان برای درمان کرونا مؤثر واقع شود اما این بدان معنا نیست که طب سنتی یک روش کاملاً تأیید شده برای درمان کرونا خواهد بود. در واقع بهتر از این گونه بیان کنیم که طب سنتی و طب گیاهی کاملاً با هم متفاوت بوده و نمی‌توان این دو با یکدیگر یکسان در نظر گرفت. 

 

 روش‌های طب گیاهی و سنتی در کشور‌های مختلف، متنوع است 

بنابراین طبق آنچه در ابتدای مقاله ذکر شد برای استفاده از گیاهان جهت درمان کرونا حتماً باید از متخصصان داخلی سوال کرده و براساس یافته‌های کشور‌های خارجی عمل نکنیم. 

 

طب گیاهی بدون نظر یک متخصص 

متأسفانه باید این موضوع را بیان کنیم که برخی از عطاری‌ها سرخود دارو‌هایی را برای مردم تجویز کرده و ادعا می‌کنند که این دارو‌ها برای درمان کرونا بسیار مؤثر هستند. بزرگترین اشتباهی که یک فرد می‌تواند مرتکب شود این است که از طب گیاهی بدون نظر یک متخصص برای درمان هر نوع بیماری استفاده کند. در واقع طب گیاهی و سنتی در صورتی می‌تواند مؤثر واقع شود که براساس اصول علمی و تحت نظر متخصصان اجرا گردد. 

 

 نباید سرخود به سراغ طب گیاهی برای درمان کرونا بروید 

در صورتی که تحت نظر متخصصان از دارو‌های شیمیایی استفاده می‌کنید به هیچ عنوان نباید سرخود به سراغ طب گیاهی برای درمان کرونا بروید. ما تا به حال با افراد زیادی برخورد داشته‌ایم که به دلیل همین بی‌توجهی و استفاده سرخود از دارو‌های گیاهی در کنار دارو‌های شیمیایی دچار مشکلات بسیار جدی شده‌اند. بنابراین اگر شخصی به شما پیشنهاد می‌دهد به سراغ طب گیاهی و سنتی برای درمان کرونا بروید حتماً از متخصصان در این زمینه سؤال بپرسید. 

 

 دارو‌های گیاهی بر روی بدن افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی می‌گذارد 

متأسفانه باید این واقعیت را بپذیریم که دارو‌های گیاهی بر روی بدن افراد مختلف، تأثیرات متفاوتی می‌گذارد. شاید یک دارو برای شخصی مؤثر واقع شده و حتی به درمان ‌عفونت ‌ریه او کمک کند اما در افراد دیگر با آلرژی‌های تنفسی همراه خواهد بود. بنابراین در صورت استفاده از گیاهان برای درمان کرونا اگر علائمی بسیار جدی را مشاهده کردید درمان را کنار گذاشته و با یک متخصص در این زمینه صحبت کنید. 

 

برای درمان هر نوع بیماری باید ابتدا به سراغ روش‌های تأیید شده برویم 

به خاطر داشته باشید که برای درمان هر نوع بیماری باید ابتدا به سراغ روش‌های تأیید شده برویم. شاید براساس گفته‌های کشور چین برخی از گیاهان دارویی بتواند بدن انسان را نسبت به کرونا مقاوم کرده و حتی به درمان بیماری کمک کند اما این موضوع به صورت جهانی تعیین نشده است. بنابراین برای افراد مبتلا به کرونا همچنان توصیه می‌کنیم از روش‌های علمی که توسط متخصصان مورد تأیید است استفاده ‌نمایند و شرایط را برای خود بدتر نکنند. 

 

جالب است بدانید که برخی از مردم در استفاده از طب گیاهی برای درمان کرونا نه تنها به صورت سرخود عمل کرده بلکه این موضوع را به دیگران از پیشنهاد دهند. یعنی اگر علائم کرونا را در برخی از دوستان یا اعضای خانواده خود مشاهده کردند به جای اینکه از آن‌ها بخواهند تست کرونا در منزل را انجام دهند، داروی گیاهی را به آن‌ها معرفی می‌کنند. شما چگونه می‌توانید مطمئن شوید این علائم مربوط به بیماری کووید ۱۹ است که با اطمینان دارو‌های گیاهی را به آن‌ها معرفی کرده و از آن‌ها می‌خواهید تا صورت کامل مصرف کنند؟ 

 

در اولین قدم باید آزمایش کرونا در منزل با آنی آزما انجام گیرد تا مطمئن شوید که این علائم مربوط به بیماری کرونا است یا خیر. سپس باید به کلینیک‌ها و یا مطب‌های پزشکان مراجعه کرده و از آن‌ها بخواهید درمان شما را شروع کنند. درمان هر فرد براساس علائمی که بروز می‌دهد متفاوت است. متأسفانه بیماری کرونا علاوه بر روی ریه، به سیستم گوارش نیز حمله می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که روش‌های درمانی متفاوت باشد. بنابراین عاقلانه‌ترین کار این است که سلامت خود و اطرافیان را به دست افراد غیرمتخصص نسپرده و کاملاً علمی عمل کنیم. 

 

چین از درمان گیاهی نتیجه خوبی گرفت: 

پاکستان اعلام کرد که آزمایش بالینی «موفقیت‌آمیز» یک داروی گیاهی چینی برای درمان کرونا را تکمیل کرده است. داروی چینی «JHQG» ساخت Juxiechang در درمان بیماران کرونایی در چین استفاده می‌شود. 

 

اقبال چودری،  یکی از برندگان امسال جایزه مصطفی و رئیس مرکز بین‌المللی علوم شیمیایی و بیولوژیکی کراچی، گفت: داروی گیاهی سنتی چینی در برابر این بیماری عفونی، از جمله آخرین جهش ان که سویه امیکرون است، اثربخشی دارد. 

 

چودری در گفتگو با خبرنگاران گفت که این کارآزمایی‌ها بر روی حدود ۳۰۰ بیمار انجام شد که در خانه تحت درمان قرار گرفتند. به گفته محقق اصلی در کارآزمایی‌ها، این دارو با نرخ اثربخشی ۸۲.۶۷ درصد، روی موارد خفیف تا متوسط کووید-۱۹ کار می‌کند. 

با این حال، هیچ صحبتی در مورد زمان عرضه این دارو برای عموم مردم وجود ندارد.

 

 

PicsArt_02-12-01.54.10

 

 

دمنوش هایی برای مقابله با امیکرون 

شاید این ترکیب مقداری عجیب باشد اما باید بگوییم نوشیدنی سیر یکی از بهترین ترکیب‌های ممکن با هدف تقویت سیستم ایمنی به ویژه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود. 

 

نوشیدنی سیر! شاید این ترکیب مقداری عجیب باشد اما باید بگوییم نوشیدنی (اسموتی) سیر یکی از بهترین ترکیب‌های ممکن با هدف تقویت سیستم ایمنی به ویژه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا محسوب می‌شود. 

 

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه می‌توان طعم سیر را در این اسموتی پوشش داد؟ یکی از راه‌حل‌های این مسئله استفاده از دستگاه مخلوط کن و دیگری افزودنی‌های همراه است که بتوانند طعم و تا حدودی بوی سیر را کاهش دهد. 

 

 چرا سیر؟

 زمانی که سیر تازه را خرد می‌کنیم و آن را در معرض هوای آزاد قرار می‌دهیم، اتفاقی باور نکردنی رخ می‌دهد. ترکیب شیمیایی آن یعنی آلین به ماده‌ای به نام آلیسین، همان ماده شیمیایی مسئول بوی تند سیر تبدیل می‌شود. تحقیقات مختلف آلیسین موجود در سیر خام و تازه را با خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد ویروسی و همچنین ضد التهابی مرتبط دانسته‌اند. به نظر می‌رسد که این ترکیب در عین حال با فواید سلامتی بسیار گسترده‌تری نیز در ارتباط باشد. 

 

چرا بهتر است از زنجبیل نیز استفاده کنیم؟ افزودن زنجبیل به این اسموتی اختیاری است. با این حال، از آنجا که زنجبیل یکی از طعم‌های مورد علاقه اکثر افراد است و مطالعات معتبری هم فواید سلامتی آن را تایید می‌کنند، بهتر است تا جای امکان این ترکیب شگفت‌انگیز را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید. 

 

دستورالعمل تهیه اسموتی سیر با قابلیت تقویت سیستم ایمنی بدن 

 

۲ یا ۳ حبه کوچک سیر تازه 

 

یک برش ریشه زنجبیل تازه (اختیاری) 

 

۲ فنجان میوه یخ‌زده 

 

بخشی از یک موز (اختیاری) 

 

چند تکه یخ (اختیاری) 

 

نیمی از یک فنجان شیر (می‌توان از جایگزین‌های شیر معمولی مثل شیر بادام نیز استفاده کرد) 

 

نیمی از یک فنجان آب 

 

شیرین کننده بنابر سلیقه افراد (اختیاری) 

 

مقدار کمی دارچین، زردچوبه و یا جوز هندی (این مقدار با توجه به سلیقه و نوع طعم مورد علاقه افراد، متفاوت است) 

 

۲ تا ۳ حبه سیر تازه را خرد کنید تا خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی آلیسین را فعال کنید. تکه‌ها را در مخلوط کن بریزید تا زمانی که بقیه مواد را آماده کنید.

 

در ادامه یک برش ریشه زنجبیل تازه را پوست گرفته و به مخلوط کن اضافه کنید. (اختیاری) 

 

در مرحله بعدی میوه‌های یخ‌زده را به مخلوط کن اضافه کنید. می‌توانید ترکیبی از توت فرنگی، تمشک، هلو و یا گیلاس استفاده کنید. حتی سبزی‌های تازه مانند کلم پیچ و اسفناج نیز قابلیت مصرف دارند. 

 

نصف موز را در مخلوط کن بریزید. هرچند این مرحله اختیاری است زیرا همه افراد طرفدار طعم موز نیستند، اما به ایجاد اسموتی با بافت خامه‌ای کمک می‌کند. 

 

اگر به اسموتی‌های حجیم‌تر علاقه‌مند هستید، می‌توانید چند تکه یخ هم اضافه کنید. 

 

مایعات را به مابقی مواد جامد داخل مخلوط کن اضافه کنید. معمولا از ترکیب آب و شیر بادام وانیلی استفاده می‌شود. 

 

این اسموتی شیرینی مختصری در خود خواهد داشت اما باز هم می توانید بسته به تمایل خود سطح شیرینی آن را تنظیم کنید. برای نمونه عسل گزینه مطلوبی است. 

 

برای طعم و مزه بیشتر و خواص تقویت کننده سلامتی هم معمولاً یک پیمانه دارچین، زردچوبه و یا جوز هندی را به مخلوط کن اضافه می‌کنند. 

 

در مخلوط کن را بگذارید و به تدریج سرعت را افزایش دهید تا به بالاترین حالت برسد. حدود ۱ دقیقه این مرحله را ادامه دهید. بسیار مهم است که از مخلوط کن قوی استفاده شود تا بتواند سیر را به خوبی پودر و بی‌مزه کند. 

 

پس از ابتلا به سویه امیکرون چه کنیم؟ 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ اومیکرون نام یک سویه از ویروس کروناست که سازمان جهانی بهداشت آن را در لیست واریانت‌های نگران‌کننده قرار داده است. گرچه علائم امیکرون از دلتا خفیف‌تر است اما قدرت سرایت آن بسیار بیشتر است. این روزها که بسیاری از افراد در کشور ما درگیر این نوع از ویروس کرونا هستند، در کنار مراجعه زودهنگام به پزشک درمان های خانگی هم بسیار مؤثر هستند. در این بخش از بهداشت و سلامت برخی از بهترین درمان های خانگی را آورده ایم که سبب بهبود سریع تر امیکرون می شود. 

 

قرقره آب نمک 

قرقره آب نمک یک روش درمانی قدیمی برای سرماخوردگی بوده است که ممکن است در کنترل همه گیری کرونا و کاهش علائم مبتلایان مفید باشد. بیماران کرونایی در روزهای ابتدایی ابتلا دارای لود ویروسی زیادی در بزاق و حلق خود هستند، قرقره آب نمک برای کم کردن لود ویروس در ناحیه حلق بسیار اهمیت دارد و می تواند به طور قابل توجهی عفونت را در دستگاه تنفسی فوقانی کاهش دهد. اگرخودتان یا عزیزانتان به کرونا مبتلا شده اید، توصیه می کنیم این روش بی ضرر را امتحان کنید و با آب ولرم و نمک قرقره کرده و بینی خود را با آن بشویید. 

 

نوشیدن مایعات کافی 

اگر به امیکرون دچار شده اید برای بهبود هر چه زودترتان مایعات کافی بنوشید. نوشیدن آب و مایعات نه تنها بدن را از عوارض کم آبی نجات می دهد بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و دفع سموم آن می‌شود. اگر نمی توانید آب بنوشید، از نوشیدنی های دیگر مانند آبمیوه، چای کمرنگ، دمنوش و... استفاده کنید. در زمان بیماری به رنگ ادرارتان توجه نمایید، اگر ادرار شما پررنگ باشد یعنی شما به اندازه کافی مایعات مصرف نمی کنید. 

 

مصرف غذاهای مقوی 

بی اشتهایی یکی از مهم‌ترین علائم بیماران مبتلا به کروناست. برای رفع بی اشتهایی کرونا، توجه به رژیم غذایی تاثیر بسزایی در درمان بیماری دارد. برای رفع بی اشتهایی تعداد وعده‌های غذایی روزانه افزایش داده و غذاهای مغذی در حجم کم بخورید. اگر به دلیل بی اشتهایی حجم غذایتان کم شده بهتر است مفید غذا بخورید و از منابع پروتئینی و ریزمغذی‌ها استفاده کنید. سوپ های مقوی، ماهیچه و... غذاهای مفیدی برای افراد مبتلا به کرونا هستند. 

 

 

PicsArt_02-12-01.54.29

 

 

مصرف میوه 

مصرف میوه را در دوران ابتلا به امیکرون فراموش نکنید و اگر تمایل به خوردن میوه ندارید، از آبمیوه های طبیعی استفاده نمایید. میوه هایی که ویتامین C دارند، نه‌تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند بلکه میزان التهاب ناشی از عفونت ویروس را نیز کاهش می‌دهند. 

 

خواب و استراحت کافی 

در دوران ابتلا به بیماری از انجام فعالیت سنگین بپرهیزید و بیشتر استراحت داشته و بخوابید. داشتن خواب کافی و با کیفیت از نظر روحی و جسمی برای بدن مفید است. برای بهبود خواب کمتر از موبایل و وسایل الکترونیکی استفاده نمایید و کافئین کمتر مصرف کنید. 

 

افزایش رطوبت خانه 

استفاده از بخور در خانه برای تسکین علائم کرونا مؤثر است. بخور با ایجاد رطوبت سبب تنفس بهتر، جلوگیری از تراکم بینی، تمیز کردن هوا از آلودگی و ویروس ها، کمک به مشکلات سینوسی و... می شود. اگر دستگاه بخور ندارید، یک کتری روی حرارت قرار دهید تا بخار آن در فضا پخش شود، استفاده از کتری و جوشاندن آب به باز کردن مجرای تنفسی و بهبود مشکلات سینوسی کمک می کند. 

 

استفاده از دمنوش 

اگر به امیکرون مبتلا هستید، نوشیدن مایعات به‌ویژه نوشیدنی‌های گرم با خواص دارویی توصیه می‌شود. از دمنوش‌های گیاهی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر هستند، می توان به آویشن، نعنا، شیرین بیان، گل گاوزبان، رزماری و بابونه اشاره کرد. 

 

در صورت ابتلا به امیکرون نکات زیر را رعایت نمایید: 

    مراقب علائم هشدار دهنده باشید و در سریع ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید‌. 

    در خانه بمانید و خودتان را قرنطینه کنید. 

    از ماسک استفاده کنید تا دیگران را دچار مشکل و بیمار نکنید. 

    در و پنجره‌ ها را باز نگه دارید تا هوا در جریان باشد و رد و بدل شود. 

    اگر تست کرونای شما مثبت بود، به افراد نزدیکِ خود اطلاع رسانی کنید. 

    فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید. 

 

با تغذیه اصولی به جنگ امیکرون بروید: 

 در دوسال گذشته ویروس کرونا بارها دچار جهش شده‌است، متخصصان سازمان جهانی بهداشت جهش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و جدیدترین سویه کرونا ویروس امیکرون (Omicron)، است، درحالی که موج جدید شیوع کووید -۱۹ با سویه اومیکرون در کشورهای مختلف افراد زیادی را درگیر کرده، تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیتی بیش از پیش یافته است. 

 

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و رعایت اصول اولیه مانند پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن مکرر دست‌ها و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب در مقابله با سویه جدید کرونا که سریع انتقال می‌یابد، بسیار موثراست. مواد غذایی مختلفی وجود دارند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به فرد قدرت بیشتری برای مبارزه با این سویه را بدهند، غذاهای خانگی، غذاهای غنی از فیبر و ویتامین سی، ریزمغذی‌ها مانند سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند کمک قابل توجهی به سلامتی افراد کنند. 

 

روغن محلی به دلیل گرم نگه داشتن بدن، ارزن به دلیل داشتن فیبر زیاد و زنجبیل به دلیل دارا بودن خواص ضد التهابی از جمله مواد غذایی هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانند نقش مؤثری در پیشگیری از ابتلاء به سویه «امیکرون» داشته باشند، در واقع هرچند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است، با این حال تمرکز بر یک رژیم غذایی خوب و مغذی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت کند تا در مقابله با ویروس بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. 

 

ورزش‌های هوازی و تقویت ایمنی بدن 

سیستم ایمنی بدن شما برای عملکرد صحیح به مواد مغذی مختلف و خواب کافی نیاز دارد، انجام ورزش‌های هوازی نیز از جمله روش‌های مؤثری هستند که در تقویت ایمنی بدن به کار می‌روند. استرس و اضطراب از جمله مواردی است که روحیه شما را تضعیف کرده و با ترشح هورمون کورتیزل منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شما می‌شود بنابراین شما به راحتی بیمار می‌شوید. 

 

کاهش سطح استرس و اضطراب از طریق به کارگیری هر راهکاری که به افزایش آرامش و بهبود وضعیت سلامت روانافراد کمک کند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد در نتیجه زمانی که شما آرامش بالا و روحیه مثبتی داشته باشید احتمال این که تحت شرایطی بیمار شوید به صفر می‌رسد، رعایت این موارد نیز در کنار سبک تغذیه‌ای مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا اومیکرون بسیار مؤثر است. 

 

چرا تغذیه مناسب در دوران کرونا اهمیت دارد؟ 

افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، دچار بی‌اشتهایی و در نتیجه سوءتغذیه خواهند شد. این امر در نهایت منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. رژیم غذایی نرم، پرپروتئین و پرکالری به عنوان بهترین رژیم غذایی در دوران کرونا معرفی شده است. از سویی دیگر، استرس‌های ناشی از این دوران و نگرانی درباره آینده و همچنین قرنطینه شدن افراد در خانه باعث شده که گرایش به ریزه‌خواری افزایش پیدا کند. 

 

این عادت مضر هنگامی‌که با بی‌تحرکی آمیخته می‌شود سلامت جسمی افراد را به خطر می‌اندازد. تغذیه سالم نقش مؤثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. از طرفی مصرف مواد غذایی مغذی که حاوی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مینرال‌ها و مواد معدنی هستند که باعث تقویت سیستم بدنی افراد می‌شوند. همچنین، افرادی که اضافه‌وزن دارند، در صورت گرفتن ویروس کرونا، به نوع شدید آن دچار می‌شوند.

 

راهکارهایی ساده برای مقابله با سویه «اومیکرون» 

- مصرف به اندازه ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی، پیشگیری از ابتلاء به کووید ۱۹ و پس از آن، بهبودی بعد از ابتلاء به این بیماری حیاتی است؛ بنابراین افراد می‌بایست سطح این ویتامین را در بدن خود بسنجند و به منظور افزایش سطح آن به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنند. 

 

- یک خواب خوب شبانه می‌تواند باعث شادابی بدن و ذهن افراد شود. 

 

- ورزش کنید، فعال باشید و خوب غذا بخورید، ورزش کردن در حد اعتدال و فعال بودن از جمله راهکارهای ساده، اما در عین حال مؤثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد هستند. 

 

- همچنین مصرف غذاهای حاوی ویتامین C یا zink (روی) نیز برای حفظ سلامتی افراد بسیار مؤثر هستند. 

 

- حفظ آرامش با انجام تمرینات تنفسی نیز می‌تواند باعث افزایش عملکرد سیستم ایمنی افراد شود. 

 

اثرات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی چای سبز 

تحقیقات جدیدی که دانشمندان انجام داده‌اند ادعا می‌کند که ماده‌ای در چای سبز وجود دارد که می‌تواند با جلوگیری از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های انسانی، از ابتلاء به بیماری کووید ۱۹ و انواع جهش یافته ویروس، جلوگیری کند. 

 

متخصصان جراحی ریه اعلام کردند نوشیدن این چای در بهبود بیماری‌های قلبی مؤثر است و همچنین در درمان بیماری‌های خود ایمنی نظیر بیماری روماتیسم نیز مصرف می‌شود، همچنین ممکن است در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی به ویژه سلول‌های سرطانی دستگاه گوارش انسان تأثیرگذار باشد. 

 

مصرف چای سبز عاملی برای کاهش فشار خون بالا است و در طب سنتی نیز به نوشیدن چای سبز برای درمان انواع بیماری‌ها توصیه شده و نتایج خوبی نیز در پی داشته است. تحقیقات جدیدی که دانشمندان بر روی چای سبز انجام دادند نشان می‌دهد چای سبز می‌تواند از رشد و تکثیر ویروس کرونا جلوگیری کند. البته این مطالعه و تحقیق صورت گرفته آزمایشگاهی بوده و در این پروسه، سلول‌های بدن انسان به موادی که از چای سبز استخراج شده اند آغشته شده و در مجاورت ویروس‌های کرونا حتی نوع جهش یافته کروناویروس قرار گرفته است. 

 

در این فرآیند تحقیقاتی مشخص شده است ماده‌ای به نام " EGCG "موجود در چای سبز می‌تواند از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های بدن و گیرنده ویروس جلوگیری کند؛ بنابراین ویروس نمی‌تواند وارد بدن شده و تکثیر شود و تا حد زیادی می‌تواند در جلوگیری از ابتلاء به ویروس کرونا تأثیرگذار باشد. 

 

متخصصان ریه تاکید دارند این تحقیق در مرحله آزمایشگاهی است و هنوز به طور کامل بر روی بدن انسان آزمایش نشده است، در یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی دیگر که در کشور اوکراین انجام شده، مشخص شده است که افرادی که چای سبز مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که چای سبز مصرف نمی‌کردند کمتر دچاربیماری کروناویروس شدند و آمار مرگ و میر در بین آن‌ها کمتر بوده است. 

 

باید دید در سایه مطالعات بالینی بیشتر بر روی مصرف چای سبز به چه میزان نوشیدن این چای می‌تواند سد راه ورود ویروس به بدن انسان شود، متخصصان ریه به مردم توصیه می‌کنند تا زمان انتشار نتایج تحقیقات کامل بالینی، در مصرف چای سبز زیاده روی نکنند چرا که مصرف زیاد آن می‌تواند آسیب‌های کبدی به همراه داشته باشد. بهتر است حداکثر روزانه دو تا سه فنجان چای سبز مصرف شود تا اثرات ضدالتهابی و مؤثر در بهبود فشار خون و بیماری‌های قلبی دیده شود. 

 

سهم ۱۱ ماده غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن 

بر خلاف آن‌چه ممکن است پاره‌ای تصور کنند، حذف وعده‌های غذایی به منظور گرفتن رژیم سخت بدن را تضعیف کرده و بیشتر در معرض ابتلاء به ویروس‌های موجود در اطراف می‌سازد، خواب خوب، مناسب و کافی نیز به بدن اجازه می‌دهد تا از نظر جسمی و ذهنی خود را بازسازی کند. 

 

امی گودسون، متخصص تغذیه در دالاس در آمریکا، ۱۱ ماده غذایی که می‌توانند بیشترین سهم را در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا داشته باشند معرفی کرده است عبارتند از: 

 

مرکبات 

لیمو، پرتقال و نظایر آن‌ها از خانواده مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی هستند که تأثیر خوبی را بر دستگاه ایمنی بدن به منظور مقابله در برابر ویروس‌ها خواهند داشت. 

 

 انار 

به دلیل آنتی اکسیدان بالا انار از جمله میوه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را به خوبی تقویت می‌کند. 

 

 

PicsArt_02-12-01.53.51

 

 

میوه‌های قرمز 

امی گودسون همچنین توصیه می‌کند که به میوه‌های قرمز، شامل انواع تمشک‌ها و شاتوت‌ها، که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند اهمیت دهید.

 

 ادویه‌ها 

ادویه‌جات و سبزی‌های خشکی نظیر زردچوبه، زیره، کاری، سیر، آویشن، ریحان، رزماری، پونه کوهی، زنجبیل یا حتی زعفران غنی از آنتی اکسیدان‌ها هستند و برای سیستم ایمنی بدن کمکی ارزشمند به شمار می‌روند. 

 

آجیل و دانه‌های روغنی 

میوه‌های خشک نظیر توت گوجی، توت خرس، آلو و کشمش تأثیر خوبی بر تقویت ایمنی بدن دارند. دانه‌های روغنی نیز منبع خوبی برای تأمین نیازهای بدن هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بادام، گردو یا حتی فندق اشاره کرد. 

 

حبوبات 

هرچند حبوبات شاید در نگاه اول به نظر نیایند، با این حال منبع مغذی بسیار خوبی برای مصونیت بدن از ابتلاء به ویروس‌ها هستند. از جمله این مواد غذایی پرارزش می‌توان به لوبیا قرمز، عدس و نخود اشاره کرد. 

 

 ماهی‌های روغنی 

عموماً مصرف ماهی گزینه‌ای بسیار خوب برای تقویت ایمنی به شمار می‌روند. ماهی سالمون، ماهی تن، ساردین و ماهی خال‌خالی از این جمله هستند. علاوه بر این، ماهی‌های چرب نیز برای تقویت ایمنی عالی هستند. 

 

چای سبز 

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان ضدسرطانی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ترکیب گیاهی از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایداری که باعث تخریب سلولی می‌شوند، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مطالعات قبلاً ثابت کرده‌اند که آنتی اکسیدان کاتچین موجود در چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارند. 

 

اسفناج 

متخصصان علم تغذیه همچنین سبزیجات همچون اسفناج را به دلیل محتوای ویتامین سی آن‌ها توصیه می‌کنند. 

 

 کلم‌پیچ 

کلم‌پیچ نیز سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن به تقویت بنیه دفاعی بدن بسیار کمک می‌کند. 

 

کلم بروکلی 

خانواده کلم‌ها به خاطر تأثیرات شگفت‌انگیزشان بر سلامتی شناخته می‌شوند، در میان کلم‌ها اما کلم بروکلی غنی از ویتامین سی است که بدن را در برابر هجوم ویروس‌ها کمک می‌کند. 

 

چه نوع رژیم غذایی در دوران کرونا مضر است؟ 

توصیه کلی متخصصین تغذیه این است که در برنامه غذایی خود نه کمبودی داشته باشید و نه در مصرف مواد غذایی خاصی زیاده‌روی کنید، بنابراین، در انتخاب مواد غذایی خود تعادل داشته باشید و رژیم غذایی سرسختانه و خودسرانه را از برنامه غذایی خود حذف کنید. چراکه ممکن است با رعایت رژیم‌های غذایی سخت‌گیرانه میزان کالری مورد نیاز بدنتان تأمین نشود و این کمبود روی سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد. ضعف در سیستم ایمنی مساوی است با افزایش خطر ابتلاء به ویروس کرونا است. 

 

چند راه مهم برای نجات از سویه امیکرون: 

"امیکرون" سویه غالب کرونا شده و اکثر خانواده های ایرانی درگیر این بیماری شده اند. بنابراین علاوه بر تاکید مکرر بر استفاده از ماسک در فضاهای عمومی و رعایت فاصله اجتماعی چند نکته مهم و حیاتی را با هم مرور می کنیم تا انشاء الله از این پیک نیز به سلامت رد شویم: 
 
 طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی، حداقل نیمی از مردم کره زمین، درگیر ویروس امیکرون خواهند بود. 

بنابراین هرگونه علائم سرماخوردگی را حتی با" تست منفی کرونا" به حساب امیکرون بگذارید. 
 
در جریان باشید که کیت های موجود قادر به تشخیص کامل امیکرون نیستند. بنابراین سرخود تست ندهید و بی خود هزینه نکنید. به احتمال قوی جواب تست تان منفی خواهد شد و این در حالی است که ویروس در بدن شماست. 
 
کیت های موجود، بین 50 تا 65 درصد قدرت تشخیص امیکرون را دارند؛ یعنی اندازه شیر یا خط یا حداکثر 15 درصد بهتر از آن! 
 
لذا بدون نیاز به تست و اسکن ریه، به پزشک مراجعه کنید و داروهای تجویزی را درست و دقیق مصرف کنید. 
 
امیکرون، هر چند علائم شدیدی بروز نمی دهد ولی اصطلاحاً آب زیرکاه است؛ یعنی اگر بی توجهی کنید، ممکن است زمانی به خود بیایید که ویروس پیشرفت کرده و کار درمان سخت تر شده است. پس همان اول کار، دارو بگیرید و به ویروس حمله و کارش را یکسره کنید. 
 

 

اینجا بخوانید:

با خوردن اینها از ابتلا به کرونا مصون بمانید

 

 


این هشدار را جدی بگیرید که با شیوع امیکرون در کشور، میزان فوتی ها نسبت به چند هفته قبل 4 برابر شده است. پس امیکرون هم مرگبار است. 
 
 مدام با آب نمک رقیق (9 گرم نمک+یک لیتر آب) غرغره کنید و داخل بینی را بشویید (تا آب از درون بینی به حلق برسد).  
این کار هم برای جلوگیری مفید است و هم برای تسریع درمان. 
می توانید یک پارچ یا بطری آب نمک تهیه کنید و همه اعضای خانواده را موظف کنید هر روز یک بار بینی و گلوی خود را با آن شست و شو دهند. (به ویژه بعد از این که از بیرون خانه آمدند) 

ماندگاری ویروس کرونای دلتا روی سطوح، چند ساعت ولی ماندگاری امیکرون چند روز است. ضدعفونی دست ها را جدی تر از قبل بگیرید.

اگه دوز سوم واکسن کرونا را نزدید و وقتش رسیده، حتما بزنید . اگر هم دوزهای اول و دوم را نزده اید که بیشتر از بقیه در معرض خطر هستید؛ حتما دریافت کنید. 
البته دریافت هر سه دوز هم ایمنی کامل ایجاد نمی کند ولی ریسک بیماری شدید و مرگ و میر را به طور ملموسی کاهش می دهد. 
 
 اگر دچار آبریزش بینی هستید، سرخود داروهایی مانند آنتی هیستامین نخورید. آبریزش بینی باعث خروج مواد بیماری زا از بینی می شود و به سلامتی تان کمک می کند. 
 
 بخور بگیرید، به ویژه بخور پیاز و بخور آویشن که بسیار مفیدند. 
 
 اگر یکی از شرایط زیر را دارید در خطر بیشتری هستید و بیشتر مراقب خودتان باشید: 


- بالای 60 سال 
- کودک 
- بالای 100 کیلو وزن 
- دارای بیماری زمینه ای و خاص 
- عدم واکسیناسیون کامل 
- دریافت داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی 

 
البته این بدان معنا نیست که امیکرون برای بقیه خطرناک نیست. یادتان باشد که امیکرون سویه ای از همان کرونای وحشی است و معلوم نیست چه عوارض کوتاه مدت و دراز مدتی بر جای خواهد گذاشت. بنابراین امیکرون برای هر فردی می تواند کشنده باشد. جدی اش بگیرید. 
 
 دوره قرنطینه واقعی امیکرون، 5 روز نیست، حدا اقل 10 روز است. اگر امیکرون گرفتید، حتماً استراحت مطلق کنید و  حداقل 10 روز بعد به دیدن افراد دیگر و مخصوصا افراد در معرض خطر بروید. 
 
این توصیه ها را ولو بدون ذکر منبع به همه بفرستید تا شاید در نجات جانی یا التیام دردی سهیم باشید. به امید سلامتی همه انسان ها. 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار