|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۳۴

زندگینامه زهرا امیرابراهیمی و جایزه جنجالی او در جشنواره کن 2022

سازمان سینمایی وزارت ارشاد، تهدید به برخورد با دست اندرکاران این فیلم کرد...

تصاویری از پوستر و نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس» منتشر شد که به خاطر توهین به امام رضا(ع) خشم کاربران را به همراه داشت. در نمایی از این فیلم و همچنین پوستر تازه منتشر شده آن نام فیلم یعنی عنکبوت مقدس روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا(ع) نمایش داده می شود و این حس را به مخاطب القا می کند که گویی در حال تماشای یک تار عنکبوت بزرگ است.

 

فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در واکنش به این اتفاق و اهانت این فیلم به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) که عزیزترین داشته و باور مردم ایران و شیعیان است، اعتراض خود را نشان دادند. به همین دلیل، سازمان سینمایی وزارت ارشاد، تهدید به برخورد با دست اندرکاران این فیلم کرد.

PicsArt_22-05-31_13-10-41-717

 

« بیوگرافی زهرا امیرابراهیمی »

 

زهرا امیرابراهیمی بازیگر و عکاس ایرانی متولد سال 1360 در تهران است. این هنرپیشه با بازی در سریال نرگس محصول سال 1385 مشهور شد، اما به دلیل پخش فیلم خصوصی‌اش، در نهایت مجبور گشت ایران را ترک کند. در حال حاضر امیرابراهیمی در سینمای جهان فعالیت دارد و به تازگی نیز با فیلمی اروپایی به کارگردانی یک فیلمساز ایرانی به نام عنکبوت مقدس به جشنواره کن 2022 راه یافت و جایزه بهترین بازیگر زن را در این مراسم گرفت.

 

از اینجا بخوانید: سریال "حضرت موسی" به پیش‌تولید رسید

 

« فعالیت های هنری  »

 

در ایران

او در رشته بازیگری تئاتر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و کار در سینما را با ساخت فیلم کوتاهی با عنوان خت در سال ۱۳۷۸ آغاز کرد. امیرابراهیمی در عکاسی نیز فعالیت می‌کرد. او از سال ۱۳۸۴ عکاسی را به صورت حرفه‌ای ادامه داد و دو نمایشگاه با عنوان دید اول و دید دوم برگزار کرد.

PicsArt_22-05-31_13-11-30-711

بازیگری را در ۱۹ سالگی با حضور در فیلم انتظار ساخته محمد نوری‌زاد آغاز کرد و با ایفای نقش در مجموعهٔ تلویزیونی کمکم کن، غریبانه و نرگس در ایران به شهرت رسید. پس از انتشار فیلمی از روابط خصوصی‌اش از ایران مهاجرت کرد. امیرابراهیمی پیش از ترک ایران در دو فیلم سینمایی سفر به هیدالو و انتظار بازی کرده‌است.

 

_ خارج از ایران

این هنرپیشه در خارج از ایران تا کنون در 4 فیلم بازی کرده است. فیلم های زهرا امیر ابراهیمی در خارج عبارتند از مهریه و دموکراسی محصول سال 2016، تابوی تهران محصول سال 2017، فردا آزادیم محصول سال 2019 و عنکبوت مقدس محصول سال 2022. احتمالا معروف‌ترین عنوان در میان این فیلم‌ها فیلم عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی است که به بخش مسابقه‌ی اصلی جشنواره فیلم کن 2022 نیز راه پیدا کرد. امیرابراهیمی برای بازی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر زن کن را گرفت؛ که در ادامه به این فیلم خواهیم پرداخت.

 

« ماجرای لورفتن فیلم خصوصی او »

 

در سال 1385 و در اوج شهرت امیرابراهیمی به واسطه پخش سریال نرگس، ویدیویی خصوصی از او روی اینترنت و سی‌دی‌های خانگی پخش شد که به کل زندگی این بازیگر را دگرگون ساخت. وی تا مدت‌ها اصرار داشت که فرد داخل ویدیو او نیست. مردی که در ویدیو حضور داشت نیز با نام شهریار شهامت معرفی شده بود. وی  گفته بود:«نامزدم را بعد از آن که در رابطه زناشویی‌مان خیانت کرد ترک کردم، زیرا آدمی هرزه بود. منکر شباهت‌هایی که هنرپیشه فیلم غیراخلاقی مذکور با من دارد نیستم زیرا با استفاده از امکانات گریم می‌توان فردی را شبیه دیگری ساخت».

PicsArt_22-05-31_13-09-20-371

دادگاهی در این راستا برگزار شد و شهریار شهامت به عنوان متهم ردیف اول و زهرا امیرابراهیمی به عنوان متهم ردیف دوم به دادگاه فراخوانده شدند. اما قبل از برگزاری دادگاه، امیرابراهیمی از ایران رفت و البته در روز دادگاه مشخص شد که چه کسی فیلم را پخش کرده است. این دادگاه امیرابراهیمی و شهامت را به تحمل 90 ضربه شلاق و 10 سال ممنوعیت فعالیت هنری محکوم کرد.

 

 

« افشاگری پس از 12سال »

 

اما در نهایت امیرابراهیمی در آذر ۱۳۹۸ پس از ۱۲ سال در گفتگویی تلویزیونی در رابطه با انتشار فیلم خصوصی خود گفت: ابتدا به  دوست پسرم که در این فیلم بوده شک کرده بود، اما یکسال بعد از انتشار فیلم، مشخص شده که فیلم را مجید بهرامی پخش کرده‌ بوده‌ است. او مدعی شد که بهرامی به این اتهام به ۶ ماه و به اتهام کارهای مشابه به ۶ سال حبس محکوم شده‌ است اما پس از دوره‌ای چند ماهه، از زندان آزاد شده‌ است.

براساس حکم دادگاه عمومی جزایی تهران به تاریخ اسفند ۱۳۸۶، بهرامی اقرار کرده زمانی که امیرابراهیمی مدتی در منزل خواهر مرد حاضر در فیلم زندگی می‌کرده، در یک مهمانی در آن خانه، بهرامی فایل ویدئو را روی کامپیوتر شخصی امیرابراهیمی پیدا می‌کند، آن را روی یک سی‌دی ذخیره می‌کند و مخفیانه با خود می‌برد.

 

_مجید بهرامی کیست؟

مجید بهرامی متولد سال ۱۳۵۶ بازیگر تئاتر و سینما بود. او در فیلم‌هایی چون بدرود بغداد، گیلانه، دانه‌های ریز برف و تئاتر سیاها، خانه‌ای در گذشتهٔ ما، عشق آباد و عجایب المخلوقات ایفای نقش کرد. مجید بهرامی بعدها در اظهار نامه ی خود به دادگاه خود را یک بیمار روانی خواند.

وی چندی بعد به بیماری سرطان مبتلا شد و برای درمان بیماری او و اعزام او به کشور آلمان خانه هنرمندان ایران و انجمن عکاسان تئاتر نخستین اکسپو عکس تئاتر ایران را برگزار کردند که درآمد حاصل از فروش این اکسپو به درمان بیماری مجید بهرامی اختصاص داده شد.
این بازیگر که در چند سال آخر زندگی‌اش با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، روز شنبه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۳ درگذشت.

 

از اینجا بخوانید: استایل متفاوت ترانه علیدوستی در جشنواره کن + عکس

 

« آهنگ سی دی رو بشکون از یاس »

 

به دنبال انتشار فیلم خصوصی زهرا امیرابراهیمی در سال 1385، یاس با همراهی آمین آهنگی به نام سی دی رو بشکون را منتشر کردند و ضمن انتقاد از این موضوع، از شنوندگان خود خواستند تا این فیلم را از بین ببرند و آن را تماشا نکنند. در همان روزهای نخست انتشار، این آهنگ نزدیک به یک میلیون بار دانلود شد و موجب شهرت بیشتر یاس شد.

یاس در مصاحبه ای در مورد این آهنگ گفت:«خیلی اثرات خوبی داشت. در واقع کاری که من با این آهنگ انجام دادم، نیروی انتظامی نتوانست انجام دهد. پلیس دنبال این بود که این سی‌دی از اجتماع جمع شود و من با خواندن آن آهنگ تلاش کردم در این مسیر گام بردارم که فکر می‌کنم موفق عمل کردم».

 

« آثار فیلم و سریال »

 

  • ۲۰۲۲ فیلم سینمایی عنکبوت مقدس (رحیمی) علی عباسی
  • ۲۰۱۹ فردا آزادیم (نادیا) علی پورسیفی
  • ۲۰۱۷ تابوی تهران (سارا)  علی سوزنده
  • ۲۰۱۶ مهریه و دموکراسی (ویدا) رضا رحیمی
  • ۱۳۸۷ شیرین یکی از شنوندگان عباس کیارستمی
  • ۱۳۸۵ سریال نرگس (زهره) سیروس مقدم
  • ۱۳۸۴ سفر به هیدالو مجتبی راعی
  • ۱۳۸۳ غریبانه قاسم جعفری
  • ۱۳۸۳ کمکم کن قاسم جعفری
  • ۱۳۸۳ نذر مهرداد خوشبخت
  • ۱۳۷۹ انتظار محمد نوری زاد
  • PicsArt_22-05-31_13-11-30-711

 

« جوایز و افتخارات زهرا امیر ابراهیمی »

 

او برای بازی در فیلم تریلر عنکبوت مقدس (۲۰۲۲) برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد تا به اولین زن ایرانی برنده این جایزه تبدیل شود.

وی همچنین، برای بازی در فیلم «مهریه و دموکراسی» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم نیس فرانسه شد.

 

از اینجا بخوانید: علی شادمان در سریال یاغی

 

 

« بهترین بازیگر زن جشنواره کن ۲۰۲۲ »

 

زهرا امیرابراهیمی با نام جدید زر امیرابراهیمی، موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن را در جشنواره کن برای بازی در فیلم عنکبوت مقدس دریافت کند.

مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن برگزار شد و زهرا امیر ابراهیمی بازیگر زن ایرانی برای بازی در «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد.

PicsArt_22-05-31_13-11-57-710

این نخستین بار است که یکی از زنان بازیگر سینمای ایران به این جایزه معتبر بین‌المللی دست پیدا می‌کند.

امیرابراهیمی در هنگام گرفتن این جایزه گفت: «خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است.»

 

« عنکبوت مقدس  »

عنکبوت مقدس ( Holy Spider) فیلمی در ژانر درام دلهره‌آور و جنایت واقعی به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال ۲۰۲۲ است. زهرا امیرابراهیمی، مهدی بجستانی، فروزان جمشیدنژاد، آرش آشتیانی، سینا پروانه، نیما اکبرپور و سارا فضیلت از جمله بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در اردن فیلم‌برداری شده‌است و بر پایهٔ داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای معروف به قاتل عنکبوتی که کارگران جنسی را هدف قرار داد و ۱۶ زن را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در مشهد به قتل رساند، یک روزنامه‌نگار زن خیالی را در حال تحقیق دربارهٔ یک قاتل زنجیره‌ای به تصویر می‌کشد.

PicsArt_22-05-31_19-55-11-680

 

عنکبوت مقدس برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ انتخاب شد، و در ۲۲ مه ۲۰۲۲ نمایش داده شد. امیرابراهیمی در این جشنواره برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن شد. این فیلم برای اکران سینماها در فرانسه در ۱۳ ژوئیه ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده‌است.

 

 

« خلاصه داستان »

سعید، یک مرد خانواده، برای کشتن کارگران جنسی به مشهد می‌رود. پس از قتل چندین زن، به دلیل عدم استقبال جامعه از این قتل‌ها که فکر می‌کرد انجامشان یک «رسالت الهی» است، به شدت مضطرب می‌شود. سپس، یک روزنامه‌نگار وارد دنیایی می‌شود که در آن مردی که رسانه‌ها قاتل عنکبوتی را به آن لقب داده‌اند، اقدام مذموم خود را انجام می‌دهد. وقتی سعید دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود، افکار عمومی او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.

PicsArt_05-31-01.13.40

 

« اهانت به امام رضا(ع) در این فیلم »

تصاویری از پوستر و نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس» منتشر شد که به خاطر توهین به امام رضا(ع) خشم کاربران را به همراه داشت. روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا (ع) نمایش داده شده و حالا همین نمای اهانت آمیز در تیزر رسمی این فیلم منتشر شده و به پوستر این فیلم در فضای مجازی نیز تبدیل شده است.

PicsArt_05-31-01.14.14
پوسترفیلم
 

این فیلم درحالی موضوع یک قاتل زنجیره‌ای را انتخاب کرده که یک فیلم ایرانی دیگر نیز با همین موضوع و با نامی تقریباً مشابه، سال قبل روی پرده سینماهای کشورمان رفت. «عنکبوت مقدس» رفتار یک قاتل زنجیره‌ای که در أثر اختلال روانی اقدام به قتل می‌کرد را به ارزش‌های ایرانی- اسلامی نسبت داده است! تا آنجا که بی‌بی سی فارسی، با تیتر «قتل زنان به نام خدا» به استقبال این فیلم رفته است!

گفتنی است که هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم کن در فرانسه، با برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جایزه به برگزیدگان تمام شد. جشنواره کن ۲۰۲۲ نیز با همین رویکرد سیاست زده و ضدنژادی اقدام به انتخاب فیلم‌ها و سینماگران ایرانی زد. به این ترتیب که آثاری توهین‌آمیز علیه ایرانیان و دین اسلام را به عنوان نماینده سینمای ایران انتخاب کرد!

 

 

« واکنش‌ها به اهانت فیلم "عنکبوت مقدس" به ساحت امام رضا(ع) »

فعالان فرهنگی و رسانه‌ای در واکنش به این اتفاق و اهانت این فیلم به ساحت مقدس حضرت رضا(ع)، اعتراض خود را نشان دادند:

 

  • سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارهٔ این فیلم بیانیه‌ای منتشر کرد؛ ساعتی پیش از انتشار این بیانیه، رئیس سازمان محمد خزاعی به آنچه «ژست‌های اپوزیسیونی در جشنواره کن» خواند حمله کرد و خواستار مداخله شورای صیانت‌خانه سازمان دربارهٔ حواشی حضور سینماگران ایرانی در این جشنواره شده بود. این سازمان توجه جشنوارهٔ کن به این فیلم و اهدای جایزهٔ بهترین بازیگر زن به زهرا امیرابراهیمی را محکوم کرد و آن را یک اقدام سیاسی و ضدایرانی نامید. سازمان همچنین در این بیانیه گفت: «[این فیلم] ساخته‌ای نه تنها صرفاً سیاسی بلکه [یک] شب‌نامه سخیف تصویری [است] که ماحصل ذهن مشوش فردی دانمارکی ایرانی‌تبار و برآمده از زر استکبار است». این سازمان همچنین ادعا کرد که عنکبوت مقدس به اعتقادات و ارزش‌های مسلمانان و شیعیان توهین کرده‌است و تهدید کرد که سازندگان فیلم پا به مسیر سلمان رشدی‌ها در آیات شیطانی گذاشته‌اند.
  • محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دربارهٔ این فیلم در توئیتر خود نوشت: ‌ «ایران زمین به هنرمندانی افتخار می‌کند که با عشق آل الله، قدرشناس ایثار حافظان امنیت و سربلندی سرزمین‌مان هستند. هنرمندانی که زرق و برق جشنواره‌های سیاست‌زده و تبلیغات رسانه‌های مزدور اجنبی‌پرست، آنان را در مقابل باورهای بلند ملت قهرمان قرار نمی‌دهد.»
  • انتقاد دیگری که به فیلم مطرح است آنجاست که معتقد هستند فیلمساز برای جوایز کن مردم ایران را حامی جنایت معرفی می‌کند در حالیکه در ماجرای جنایت‌های قاتل سریالی سعید حنایی توده مردم به شدت از این فرد متنفر بودند.

حامد عسگری از چهره‌های فرهنگی با انتشار یک استوری نوشت: «امام رضا(ع) مهربان‌تر از این حرفاست که برشما غضب بگیرد، من هم فحش و توهینی نمی‌کنم. مهربان‌ترین آقای جهان را خیلی ارزان فروختید.»

  • محمدپارسا نجفی، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص هتک حرمت به ساحت مقدس امام رضا (ع) اظهار کرد: دولت‌های استکبار جهانی همواره تلاش می‌کنند که دیدگاه مردم جهان را نسبت به کشورهای مورد هدف خود تغییر دهند، در این راستا ساخت فیلم‌هایی بر محور ایران هراسی، اسلام ستیزی و شیعه زدایی امروز در دستور کار کشورهای غربی به ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

    وی افزود: ایالات متحده آمریکا بارها سعی کرده است با ساخت فیلم‌های ضد ایرانی دیدگاه مردم جهان را نسبت به مردم ایران تغییر دهد، بر همین اساس فیلم عنکبوت مقدس در راستای سیاست‌های "شیعه‌هراسی" کشورهای غربی است.

    این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: امروز سیاست مدیریت ادراک در بسیاری از فیلم‌های سینمای غرب دنبال می‌شود و دشمنی با اسلام آشکارا وجود دارد برای نمونه در فیلم "بانوی بهشت" که توسط شیعه انگلیسی ساخته شد رسماً سیاست تفرقه بین شیعه و اهل سنت دنبال می‌شود. فیلمی که با حمایت مستقیم حکومت انگلستان تولید و اکران شد؛ در این فیلم بارها به باورهای اهل سنت توهین شده است.

  • محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع) در واکنش به این فیلم نوشت: «نوکری #امام_رضا شرف ماست»

  • حسین طاهری فعال‌ترین مداح در واکنش به این اقدام بود و ابتدا با هشتگ #جشنواره_یهودی نوشت: «شرایط برگزیده شدن در جشنواره کن: توهین به مقدسات اسلام و شیعیان، ترویج تفکر و اهداف بهائیت، یهود لجن پراکنی علیه جمهوری اسلامی و در آخر داشتن اخلاق، هنر و حرفه. با وجود سه گزینه اول، حتما ً انتخاب می‌شوید! گزینه چهارم رو قول نمی‌دهیم! #عنکبوت_مقدس #کن_سیاسی»

او سپس در توئیت دیگری با هشتگ #جشنواره_کن نوشت: «یکی برا مقدسات و مملکتش جونش و میده، یکی برا پول، مقدسات و‌ مملکتش و میده!»

این مداح بازهم روشنگری کرد و دوباره نوشت: «سفارت فرانسه که مجانی، جایزه نمیده اول شرفت و میخره، بعد پولش و میده! اسمشم میذاره جایزه! دقیقاً مثل اینه که: از دست یه بچه یه الماس و بگیری… بعد به جاش بهش قاقالی‌لی بدی! از کدوم بیشتر خوشش میاد؟ #عروسک‌های‌خیمه‌شب‌بازی»

  • امیر عباسی مداح اهل بیت(ع) در واکنش به این توهین درد دلی با امام رضا(ع) منتشر کرد و نوشت: «امام رضا جان ما قدردان شما نیستیم، اون کبوترای حرم قدردان شما هستن که شب و روز دورت می‌گردن #قربون_کبوترای_حرمت»

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار