|
|
کدخبر: ۱۴۷۹۰۳

انجام تمرینات بدنی و فعالیت های ورزشی، بیماری پوکی استخوان را در افراد به صورت بارزی کاهش می دهد.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران،پوکی استخوان بیماری است که موجب کاهش مواد معدنی از جمله کلسیم می گردد و در نتیجه خطر شکستگی استخوان افزایش می یابد.
مصرف کلسیم و ویتامین D میزان وقوع این بیماری را کاهش می دهد از دیگر علل توسعه این بیماری سیگار کشیدن، یائسگی زودرس و عدم انجام تمرینات ورزشی می باشد.
همچنین انجام ندادن تمرینات ورزشی کنترل کننده در کودکان پیش از سن بلوغ یک عامل فوق العاده مهم می باشد.

زمانیکه فرد به دلیل شکستگی ران بستری و فرد بی حرکت است در پای شکسته و پای دیگر آن مواد معدنی استخوان کاهش چشمگیری خواهد داشت و موجب دو برابر شدن خطر شکستگی ران در طی ۱۰ سال پس از آن می شود امروزه نیز کاهش فعالیت جسمانی یکی از دلایل اصلی افزایش شکستگی ران در افراد بالای ۳۰ سال می باشد.

تمرینات هوازی می تواند میزان مواد معدنی استخوان را افزایش دهد.

همچنین تمرین ترکیبی قدرتی و تعادلی خطر افتادن و شکستگی را در افراد سالمند کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی هر دو موجب بهبود چگالی مواد معدنی مهره های ستون فقرات می شود اما باید توجه داشت که میزان تأثیرگذاری دو نوع تمرین متفاوت است.
برنامه تمرینی شدید که شامل تمرینات ورزشی تحمل وزن می باشد مانع از دست دادن میزان مواد معدنی استخوان می شود.

تمرینات تعادلی و قدرتی نیز موجب کسب تعادل و قدرت عضلانی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان می شود که بهبود تعادل در افراد سالمند به منظور جلوگیری از افتادن می باشد.

قابل توجه است که تمرینات بدنی دارای یک اثر پیشگیرانه در برابر شکستگی ها در اثر افتادن می باشد فعالیت های بدنی باید ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی باشد که می توان به دوچرخه سواری، راه رفتن، دویدن و ژیمناستیک ترکیبی اشاره کرد در افراد مسن تر باید به تمرینات قدرتی و تعادلی توجه بیشتری داشت که به عنوان مثال می توان به ورزش تای چی اشاره داشت.

در حد امکان تمرینات باید در ابتدا زیر نظر پزشک انجام شود یک نمونه از برنامه تمرینی برای بیماران تمرین نکرده و مبتلا به پوکی استخوان در ۴ هفته اول جلسه تمرینی با ۱۰ دقیقه گرم کردن برروی دوچرخه با شدت کم آغاز می شود سپس تمرین با شدت متوسط برای مدت ۱۰ دقیقه می رسد و به دنبال آن ۳ تا ۵ دقیقه با شدن کم ادامه می یابد.

این تمرینات برای دو بار در اولین هفته، سه بار در دومین هفته و چهار بار در سومین هفته انجام می شود این برنامه شامل دو جلسه تمرینی در هفته برای هفته اول و سه جلسه تمرینی در هفته برای هفته های دوم و سوم می باشد، برنامه تمرینی برای مدت ۴ تا ۸ هفته با تکرار برنامه هفته سوم انجام می شود.

لازم به ذکر است، که برای انجام فعالیت بدنی در بیماران مبتلا به پوکی استخوان مواد منع مقطعی وجود ندارد البته باید برای این بیماران تمریناتی را در نظر گرفت که خطر افتادن در آنها حداقل می باشد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار