|
|
کدخبر: ۱۵۰۳۶۷

ژاوی، هافبک بازی ساز تیم ملی اسپانیا که تا الان عملکرد خوبی در این تیم داشته است به طور حتم در جام جهانی برزیل خواهد درخشید. به بهانه درخشش ژاوی زندگی نامه این بازیکن را مورد بررسی قرار دادیم.

به گزارشگروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، ژاوی هرناندز کروز زاده ۲۵ ژانویه ۱۹۸۰ درتراسا، معروف به ژاوی بازیکن باشگاه فوتبال بارسلونا و تیم ملی فوتبال اسپانیا است. او درتیم ملی اسپانیا و تیم بارسلونا نقش هافبک مرکزی را دارد.

ژاوی که از سن یازده سالگی در بارسلونا بوده است اولین بازی خود برای تیم بارسلوا را در هجده آگوست ۱۹۹۸ و مقابل مایورکا انجام داده است. او از آن زمان در ۳۷۶ مسابقه رسمی شرکت کرده و هشت گل و ببیش از ۱۸۰ پاس گل برای بیش از ۵۰ بازیکن داده است.

ژاوی اولین بازیکن بارسلونا است که بیش از ۱۵۰ بازی بین المللی را درکارنامه دارد. از سال ۲۰۰۰ تاکنون ژاوی ۱۱۹ بازی ملی داشته و به همراه تیم یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲ را از آن خود کرده است.

در یورو ۲۰۰۸ او بهترین بازیکن جام خواند شد. ژاوی پنج بار نامزد بهترین فوتبالیست جهان شد و سه بار در سالهای ۲۰۰۹،۲۰۱۰، ۲۰۱۱ عنوان سومی بهترین بازیکن جهان را دریافت کرده است.
او چهار بارتوسط فدراسیون بین المللی تاریخ فوتبال(IFFHS) به عنوان بهترین بازی ساز فوتبال شناخته شده است. ژاوی پنج بار درتیم سال اروپا حضور داشته است.
۲۰۰۸-۲۰۰۹ - ۲۰۱۰-۲۰۱۱ - ۲۰۱۲ در ۲۰۱۱ او دومین بازیکن برتر اروپا شد.



* اوایل زندگی

ژاوی که درتراسا، بارسلونا، کاتولونیا به دنیا آمده، محصولی از آکادمی فوتبال بارسلونا، لاماسیا است که از سن یازده سالگی جز ثابتی درتیم بارسلونا بوده است.

پدرش گواگیم بازیکن اسبق تیم فوتبال ساباوی بوده است. ژاوی که در تیم آکادمی راه خود را مشخص کرده عضوی کلیدی ازتیم یوروی گونزالو در بارسلونا بوده که به دسته دومی راه یافتند.

* تیم های باشگاهی بارسلونا
تیم ملی


ژاوی توانایی زیادی در پاس دهی و بازی خوانی دارد و درتیم ملی هر در تورنمنت های زیادی شرکت کرده است.

المپیک ۲۰۰۰ - جام جهانی ۲۰۰۲، یورو ۲۰۰۴، جام جهانی ۲۰۰۶، یورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و یورو ۲۰۱۲

* یورو ۲۰۰۸

بعد از بازی فینال که با برتری ۱-۰ اسپانیا بر آلمان همراه بود، ژاوی بهترین بازیکن این تورنمنت انتخاب شد.

ژاوی درا ین تورنممت برترین هافبک بود، دفاع و تکل، شکل دهی حمله و پاس های زیاداو منجر به دومین قهرمانی اسپانیا دراین تورنمنت بعد از قهرمانی در یورو ۱۹۶۴ بود.

اندی روکسبورگ رئیس کمیته تاکتیکی و تکنیکی یوفا در مورد انتخاب ژاوی گفت: " ما ژاوی را برگزیدیم چون کلمه ای به نام سبک فوتبال اسپانیا را مشخص کرد.

او در بازی روان بود و با کنترل، پاس دهی و بازکردن فضا برای اسپانیا زمینه را برای قهرمانی اسپانیا فراهم کرد. "

در نیمه نهایی او گل اول اسپانیا را به روسیه زد. بازی که درنهایت با برتری ۳-۰ اسپانیا به پایان رسید.

درفینال هم او توپ را هدایت کرد و به سمت زمین آلمان برد و با پاس به فرناندو تورس بازی را بر آلمان ها تمام کرد.



* جام جهانی ۲۰۱۰


ژاوی جزئی از لیست ۲۳نفره ی تیم ملی اسپانیا بود و این تورنمنت با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید. ژاوی دراین تورنمنت ۶۶۹ پاس داد که از این میان ۵۹۹ پاس سالم داشت یعنی ۹۰درصد پاس سالم.

ژاوی دراین تورنمنت ۲/۸۰ کیلومتر دوید یعنی در هر مسابقه ۵/۱۱ کیلومتر و در فینال ۱۵ کیلومتر دوید.

دریک شانزدهم نهایی و در مقابل پرتغال ژاوی پاس گل را به داوید ویا داد و دردقیقه ۶۳سبب برتری ۱-۰ مقابل پرتغال شد. داویدویا توپ را با پای چپ زد و توپ پس از برخورد به ادواردو با شوت پای راست خود داوید ویا وارد دروازه شد.

درنیمه نهایی ودرمقابل آلمان ژاوی ضربه کرنری را زد که با ضربه سر پویول به گل تبدیل شد. بازی که با پیروزی ۱-۰ مقابل آلمان به پایان رسید.

* یورو ۲۰۱۲

در بازی های گروه C، و در مقابل ایرلند ژاوی رکورد بیشترین پاس ردو بدل شده دراین تورنمنت را شکست. ۱۳۶ پاس(۱۲۷ پاس صحیح و ۹۴درصد پاس درست)
رکورد قبلی مربوط به رونالدو کومان بود که دریورو ۱۹۹۲ و در بازی هلند و دانمارک به ثبت رسیده بود.

ژاوی و اینیستا ۲۲۹ پاس دادند که بیشتر از پاس های ردو بدل شده ی یازده نفر ایرلندی ها بود.
درفینال که با برتری ۴-۰ مقابل ایتالیا بود، ژاوی دو پاس گل داد یکی به یوردی آلبا و دیگری به فرناندو تورس و به این ترتیب تنها بازیکنی لقب گرفت که در دو فینال یورو پاس گل داده است.

با قهرمانی در این تورنمنت ژاوی موفق ترین بازیکن تاریخ ملی اسپانیا شد، افتخاری که قبلا مشترکاً بین ژاوی و پویول بود و چون پویول این جام را به خاطر مصدومیت از دست داد، ژاوی به پر افتخار ترین بازیکن تاریخ اسپانیا تبدیل شد.



* سبک بازی

ژاوی یکی از بهترین بازی ساز های نسل خود و یا شاید بهترین بازی ساز در طول تاریخ فوتبال باشد. توانایی ژاوی متکی بر پیدا کردن وبهره وری از فضا است.

خود ژاوی دراین مورد می گوید " این چیزی است که من انجام می دهم، نگاه برای پیدا کردن فضا هر روز من همیشه نگاه می کنم تا فضایی پیدا کنم. "

ژاوی دید و بازی خوانی عالی، پاس های دقیق نقطه ای و توانایی کنترل توپ درسطح جهانی است که به اول این اجازه را می دهد که درجریان بازی توپ از دست نرود.

توانایی ژاوی درکنترل بازی به اولقب عروسک استاد را داده است. توانیی منحصر به فرد دیگر در بازی ژاوی چرخش های هوشمندانه و زیبای اوست که مداوماً تکرار می شود وبازی را از روزنه های بسته به فضا های بازتر منتقل می کند.



* جوایز وافتخارات

رده باشگاهی:
- لالیگا(۷)
- سوپر کاپ اسپانیا(۵)
- جام قهرمانان باشگاه های اروپا(۳)
- جام حذفی اسپانیا(۲)
- سوپرلیگ اروپا(۲)
- جام قهرمانی باشگاه های جهان

* تیم ملی

- جام قهرمانی جوانان جهان ۱۹۹۹
- مدال نقره المپیک تابستانی ۲۰۰۰
- جام قهرمانی یوفا ۲۰۰۸-۲۰۱۲
- جام جهانی ۲۰۱۰


انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار