|
|
کدخبر: ۱۶۲۰۳۹

لیگی که جیب شاگرد تنبل هایش پر پول تر است

منتشر شدن مبلغ قرارد تیم های فوتبالی در کنار آشکار شدن بسیاری از ناگفته ها، نکات تامل برانگیزی در دل خود دارد، قراردادهایی که گاه شمردن تعداد صفرهایش خیلی هم آسان نیست.

به گزارشخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، لیگ برتر سیزدهم با قهرمانی فولاد زنگ هشداری بود برای تیم های مدعی سرخابی. اگرچه سرخپوشان پایتخت در یک قدمی جام بودند اما به عقیده بسیاری از کارشناسان، این بند حواشی بود که دور پای آنها پیچید و مانع شد تا شاگردان دایی طعم شیرین قهرمانی را نچشند.

آن طرف تر آبی پوشان تهران که علت ناکامی خود را جدایی بسیاری از مهره های تاثیرگذار شان اعلام کرده بودند دستشان حتی از رسیدن به سهمیه آسیا هم کوتاه ماند.

این نفت تهران بود که آرام و بی حاشیه خودش را در پله سوم نشاند تا به عنوان تیمی ساده و با برنامه خود را یک مدعی نشان دهد.

اما موضوع داغی که در همان روزهای پایانی لیگ برتر داغ تر شد بحثرقم قرارداد بازیکنان بود. در همان زمان که تیم های مدعی پایتخت از خالی بودن جیب بازیکنانشان و قرض در شب عید می گفتند این طرف تر ریز قراردادهایی آماده می شد تا برای روشن شدن اذهان عمومی رسانه ای شود.

پرسپولیس که خود را سپر بلای همه می دید یکی از اولین قربانیان این تصمیم بود که البته بسیاری آن را لازم می دانند. چرا که اگر قرار است قراردادی به صورت قانونی بسته شود نیازی نیست که در لفافه و حریم شخصی انعقاد شود. شاید اگر این طور باشد خیلی ها ناچار نباشند از جیب خالی خود برای هوادارانی بگویند که با همین جیب های خالی در سرما و گرما همراه تیم هایشان بودند.



پیش قدمی نفتی ها در انتشار قرارداد هایشان

نفت تهران که یکی از بهترین و موفق ترین تیم های لیگ برتر سیزدهم بود با انتشار ریز قرادادهای خود مالی کلیه عوامل خود اعم از بازیکنان، کادر فنی و عوامل اجرایی آب پاکی را روی دست خیلی ها ریخت.
با توجه به قراردادهای عوامل باشگاه نفت، بیشترین رقم پرداختی در این تیم ۴۸۰ میلیون تومان بود که به رضا نوروزی پرداخت شده است. این بازیکن با ۱۱ گل زده جز بهترین گلزنان فصل سیزدهم لیگ برتر بود و با آقای گل مسابقات تنها سه گل فاصله داشت.

طبق آمار ۱۱ نفر از اعضای تیم نفت قراردادی تا سقف ۵۰ میلیون تومان دارند، قرارداد ۱۳ نفر بین ۵۱ تا ۱۳۰ میلیون تومان است. هشت نفر بین ۱۳۱ و ۲۰۰ میلیون تومان گرفته اند. قرارداد پنج نفر بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ میلیون تومان است. قرارداد شش نفر بین ۳۰۱ تا ۴۰۰ میلیون تومان است و تنها سه نفر بیش از ۴۰۰ میلیون تومان دریافت کرده اند.





براین اساس از بین ۴۶ عضو تیم فوتبال نفت قرارداد ۳۲ نفر زیر ۲۰۰ میلیون تومان است.

کل هزینه های پرداختی به بازیکنان و سایر عوامل نفت که به مقام سوم لیگ برتر رسید و سهمیه لیگ قهرمان آسیا(حضور در پلی آف) را کسب کرد شش میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان است که با احتساب ۴۶ عضو این تیم میانگین ۱۴۵ میلیون تومان را نشان می دهد.

قرارداد استقلالی ها و میلیاردرهایی که پول توجیبی نداشتند!

با انتشار ریز قرارداد استقلالی ها بسیاری از انتقادات به سمت این تیم نشانه رفت. تیمی که علیرغم اعلام مکرر مشکل مالی هزینه زیادی صرف نگه داشتن همین بازیکنان فعلی اش کرده بود تا جایی که رقم قرارداد ۴ بازیکن استقلال از جمله آندرانیک تیموریان - خسروحیدری - سید مهدی رحمتی و امیرحسین صادقی تقریبا برابر کل هزینه صرف شده در تیم نفت تهران بود.






البته نمی توان به بالا بودن رقم قرارداد بازیکنان خرده گرفت. فوتبال در همه جای دنیا ورزش و صنعتی پولساز است اما نباید یادمان برود که اگر باشگاه ها چه فوتبالی و چه غیر فوتبالی بتوانند درآمدزایی کنند - اگر همین تیم ها از بخش دولتی به خصوصی واگذار شوند و اگر همین بشود دغدغه مسوولان، شاید کسی وقت خود را صرف شمردن این صفرها نکند. آن وقت شاید باشگاه ها دستشان در جیب خودشان باشد و در بین فصل از بی پولی ننالند و حاشیه ها کمتر شود. شاید این هواداران میلیونی حتی آنها که با فوتبال قهر کرده اند راضی باشند از دویدن ها، از کم نگذاشتن ها..

شاید لازم نباشد هر چند ماه یکبار یک نفر روی صندلی مدیریت تیم ها بنشیند. شاید نیازی نباشد به اقرار جیب های خالی و حتی به افشای رقم قراردادها و حتی به فضایی که حالا سنگینی اش روی شانه لیگ افتاده.

از شما چه پنهان شاید آن وقت تیم ملی هم حال و روزش عوض شود و دیگر با ۱۱ نفر اردو نداشته باشد.

این رقم قرارداد ها نیست که دغدغه فوتبال ما شده، شاید ما راه را گم کرده ایم…

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار