|
|
کدخبر: ۱۶۸۵۸۳

در پی قرعه کشی مسابقات نوجوانان آسیا؛

قرعه کشی مسابقات والیبال نوجوانان آسیا در کره ی جنوبی برگزار و حریفان تیم ملی ایران مشخص شدند.

محمد وکیلی سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان کشورمان در گفتگو باخبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاراناظهار داشت: با توجه به این که اکثر بازیکنان حاضر در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا برای نخستین بار است که در مسابقات رسمی و آسیایی شرکت می کنند، نمی توان گفت که از آن ها به طور انفرادی شناخت کافی داریم.

وی تصریح کرد: در یک نگاه اجمالی به مسابقه ی والیبال کشورهای هم گروهمان باید بگویم که هندوستان با توجه به تاریخچه ای که در والیبال دارد و دارای یک عنوان قهرمانی در آسیا و سومی در جهان است، این تیم می تواند در مرحله ی مقدماتی رقابت های قهرمانی آسیا جدی ترین حریف ما محسوب شود.

وی گفت: ما همیشه در طول مسابقات آسیایی با هندوستان بازی کرده ایم، تجربه نشان دهده که بازی مقابل آن ها در هیچ زمانی آسان نبوده و ما کار سختی در پیش داریم.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان در ادامه یادآور شد: در شرایط کنونی بیش از آن که به فکر حریفان باشم، در فکر تیم ایران هستم که چگونه باید برای کسب سهیمه ی جهانی تلاش کند.

ما طبق برنامه باید بازی اول خود را مقابل قطری ها برگزار کنیم، سپس به مصاف هند و در پایان با بحرین بازی داشته باشیم، اما در مرحله ی دوم به تیم های ژاپن و کره ی جنوبی می خوریم. بازی خوب در این مرحله مهم ترین دغدغه مان محسوب می شود چون قبل از صعود به مرحله ی دوم هیچ بازی با تیم های شرق آسیا نداشتیم، به نظرم اگر در مرحله ی اول یکی از تیم های شرق آسیا حتی تایلند در گروه ما حضور داشت این مسأله به نفع مان می شد و بازیکنان آب دیده تر می شدند.

وکیلی گفت: به هیچ عنوان برای کسب سهمیه ی جهانی ناامید نیستیم، فقط چون زمان چندانی برای آماده سازی تیم در اختیار نداریم باید به صورت فشرده برنامه های تمرینی را دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: شرایط برای اعزام نوجوانان والیبالیست به اردوی آسیای شرقی فراهم نیست و ما فقط می توانیم با تیم های اروپایی بازی تدارکاتی داشته باشیم. در شرایط کنونی اردوی اروپایی به دردمان نمی خورد. پس باید در چنین شرایطی با بهترین آمادگی به مصاف حریفان برویم.



** در طول مسابقات تیم ها را آنالیز می کنیم

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان یاد آور شد: با توجه به آن که شناختی نسبت به حریفان نداریم در طول مسابقات آسیایی باید به طور دقیق وضعیت تیم های آسیای شرقی را مورد آنالیز قرار دهیم. تمام چشم و امید ما در این شرایط، صعود به جمع چهار تیم برتر قاره ی کهن است و در مسابقات قهرمانی جهان جهش و خیزش به مدال جهانی داشته باشیم. با این احتساب برای ما در این رقابت ها در درجه ی اول انتخاب شدن مهم است و می خواهیم در مسابقات جهانی یک تیم آماده و شکیل را داشته باشیم.

** حربه ی تیم های آسیایی بازی نکردن است

وکیلی در پاسخ به این سوال که چرا شرایط برای داشتن اردوی تدارکاتی با تیم های آسیای شرقی فراهم نیست؟ گفت: سیاست کشورهای آسیای شرقی در والیبال این است که فقط می خواهند ناشناخته باشند. حربه ی آن ها در مقابل ما فقط سرعت است، اگر ما از نوع اجرای تاکتیک های سرعتی آن ها مطلع باشیم به طور قطع با برنامه ریزی های دقیق با این تیم ها مقابله کرده و شکست شان می دهیم. چون والیبالیست های ایرانی از نظر فیزیکی و جهانی نسبت به حریفان برتری دارند پس با توجه به این مسأله ی آن ها نمی خواهند با انجام بازی تدارکاتی دستشان رو شود.

وی کلاس والیبال ایران را جهانی عنوان کرد و یاد آور شد: کلاس والیبال کشورهای آسیای شرقی خاص خودشان است، آن ها در اجرای تاکتیک ها بیشتر روی سرعت تمرکز دارند در صورتی که این موضوع در والیبال مدرن کنونی منسوخ شده است.

**تمریناتمان تلفیقی از سبک ولاسکو و ستاگویچ است

محمد وکیلی که حدود هفت سال در کنار " ستاگویچ " و ۲ سال در کنار " ولاسکو " به عنوان مربی حضور داشت، در پاسخ به این سوال که تمرینات کنونی نوجوانان ما در بحثبدنسازی برگرفته از چه سبکی است؟ گفت: به طور تقریبی برنامه های بدنسازی براساس مکتب صربهاست، اگر نگاه موشکافانه ای به نوع اجرای برنامه های بدنسازی داشته باشید، پی می برید که این برنامه ها تلفیقی از کارهای اجرایی ولاسکو و ستاگویچ، البته زیربنای اصلی کارمان مطابق برنامه های " ستاگویچ " است اما ملایم تر کار را پیش می بریم.



وی تصریح کرد: در زمان " ستاگویچ " تمامی بازیکنان مطابق یک برنامه ی مشترک تمرینات بدنسازی را انجام می دادند ولی در حال حاضر برنامه ها براساس پست ها، توان و قدرت بدنی بازیکنان تنظیم شده و فقط اسکلت برنامه های بدنسازی را از صرب ها داریم.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان یادآور شد: برنامه های بدنسازی را از فشار ۴۰ درصد شروع کردیم و این مقدار با شیب ملایم به طور تدریجی صعود می کند.

** سبک برزیل، روسیه و صرب را اجرا می کنیم.

وکیلی اظهار داشت: در والیبال دنیا کشورهای روسیه، صربستان و برزیل از نظر تاکتیکی جزو برترین های جهان هستند. صرب ها که سبک خاص خود را دارند، روسیه هم روش اروپای دارد و برزیل با سبکی متفاوت والیبال را دنبال و اجرا می کند، این سه کشور در والیبال با یکدیگر تفاوت هایی دارند اما ما در اجرای تاکتیک های تیمی خود، تلفیقی از این سه نوع سبک را اجرا می کنیم.

وکیلی در خاتمه گفت: در حال حاضر والیبال ایران در نظر مربی تجارب زیادی دارد در زمان ولاسکو ما با سبک والیبال مدرن جهان آشنا شدیم، تجربیاتی هم از دوران ایران " ستاگویچ " داشتیم که هم اکنون به طور مدرن آن ها را با یکدیگر تلفیق کرده و اجرا می کنیم.

گفتنی است تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا که شهریور ماه امسال در سریلانکا برگزار می شود با تیم های قطر، هند و بحرین در مرحله ی مقدماتی هم گروه است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار