|
|
کدخبر: ۱۷۱۳۱۳

مهاجم پیشین تیم ملی فوتبال ایران اعلام کرده از تیم ملی در جام جهانی باید به اندازه مدیران فوتبال و بازی های تدارکاتی آن انتظار داشت.

به گزارشخبرگزاری فارس، وحید هاشمیان که یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ بوده است در گفت وگویی با سایت دوویچه وله شرکت کرده که در زیر می خوانید.

هشت سال از آخرین حضور ایران در جام جهانی می گذرد. چه خاطراتی از آن دوران دارید؟

خاطره های خوبی دارم. یکی از بهترین خاطره ها این بود که ما به جام جهانی راه پیدا کردیم. جام جهانی هم درست در همان کشوری برگزار می شد که من در فوتبال باشگاهی آن حضور داشتم. کشور آلمان هم به عنوان میزبان عالی عمل کرد. تیم ملی ایران هم با توجه به توانایی هایی که داشت نتیجه های خوبی گرفت. مقابل مکزیک و پرتغال که تیم های خوبی هستند و به مرحله یک هشتم نهایی هم رسیدند عملکرد خوبی داشتیم. البته توقع از تیم خیلی بالا بود. اختلاف هایی هم در فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش هم وجود داشت و حاشیه هایی هم برای تیم ملی به وجود آمد که تا حدودی خاطره های خوب را بد کرد. در هر حال حضور در جام جهانی برای هر بازیکنی افتخار است. من هم خوشحالم که در این جام بازی کردم.

اشاره کردید که ایران مقابل مکزیک و پرتغال نتیجه های خوبی گرفت. آیا این احتمال را می دادید که ایران با کسب عنوان دوم گروه راهی مرحله بعد شود؟

آنها تیم های خیلی خوبی بودند اما ما نباید خودمان را دستکم می گرفتیم و از پیش بازنده فرض می کردیم اما وقتی واقع بینانه نگاه می کردیم می دیدیم که بهتر از ما هستند. اگر ما کمی تجربه حرفه ای بین المللی می داشتیم و یا حاشیه هایی که در تیم وجود داشت نبود شاید می توانستیم از مکزیک مساوی بگیریم و به شکل اتفاقی هم از پرتغال یک امتیاز می گرفتیم زیرا ما تا دقیقه ۷۰ با این دو تیم مساوی بودیم. می توانستیم آنگولا را هم شکست دهیم اما می دانید که شایدها در فوتبال معنایی ندارند. جام جهانی جایی است که بهترین تیم های قاره های در آن حضور می یابند. در هر حال واقع بینانه نگاه کنیم آنها از ما بهتر بودند.

از بازیکنانی که در جام جهانی ۲۰۰۶ به میدان رفته اند چندین بازیکن از جمله جواد نکونام و مسعود شجاعی در تیم ملی کنونی حضور دارند و در برزیل هم به میدان خواهند رفت. نسل فعلی چه تفاوت هایی با نسل زمان شما داشت و چه چشم اندازهایی در جام جهانی پیش رو برای ایران متصور هستید؟

البته آقای آندرانیک تیموریان هم در آن جام جهانی به میدان رفتند که پدیده ایران در جام جهانی شد و بازی های خوبی انجام داد. جواد نکونام هم بود، مسعود شجاعی هم حضور داشت اما خیلی کم بازی کرد. امیر حسین صادقی، مدافع استقلال هم در آن جام جهانی بازی کرده که هنوز هم در تیم ملی هست اما در کل تیم تغییرهای زیادی کرده است. بازیکنان جدید و مربی جدید به تیم ملی آمده اند.

آیا بختی برای ایران در جام جهانی برزیل قائلید که به مرحله بعد صعود کند؟

خیلی دوست دارم ایران نتیجه بگیرد. طرفدار تیم ملی کشورم هستم اما بار دیگر می گویم که باید واقع بین بود. اگر بخواهیم از نظر آمار نگاه کنیم ایران شانس کمی برای صعود دارد. در فوتبال اما هر اتفاقی می افتد. اگر به یاد داشته باشید یونان در سال ۲۰۰۴ قهرمان اروپا شد. ایران هم ثابت کرده در برخی از مواقع می تواند کارهای خارق العاده ای انجام دهد. در هر حال توقع از تیم ملی باید در حد مدیران فوتبال و برنامه ریزی هایی باشد که برای این تیم انجام شده است.

به نظر می رسد که کارلوس کی روش تمرکز اصلی خود در جام جهانی را روی دیدار نخست ایران در جام جهانی مقابل نیجریه گذاشته است زیرا در صورت گرفتن نتیجه دلخواه مقابل این تیم بیش از نیمی از راه صعود طی شده است. آیا این استدلال درست است؟

هر سه بازی سخت است و دلیل نمی شود که اگر ایران بازی اول را برد بتواند راهی مرحله بعد شود زیرا امکان دارد دو بازی بعد را ببازد. من فکر می کنم همه بوسنی و هرزگوین را دستکم می گیرند. این تیم بازیکنان خیلی خوبی دارد که در اروپا بازی می کنند. بازیکنانی در لیگ آلمان و انگلیس دارند. شاید یکی از تیم های مخفی در گروه ما بوسنی باشد. به همین خاطر نباید این تیم را دستکم گرفت.

از دید فنی چه تفاوتی بین بازی های کنونی ایران و بازی های زمان خودتان می بینید؟

سال ۲۰۰۶ تیم ایران در اوج پختگی بود. لژیونرهای زیادی داشتیم. از لحاظ تجربه هم در سطح بالایی قرار داشتیم. تیم کنونی از لحاظ تجربه مشکل خواهد داشت چون بازیکنانی در این تیم هستند که خیلی کم در اروپا بازی می کنند. کم بازی کردن در اروپا و کم بودن بازی های تدارکاتی برای ما مشکل زا هستند. سبک تیم کنونی و تیم ۲۰۰۶ با هم تفاوت های زیادی دارند که نمی توان آنها را مقایسه کرد.

چه تیم هایی مدعی قهرمانی در جام جهانی هستند؟

برزیل مدعی اول هست. آلمان، اسپانیا و شاید آرژانتین تیم هایی هستند که شانس قهرمانی دارند.

به نظر شما سبک جدیدی که از فوتبال بین الملل در این جام ارائه می شود چیست؟ چهار سال پیش تیکی تاکا اسپانیا بود. این بار آهنگ فوتبال مدرن چه خواهد بود؟

تیم ها در ضد حمله ها قوی شده اند. انتقال دفاع به حمله و حمله به دفاع قوی شده است. ضد حمله ها بسیار بیشتر شده اند. تیم ها از نظر تاکتیک های دفاعی می توانند کارهای بسته ای انجام دهند، ضربه های ایستگاهی می توانند در پیروزی ها نقش مهمی ایفا می کنند.

انتهای پیام / ی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار