|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۲۵

یکی از موضوعات مهم و مربوط به بخش سلامت افراد مساله سرطان‌ها است چراکه در حال حاضر ر دسراسر جهان سرطان‌ها به طور کلی رتبه دوم علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند.

 دکتر رضا ملک‌زاده، درباره برگزاری هفته سلامت گوارش (۳۱ اردیبهشت تا ۶ خرداد) اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم و مربوط به بخش سلامت افراد مساله سرطان‌ها است چراکه در حال حاضر ر دسراسر جهان سرطان‌ها به طور کلی رتبه دوم علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند.
 وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی در رتبه نخست و پس از آن سرطان‌ها رتبه دوم علت  مرگ و میر افراد در جهان است، افزود: متاسفانه همزمان با پیری جمعیت سرطان‌ها در حال افزایش است که البته نکته حائز اهمیت در مورد سرطان‌ها این بوده که بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری قابل پیشگیری است.
 

انواع سرطان دستگاه گوارش

یک سری سرطانها سیستم هضم و جذب در بدن را درگیر می کنند که به آن ها سرطان های دستگاه گوارش GI می گویند. این سرطان ها عبارتند از:
سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

در این مطلب به سرطان معده و روده می پردازیم.

 

سرطان معده چیست ؟

سرطان معده به معنی حمله و تجمع سلول های سرطانی به دیواره معده است. در لایه داخلی معده یک سری غده های مفید برای تولید مایع و شکستن و هضم غذا وجود دارد و سلول های سرطانی به این غده ها حمله می کنند. به علاوه، تومورهایی نیز در بافت همبند دیواره معده شکل می گیرند و آن را سفت و ضخیم می کنند.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

سرطان معده اوایل به کندی پیش رفته و اگر به موقع درمان نشود از لایه های داخلی به بیرونی سرایت، و اندام دیگر را نیز درگیر می کند. برای مثال، می تواند به جریان خون و سیستم لنفاوی برسد و سلامت کل بدن را به خطر بیاندازد. اولین جاهایی که بعد از انتقال این سلول های سرطانی به خطر می افتد پانکراس و روده کوچک است.
 

علائم سرطان معده 

علائم سرطان معده قطعی و مشخص نیستند و اغلب در مراحل پیشرفته خودشان را نشان می دهند. با این حال، در صورت تجربه علائم زیر، سریع تر به پزشک مراجعه کنید:
  1. سوء هاضمه بدون علت: تهوع، اسهال و یبوست که در نتیجه مصرف دارو، بارداری یا بیماری های شناخته شده دیگر نباشد.
  2. مشکل در بلعیدن غذا
  3. نفخ دائم شکم
  4. تورم شکم
  5. آروغ به دفعات زیاد
  6. بالا آوردن اسید معده و احساس سوزش قلب
  7. از دست دادن وزن یا اشتها بدون هیچگونه توضیحی
  8. خستگی بدون علت مشخص
  9. استفراغ همراه با خون
  10. مدفوع سیاه یا خونی (گاهی مدفوع با مصرف دارو تیره می شود که این علامت سرطان نمی باشد)
* هشدار: مصرف تنباکو، الکل، عدم مصرف میوه جات و سبزیجات، و کم خونی شدید بدن را مستعد سرطان معده می کنند.
 

درمان سرطان معده

برای درمان سرطان معده، اولین پیشنهاد برداشتن بافت سرطانی با جراحی ست. در مراحل پیشرفته تر، شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام می شود. در جراحی معده، بستگی به پیشرفت سرطان، تمام بافت معده یا مقداری از آن برداشته می شود.
 

سرطان روده چیست ؟

روده فقط یک عضو نیست بلکه سیستمی ست که از دوازدهه شروع و تا مقعد ادامه دارد. روده کوچک مانند یک لوله دراز است که معده را به روده بزرگ وصل می کند. کار اصلی اش جذب مواد مغذی و معدنی ست که مصرف کرده ایم.
سرطان روده کوچک اغلب از قسمت دوازدهه یعنی از ابتدای روده و نزدیک به معده شروع می شود.
 
 

علائم سرطان روده

علائم سرطان روده قطعی نیستند و ممکن است نشانه ی بیماری های غیر سرطانی در بدن باشند. علائم سرطان روده در زنان، مردان، کودکان و جوانان عبارتند از:
سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان
  1. ظاهر شدن خون در مدفوع
  2. وجود توده برجسته در شکم
  3. کاهش وزن غیرعادی
  4. درد، گرفتگی عضلات و نیز ورم کردن شکم در قسمت میانی
  5. کم خونی که با شمارش گلبول های قرمز خونی مشخص می شود.
  6. تهوع و استفراغ
عوامل خطر سرطان روزه بزرک که قابل تغییر است.
 

آیا سرطان روده ارثی است ؟

سرطان اگر ارثی باشد به معنی انتقال ژن های تغییر یافته سرطانی (DNA جهش یافته در ژن ناسالم) از نسل های قدیمی تر به نسل های جدید است.
دو نوع سرطان کولورکتال HNPCC (سندرم لینچو FAP می توانند با احتمال 50 درصد از والدین به کودک منتقل شوند. سرطان روده  در این موارد می تواند زیر سن 50 سالگی اتفاق می افتد و اغلب در خانواده ها حداقل سه عضو در دو نسل سابقه سرطان روده دارند.
اینگونه بیماران علاوه بر بیماری کولورکتال از بیماری های کلیوی، تخمدان، پانکراس، روده کوچک و معده و تومورهای مغزی نیز رنج می برند.
*توصیه: برای تشخیص و درمان سرطان روده ارثی، متخصصین ژنتیک می توانند به روند درمان کمک کنند.
 

افزایش سرطان روده بزرگ در ایران

این فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ یکی از سرطان های شایع در جهان محسوب می‌شود و رتبه سوم سرطان را در جهان به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در ایران هم روز به روز موارد ابتلا به این بیماری بیشتر شده و بر همین اساس شعار هفته سلامت جهان به موضوع سرطان روده بزرگ اختصاص یافته است تا هم مردم و هم تیم‌های پزشکی بیشتر به این موضوع توجه کنند.
وی بیان داشت: در گذشته بیشتر افراد با سن بالای ۵۰ سال مبتلا به سرطان روده بزرگ می‌شدند ولی امروزه سن ابتلا به این بیماری کاهش یافته و در ۱۰ سال اخیر افراد زیر ۵۰ سال و جوان در کشورهای مختلف از جمله ایران نسبت به قبل بیشتر مبتلا به این بیماری شده‌اند.
این فوق تخصص گوارش و کبد با تاکید بر اینکه انجام غربالگری به موقع در درمان موفقیت آمیز انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: بر همین اساس توصیه می‌شود همه افراد بالای ۵۰ سال نسبت به انجام آزمایش مدفوع و غربالگری از طریق کلونوسکوپی اقدام کنند.
ملک‌زاده ادامه داد: کسانی که در خویشاوندان نزدیک به خود موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ داشته‌اند، ریسک بالاتری در ابتلا به این بیماری دارند بنابراین توصیه می‌شود که از سن ۴۵ سالگی یعنی پنج سال زودتر از سایر افراد نسبت به غربالگری این بیماری اقدام کنند.
 

درمان سرطان با طب سنتی

گاهی اوقات، برای درمان این نوع سرطان ها طب سنتی و داروهای گیاهی حتی از درمان های مصنوعی مفیدتر است. درمان گیاهی بهترین جایگزین برای درمان یا پیشگیری از عوارض جانبی مختلف جسمی ناشی از شیمی درمانی و پرتو درمانی است.
درمان سرطان با طب سنتی می تواند به طور موثری از آسیب دیدن سلول های سالم در نزدیکی سلول های سرطانی جلوگیری کند. مقاله حاضر در مورد گیاهان طبیعی مختلف است که برای درمان سرطان، به ویژه سرطان معده و روده مفید هستند. روش های مختلف درمانی مؤثر برای درمان سرطان با طب سنتی نیز شرح داده شده است.
دلایل اصلی ارجح بودن داروهای گیاهی نسبت به درمان های مصنوعی عبارتند از:
  1. در مقایسه با درمان های مصنوعی ، عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.
  2. تأثیر تغییر دوز، کمتر خواهد بود.
  3. هزینه محصولات گیاهی از نظر اقتصادی به صرفه خواهد بود.
  4. به طور گسترده ای در دسترس قرار دارند.
  5. به راحتی زیست تخریب پذیر (تجزیه پذیر) هستند.
  6. هیچ مشکلی در سنتز محصولات گیاهی وجود نخواهد داشت.
  7. با درمان مصنوعی ممکن است سرطان کاملاً درمان نشود.
درمان سرطان با طب سنتی برای جلوگیری از عوارض جانبی مختلف جسمی مانند درد ، حالت تهوع ، استفراغ ، خستگی ، کم خونی ، لنف ادم ، مشکلات باروری و استومی ناشی از درمان های مختلف سرطان مانند شیمی درمانی ، پرتو درمانی و غیره که همگی حاصل از درمان های مصنوعی هستند، موثر است.
 

درمان سرطان روده و معده با طب سنتی

  • گون
    گون گیاهی است چندساله که ارتفاع آن تا ۷۵ سانتیمتر می‌رسد. از خانواده باقلاییان که تولید مثل آن از طریق بذر صورت می ‌گیرد. ساقه‌ های رشد یافته آن به رنگ بنفش تیره است. گیاه کتیرا از چندین گونه گون ساخته شده است.
    تحقیقات نشان داده‌اند که ساپونین های موجود در این گیاه قادر به جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی معده هستند چرا که این ماده اجازه نمی‌دهد اکسیژن کافی به این سلول‌های سرطانی برسد. این موضوع یک انقلاب در دنیای پزشکی با راه انداخته و دانشمندان امیدوارند با این روش بتوانند به درمان قطعی سرطان دست پیدا کنند.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
  • بربریس( زرشک زینتی )
    این گیاه متعلق به خانواده-Berberidaceae ، جنس- Berberis ، گونه- Berberis vulgaris است. میوه خشک شده بربریس به عنوان یک داروی گیاهی استفاده می شود.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
  • سرخ بن
    این گیاه متعلق به خانواده-Papaveraceae ، جنس-Sanguinaria ، گونه-Sanguinaria canadensis است. این گیاه زینتی است که دارای فعالیت آنتئوپلاستیک بوده و از آن به عنوان یک داروی استفراغ آور ، کمک تنفسی و سایر درمان ها استفاده می شود.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
  • کوله خاس
    این گیاه متعلق به خانواده-Asparagaceae ، جنس-Ruscus ، گونه-Ruscus aculeatus است. از آن به عنوان ملین ، ادرارآور و ضد التهاب استفاده می شود.
 

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
  • - پنجه گربه
    این گیاه متعلق به خانواده-Rubiaceae ، جنس-Uncaria ، گونه-Uncaria tomentosa است. این ماده به عنوان محرک سیستم ایمنی بدن استفاده می شود و در عمل فاگوسیتوز نیز کمک می کند.
    مطالعات علمی نشان می دهد که خواص پنجه گربه ممکن است باعث کشتن سلول های تومور و سرطان در لوله های آزمایش شود. دانشمندان معتقدند عصاره این گیاه مانع رشد MCF۷ در رده سلول های سرطانی انسان با اثرات ضد نفوذی و ضد انعقادی روی سلول های سرطانی می شود. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه دلیل خوبی است تا از آن برای درمان سرطان کمک گرفت چرا که آنتی اکسیدان ها از اکسیده شدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.
    محققان به بررسی مزایای احتمالی پنجه گربه برای افرادی که مبتلا به بیماری کرون هستند، پرداخته اند. کرون یک بیماری التهابی روده ای است که سبب التهاب لنگر دستگاه گوارش شما می شود که می تواند منجر به درد شکمی، اسهال شدید، خستگی، کاهش وزن و سوء تغذیه شود. اعتقاد بر این است، پنجه گربه، بویژه Uncaria tomentosa، قادر به کمک به مبارزه با التهاب همراه با کرون است. دوز ۲۵۰ میلی گرم در روز توصیه ای برای بیماران کرون است. اگر به طور طبیعی می توانید التهاب را آرام کنید، علائم ناخواسته این بیماری باید به میزان قابل توجهی بهبود یابد. پنجه گربه برای درمان یک مجموعه گسترده از اختلالات گوارشی، از جمله کولیت، دیورتیکولیت، گاستریت، هموروئید، زخم معده و سندرم روده قلیایی استفاده می شود.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
  • چاپارال
    این گیاه متعلق به خانواده-Zygophyllaceae ، جنس-Larrea ، گونه-Larrea mexicana است. این یک درختچه است که گیاه آن دارای خواص ضد باکتریایی ، ضد قارچ ، ضد التهاب و آنتی اکسیدان است و مزه بسیاری تلخی هم دارد.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
  • کورکوما ( زردچوبه )
    گیاه زردچوبه با نام علمی Curcuma longaیک گیاه شناخته شده با خواص محافظ کبدی،آنتی اکسیدان و ضد التهابمی باشد.Commission E استفاده از این گیاه را در موارد سوء هاضمه و کمبود اشتهاتایید کرده اسـت. زردچـوبه جهـت رفـع علائـم سوء هاضـمه بویژه احساس سنگینی بعـد از خـوردن غـذا و اتسـاع شکمـی به دلیـل تجمـع گاز (نفخ) موثر می باشد.
    کورکومین(Curcumin) یکی از مواد موثره زردچوبه که مسئول رنگ زرد این پـودر نیـز می باشـد، دارایخـواص آنتـی اکسیـدانیقابل توجهـی بوده و در خنثـی کردن رادیکالهای آزاد موثر است. کورکومین خواص آنتی اکسیـدان و ضدالتهـابی خود را از طریق مهار اتصال فاکتور رونویسی AP-1 به DNA و مهار فعالیت NF-KappaB اعمال می کند.

سرطان گوارش_علائم اولیه سرطان گوارش در جوانان

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار