|
|
کدخبر: ۱۸۵۱۷۲

سفیدی موها در افرادی که پا به سن گذاشته‌اند امری کاملا طبیعی است و دیر یا زود در همه آن‌ها پدیدار می‌شود.

با افزایش سن موها کم‌کم رنگ‌دانه‌های خود را از دست داده و سفید می‌شوند. سفیدی موها در افرادی که پا به سن گذاشته‌اند امری کاملا طبیعی است و دیر یا زود در همه آن‌ها پدیدار می‌شود. برای بعضی افراد ممکن است سفید شدن موها خوشایند و دلپذیر بوده و بخشی از فرایند زندگی آن‌ها باشد. اما بعضی دیگر دوست دارند که روند سفیدی موها را به تاخیر انداخته و تا حد امکان رنگ طبیعی موهای خود را حفظ کنند. به همین دلیل به دنبال راهی برای عقب انداختن سفیدی موهای خود هستند.
به جز این موارد، سفیدی زودرس موها در ایام جوانی قطعا خوشایند نیست. حتی ممکن است در میان موهای کودکان و نوجوانان نیز موهای سفید دیده شود. در چنین مواردی افراد پیش از آنکه به سراغ روش‌های جلوگیری از سفید شدن زودرس موها بروند، باید به دنبال دلیل این موضوع بگردند. چه اتفاقی موجب می شود که گرد پیری در سنین جوانی بر روی موهای افراد می‌نشیند؟ آیا روش‌هایی برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد؟
 
 

علت سفیدی موها

اصلی‌ترین دلیل سفیدی موها بالا رفتن سن و از دست دادن رنگ‌دانه‌های مو یا ملانوسیت است. این عامل کاملا طبیعی است و هر فردی خواه ناخواه آن را تجربه خواهد کرد. اما شاید در اطراف خود کسانی را دیده باشید که در سنین میان‌سالی قرار دارند و تعداد موهای سفید آن‌ها خیلی کمتر از اطرافیان هم سن و سالشان است. سن سفیدی موها تا حد زیادی به وراثت و سبک زندگی افراد بستگی دارد. اما دلایل دیگری نیز باعث سفیدی موها می‌شود.
  • ژنتیک و عوامل ارثی
اگر بزرگ‌ترهای یک خانواده خیلی زودتر از دیگر افراد هم‌سن خود سفیدی موها را تجربه کرده‌اند، به احتمال زیاد این موضوع در دیگر اعضای خانواده نیز دیده خواهد شد. البته توجه کنید که وجود چنین موضوعی در یک خانواده به این معنا نیست که همه اعضای خانواده آن را تجربه خواهند کرد. ممکن است برخی عوامل ژنتیکی یا جنس موهای افراد به‌گونه‌ای باشد که سفیدی موها در آن‌ها روندی طبیعی داشته باشد. اما این اتفاق برای بیشتر فرزندان و نوادگان خانواده رخ خواهد داد. توجه کنید که جلوگیری از سفید شدن موها در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی یا درمان آن تا به امروز غیرممکن نشان داده است.
سفید شدن موها_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • اختلالات هورمونی
معمولا اختلال در هورمون‌های بدن از دلایل اصلی بروز مشکلات پوست و مو است. علت سفیدی موها را باید در اختلالات غدد تیروئید و هیپوفیز جست‌وجو کرد. عدم تعادل در این هورمون‌ها و کم‌کار بودن یا پرکار بودن آن‌ها می‌تواند باعث از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو و سفیدی آن‌ها شود.
  • استرس
فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی مدت و شوک‌های عصبی می‌تواند باعث سفیدی ناگهانی موها شود. این عوامل بر روی فولیکول‌ها و رنگ‌دانه‌های مو اثر گذاشته و آن‌ها را از حالت طبیعی خارج می‌کنند. ضمن اینکه استرس و اضطراب بیش‌ازحد و طولانی مدت باعث اختلال در خون‌رسانی به ریشه موها شده و کم‌کم آن‌ها را ضعیف می‌کند. در نتیجه موهای فرد خیلی زود سفید می‌شوند.
 
  • سبک زندگی و رژیم غذایی
منظور از سبک زندگی بیشتر شیوه مراقبت از موها است. در صورتی که فرد موهای خود را با آب داغ یا شامپوهای نامناسب بشوید، باید منتظر بروز انواع آسیب از جمله سفیدی موها باشد. علاوه بر آن خوردن غذاهای ناسالم نظیر فست فودها، غذاهای شور و چرب و… بر سلامت موهای افراد تاثیر خواهد گذاشت. این مواد غذایی تقریبا هیچ ماده مفیدی برای بدن ندارند و مصرف آن‌ها تنها باعث ایجاد آسیب در موها، خشک شدن آن‌ها و از دست رفتن رنگ‌دانه‌های طبیعی مو خواهد شد.
  • مصرف دخانیات یا قرار گرفتن در معرض دود آن‌ها
دخانیات باعث سریع‌تر شدن روند پیری در کل اعضای بدن و به‌خصوص پوست و موها می‌شوند. چراکه این مواد بر روی عملکرد سلول‌های مختلف بدن تاثیر گذاشته و عملکرد طبیعی آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین با غلیظ کردن خون، خون‌رسانی به اعضای بدن را دشوارتر کرده و باعث از بین بردن جوانی و طراوت آن‌ها می‌شود.
توجه کنید که تنها مصرف دخانیات نمی‌تواند به موهای افراد ضربه بزند. قرار گرفتن در معرض دود دخانیات حتی می‌تواند از مصرف مستقیم آن‌ها خطرناک‌تر باشد. این موضوع به‌خصوص برای کودکان و افرادی که ریه‌های حساس‌تری دارند خطرناک‌تر است. دود دخانیات باعث کاهش رنگ‌دانه‌ها در موهای این افراد شده و تولید ملانین را با مشکل مواجه می‌کند. در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا قلیان باعث ایجاد سفیدی زودرس خواهد شد.
  • مصرف داروهای خاص
سفیدی مو ممکن است از عوارض مصرف برخی داروهای خاص باشد. معمولا در برگه راهنمای مصرف دارو درباره عوارض آن صحبت شده است. بنابراین اگر فرد در حال مصرف داروی خاصی است که سفیدی مو از عوارض آن است، نباید نگران شود. ممکن است پس از قطع دارو سفیدی موها متوقف شده یا در مواردی از بین برود اما در بیشتر موارد سفیدی موها حتی پس از قطع مصرف دارو نیز از بین نخواهد رفت. داروهایی نظیر کلروکین، اترتینات، هالوپریدول، والپروات، وراپامیل، فلوروبوتیروفنون، تریپارانول و بلئومایسین از معروف‌ترین داروهایی هستند که باعث سفیدی موها می‌شوند.
سفید شدن موها_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • برخی بیماری‌ها
ابتلا به برخی بیماری‌ها باعث سفید شدن موها می‌شود. در برخی موارد نیز سفید شدن موها از نشانه‌های بروز یک بیماری است. بنابراین در صورتی که موهای فرد زودتر از زمان طبیعی شروع به سفید شدن کردند، به‌خصوص اگر چنین مشکلی در خانواده وجود نداشته باشد، باید پیگیر علت آن شد. معمولا کم‌کاری تیروئید، کم‌خونی، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های عروق کرونر از بیماری‌های ایجادکننده سفیدی موها هستند.
  • استفاده از رنگ موها
استفاده زیاد از مواد شیمیایی می‌تواند آسیب‌های زیادی به موهای فرد وارد کند. رنگ مو از جمله مواد شیمیایی است که بر روی رنگ‌دانه‌های مو تاثیر می‌گذارند. بنابراین می‌توانند با ضعیف کردن رنگ‌دانه‌ها و از بین بردن آن‌ها باعث سفیدی موها شوند. ضمن اینکه استفاده از رنگ موهای نامناسب و عدم تقویت موهای رنگ شده باعث خشکی موها می‌شود که خود یکی از عوامل اصلی سفید شدن موها در سنین جوانی است. استفاده از رنگ موهای حاوی پراکسید احتمال سفیدی موها در اثر رنگ کردن را بالاتر خواهد برد.
  • مصرف کافئین و الکل
مصرف الکل و مصرف بیش از حد نوشیدنی‌ها و مواد غذایی کافئین دار نظیر چای، قهوه و کاکائو تاثیرات منفی زیادی بر سلامت پوست و مو خواهد گذاشت. این مواد می‌تواند بر روی فولیکول‌ مو اثر گذاشته و روند تولید ملانین و رنگ‌دانه‌های مو را مختل کند. در نتیجه تداوم در مصرف مواد حوای کافئین و الکل باعث از بین رفتن رنگ‌دانه‌های مو و ظهور موهای سفید می‌شود.
  • افزایش وزن و چاقی
مطالعات نشان داده است که چاقی افراد و تجمع چربی در زیر پوست باعث ایجاد آسیب در سلول‌های تولیدکننده ملانین شده و روند سفیدی موها را تسریع می‌کند. البته نمی‌توان گفت که لزوما موهای همه افراد چاق زودتر از سایر افراد سفید می‌شود. اما در صورتی که فرد دارای اضافه‌وزن زمینه‌های ژنتیکی و طبیعی سفیدی زودرس را نیز داشته باشد زودتر از هم سن و سالان خود گرد سفید پیری را تجربه خواهد کرد.
 

سفیدی مو از کجا آغاز می شود ؟

سفید شدن مو ی سر معمولا ابتدا از کنار شقیقه ها آغاز می شود و کم کم به دیگر مناطق سر می رسد. نیمی از مردم تا سن ۵۰ سالگی به سفیدی موی طبیعی حاصل از میان سالی دچار می شوند. لازم به ذکر است که بعضی از نقاط بدن دیر تر از موی سر سفید می شوند. به عنوان مثال موی بدن و صورت معمولاً دیرتر سفید می شود. موهای روی سینه در آقایان، موهای زیر بغل و موهای ناحیه تناسلی کم تر سفید می گردند.

 

آیا سفیدی مو برگشت پذیر است ؟

داده ها نشان داد که سفید شدن مو در افراد برگشت پذیر است، اما مکانیسم دیگری را در بر می گیرد. از طرفی بیولوژی فولیکول مو در موش‌ها بسیار متفاوت است و این ممکن است نمونه‌ای از قابل تعمیم نبودن یافته‌ها از موش به انسان باشد.
رنگدانه سازی مجدد مو فقط برای برخی امکان پذیر است. کاهش استرس در زندگی هدف خوبی است، اما، لزوما رنگ موها را به رنگ طبیعی تبدیل نمی کند.
بر اساس مدل سازی ریاضی، به نظر می رسد موها باید قبل از سفید شدن به آستانه‌ی تغییر رنگ برسند. در میانسالی، هنگامی که مو به دلیل سن بیولوژیکی و سایر عوامل به آن آستانه نزدیک است، تحت فشار استرس در آستانه قرار می گیرد و سفید می شود. اما، به نظر نمی رسد که کاهش استرس در پیرمرد 70 ساله‌ای که موی او از سال‌ها قبل سفید شده است باعث تیره شدن مو و یا افزایش استرس در کودک 10 ساله برای رساندن موهایش به آستانه‌ی سفید شدن کافی باشد.
تا پیش از این، مطالعات بر روی تغییر رنگ مو در موش بیانگر برگشت نلپذیر بودن رنگ مو پس از سفید شدن بود.
سفید شدن موها_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان

سفیدی مو و تیروئید

قدرت فولیکول‌های مو در بازسازی و رشد مو به حضور سلول‌های بنیادی در کیسه‌های فولیکول مو برمی‌گردد. این سلول‌های بنیادی هستند که به بازسازی بافت‌ها کمک می‌کند. از طرفی هورمون‌های تیروکسین تنظیم کننده‌ی تحرک سلول‌های بنیادی هستند. زمانی که تداخلی در ارسال هورمون‌های تیروکسین رخ دهد، متابولیسم سلول‌های بنیادی نیز دچار اختلال شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد. طولانی شدن بیماری‌های تیروئیدی منجر به بروز  آلوپسی آره آتا و طاسی سر می‌شود. پس برای درمان این مشکل ابتدا باید منشاء بیماری از بین رود. از مهم ترین علائمی که بر اثر مشکلات تیروئید در مو رخ می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • ریزش موی پراکنده: کم پشتی یکنواخت یا کاهش تراکم مو در کل سطح سر
  • تغییر بافت مو: بافت موی خود را بشناسید. بافت موی تیروئید پرکار خشک و شکننده است؛ در مقابل بافت کم‌کاری تیروئید نازک و نرم است.
  • تلوژن افلوویوم “Telogen Effluvium” نوعی از مشکلات شایع ریزش مو است که از علائم اختلال تیروئید محسوب می‌شود.
  • بعد از استحمام و هنگام خشک کردن مو بیش از 100 تار مو روی حوله می‌بینید.
  • هنگام شانه کردن موی خود ریش زیادی مشاهده می‌کنید.
  • سفید شدن مو: این دلیل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. اما با توجه به ضعیف شدن فولیکول‌های مو این احتمال نیز پیش‌بینی می‌شود. اما به طور قطع نمی‌توان بین کم کاری تیروئید و سفیدی مو رابطه‌ای تعریف نمود.

 

رنگ کردن موهای سفید

سفید شدن موها اتفاقی طبیعی است که همه افراد در سنین مختلف آن را تجربه می کنند و گریزی از آن نیست. اما از آنجایی که سفید شدن موها عموما نشان از بالا رفتن سن است، بسیاری از افراد دوست دارند تا با رنگ کردن موها مانع نمایان شدن علائم افزایش سن خود شوند. بسیاری از اوقات رنگ کردن موی سفید با رنگ مو ساده نیست و این کار را سخت می کند.
برخی از موهای سفید به‌ویژه موهای ریز، کلفت و خاکستری‌رنگی که در اطراف شقیقه‌ها می‌رویند، در برابر رنگ مو مقاوم هستند یا در مقایسه با سایر موهای سفید، به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند. اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است، شاید لازم باشد که قبل از رنگ‌کردن آنها را نرم کنید چون با نرم کردن، لایه‌های کوتیکول رنگ را بهتر جذب می‌کنند. در موهایی که ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سفید شده‌اند، ابتدا اکسیدان با 20 یا ۳۰ VOL را مستقیما روی موی سفید بگذارید و پس از ۵ تا ۷ دقیقه بشویید.
بهتر است از جایی که سفیدترین موها را دارد شروع کنید و پس از شستن، با حوله خوب آن را خشک کنید سپس از رنگی که یک درجه تیره‌تر از رنگ مورد‌ نظرتان است، استفاده کنید چون به‌دلیل نبودن رنگدانه در تار مو، رنگی که می‌گذارید روشن‌تر به‌نظر می‌رسد. برای بالا رفتن قدرت جذب موی سفید توصیه می‌شود، مدت زمان گذاشتن رنگ را به حدود ۴۵ دقیقه برسانید. یادتان باشد این موها در مقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می‌دهند.
سفید شدن موها_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان

علت رنگ نگرفتن موی سفید

معمولا موها به دلیل مختلفی رنگ نمی گیرند که در ادامه به برخی از آنها و روش های برطرف کردن این مشکل می پردازیم:
  • در صورتی که موی سفید شما حالت ضخیم و زبر داشته باشد، به سختی رنگ می گیرد زیرا ضخامت مو مانع از وارد شدن رنگ به ساقه مو می شود. بنابراین حتما پیش از رنگ کردن موها، آن را براشینگ کنید تا نرم شود و به راحتی رنگ بگیرد.
  • گاهی با وجود آنکه موها براشینگ می شود، اما باز هم موهای سفید رنگ نمی گیرند. در اینصورت در صورتی که تنها ۲۰ درصد حجم موهای شما سفید شده است برای برطرف کردن این مشکل می توانید از روش مردانساژ کمک بگیرید. برای این منظور پیش از رنگ کردن موهای خود، اکسیدان ۹ درصد را روی موهای سفید بمالید و اجازه دهید تا ده دقیقه روی آن بماند. سپس موها را با پنبه خیسی بگیرید و شروع به رنگ کردن کنید. در این روش با توجه به آنکه اکسیدان موجب باز شدن پولک های مو می شود، رنگ به راحتی وارد ساختار مو می شود و در نتیجه موهای سفید به راحتی رنگ می گیرند. تنها باید به خاطر داشته باشید که در این روش در مرحله رنگ گذاشتن، حتما می بایست از اکسیدان ۶ درصد استفاده نمایید.
  • در صورتی که بیش از ۲۰ درصد از حجم موهای شما سفید شده است، روش بالا کارساز نخواهد بود و رنگ کردن موی سفید برای شما دشوار می شود. به جای آن می بایست از راه حل مردانساژ شامپو استفاده نمایید. برای این منظور پیش از رنگ کردن موها، برای باز کردن پولک های مو مقداری شامپوی بچه و به همان اندازه اکسیدان و کمی پودر دکلره را با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه روی موهای سفید خود بمالید و سپس موها را آبکشی کنید. در انتها موها را خشک کنید و رنگ مورد نظر را روی آن بگذارید. [رنگ نگرفتن موی سفید]
  • برخی از اوقات حتی دو روش بالا نیز در رنگ کردن موی سفید تاثیر گذار نیست. در نتیجه می بایست از روش دیگری به نام پیگمنتاسیون یا دانه مصنوعی استفاده نمایید. این روش به دو صورت قابل انجام است که در روش نخست ابتدا می بایست رنگ مو را بدون اکسیدان به مدت ۱۰ دقیقه روی موها قرار دهید و سپس بدون آبکشی و با یک دستمال آن را از روی موها بردارید. پس از آن رنگ مو را همراه با اکسیدان ۶ درصد روی موها قرار دهید و در انتها موهای خود را آبکشی کنید. در روش دوم ابتدا ترکیب رنگ مو و اکسیدان ۶ درصد را روی موی خود قرار دهید و پس از گذشت ۳۵ دقیقه رنگ مو و اکسیدان را با یک دستمال از روی موها پاک کنید. در نهایت رنگ مو را به تنهایی و بدون اکسیدان به مدت ۱۰ دقیقه روی موها قرار دهید. این کار موجب می شود که رنگ کاملا به ساقه مو نفوذ کند و نتیجه بسیار خوبی داشته باشد.
 

تاثیر گلاب بر سفیدی مو

گلاب منبع غنی از ویتامین c می باشد و از این رو فواید بسیاری برای مو دارد. گلاب موجب خون رسانی و تقویت ریشه مو می شود. با استفاده مداوم گلاب برای سفیدی مو می توانید کم کم با تقویت ریشه مو به سازو کار رنگ دانه های ریشه مو التیام ببخشید و ترکیبات موجود در گلاب موجب ترمیم و تقویت رنگ دانه های مو می شود، از این رو شما به موهای خود تغذیه ی مناسبی داده اید و این امر سبب رشد و تثبیت بهتر رنگ مو شما می شود.
از طرفی اگر شما در شرایط روانی درستی قرار ندارید و فشار عصبی، استرس و اضطراب فراوانی را تجربه می کنید، از این رو که شرایط روانی شما تاثیر بسزایی در اختلال خون رسانی به ریشه مو دارد، شما می توانید با مصرف روزانه گلاب از استرس و فشار های روانی خود بکاهید زیرا گلاب یک عرق آرام بخش است و همینطور به کم کردن استرس در بدن بسیار کمک می کند، شما میتوانید روزانه از آن در نوشیدنی یا چای خود استفاده کنید و از طعم،عطر و خواص آن بهره مند شوید.
نحوه استفاده:
شما می توانید بعد از حمام، هنگامی که مو هایتان رو به خشک شدن است، مقداری از عرق گلاب را کف دست خود بزنید و سپس به آرامی آن را کف سر خود تا پنج دقیقه ماساژ دهید، این روند را تا مدت ها پیش ببرید تا نتایج بی نظیر آن را تجربه کنید. جدا از آنکه گلاب موجب تقویت ریشه مو می شود، به براق شدن، رشد مو و همین طور آبرسانی شدن به ساقه مو کمک می کند.
حتی می توانید گلاب را در ظرف آب پاش بریزید و آن را قبل از خواب به کف سرتان اسپری کنید، از آنجایی که شب ها گردش خون زیاد می شود تاثیر زیادی بر تقویت شدن ریشه مو دارد.
اگر شما به بوی گلاب علاقه ندارید می توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید تا از حجم عطرگلاب کاسته شود.
سفید شدن موها_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان

روش های خانگی برای جلوگیری از سفیدی موها

  • مصرف آنتی‌اکسیدان 
رژیم غذایی یک فرد می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن موها نقش مؤثری داشته باشد. با مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌توان استرس اکسیداتیو را کاهش داد.
مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان عبارت‌اند از:
سبزیجات و میوه‌های تازه
چای سبز
روغن زیتون
ماهی
  • رفع کمبودها
هرکسی که سفیدی موهایش ناشی از کمبود ویتامین است، باید بدن خود را از ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی غنی کند. برای مثال غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و گوشت قرمز منابع خوب ویتامین B12 هستند و شیر، سالمون و پنیر سرشار از ویتامین D می‌باشند. همچنین مصرف مکمل‌های ویتامین نیز می‌تواند این کمبودها را جبران کند.
  • ترک سیگار
استعمال سیگار علاوه بر این‌که اثرات نامطلوبی بر سلامت بدن دارد، به سفید شدن موها نیز کمک می‌کند زیرا محققان دریافتند که این عادت بد با از بین رفتن رنگدانه موها در ارتباط است.
  • نوشیدن آب
سلامت فولیکول‌های مو تاثیر زیادی در حفظ رنگ‌دانه‌ها و رنگ طبیعی موها دارد. مصرف آب فراوان با حفظ رطوبت موها و آب‌رسانی به آن‌ها، سلامت فولیکول‌ها را حفظ کرده و جلوی از دست رفتن رنگ‌دانه‌های طبیعی مو را می‌گیرد. علاوه بر این آب‌رسانی به موها باعث رسیدن مواد مغذی به آن‌ها نیز خواهد شد و آن‌ها را سالم، خوش‌رنگ و زیبا نگه خواهد داشت.
  • برگ کاری
کاربرد دارویی برگ کاری به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و خواص فروانی برای پوست و مو دارد.  ترکیب این گیاه با یک روغن طبیعی و مالیدن آن بر روی پوست سر نه تنها باعث تقویت و رشد موها می‌شود بلکه قادر است تا رنگ سیاه موها را حفظ کرده و روند سفید شدن آن‌ها را آهسته کند.
برگ کاری_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • مستور خوابیده
مستور خوابیده یا بهرینگراج (Bhringaraj) علاوه بر تسریع رشد مو از سفید شدن زودهنگام آن‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را تیره‌تر نیز می‌کند. جوشانده این گیاه را به همراه روغن نارگیل یا روغن کنجد بر تمام سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید. این گیاه به صورت روغن در بازار عرضه می‌شود.
مستور خوابیده_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • انگور فرنگی هندی
انگور فرنگی که با نام آمله نیز شناخته می‌شود، یک میوه با خواص دارویی بسیار است که قادر است با افزایش رنگدانه موها از سفید شدن زودهنگام آن‌ها جلوگیری کند. تأثیرات این میوه قابل باور است زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و خواص ضدپیری بسیاری دارد.
آمله به صورت میوه در مغازه‌های خواروبار فروشی هندی عرضه می‌شود اما پودر و مکمل‌های آن را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کنید.  پودر آن را می‌توانید با روغن نارگیل مخلوط کرده و مستقیماً بر روی پوست سر قرار دهید.
انگور فرنگی هندی_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • ورزش منظم
شاید کمی عجیب باشد اما ورزش منظم یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ رنگ طبیعی موها است. ورزش کردن باعث تنظیم فرایند خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن شده و این موضوع به تقویت ریشه موها و پوست کف سر کمک زیادی می‌کند. در نتیجه این امر مواد مغذی به اندازه کافی به فولیکول‌های مو می‌رسد و زمان سفید شدن آن‌ها تا حد زیادی به تعویق میافتد. علاوه بر این ماساژ دادن موها با روغن‌های تقویت‌کننده به بهبود جریان خون و حفظ رنگ‌دانه‌های مو کمک زیادی می‌کند.
  • چای سیاه
چای سیاه می‌تواند موها را تیره‌تر، درخشان‌تر و نرم‌تر کند. 3 تا 5 چای کیسه‌ای را در 2 فنجان آب جوش خیس کرده و بگذارید تا خنک شود، سپس آن را بر روی موهای تمیز و مرطوب خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید چای را با نرم‌کننده خود مخلوط کرده به موهای خود بمالید و پس از 1 ساعت شستشو دهید.
  • مس
براساس مطالعه‌ای در سال 2012، میزان پایین مس در بدن می‌تواند منجربه سفیدی زودهنگام موها شود. از منابع خوب مس می‌توان به جگر گاو، عدس، بادام، شکلات تلخ و مارچوبه اشاره کرد.
  • خواب کافی
خواب کافی و راحت نشان‌دهنده این است که فرد به خوبی از پس کنترل استرس خود برآمده است. بنابراین یکی از اصلی‌ترین عوامل سفیدی موها را از بین برده است. به‌علاوه خواب کافی به بدن شما استراحت داده و باعث می‌شود که سلول‌های آن به خوبی از پس انتقال خون به همه قسمت‌های بدن و سالم نگه داشتم اعضای مختلف بربیایند.
  • استفاده از روغن‌های حیوانی و گیاهی
مصرف موضعی یا خوراکی برخی روغن‌های گیاهی و حیوانی باعث تقویت فولیکول‌های مو و جلوگیری از سفیدی آن‌ها می‌شود. توجه کنید که این روغن‌ها زمانی که هنوز موهای فرد سفید نشده‌اند اثرگذار خواهند بود و نمی‌توانند موهای سفید شده را تیره کنند. روغن نارگیل، بادام، آمله (هسته انگور هندی)، رزماری، بابونه، چوب صندل و مریم گلی از جمله روغن‌های گیاهی هستند که ماساژ موها و کف سر با آن‌ها باعث تقویت موها می‌شود. روغن کرچک و شترمرغ نیز از جمله روغن‌های حیوانی مفید برای جلوگیری از سفیدی موها هستند.
 

درمان گیاهی سفیدی موها

  • رفع سفیدی مو با برگ درخت کاری
از گذشته تا به امروز از برگ درخت کاری به عنوان روشی برای برطرف کردن سفیدی موها استفاده شده است. برگ های کاری می تواند رنگدانه های تیره در موها را افزایش دهد، از این رو تاثیر فوق العاده ای برای رفع سفیدی موها خواهد داشت. می توانید برگ های درخت کاری را با روغن نارگیل ترکیب کنید که تاثیرات آن را افزایش می دهد. روغن نارگیل می تواند به فولیکول موها نفوذ کرده و باعث تقویت موها شود. برگ درخت کاری را می توان از عطاری ها تهیه کرد. روش استفاده از آن نیز به شکل زیر است:
یک مشت از برگ های درخت کاری را با سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل بجوشانید تا زمانی که سرخ شود. سپس روغن آن را خارج کنید.
کافی است تا این روغن را به مدت 15 دقیقه بر روی سر خود قرار داده و سر خود را با آن ماساژ دهید.
30 دقیقه دیگر روغن را روی سر خود گذاشته سپس سر خود را شست و شو دهید.
این روش درمانی را دو مرتبه در روز تکرار کنید تا تاثیرات فوق العاده آن را مشاهده کنید.
  • رفع سفیدی مو با هلیله سیاه
هلیله سیاه میوه ای بادامی شکل از درختی به همین نام است و دارای خواص متعددی برای سلامتی است. یکی از فواید این میوه، تاثیرات فوق العاده اش برای رفع سفیدی مو است. برای استفاده از هلیله سیاه جهت برطرف کردن سفیدی موها کافی است تا مخلوط پودر هلیله سیاه را با مقدار مناسبی عسل طبیعی مخلوط کرده و روزانه سه قاشق چایخوری مصرف کنید. این کار را به مدت یک سال ادامه دهید تا موهای سفید را مجددا تیره کند. به خاطر داشته باشید که در استفاده از این روش درمانی زیاده روی نکنید. مصرف زیاد این گیاه می تواند عوارض نامطلوبی برای شما داشته باشد. علاوه بر این، مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.
هلیله سیاه_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • حنا
حنا یک رنگ طبیعی برای موها است که می تواند با تیره کردن موها به رفع سفیدی کمک کند. حنا موها را تقویت کرده و براق نیز می کند. اگر از حنا برای رفع سفیدی موها استفاده می کنید، توصیه می شود که به شکل زیر عمل کنید:
کمی برگ حنا را له کرده تا خمیری ایجاد شود و سه قاشق چایخوری پودر انگور فرنگی هندی، یک قاشق چایخوری پودر قهوه و مقداری ماست شیرین نشده را به آن اضافه کرده تا به خوبی مخلوط شوند.
مواد به دست آمده را بر روی تمام موهای خود اعمال کنید.
اجازه دهید تا بر روی موها خشک شده و سپس موهای خود را با شامپو شست و شو دهید. این کار را دو تا چهار مرتبه در هفته تکرار کنید.
می توانید به جای استفاده از روش بالا، برگ های حنا را در روغن نارگیل یا خردل بجوشانید تا غلیظ شده و سرد شود. سپس مانند روش بالا بر روی موهای خود اعمال کنید. حتی می توانید برای رفع سفیدی مو ماسک حنا تهیه کنید. برای این منظور قهوه سیاه داغ و پودر حنا را با هم مخلوط کنید. اجازه دهید تا کمی سرد شود و سپس آن را بر روی موهای خود اعمال کنید. پس از 1 تا 3 ساعت موهای خود را شست و شو دهید.
  •  استفاده از آب پیاز
متخصصان طب سنتی عقیده دارند که آب پیاز می تواند سفیدی مو سر و ریزش موها را برطرف کند. سفید شدن موها در اثر افزایش هیدروژن پر اکسید در فولیکول های مو و کاهش یک آنتی اکسیدان طبیعی به نام کاتالاز است. استفاده از آب پیاز به شکل زیر می تواند تاثیر فوق العاده ای در رفع سفیدی موها داشته باشد:
آب پیاز را بر روی سر خود ریخته و آن را ماساژ دهید.
اجازه دهید تا به مدت نیم ساعت بر روی سرتان باقی بماند.
این کار را چند مرتبه در هفته تکرار کنید تا تاثیرات معجزه آسا آن را مشاهده کنید.
  • روغن دانه کنجد
ترکیب روغن دانه های کنجد و روغن نارگیل باعث تقویت فعالیت ملانوسیت ها و بهبود رنگدانه های مو می شود. روغن دانه های کنجد تاثیر فوق العاده ای در برطرف کردن سفیدی موها و تیره شدن آن دارد. برای این منظور کافی است تا طبق روش زیر عمل کنید:
دو قاشق غذاخوری روغن دانه کنجد را با دو قاشق غذاخوری از روغن درخت نارگیل ترکیب کنید. آنها را به مدت چند دقیقه گرم کنید.
روغن را بر روی سر خود مالیده و ماساژ دهید.
حدود 15 دقیقه موهای خود را ماساژ دهید و سپس موها را با یک حوله داغ بپوشانید و 30 دقیقه صبر کنید.
موها را با شامپو فاقد سولفات شست و شو دهید. این کار را 2 تا 3 مرتبه در هفته انجام داده تا سفیدی موها را برطرف کنید.
 
  • درمان سفیدی مو با چای سیاه
چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می تواند به خنثی کردن آسیب رادیکال های آزاد کمک کرده و از آسیب و ساییدگی زودرس موها جلوگیری کند. این چای می تواند موها را تیره تر و نرم تر کند. چای سیاه استرس را نیز از بین می برد که به عنوان یک عامل سفیدکننده موها شناخته می شود. برای استفاده از چای سیاه جهت برطرف کردن سفیدی موها به شکل زیر عمل کنید.
دو قاشق غذاخوری چای سیاه را در یک فنجان آب جوش بریزید. یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید و صبر کنید تا دم بکشد.
پس از دم کشیدن صبر کنید تا سرد شده و سپس موهای خود را چندین مرتبه با آن شست و شو دهید. اجازه دهید تا این محلول به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی موهای تان باقی بماند.
موهای خود را با آب سرد شسته و از شامپو برای این کار استفاده نکنید.
این کار را دو مرتبه در هفته انجام دهید تا سفیدی موهایتان برطرف شود.
چای سیاه_موثرترین روش برای از بین بردن سفیدی موهایتان
  • استفاده از رزماری و مریم گلی
برگ های مریم گلی از سفیدی موها جلوگیری کرده و رنگدانه های آن را حفظ می کند. این گیاه همچنین می تواند باعث بازگشت رنگدانه به موهای سفید شود. رزماری نیز تاثیر فوق العاده ای در رفع سفیدی موها دارد. برای رفع سفیدی موها با این دو گیاه به شکل زیر عمل کنید:
یک و نیم فنجان رزماری و برگ مریم گلی خشک شده را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و به مدت چند ساعت صبر کنید.
با این مخلوط موهای خود را شست و شو دهید. اجازه دهید تا به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی موها باقی بماند. اکنون با آب ولرم موها را شست و شو دهید.
این روش را هر هفته تکرار کنید تا سفیدی موها برطرف شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار