|
|
کدخبر: ۱۸۵۳۵۲

برای جلوگیری از شفته شدن برنج راه‌های مختلفی هست که بتوانیم برنج را در بهترین حالت ممکن درست کنیم و به بهترین حالت ممکن سرو کنیم.

جلوگیری از شفته شدن برنج کار آسانی است. باید بسیار حرفه ای باشید تا بتوانید جلوی شفته شدن یا دون شدن برنج را بگیرید. ولی نگران نباشید در این مطلب امیدنیوز روشهای آسان برای جلوگیری از شفته شدن برنج به شما آموزش داده می شود.

 جلوگیری از شفته شدن برنج

درست کردن برنج برای ما کار آسانی به‌نظر می‌آید، ولی با توجه به نوع و اندازه برنجی که انتخاب می‌کنیم امکان دارد نرم یا خمیری شکل شود و به اصطلاح شفته شود. برای پیشگیری از این اتفاق راه‌های گوناگونی هست که بتوانیم برنج را خیلی خوب درست کنیم. 

جلوگیری از شفته شدن برنج

شفته شدن برنج یعنی چی؟

حتما این اصطلاح را خیلی شنیده‌اید و امکان دارد بخواهید بدانید شفته شدن برنج چیست و به چه علت ایجاد می‌شود. برنج شفته به برنجی گفته می‌شود که در اثر جوشیدن زیاد و یا آب بیش از اندازه حالت چسبنده پیدا نموده و بافت دانه دانه و جدای خود را از دست داده است.

راههای جلوگیری از شفته شدن برنج

برنج را در آب نمک خیس کنید

مهم‌ترین شیوه برای پیشگیری از شفته شدن برنج و به دست آوردن یک برنج دانه دانه و خوشمزه این است که برنج را لااقل یک تا دو ساعت در آب نمک خیس کنید. برای این کار باید برنج را بشویید. آنگاه برنج را داخل یک ظرف بزرگ آب بریزید و قدری نمک به آن بیفزایید. اغلب برای برنج آبکش برای هر پیمانه برنج یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. برای برنج کته هم هر دو پیمانه برنج به یک قاشق نمک اضافه کنید.

جلوگیری از شفته شدن برنج

برنج را با آب سرد نشویید

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از خانم‌ها انجام می‌دهند، شستن برنج با آب سرد پس از آبکش کردن آن است. این کار باعث می‌شود برنج شما به اصطلاح شوک شود و دیگر قد نکشد.

انتخاب ظرف مناسب

انتخاب ظرف مناسب می‌تواند در کیفیت برنج پخته شده خیلی اثرگذار باشد. دقت کنید مقدار برنج خامی را که برای پختن برمی دارید با ظرف مورد نظر متناسب باشد، چون برنج در زمان پختن به دو برابر مقدار خام خود می‌رسد، بنابراین انتخاب ظرف کوچک می‌تواند در دم کشیدن برنج،اثر منفی بگذارد.

جلوگیری از شفته شدن برنج

برنج را در وقت مناسبی آبکش کنید

چنانچه برنج را دیر آبکش کنید و بیش از حد نرم شود، برنج شما به احتمال زیاد شفته خواهد شد. برای آبکش کردن تلاش کنید موقعی برنج را آبکش کنید که نه خیلی سفت است و نه خیلی نرم و تنها قدری بافت آن از وضعیت خیلی خشک خارج شده و تا حدودی قد کشیده است.

جلوگیری از شفته شدن برنج

نحوه نجات دادن برنج شفته

اگر برنج شما در حال جوشیدن، بیش از حد جوش خورده و بافت آن باز شده و شل به نظر می‌رسد، می‌توانید ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. این کار از شفته شدن برنج جلوگیری می‌کند.

در صورتی که آب برنج زیاد است و احساس می‌کنید برنج شما در حال شل شدن است، بهتر است چند دقیقه درب قابلمه را باز بگذارید تا آب اضافی بخار شود. بعد از این که آب برنج به حد نرمال رسید می‌توانید درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید با شعله ملایم دم بکشد.

اگر برنج آب زیادی دارد و کمی شل به نظر می‌رسد، برای جلوگیری از چسبیدن برنج کمی شعله گاز را زیاد کنید تا آب اضافی بخار شود. سپس می‌توانید شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

جلوگیری از شفته شدن برنج

اگر برنج شما کمی نرم شده به هیچ عنوان روی آن دم کنی قرار ندهید. دم کنی موجب می‌شود تا بخار بیشتری داخل قابلمه ایجاد شود و این موضوع سبب شفته شدن برنج می‌شود.

در صورتی که برنج شما مقداری شفته شده است، پیشنهاد می‌شود آن را به صورت برنج قالبی سرو کنید تا ظاهر بهتری پیدا کند.

برای جلوگیری از شفته شدن برنج از روش گذاشتن نان روی برنج استفاده کنید. برای این کار می‌توانید در زمان دم کشیدن برنج یک یا دو تکه نان خشک، سنگک یا بربری روی برنج قرار دهید و در صورت نیاز بعد از چند دقیقه نان را عوض کنید. سپس کمی برنج را زیر و رو کنید و اجازه دهید به خوبی دم بکشد. در این روش نان آب اضافی برنج را به خودش جذب می‌کند.

با برنج شفته چه غذایی درست کنیم؟

اولین و بهترین کاری که می‌توانید با برنج شفته انجام دهید، استفاده از آن به عنوان ته دیگ برنج در یک قابلمه برنج دیگر است.

با برنج شفته ته چین مرغ یا ته چین گوشت درست کنید.

برای این کار می‌توانید برنج شفته را با کمی زعفران، ماست و روغن ترکیب کنید و آن را ته قابلمه قرار دهید.

جلوگیری از شفته شدن برنج

شما می‌توانید از برنج شفته برای تهیه سوپ، آَش، شیر برنج، کوکو، کوفته برنجی و شله زرد استفاده کنید.

چکار کنیم برنج شفته نشود؟

در این مقاله سعی کردیم تا شما را تا حدودی با فوت و فن پخت برنج کته و آبکش آشنا کنیم. توجه داشته باشید که در پخت برنج معمولاً رعایت همین نکات ساده می‌تواند مؤثر باشد و موجب جلوگیری از شفته شدن برنج شود.

بهترین روش جلوگیری از شفته شدن برنج این است که مقدار آب مناسبی برای پخت برنج استفاده کنید و از جوشاندن بیش از حد برنج در زمان جوشیدن اجتناب کنید.

 

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار