|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۷۸

از بین بردن جای جوش به کمک روش های خانگی بسیار موثر است. ماسک های طبیعی که برای درمان جای جوش موثر هستند را به شما معرفی کرده ایم.

از بین بردن جای جوش در صورتی که زخم قدیمی باشد سخت تر می شود. اما با راهکار های خانگی و با استفاده از ماسک های خانگی می توانید جای جوش را از بین ببرید. بهترین روش های خانگی و کلینیکی برای از بین بردن جای جوش را در امید نیوز بخوانید.

چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود ؟

بسیاری از افراد، آکنه و جوش را به‌عنوان یک عارضه پوستی مشابه درنظر می‌گیرند. آکنه یک بیماری پوستی است، اما جوش‌ها یکی از عوارض جانبی و از علائم مشکلات پوستی هستند. پوست چرب یکی از انواع پوستی است که بیشتر در معرض ابتلا به آکنه و جوش صورت قرار می‌گیرد. در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث ایجاد جای جوش می‌شود باید گفت که وقتی سلول‌های پوست شما کثیفی، سموم و سبوم چربی را در منافذ خود جمع می‌کند، منجربه مسدود شدن منافذ می‌شود.

جوش صورت - از بین بردن جای جوش

در نتیجه این منافذ مسدود شده باعث ایجاد جوش و آکنه در سطح پوست می‌شوند. برای اینکه بدانید چگونه به‌طور موثر علائم جوش را از بین ببرید، ضروری است که صورت خود را تمیز نگه دارید. بسیاری از افراد به دلیل تغییرات هورمونی دچار جوش می‌شوند. با این حال، بعد از بررسی علت جوش زدن، درمان جای جوش روی صورت مهم است، چراکه جای جوش برای همه ما یک کابوس وحشتناک است.

انواع جای جوش و آکنه

انوع جوش و آکنه شامل برجستگی‌های کوچک و ملتهب است که در سطح پوست ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها معمولا در صورت، قفسه سینه یا پشت ظاهر می‌شوند، اما ممکن است قسمت‌های دیگر پوست بدن را نیز درگیر کنند. این برجستگی‌های پوستی میلیون‌ها نفر را بدون توجه به سن، نوع پوست و جنسیت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

در اکثر موارد افرادی که غدد چربی بیش از حد فعال دارند، بیشتر دچار جوش و آکنه می‌شوند. همچنین تغییرات هورمون‌ها نیز در بروز انواع جوش به‌ویژه در بین نوجوانان بسیار شایع است.

اما باید بدانید که جوش‌ها می‌تواند افراد مختلف را تا سن بزرگسالی درگیر کند، به‌عنوان مثال، تغییرات هورمونی مربوط به قاعدگی یا یائسگی می‌تواند باعث آکنه در زنان شود یا استرس، اضطراب و افسردگی ممکن است منجر به بروز جو‌ش‌ها یا بدتر شدن آنها شود. انواع لکه‌ها و جای جوش و آکنه وجود دارد که دلایل ایجاد هر کدام از آنها می‌تواند متفاوت باشد.

چاله شدن پوست - از بین بردن جای جوش

برخی از آنها صرفاً به دلیل چربی محبوس شده در زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند، در حالی که برخی از لکه‌های ناشی از جوش در نتیجه عفونت باکتریایی در منافذ شکل می‌گیرند یا بدتر می‌شوند. برای درمان جای جوش روی صورت باید ابتدا با انواع لک جوش و آکنه اشنا شوید.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه لکه‌های کوچکی هستند که اغلب به صورت گروهی ظاهر می‌شوند. آنها معمولاً ظاهری تیره دارند که ممکن است با کثیفی و آلودگی روی پوست اشتباه گرفته شود، اما این رنگ در واقع به دلیل چربی اضافه‌ای است که در منافذ به دام افتاده‌اند. وقتی چربی محبوس شده در منافذ پوست در معرض هوا قرار می‌گیرد، سیاه می‌شود. برای درمان جوش سر سیاه ، باید به تخلیه چربی جمع شده در منافذ بپردازید تا به پوستی صاف و شفاف برسید.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید از نظر اندازه مانند جوش‌های سرسیاه هستند، اما ظاهری گردتر و روشن‌تر دارند. جوش‌های سرسفید به این دلیل ایجاد می‌شوند که چربی و سلول‌های مرده پوست منافذ را مسدود کرده و باعث بسته شدن آن در سطح پوست می‌شود.

پاپول‌ها

پاپول‌ها لکه‌های کوچک، قرمز و ملتهب هستند که معمولاً روی پیشانی یا گونه‌ها ظاهر می‌شوند و ممکن است در لمس دردناک باشند. برای درمان جای جوش روی صورت، باید ابتدا انواع جای جوش و آکنه را به‌خوبی شناسایی کنید.

ترکاندن جوش - از بین بردن جای جوش

 پوسچول

اگر یک لکه و برجستگی ملتهب روی پوست با چرک پر شود، به آن پوسچول می‌گویند. پوسچول‌ها از نظر اندازه متفاوت هستند و معمولاً به‌عنوان جوش شناخته می‌شوند. چرک موجود در این نوع جوش، ترکیبی از روغن، باکتری و سلول‌های مرده پوست است که در زیر پوست گیر کرده و تجمع آن باعث عفونت می‌شود. در درمان جای جوش روی صورت در این نوع جوش‌ها، پاسخ طبیعی بدن مبارزه با عفونت است، اما این پاسخ ایمنی در واقع باعث قرمزی و تورمی می‌شود که اغلب این لکه‌ها را احاطه می‌کند.

 ندول‌ها

ندول‌ها برآمدگی‌های بزرگ‌تر و متورم‌تری هستند که هنگام شکستن دیواره‌های فولیکول مو ایجاد می‌شوند. در نتیجه این اتفاق، باکتری‌ها و چربی در عمق پوست پخش می‌شوند. این باکتری‌ها منجر به عفونت شده که باعث ایجاد لکه‌های دردناک در سطح پوست می‌شود. این روند ممکن است منافذ متعدد پوست را تحت تاثیر قرار دهد. در درمان جای جوش روی صورت باید توجه داشته باشید که ندول‌های عمیق و ریشه‌دار می‌توانند به‌طور دائمی به بافت پوست آسیب برسانند و منجر به ایجاد اسکار شوند.

 کیست‌ ها

در بررسی انواع جای جوش و آکنه باید بدانید که کیست‌های آکنه، لکه‌های بسیار بزرگی هستند که در اثر یک واکنش التهابی شدید در عمق منافذ ایجاد می‌شوند. کیست‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پارگی در دیواره داخلی منافذ پوست اجازه می‌دهد تا باکتری‌ها و چربی به پوست اطراف پخش شده که این امر باعث بروز عفونت می‌شود.

اگر در اطراف این ناحیه عفونی غشایی تشکیل شود، به تدریج به کیست تبدیل می‌شود. این لک‌ها اغلب دردناک هستند و باید برای درمان جای جوش روی صورت با استفاده از داروها و روش‌های درمانی اقدام شود.

روش های از بین بردن جای جوش در خانه

ماسک سرکه سیب

سرکه سیب ماده‌ای ارگانیک و پرخاصیت است و دارای اسیدهای آلی لازم برای از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های پوستی می‌باشد. این ماده به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی شناخته می‌شود و می‌تواند منافذ پوستی را به طور عمیق از وجود هرگونه باکتری و ارگانیسم آلودگی‌زا پاک کند. همچنین از التهابات پوستی که در اثر وجود جوش و آکنه ایجاد شده نیز می‌کاهد و ماده‌ای موثر برای درمان جای جوش با درمان خانگی به حساب می‌آید.

برای استفاده از سرکه سیب به عنوان ماسک ضد جوش، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با دو قاشق غذا خوری آب در یک ظرف تمیز مخلوط کنید و با استفاده از پنبه، مقداری از آن را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید 5 دقیقه روی پوستتان بماند و سپس آبکشی کنید. احساس سوزش در استفاده از ماسک سرکه سیب امری طبیعی است و لازم نیست نگران آن باشید. استفاده از این ماسک به صورت روزانه تا رسیدن به نتیجه دلخواه توصیه می‌شود.

رفع جوش صورت - از بین بردن جای جوش

ماسک عصاره رزماری

تحقیقات اخیر در خصوص آنتی باکتریال بودن رزماری نتایج شگفت انگیزی داشته است. رزماری بر از بین بردن باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های عامل جوش صورت بسیار موثر است.و همین نکته باعث استقبال و استفاده از این ماده پرخاصیت در لوسیون‌ها و ماسک‌های خانگی و صنعتی شده است.

رزماری علاوه بر خاصیت میکروب زدایی، در کاهش التهابات و قرمزی پوست ناشی از جوش و آکنه بسیار موثر عمل می‌کند و همچنین با افزایش گردش خون در پوست سبب جوانسازی و روشن شدن پوست صورت می‌شود. استفاده مداوم از آن خاصیت ضد لک نیز در پی خواهد داشت.

رزماری به صورت عصاره و روغن آماده در عطاری‌ها و داروخانه‌ها در دسترس است و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید. برای استفاده از اثرات شگفت انگیز این ماده فوق‌العاده بر روی پوست، کافی است با یک تکه پنبه تمیز مقداری از روغن یا عصاره رزماری را روی جوش‌ها و لک‌های باقی مانده از جای آنها بمالید و 20 دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را بشویید.

استفاده از این ماسک به صورت یک روز در میان برای اثر گذاری هرچه بیشتر توصیه می‌شود.

گوجه فرنگی و زردچوبه

گوجه فرنگی از مواد طبیعی است که خاصیت ضد لک و آنتی اکسیدان فوق العاده ای دارد. زردچوبه نیز از جمله مواد آنتی اکسیدان و ضد التهاب بسیار قوی است که استفاده صحیح و به جا از آن برای درمان مشکلات پوستی بسیار مفید واقع می‌شود.

دستور ساخت این ماسک به این صورت است: ابتدا یک گوجه قرمز و رسیده را انتخاب کنید و پوست آن را بگیرید و با استفاده از میکسر یا چنگال نیمی از آن را له کنید و در یک ظرف تمیز بریزید و مقدار یک سوم قاشق چای خوری زردچوبه را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. ترکیب آماده را با استفاده از پد ماسک، روی جوش‌ها و لک‌های به جا مانده از آن بگذارید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس بشویید. استفاده از این ماسک هفته‌ای دو تا سه بار برای اثرگذاری هرچه بیشتر توصیه می‌شود.

درمان جای جوش با روغن سیاه دانه

اگر علاقه مند هستید تا برای رفع جای جوش از روش های خانگی استفاده کنید می توانید از روغن سیاه دانه برای این کار استفاده کنید. شما می توانید روغن سیاه دانه را به راحتی از عطاری های مختلف تهیه کرده و از آن به عنوان یک روش خانگی برای از بین بردن جای جوش استفاده کنید.

آب سیب زمینی

آب سیب زمینی یکی از بهترین گزینه‌ها در تاپیک از بین بردن جای جوش نی نی سایت مطرح شده است که روی رفع نقاط تیره و لکه‌های روی پوست نیز تأثیر می‌گذارد. برای استفاده یک سیب زمینی را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و روی صورت خود قرار دهید. پس از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

برای افزایش تأثیر این ماسک می‌توانید سیب زمینی را رنده و با عسل مخلوط کنید.

از بین برد جوش های قرمز - از بین بردن جای جوش

سفیده تخم مرغ و آبلیمو

سفیده تخم مرغ منبعی سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و استفاده مستقیم آن بر روی پوست باعث تقویت و تغذیه سلول‌های پوستی می‌شود. از طرف دیگر وجود آبلیمو در این ماسک، به آن خاصیت آنتی باکتریال و ضد لک نیز می‌بخشد و فرمولاسیونی خارق‌العاده را برای رفع مشکلات پوست شما به وجود می‌آورد.

برای ساخت این ترکیب شگفت انگیز، یک تخم مرغ را بشکنید و زرده و سفیده آن را جدا کنید. سفیده تخم مرغ را به ظرف تمیزی منتقل کنید و با استفاده از چنگال یا همزن خوب بزنید تا کف کند و در آخر نصف یک لیمو سبز را به آن اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید تا یکدست شود. حال توسط یک پد ماسک تمیز، مخلوط آماده را روی پوستتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند و سپس بشویید. استفاده از این ماسک هفته‌ای یک تا دو بار توصیه می‌شود.

از بین بردن جای جوش روغن ویتامین E

شما می‌توانید سرم ویتامین E تهیه کنید و به صورت روزانه یا هفتگی از آن استفاده کنید. ویتامین E کمک می‌کند تا پوست احیا شود و جای جوش نیز رفع گردد. در این صورت پوستتان صاف و درخشان خواهد شد.

از بین بردن جای جوش با ماسک نعنا

برای تهیه ماسک صورت نعنا، ابتدا باید تعدادی برگ تازه نعنا را له کنید تا شبیه به خمیر شود. سپس آن را با چند قطره گلاب و آب لیموی تازه مخلوط کنید و به صورت ماسک تا 15 دقیقه روی پوستتان قرار دهید. این ماسک خاصیت ضدالتهاب، سفت کنندگی پوست و آنتی‌اکسیدان دارد و به درمان جای جوش نیز کمک می‌کند.

آب خیار

آب خیار به علت غنی بودن از پتاسیم و ویتامین آ یک ماده پرطرفدار برای ترمیم و التیام پوست است. می‌توانید خیار را برش زده و ورقه‌های آن را به‌صورت مستقیم روی پوست قرار دهید. این ماده به صافی و شفاف شدن پوست نیز کمک می‌کند.

آب خیار را می‌توانید با له کردن یا رنده کردن آن بگیرید. به یاد داشته باشید برای تأثیرگذاری باید به‌صورت مداوم و روزانه از این ماده استفاده کنید.

آلوئه ورا و روغن نارگیل

اگر به دنبال ماسکی همه چیز تمام با خاصیت لکه بری، روشن کنندگی و آنتی باکتریال می‌گردید، ترکیب اسرارآمیز مورد نظرتان همین جاست! آلوئه ورا گیاهی اعجاب انگیز و بسیار پرخاصیت است که باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود و با خاصیت آنتی باکتریال خود از ایجاد جوش‌های جدید ناشی از فعالیت باکتری‌های پوستی جلوگیری می‌کند و با به تعادل رساندن PH پوست، باعث حفاظت از آن می‌شود

روغن نارگیل دارای خاصیت روشن کنندگی و ضد لک بسیار فوق‌العاده‌ای بوده و نتیجه استفاده از آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

برای تهیه این ماسک، ابتدا یک برگ آلوئه ورای ضخیم و پر از ژل را انتخاب کنید و یک تکه 10 سانتی از آن را جدا کرده و ژل آن را بگیرید و در یک ظرف تمیز بریزید و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را به آن اضافه کنید و با استفاده از چنگال یا میکسر آنها را به خوبی با هم مخلوط کنید.

در آخر با استفاده از پد ماسک، ترکیب آماده شده را روی تمام قسمت‌های پوستتان بمالید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه روی پوستتان بماند.2 تا 3 بار استفاده از این ماسک برای درمان جوش و جای آن توصیه می‌شود.

جوش های زیر پوستی - از بین بردن جای جوش

ماسک سیب زمینی و ماست

سیب زمینی ماده‌ای سرشار از نشاسته است و استفاده مستمر از آن سبب کاهش منافذ باز پوستی می‌شود و با خاصیت روشن کنندگی خود، لک‌های قرمز و قهوه‌ای به جا مانده از جوش‌های قدیمی را کمرنگ و محو می‌کند. ماست هم ضد التهاب بسیار قوی‌ بوده و به علت دارا بودن اسید لاکتیک در فرمولاسیون خود، آنتی باکتریال طبیعی و موثر نیز به حساب می‌آید.

تهیه این ماسک بسیار راحت بوده و کافی است یک سیب زمینی کوچک را انتخاب کنید و پوست بگیرید و در ظرفی تمیز آن را به ریزترین حالت ممکن رنده کنید.

در این مرحله دقت کنید آب سیب زمینی را دور نریزید، چرا که بیشتر نشاسته مورد نیاز ما برای ساخت این ماسک، در آب سیب زمینی می‌ماند. سپس یک تا دو قاشق غذا خوری ماست کم چرب را نیز به سیب زمینی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شود.

در مرحله آخر با استفاده از پد ماسک، ترکیب به دست آمده را روی پوستتان بمالید و 20 تا 30 دقیقه صبر کنید و سپس به خوبی بشویید. برای از بین بردن سیاهی دور چشم نیز می‌توانید دو لایه نازک از سیب زمینی را با استفاده از چاقو جدا کنید و حین استفاده از این ماسک، آنها را روی چشم خود بگذارید. استفاده از ماسک سیب زمینی هفته‌ای دو تا سه مرتبه برای حصول بهترین نتیجه توصیه می‌شود.

تونر گلاب و آبلیمو

از جمله درمان‌ها خانگی موثر که برای مقابله با جوش‌های صورت می‌توانید از آن استفاده کنید، تونرهای دست ساز هستند که اثرات آن شما را حیرت زده می‌کند. یکی از ترکیبات پرطرفدار، تونر گلاب و آبلیمو است.

گلاب دارای خاصیت آنتی باکتریال و روشن کننده است و در از بین بردن جای جوش و لک‌های پوستی به جا مانده از آنها بسیار موثر عمل می‌کند و با نفوذ به عمق منافذ پوستی، آنها را به خوبی پاکسازی می‌نماید. آبلیمو نیز دارای خاصیت ضد لک و روشن کنندگی بوده و استفاده از آن در تونر گلاب، اثراتش را دوچندان می‌نماید.

برای تهیه تونر گلاب و آبلیمو، کافی است یک استکان گلاب را در یک ظرف اسپری تمیز بریزید و آب یک لیمو سبز کوچک را از صافی بگذرانید و به گلاب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط شوند. حال تونر شما آماده است و می‌توانید از آن استفاده کنید. نگهداری این مخلوط تا 10 روز در یخچال امکان پذیر است و بعد از آن توصیه می‌شود دوباره تونر را بسازید.

از بین بردن جای جوش با عسل

عسل تأثیر بسزایی در آبرسانی پوست دارد که با کمک خاصیت ضد میکروب به درمان جای جوش کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که عسل باعث کاهش ایجاد جوش می‌شود و نقاط تیره‌ی جای جوش را نیز از بین می‌برد.

از بین بردن جای جوش با ماسک گِل

ماسک گِل را می‌توانید به صورت آماده از فروشگاه‌های اینترنتی تهیه کنید. معمولاً در ترکیبات ماسک گل، روغن جوجوبا، کائولین و ترکیبات طبیعی دیگر وجود دارد که چربی مضر پوست را از بین می‌برند و در این صورت کمتر دچار جوش چرکی می‌شوید.

پماد برای جوش - از بین بردن جای جوش

درمان‌ های پزشکی جای جوش

ترمیم رد جوش با لایه بردار ها

کرم های لایه بردار می توانند به میزان زیادی روی جای جوش های شما تاثیرگذار باشند و نتیجه های سریعی را نیز به شما ارائه می دهند. ماسک ها و همینطور صابون های لایه بردار زیادی نیز امروزه موجود می باشند که شما می توانید از میان آنها بهترین گزینه را برای لایه برداری پوست خود استفاده کنید.

 

یکی از نکات قابل توجه برای استفاده از این کرم ها و صابون ها برای از بین بردن جای جوش این است که این محصولات نمی توانند به صورت صد در صدی جای جوش را از بین ببرند ولی می توانند به میزان زیادی روی ترمیم آن تاثیرگذار باشند.

 

از بین بردن جای جوش با لیزر

 

یکی دیگر از روش های سریع برای از بین بردن جای جوش استفاده از لیزر تراپی یا درمان رد جوش با لیزر است که برخی از کلینیک های تخصصی زیبایی این خدمات را ارائه می دهند و می تواند با جراحی های کوچک و با استفاده از لیزر جای جوش ها را از بین برد. البته نکته ای که در این جا وجود دارد این است که تا چند ماه بعد از عمل ممکن است پوست شما اندکی قرمز بماند و بعد از چند ماه پوست شما به طور کامل صاف شود.

 

لیزر درمانی یکی از روش های بسیار کاربردی برای درمان آکنه و جای جوش است که برای از بین بردن لکه های خفیف و جای جوش های کوچک روی پوست می تواند برای مفید باشد و باعث صاف شدن هرچه بیشتر پوست شما شود.

 

در این روش از لیزر برای تحریک پوست و رشد بیشتر کلاژن استفاده از می شود که تولید هرچه بیشتر کلاژن باعث می شود تا روند ترمیم پوست نیز بهبود پیدا کند و در نتیجه جای جوش های شما به تدریج از بین برود. علاوه بر این می توان از لیزر درمانی برای جدا کردن یک قطعه کوچک از روی پوست نیز استفاده کرد که این قطعه کوچک همان جای جوش و آکنه شماست.

 

درم ابراژن

 

درم ابریژن (Dermabrasion) یکی از بهترین روشهایی است که امروزه برای درمان جای جوش صورت مخصوصا روی پوست صورت وجود دارد و می تواند به ترمیم پوست صورت شما کمک کند. البته برای استفاده از این روش به شما توصیه می کنیم حتما از یک دکتر متخصص زیبایی مشورت گرفته و سپس اقدام به استفاده از این روش برای از بین بردن جای جوش های خود کنید.

 

لایه برداری پوست - از بین بردن جای جوش

 

 

 

 

لایه بردار های شیمیایی

 

لایه برداری شیمیایی نیز امروزه می تواند راهکار نسبتا خوبی برای از بین بردن جای جوش ها باشد. توجه داشته باشید که این نوع لایه برداری مانند ماسک های صورت نیست چرا که لایه بردارهای شیمیایی از اسیدهای قوی تشکیل شده اند که یک لایه نازک از پوست شما را از بین برده و به این ترتیب جای جوش ها نیز از بین می رود.

 

البته برخی از لایه بردارهای شیمیایی ملایم تر هستند که می توان از آنها برای لکه ها و جای جوش های بسیار سطحی استفاده کرد. امروزه لایه بردارهای شیمیایی مختلفی وجود دارند که شما با مشورت گرفتن از متخصصین این حوزه می توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

 

میکرونیدلینگ

 

میکرونیدلینگ آخرین روشی است که ما در این مطلب برای از بین بردن جای جوش به شما معرفی خواهیم کرد. این روش یک روش درمانی کاملا جدید برای جای جوش است که در آن از یک غلطک با سوزن های بسیار کوچک استفاده می شود و باعث می شوند تا روند کلاژن سازی در پوست شما بهبود پیدا کند.

 

چگونه مانع بروز جوش و جای جوش روی صورت شویم ؟

 

ممکن است وقتی جوش روی صورت ایجاد شود و پس از آن جای آکنه روی صورت باقی بماند، باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس شود. اما اکنون وقت آن است که سبک زندگی خود را کمی تغییر دهید و با این 5 راهکار ساده، جای جوش را درمان کنید.

 

فرو رفتگی صورت بر اثر جوش - از بین بردن جای جوش

 

1. پاکسازی پوست را فراموش نکنید!

 

پوست خود را دو بار در روز پاکسازی کنید. پاکسازی پوست با کمک سرم پوست و ترکیبات شوینده مناسب کمک بسزایی در رفع جوش و جای جوش می‌کند. در صورتی که چربی پوست کم باشد، ممکن است پوست خشک و چروک شود. اما میزان چربی بالای پوست نیز باعث جوش و جوش چرکی می‌شود. بنابراین محصولات پوستی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید و پیش از خرید محصولات پوستی نیز حتماً تحقیق کنید.

 

این نکات مهم را حتماً به یاد داشته باشید:

 

  • به یاد داشته باشید که پوست خود را هرگز با دستمال یا وسایل شوینده تحت فشار قرار ندهید و با پوست خود به نرمی و ملایمت رفتار کنید.
  • بعد از شستن پوست، حتماً پوست خود را با کرم مرطوب ‌کننده مناسب پوستتان مرطوب کنید.
  • پوست خود را کمتر لمس کنید و با دست آلوده صورتتان را لمس نکنید.
  • هنگامی که موهایتان را می‌شویید، مراقب باشید مواد شوینده مو، مانند شامپو و کاندیشنر، با پوست صورت در تماس نباشد.

 

2. آرایش سنگین نکنید!

 

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که آرایش روزانه بسیار سبک و ملایم است، بنابراین هرگز در آرایش روزانه از کرم پودر با پوشانندگی بالا استفاده نکنید، چرا که این نوع کرم پودرها باعث می‌شوند که پوست تماسی با هوا نداشته باشند و پس از گذشت ساعت‌ها، سلول‌های پوستی دچار جوش یا آکنه شوند. بنابراین بهترین است از لوازم آرایش مناسب آرایش روزانه مثل کرم پودر سبک استفاده کنید و کرم پودر با پوشانندگی بالا را برای مهمانی کنار بگذارید!

 

3. کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید!

 

کرم ضد آفتاب از پوست در برابر آفتاب، خشک شدن و بسیاری از مشکلات پوستی محافظت می‌کند. با این حال بهتر است خرید کرم ضد آفتابی را در لیست خود قرار دهید که مناسب نوع پوستتان باشد. برای مثال اگر پوست چربی دارید، ممکن است کرم ضد آفتاب با درصد چربی بالا، باعث بروز جوش و آکنه روی سطح پوست شود. به همین خاطر پیش از خرید کرم ضد آفتاب و با توجه به نوع پوستتان، مشورت یا تحقیق کنید.

 

ماسک خانگی برای درمان جوش - از بین بردن جای جوش

 

4. به جوش‌تان دست نزنید!

 

یکی از علت‌های عمده بروز جای جوش و زخم روی صورت، دست‌کاری آکنه و جوش است! جوش یک واکنش بسیار طبیعی در بدن است و در صورتی که برای کندن و از بین بردن جوش‌هایی مثل جوش سرسیاه، جوش چرکی یا جوش‌های بزرگ و قرمز تلاش‌های بیهوده‌ای کنید، ممکن است جای جوش روی پوست باقی بماند. بنابراین در صورت ایجاد جوش، کمی صبر کنید تا به‌مرورزمان از بین برود.

 

5. به رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان توجه کنید!

 

در صورتی که سبک زندگی و رژیم غذایی مناسبی برای خود انتخاب کنید، دچار جوش و در نتیجه جای جوش و آکنه کمتری خواهید شد. بنابراین سعی کنید هر روز به میزان کافی آب بنوشید، میوه و سبزیجات تازه به برنامه غذایی خود اضافه کنید و با کمک یوگا و مدیتیشن، یک ذهن و زندگی آرام را برای خود فراهم سازید.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار