|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۹۱

گرفتن تلخی آبلیمو با چند ترفند ساده ی خانگی را یادتان می دهیم تا بتوانید از آبلیمو به مدت طولانی نگهداری کنید.

گرفتن تلخی آبلیمو تازه با 6 ترفند خانگی آسان را یادتان داده ایم. نحوه تهیه آبلیموی تازه و روش نگهداری از آن به مدت طولانی را یادتان داده ایم. با امیدنیوز همراه باشید.

گرفتن تلخی آبلیموی تازه

آبلیموی تازه - گرفتن تلخی آبلیمو

استفاده از هویج برای گرفتن تلخی آبلیمو

شاید باورتان نشود، اما هویج می تواند به راحتی این مشکل را بر طرف کند! تنها کافی است آبلیمو ها را در یک قابلمه تمیز و خشک ریخته و هویج درسته را بعد از پوست کندن داخل آن بریزید. بهتر است اجازه دهید تا یک شبانه روز استراحت کند. سپس می توانید آن را از صافی رد کنید. پالپ های لیمو را دور نریزید. این تکه های ترش و خوشمزه، می تواند برای خورش های شما چاشنی بی نظیری باشد. حتی می توانید آن را در فریزر منجمد کنید.

طرز تهیه اسموتی هندوانه را در امیدنیوز بخوانید.

سیاه دانه برای گرفتن تلخی آبلیمو

برای نگهداری آب لیمو هرگز از ظرف یا بطری های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا ترشی آنها باعث اکسیده شدن ظروف و سمی شدن آب لیمو می شود.

آبلیمو را دور از نور نگهداری کنید

برای اینکه رنگ آبلیموی تازه با گذشت زمان کدر و سیاه نشود، باید آن را در جای تاریک و به دور از نور نگهداری کنید. حتی می‌توانید با کشیدن یک پلاستیک مشکی روی شیشه آبلیمو از حفظ رنگ آبلیمو مطمئن شوید.

گرفتن آبلیمو دستی - گرفتن تلخی آبلیمو

محل مناسب

یکی از مهمترین مساله ها در نگهداری مواد غذایی، این است که از ظروف مناسب استفاده کرده و آن را در شرایط ایده آل نگهداری کنید. قدیمی ها همیشه آب لیمو را در زیر زمین نگهداری می کردند. به دلیل اینکه قرار گرفتن آب لیمو در فضای تاریک، از کدر شدن رنگ آن جلوگیری می کند. حالا که خبری از زیر زمین نیست، می توانید روی بطری های آب لیمو را با یک پلاستیک تیره پوشانده و آن را در داخل کابینت نگهداری کنید.

بطری شیشه ای

در نظر داشته باشید که معمولا در فروشگاه ها، آب لیمو ترش را در بطری های پلاستیکی عرضه می کنند. این ظروف پلاستیکی، بدترین انتخاب برای نگهداری آب لیمو و همین طور سایر چاشنی های ترش مانند آب غوره و یا آب انار و آب نارنج هستند. حتما از ظروف و بطری های شیشه ای، برای نگهداری این چاشنی ها استفاده کنید چرا که اسید موجود در آن ها، باعث اکسید شدن و در نتیجه ایجاد سم می شود. این مساله برای سلامتی شما بسیار خطر آفرین است.

تفاله لیمو برای گرفتن تلخی آبلیمو

به هنگام پر کردن بطری ها به اندازه یک قاشق از سر بطری را خالی نگه دارید و روی آب لیمو به ازای هر لیتر یک قاشق مرباخوری نمک بریزید تا علاوه بر رفع تلخی آب لیمو موجب ماندگاری بیشتر آن شود. سپس درب بطری را محکم ببندید تا هوای وارد آن نشود.

برای استفاده طولانی مدت از آب لیمو، پس از اینکه آب لیموها را در بطری ریختید، چند عدد سیاه دانه در بطری بریزد تا ماندگاری آب لیمو را بیشتر کرده و از خراب شدن آن جلوگیری کند.

آبلیموی خانگی - گرفتن تلخی آبلیمو

آبلیمو را در قوطی‌ های فلزی نگه داری نکنید

همانطور که گفتیم آبلیمو را در ظروف شیشه‌ای نگه دارید، زیرا آبلیمو به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، به قوطی‌های پلاستیکی و فلزی واکنش نشان می‌دهد.

برای درب بطری از چوب پنبه استفاده نمایید

برای اینکه آبلیموی شما کپک نزند باید از ورود هوا درون آن جلوگیری کنیم و آبلیمو را در شیشه‌های درب دار بریزیم، اگر شیشه شما درب ندارد می‌توانید از چوب پنبه به جای درب بطری، استفاده کنید.
استفاده از آبلیموی تازه برای طرز تهیه خورشت بامیه طعم غذا را بسیار خوشمزه می کند.

نکاتی برای نگهداری آبلیمو و دیگر ترشیجات

  • آبلیمو را در جای تاریک نگهداری کنید تا رنگ آن کدر و یا سیاه نشود. حتی می توان یک پلاستیک مشکی روی آن بکشید تا آبلیمو رنگ عالی خود را حفظ کند.
  • برای نگهداری آبلیمو و دیگر ترشیجات، از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید. چون ترشی این مواد باعث اکسیده شدن ظروف می شود. بطری های شیشه ای کدر رنگ، بهترین انتخاب برای نگهداری آبلیمو هستند.

دلیل ته نشین شدن آبلیمو های خانگی

لیمو ترش حاوی آنزیمی به نام «تکستیناز» است که باعث ته نشین شدن پالپ ها می شود. در روش صنعتی، این آنزیم را با حرارت دهی لازم غیرفعال می کنند و به همین دلیل است که نمونه های صنعتی آبلیمو ته نشین نمی شود. اما این آنزیم کشی در روش خانگی انجام نمی گیرد و همین موضوع نیز، باعث ته نشینی پالپ ها می گردد.

استفاده از تفاله لیمو - گرفتن تلخی آبلیمو

برای اینکه آبلیمو بعد از یک مدت کدر و سیاه نشود

  • از شیشه کدر استفاده کنید تا آبلیمو در معرض نور قرار نگیرد تا آبلیمو خراب و سیاه نشود.
  • برای گرفتن تلخی آبلیمو به ازای هر یک لیتر آبلیمو یک قاشق مربا خوری نمک در بطری بریزید.
  • اگر در یخچال جا دارید ظرف‌های آبلیمو را در یخچال قرار دهید، زیرا گرما آبلیمو را سیاه و خراب می‌کند.
  • آبلیمو را در بطری شیشه‌ای بریزید، زیرا بطری شیشه‌ای باعث می‌شود آبلیمو برای مدت طولانی رنگ طبیعی خودش را حفظ کند.
  • برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو کمی از بطری را خالی بگذارید تا با ایجاد خلاء مانع از رسیدن اکسیژن به آبلیمو، در نتیجه مانع از خراب شدن آن شود.

نکات مهم در مورد نگهداری از آبلیمو تازه

نکات مهمی که باید برای نگهداری از آبلیمو تازه در زیر به آن اشاره شده است:

● هنگام تهیه آبلیمو پس از شستن لیمو ها حتماً لیموها را به طور کامل خشک کنید و سپس آب آن ها را بگیرید چرا که وجود آب در آبلیمو می تواند باعث کپک زدن و خراب شدن آن شود

● از اولین مراحل تهیه آبلیمو تا هنگام استفاده حتماً از ظروف خشک و تمیز استفاده کنید

● اگر درب بطری آبلیمو فلزی است و شاهد زنگ زدن درب آن شدید بهتر است که از آبلیمو استفاده نکنید چراکه آبلیمو با درب فلزی بطری واکنش شیمیایی داده است

● هنگام تهیه آبلیموی خانگی باید حتما آن را صافی کنید تا هیچ هستهای در آبلیمو باقی نماند چراکه هسته باعث تلخ شدن آبلیمو می شود

● بهتر است که آب لیمو را بدون پالم نگهداری کنید و پالم آبلیمو را جداگانه نگهداری و استفاده کنید

● بطری آبلیمو را کاملا پر نکنید و اجازه دهید که سرخالی باشد تا با ایجاد خلاء مانع از رسیدن اکسیژن به آبلیمو شود

لیموترش - گرفتن تلخی آبلیمو

روش جلوگیری از کپک زدن آبلیمو

اکسیژن اصلی ترین عامل کپک زدن آبلیمو و آبغوره است. بعد از اینکه بطری را پر کردید، رویش یک درپوش قرار داده و سپس در آن را کاملا سفت ببندید. با این کار خلا اکسیژن ایجاد شده و از کپ زدن جلوگیری می کند.

چکار کنیم تا آبلیمو گازدار نشود ؟

گازدار شدن آبلیمو می تواند به دلیل خاصیت اسیدی آبلیمو باشد در هر حال برای اینکه آبلیمو بیش از حد گازدار نشود در هفته های اول حداقل هفته ای یکبار درب آن را باز کنید تا گاز آن تخلیه شود و مجددا درب آن را محکم ببندید بهتر است در روز اول و دوم که آبلیمو را شیشه کرده اید درب آن را مقداری شل ببندید تا گاز حاصل از آبلیموی تازه خارج شود و سپس درب آن را محکم کنید.

طرز تهیه آب لیمو در منزل 

مشرق نوشت؛ اولین مرحله انتخاب لیموهای مناسب و سنگین است، هرچه لیمو سنگین تر باشد آبدار تر است، همچنین لیموهای کوچکتر ترش تر هستند. لیموهای خریداری شده را به مدت یک شب تا صبح درون ظرفی پر از آب ولرم خیس کنید. با این ترفند آب لیموها بیشتر گرفته می شود و لیموها خشک نیز نرم تر می گردند.

اگر لیمویی به شکل کپک زده و گندیده در میان لیموها بود آن را جدا کرده و دور بریزید.

اگر مقدار لیموهای شما کم است سعی کنید که در منزل آب آنها را توسط آب میوه گیری دستی تهیه کنید چرا دستگاه های آب میوه گیری، هسته لیمو را نیز له کرده و موجب تلخ شدن آب لیمو می شوند.

آبمیوه گیری دستی 

دستگاه آب گیری را قبل از شروع کار به طور کامل شستشو داده و خشک کنید تا امکان وجود هرگونه میکروب و آلودگی از بین برود.

اگر می خواهید که آب لیمو را برای مدت طولانی نگه داری کنید باید پس از آب گیری، آب لیمو را از صافی عبور دهید زیرا تفاله های موجود در آب لیمو باعث زودتر خراب شدن آن می شود. از این تفاله ها نیز می توان بار دیگر استفاده کرد، بدین صورت که آنها را در بسته های کوچک قرار داده و در فریزر بگذارید. در تهیه غذا و یا شربت لیمو می توانید از این تفاله ها استفاده کنید، این تفاله ها موجب خوشمزه تر شدن شربت و غذا می شوند.

لیموناد - گرفتن تلخی آبلیمو

آب لیموی تهیه شده را در بطری نگه داری کنید. بطری ها را از قبل خوب بشوئید و سپس خشک کنید. بعد آبلیمو را در بطری بریزید و درب آن را کاملاً محکم کنید. در صورتی که هوا وارد بطری شود آب لیمو خراب و سیاه خواهد شد.

برخی افراد برای پیشگیری از خراب شدن آب لیمو ، آن را می جوشانند که کاملا اشتباه است زیرا موجب از بین رفتن خواص و ویتامین C لیمو می شود. جدا کردن هسته و تفاله ها برای جلوگیری از خراب شدن آب لیمو و رعایت نکات زیر کافی است.

خواص لیمو ترش

لیمو گاهی زرد و یا سبز است و بی شک مطلوب ترین میوه از یک درخت همیشه سبز است که در اصل در آسیا یافت می شود. کل میوه، با پالپ، پوستش، مزه اش و آب لیمو برای آشپزی و همچنین اهداف غیر آشپزی مورد استفاده قرار می گیرند.

آب لیمو اغلب برای لیموناد و سایر نوشیدنی های لیمویی استفاده می شود که طعم و خوشمزگی اش غیرقابل انکار است. هنگامی که بحث ارزش تغذیه ای لیمو پیش می آید، آب لیمو حاوی 6% اسید سیتریک است که طعم آن را ترش کرده و حاوی ویتامین C، کلسیم، فولات، ویتامین B5 ،B3 ،B1 و B2، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی و همچنین شکر، کربوهیدرات، فیبر غذایی، چربی و پروتئین است؛ به همین دلیل لیمو به عنوان یک میوه معجزه آسا محسوب می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار