|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۰۶

نگهداری از حبوبات اگر درست انجام شود می توانید آن ها را تا 2 سال سالم نگه دارید. پس از راهکار های امیدنیوز استفاده کنید.

نگهداری از حبوبات یک چالش همیشگی برای خانم های خانه دار می باشد. برای آنکه حبوبات شما برای مدت طولانی سالم و بدون کرم خوردگی باقی بماند از نکاتی که امیدنیوز در اختیارتان قرار می دهد استفاده کنید.

چرا حبوبات سریع خراب می‌ شوند ؟

حبوبات از جمله مواد غذایی خشک است که طول عمر نسبتا بالایی دارد. به‌عبارت‌دیگر اگر از حبوبات به درستی نگه‌داری کنیم، می‌توانیم برای هفته‌ها و ماه‌ها ارزش این مواد غذایی را حفظ کرده و در پخت‌وپز از آن‌ها استفاده کنیم. علت اصلی خرابی سریع حبوبات، نگهداری در محیطی نامناسب است.

حبوبات - نگهداری از حبوبات

نگهداری از حبوبات در محیط‌های مرطوب باعث می‌شود که عمر این مواد غذایی کاهش یابد. از طرف دیگر نگهداری از حبوبات در هوای باز و ظروف بدون‌در باعث خرابی سریع‌تر حبوبات می‌شود. معمولاً تغییر رنگ و تغییر شکل از نشانه‌های خرابی حبوبات است. اما چطور می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ در ادامه 4 راهکار برای حفظ و نگهداری از حبوبات را بررسی می‌کنیم.

اصول نگهداری از برنج در خانه را در امیدنیوز بخوانید.

مدت زمان نگهداری حبوبات خشک در خانه چقدر است ؟

اگر شرایط لازم برای نگهداری حبوبات مناسب باشد، تا 24 ماه می توانید آن ها را نگهداری کنید. در ضمن بیشتر هم می توان آن را نگهداری نمود ولی ممکن است که کهنه شوند. اگر چه تا این لحظه زمان مناسبی برای نگهداری حبوبات خشک تعریف نشده است، اما تجربه نشان می دهد که تا یک سال هیچ تغییری در آن ها دیده نمی شود، و کاملا تازه به نظر می رسند، و فقط مقداری رطوبت خود را از دست می دهند و وزن آن ها کمتر می شود.

بهترین روش نگهداری از حبوبات

از ظرف‌ های شیشه‌ ای استفاده کنید

بهترین راه‌ نگهداری از حبوبات، استفاده از ظروف شیشه‌ای است. ظروف شیشه‌ای و دربسته از ورود هوا جلوگیری می‌کنند. برخی از افراد به جای ظروف شیشه‌ای از پلاستیک برای نگهداری حبوبات استفاده می‌کنند. دقت داشته باشید که حشرات کوچک به‌راحتی قابلیت نفوذ در پلاستیک را دارند. از طرف دیگر منافذ پلاستیک بهترین راه برای ورود هوا است.

به همین دلیل استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را برای نگهداری حبوبات به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم. احتمالاً فکر می‌کنید خرید این همه ظرف شیشه‌ای برای نگهداری حبوبات منطقی نیست و جایی برای قراردادن آن‌ها ندارید. برای رفع این‌مشکل می‌توانید از سبد سوپری کابینت ویژه حبوبات استفاده کنید.

انواع حبوبات - نگهداری از حبوبات

حبوبات را با هم مخلوط نکنید

مخلوط کردن حبوبات تازه و قدیمی یک اشتباه بزرگ است. حبوباتی که در آشپزخانه‌ها نگه‌داری می‌شود، مستعد خرابی و حشره‌زدن است. اگر حبوبات تازه با حبوبات قدیمی مخلوط شود، حبوبات تازه نیز می‌تواند به‌سرعت فاسد می‌شود. برای اینکه بتوانید شیشه‌های مختلف حبوبات را به بهترین و منظم‌ترین شکل داخل کابینت قرار دهید، می‌توانید از سبد ریلی استفاده کنید.

از نمک برای حبوبات استفاده کنید

نمک یکی از بهترین راه‌ها، برای جلوگیری از فساد موادغذایی است. جالب است بدانید با کمک نمک می‌توان به خوبی از حبوبات مراقبت کرد. کافی است لابه‌لای حبوبات، کمی نمک بریزید. نمک باعث جلوگیری از رشد حشرات می‌شود. از آنجاکه حبوبات قبل از استفاده خیس و آبکشی می‌شوند، نگران شورشدن مزه‌ی غذای خود نباشید.

سرما و گرما؛ دو راه برای اطمینان از سلامت حبوبات

اگر مدت‌زیادی است که از حبوبات خود استفاده نکرده‌اید و از سلامتی آن‌ها اطمینان ندارید، دو تکنیک ساده وجود دارد. برای اطمینان از سالم بودن حبوبات کافی است حبوبات خود را داخل فریز بگذارید. با گذشت چند روز می‌توانید حبوبات را از فریز خارج کنید. سرما باعث از بین رفتن حشرات و تخم احتمالی آن‌ها می‌شود. روش دیگر استفاده از گرما است. پیش از استفاده می‌توانید به مدت 5 دقیقه حبوبات را بر روی حرارت قرار دهید تا حسابی داغ شوند. گرما هم می‌‌تواند حشرات را برای همیشه از بین ببرد.

استفاده از قرص زغال

قرار دادن قرص زغال در محل نگهداری حبوبات به منظور جلوگیری از رطوبت و ترشح گاز های ناخواسته می تواند مفید باشد. قرص های زغال چوبی (کربن فعال) به عنوان یک جاذب طبیعی می توانند به خوبی در جذب رطوبت و عوامل تولید کننده بو و طعم نامطبوع در اطراف غذاها کمک کنند. این قرص ها معمولاً در بسته بندی های مختلف به اشکال متنوعی در دسترس هستند.

برای استفاده، شما می توانید یک قرص زغال را در یک ظرف بسته بندی محکم در نزدیکی حبوبات قرار دهید. این اقدام به جذب رطوبت زیاد و ترشح گاز های ناخواسته از حبوبات کمک کرده و به نوعی به افزایش مدت زمان نگهداری آن ها در شرایط بهتر کمک خواهد کرد؛ توجه داشته باشید که انتخاب قرص زغال مناسب و استفاده درست از آن ضروری است.

نگهداری از حبوبات در خانه

همچنین، در هنگام استفاده از حبوبات، قرص زغال را مرتب تغییر داده و با توجه به وضعیت آن ها، بهبودی های لازم را در این بخش اعمال کنید. اگرچه قرص زغال می تواند در کنترل برخی از مشکلات نگهداری حبوبات مفید باشد، اما همچنان به مراقبت کامل از بسته بندی، دما و شرایط نگهداری توجه داشته باشید تا از حفظ کیفیت و ایمنی غذاها اطمینان حاصل شود.

ظرف مناسب نگهداری حبوبات

ظروف نگهداری حبوبات نقش مهمی در حفظ کیفیت و اصالت این منبع غذایی دارند. بهتر است برای انتخاب ظروف مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • جنس ظرف: ظروف شیشه ای، پلاستیکی یا فلزی از جمله گزینه های مناسب برای نگهداری حبوبات هستند. ظروف شیشه ای ترجیحاً به دلیل عدم تاثیر بوی و طعم، به طور وسیعی برای ذخیره حبوبات استفاده می شوند. همچنین، ظروف پلاستیکی باید از جنس با کیفیت باشند تا از تغییر شکل یا تغییر ساختار مضر حبوبات جلوگیری کنند.
  • بسته بندی مناسب: ظروف باید دارای درپوش محکم و ضدرطوبت باشند تا از ورود هوا و رطوبت به داخل ظرف جلوگیری شود. بسته بندی درپوش دار به حفظ تازگی و کیفیت حبوبات کمک می کند.
  • حجم مناسب: انتخاب ظروف با حجم مناسب به مقدار حبوباتی که قصد ذخیره آنها را دارید، بستگی دارد. حبوبات نباید در ظرف خالی زیاد جا داشته باشند که می تواند باعث اکسیژن رسانی زیاد و از بین رفتن کیفیت شود.
  • برچسب گذاری: برای شناسایی و جلوگیری از اشتباه در استفاده، تاریخ خرید یا تاریخ انقضای حبوبات را روی ظروف بنویسید یا برچسب بزنید.
  • تمیز بودن و عدم روغنی بودن: قبل از استفاده، ظروف را دقیقاً تمیز کرده و از هر گونه روغن یا آلودگی جلوگیری کنید تا کیفیت حبوبات حفظ شود.

با رعایت این نکات در انتخاب و استفاده از ظروف نگهداری، می توانید از تازگی، طعم و ارزش غذایی حبوبات خود لذت ببرید و آنها را برای مدت طولانی در خانه نگهداری کنید.

عدم ترکیب حبوبات با یکدیگر

یکی از روش‌های مناسب برای نگهداری از حبوبات این است که حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل در منزل داشتید مخلوط نکنید و در ظرفی جداگانه قرار دهید. زیرا این امکان وجود دارد که تخم حشرات در هر یک از خریدهای قبلی یا جدید حبوبات وجود داشته باشد.

با این کار همه محموله آلوده خواهد شد. برای نگهداری حبوبات در کابینت لازم است که حبوبات با غلات بسته بندی شده معمولا در کارخانه‌های بوجاری شده و اجسام خارجی موجود در آن‌ها، به ویژه تخم حشرات یا سایر مواد خارجی از آن‌ها جدا شود. البته بهتر است که حبوبات بسته بندی یا فله پیش از انتقال به ظروف در بسته مورد بررسی قرار بگیرند که دارای اجسام و تخم حشرات نباشند. بنابراین حتما هر گونه جسم خارجی غیرمعمول و نامناسب را از محموله حبوبات جدا کنید.

جلوگیری از خراب شدن حبوبات - نگهداری از حبوبات

عدم شتسشو در نگهداری حبوبات

برای نگهداری حبوبات دقت داشته باشید که قبل از نگهداری طولانی مدت حبوبات، حبوبات یا غلات را نشویید. زیرا در این صورت رطوبت در سطح دانه‌ها پیدا می‌شود و این می‌تواند باعث فساد حبوبات توسط میکروارگانیسم‌ها شود. همچنین این امکان وجود دارد که حبوبات به وسیله کپک‌ها فاسد شوند. سعی کنید شستشوی حبوبات را زمانی انجام دهید که می‌خواهید حبوبات را مصرف کنید. با این کار نگهداری از حبوبات بسیار خوب انجام خواهد شد و نگرانی از این جهت نخواهید داشت.

آیا یخچال مناسب ترین محل برای نگهداری حبوبات است ؟

وقت آن رسیده که به سوالات شما در خصوص نگهداری حبوبات در یخچال پاسخ دهیم. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا حبوبات در یخچال بهتر نگهداری میشوند؟ اگر بخواهیم به صورت کلی جواب این سوال را بدهیم باید بگوییم خیر؛ یخچال لزوما بهترین محل نگه داشتن حبوبات نیست.

با اینکه یخچال بهترین محل برای نگهداری مواد غذایی مختلف است و مواد غذایی که به طور صحیح در یخچال نگهداری میشوند، تا مدت ها سالم باقی می مانند و دچار تغییر بافت و طعم و کیفیت نمی شوند. اما حبوبات جزو آن دسته از مواد غذایی هستند که بهتر است در یخچال نگه داشته نشوند.

  • اگر قصد دارید حبوبات را برای مدت زمان کوتاهی در یخچال قرار دهید، حبوبات با قرار گرفتن در محفظه سرد یخچال برای مدتی سالم می مانند، اما نگهداری طولانی مدت حبوبات در یخچال به دلیل سرما و رطوبت بالای آن کار صحیحی نیست.
  • یکی از دلایلی که باعث میشود یخچال محیط مناسبی برای نگه داشتن حبوبات نباشد، این است که سرمای یخچال ممکن است باعث تغییر در ساختار و ظاهر حبوبات شود و رطوبت یخچال نیز عامل فساد آن ها خواهد شد.
  • مدت زمان نگه داشتن حبوبات در یخچال نباید خیلی طولانی شود؛ زیرا ممکن است حبوبات با جذب رطوبت یخچال تغییر طعم دهند و هضم آن ها دیرتر اتفاق بیفتد.
  • همچنین سرمای یخچال باعث خشک شدن حبوبات میشود.
  • به نظر می رسد بهترین محل نگه داشتن حبوبات مکانی خشک و تاریک و خنک است؛ زیرا در چنین محیطی طعم و کیفیت حبوبات به خوبی حفظ میشود.

نگهداری از حبوبات خشک

روش نگهداری حبوبات پخته در فریزر

اگر قصد دارید حبوبات پخته را برای مدت طولانی نگهداری کنید، ابتدا آن ها را به خوبی سرد کنید. سپس درون کیسه های محکم ریخته و در فریزر قرار دهید. مدت زمان نگهداری حبوبات پخته در فریزر به چندین ماه نیز می رسد.

  • قبل از قرار دادن حبوبات پخته در فریزر تمام هوای درون کیسه را تخلیه کنید تا جای کمتری اشغال کنند و دراثر سرمای فریزر خشک نشوند.
  • بعد از خارج کردن حبوبات از فریزر بهتر است برای مدتی در دمای محیط باقی بمانند.

چه حبوباتی را نمی توان در یخچال نگهداری کرد ؟

با توجه به اینکه گفتیم بهتر است حبوبات در یخچال قرار ندهید، اما برخی از حبوباتی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد به خاطر پوسته سفتی که دارند، نباید در یخچال نگه داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار