|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۳۱

رفع بوی نم رختخواب و بوی باقی‌مانده پس از رفع رطوبت و علت کپک زدن کمد دیواری و منشاء بروز رطوبت را بررسی می کنیم.

رفع بوی نم رختخواب که ناشی از عدم تهویه هوا در اتاق خوابتان است را مورد بررسی قرار داده ایم. ابتدا علت بوی نم و سپس روش های رفع بوی نم رختخواب را در امیدنیوز یادتان داده ایم.

دلایل نم گرفتن رخت‌خواب و ملحفه

اگر طبع گرمی دارید و زیاد عرق می‌کنید، حتماً نم گرفتن رخت‌خواب‌ را تجربه کرده‌اید و می‌دانید چقدر روی کیفیت خواب تأثیر دارد. دفع مایعات بدن، اولین دلیل نم گرفتن رخت‌خواب‌ها است. از طرفی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند عطر، روغن‌ و انواع کرم‌ می‌تواند همراه عرق به رخت‌خواب بچسبد و علاوه بر نم گرفتن رخت‌خواب، بوی بدی ایجاد کند.

رفع بوی نم رختخواب در کمد

همچنین رطوبت بالای محل زندگی باعث نم رخت‌رخواب می‌شود. شاید باور نکنید اما نشتی لوله‌ها هم یکی از دلایل است. اگر رخت‌خواب‌ها را در کمد می‌گذارید، نشتی می‌تواند به آن‌ها سرایت کند و باعث رطوبت لحاف و تشک‌ها شود. در این بین اگر جنس رخت‌خواب‌ها از الیافی مثل پشم باشد که رطوبت را نگه می‌دارند، شکی نیست که منجر به رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌شوند.

راهکارهای جلوگیری از رطوبت گرفتن رخت‌خواب

می‌بینید که یک رطوبت ساده چقدر می‌تواند دردسر درست کند؛ البتّه اگر راه چاره را ندانید. برای جلوگیری از رطوبت گرفتن رخت‌خواب، به راهکارهای زیر نیاز دارید:

تهویه مناسب اتاق

بدون تهویه مناسب، فکر از بین بردن نم رخت‌خواب‌ و از بین بردن بوی نم فرش را از سرتان بیرون کنید. بسته به فضای اتاق، از انواع سیستم تهویه و هواکش استفاده کنید. این کار را در روزهای گرم به صورت طبیعی هم می‌توانید انجام دهید. کافی است پنجره‌ها را حداقل یک ساعت باز بگذارید.

دستگاه رطوبت‌گیر

اگر در مناطق مرطوب سکونت دارید و سیستم تهویه فایده زیادی در رفع رطوبت ندارد، استفاده از دستگاه رطوبت‌گیر به شما کمک می‌کند. این دستگاه‌ها با جذب و تعدیل رطوبت، هوایی مطبوع ایجاد می‌کنند.

رفع بوی نم رختخواب در خانه

محافظ تشک

برخی از محافظ‌های تشک به عنوان رطوبت‌گیر رخت‌خواب عمل می‌کنند و قدرت جذب بالایی دارند. با خرید این محصولات که ضدآب هستند، خوابی راحت تجربه می‌کنید و نیازی نیست نگران نم بالش یا رخت‌خواب باشید.

روش‌ های رفع بوی نم رختخواب

خوشبختانه برای از بین بردن بوی نم رخت‌خواب روش‌های متعددی مانند پهن کردن رخت‌خواب‌ها در فضای آزاد یا استفاده از از اسپری‌های خوشبوکننده که چندین رایحه دارند و قابل استفاده روی انواع منسوجات هستند، روشی مؤثر در از بین بردن بوی بد تشک است. البته روش های خانگی هم کارساز است. روش‌های خانگی مثل سرکه و جوش شیرین وجود دارد. این مواد با قدرت جذب بالا، رطوبت لحاف و تشک را می‌گیرند و به عنوان خوشبو کننده طبیعی رخت‌خواب، بوی بد را از بین می‌برند.

اسپری خوشبوکننده رخت‌ خواب

اسپری‌های خوشبوکننده زیادی در بازار وجود دارند که برای خوشبو کردن رخت‌خواب مناسب هستند. یکی از بهترین خوشبوکننده‌ها، برند معتبر کامفورت است. خوشبوکننده کامفورت در سه رایحه گل‌های بهاری، شکوفه‌های سیب و لاوندر، قابل استفاده بر روی تمامی سطوح، به ویژه منسوجات است.

این خوشبوکننده علاوه بر رفع بوی نم رخت‌خواب، رایحه‌ خوبی به جا می‌گذارد و به دلیل ماندگاری بالا، چند ساعتی رخت‌خواب‌ها را خوشبو نگه می‌دارد. اسپری خوشبوکننده کامفورت از باکیفیت‌ترین خوشبوکننده‌ها است. علت این کیفیت، تنوع رایحه و فرمولاسیون بادوام آن است. همچنین کامفورت یک خوشبوکننده ضدآلرژی است؛ پس با خیال راحت می‌توانید برای از بین بردن بوی نم رخت‌خواب از آن استفاده کنید و نگران مشکلات تنفسی نباشید.

عود و اسانس‌ها

استفاده از عود و اسانس‌های طبیعی مانند صندل و نرگس، روشی مؤثر در از بین بردن بوی نم تشک است. برای این کار کافی است در محیط نزدیک به رخت‌خواب‌ها، از عودها استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را لابلای رخت‌خواب‌های کمد هم قرار دهید تا بوی خوبی بگیرند.

از بین بردن بوی نم خانه - رفع بوی نم رختخواب

کیسه خوشبوکننده

اگر نعنای تازه، چوب دارچین، گل محمدی یا چنین مواد معطری دارید، از آن‌ها به عنوان خوشبوکننده طبیعی رخت‌خواب استفاده کنید. خوشبوکننده‌ها را داخل کیسه پارچه‌ای بریزید و سر آن را گره بزنید؛ سپس کیسه را لابلای رخت‌خواب‌ها بگذارید. این کار با رفع بوی نم، رایحه‌ای دلپذیر به رخت‌خواب‌ها می‌دهد.

از بین بردن بوی نم رخت‌خواب در فضای باز

از آن‌جا که برخی رخت‌خواب‌ها را به دلیل وزن سنگین یا بافت حساس نمی‌توان با لباسشویی خشک کرد، بهترین راه کمک گرفتن از فضای باز است. این کار علاوه بر خشک کردن رطوبت، در از بین بردن بوی نم رخت‌خواب تاثیر زیادی دارد. البته اگر به دلیل رطوبت زیاد، رخت‌خواب لکه یا کپک‌زدگی دارد، اول باید لکه‌ کپک رخت‌خواب را پاک کرده، بعد آن را در فضای باز پهن کنید. اگر در محیط آپارتمانی هستید، باز کردن پنجره می‌تواند در رفع نم رخت‌خواب موثر باشد.

جوش شیرین برای رفع بوی نم رختخواب

اگر دنبال ساده‌ترین راه رفع نم بالش و رخت‌خواب‌ هستید، از جوش شیرین کمک بگیرید. جوش شیرین به عنوان یک خوشبوکننده طبیعی رخت‌خواب مؤثر است و قدرت جذب بالایی دارد. بسته به مقدار نم، جوش شیرین را روی قسمت مورد نظر پخش کنید و اجازه دهید حداقل دو ساعت باقی بماند. سپس به کمک جاروبرقی آن را از روی رخت‌خواب پاک کنید. از آن‌جا که رخت‌خواب‌های بزرگ را نمی‌توان در لباسشویی انداخت، خشک کردن با جاروبرقی یا پهن کردن رخت‌خواب در هوای آزاد توصیه می‌شود.

رفع بوی نم رختخواب با اسپری سرکه

سرکه به دلیل خاصیت اسیدی علاوه بر از بین بردن بوی نم رخت‌خواب، باعث گندزدایی انواع میکروب و باکتری می‌شود. مقدار مساوی از سرکه را با آب ترکیب کرده و داخل بطری بریزید. مقدار کمی از آن را روی نم اسپری کنید و رخت‌خواب را تا خشک شدن کامل، زیر نور خورشید یا در فضای باز پهن کنید. اگر وضعیت آب و هوا مناسب نیست، از سشوار استفاده کنید.

نور خورشید؛ آخرین روش رفع بوی بد تشک

نور خورشید یک راهکار طبیعی و بدون هزینه برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده بو و رفع تغییر رنگ تشک است. در صورت امکان، تشک بدبوی خود را در یک روز روشن و آفتابی به ایوان ببرید و اجازه دهید برای چند ساعت نور خورشید را جذب کند. اگر زمان یا فضای لازم برای انجام این کار را ندارید، پنجره را باز کنید تا نور خورشید به اتاق خواب و تشکتان بتابد.

نحوه شستن رخت خواب - رفع بوی نم رختخواب

تنظیمات ماشین لباسشویی

اگر رخت‌خواب‌ها کمی نم دارند و بوی بدی نمی‌دهند، آن‌ها را در ماشین لباسشویی خشک کنید. بنابراین تنظیمات ماشین لباسشویی را روی حالت فقط خشک‌کن (Dry Only) قرار دهید تا نیازی به شستشو رخت‌خواب نباشد و تنها نم از بین برود. اما اگر نم بالش و رخت‌خواب‌ها باعث تغییر رنگ یا لک شده است، بهتر است به فکر شستشوی رخت‌خواب با شوینده‌های لکه‌بر باشید. در این‌صورت لباسشویی را روی حالت آبکشی و خشک‌کن (Wash+Spin) قرار دهید.

چگونه کپک رخت‌خواب را از بین ببریم ؟

نبودن تهویه مناسب، باعث رطوبت گرفتن رخت‌خواب‌ها می‌شود. با این شرایط اگر مدت طولانی از رخت‌خواب‌ها استفاده نکنید، بی‌شک با کپک زدگی رخت‌خواب مواجه می‌شید. از آن‌جا که برای رفع کپک زدگی رخت‌خواب، روش‌های خانگی چنان تأثیری ندارند، باید دنبال راه بهتری باشید. برای رفع کپک زدگی رخت‌خواب، ابتدا سطح رخت‌خواب را جارو بکشید تا ذرات کپک پاک شود. سپس به شستشوی رخت‌خواب با لکه‌برهای ضدعفونی بپردازید و در نهایت، رخت‌خواب را خشک کنید.

بهترین روش از بین بردن بوی ادرار رخت‌خواب کودک

ادرار به دلیل آمونیاک بوی بدی دارد و بیشتر از بوی نم، ناراحت‌ کننده است. برای رفع بوی ادرار رخت‌خواب، به کمک کمی شوینده و تکه‌ای اسفنج، تنها همان قسمت را بشویید و با حوله نخی آن را خشک کنید. برای از بین بردن بوی ادرار هم  سرکه و جوش شیرین را ترکیب کرده و به آرامی روی آن ناحیه بمالید. اگر ادرار زیاد است و با این روش پاک نمی‌شود، چاره‌ای جز شسستو رخت‌خواب ندارید.

چه چیزی باعث بوی بد تشک می‌شود ؟

برای از بین بردن پشم تشک قبل از هر چیز، مهم است که بدانید چه چیزی باعث ایجاد بوی بد می‌شود؛ چرا که اگر دلیل اصلی را برطرف نکنید، دیر یا زود مجددا تشک شما بو می‌گیرد.

مایعات بدن؛ اولین علت بوی بد تشک

روی پوست ما میلیون‌ها باکتری، ویروس و قارچ جا خوش کرده‌اند و هنگامی که با عرق ما مخلوط می‌شوند، بوی بدی ایجاد می‌کنند. اگر از افرادی هستید که مرتبا عرق شبانه را تجربه می‌کنید، این می‌تواند یکی از دلایل اصلی بدبو شدن تشک شما باشد.

ادرار یکی دیگر از دلایل اصلی بوی بد در تشک‌هاست؛ به ویژه برای کسانی که با حیوانات خانگی و کودکان خردسال زندگی می‌کنند. اگر فورا تشک را تمیز نکنید، در آن کپک رشد کرده و بوی قوی‌تر و بدتری ایجاد می‌کند. همچنین ادرار بویی شبیه آمونیاک تولید می‌کند که می‌تواند بینی، گلو و ریه‌ها را هنگام تنفس تحریک کند.

حیوانات خانگی؛ علت بو گرفتن رختخواب در کمد دیواری و روی تخت

اگر حیوان خانگی در خانه دارید یکی از علت های بو گرفتن رختخواب در کمد دیواری میتواند همین باشد. حیوانات خانگی بسیار ماجراجو هستند و می‌توانند انواع چیزهای بدبو مانند خاک را وارد تشک شما کنند. از طرف دیگر، سگ‌ها به دلیل غدد موجود در گوششان بوی مخمر خاصی دارند. والدین حیوانات خانگی که دوست دارند فرزندان خود را در آغوش بگیرند، باید بیشتر از بقیه مراقب باشند که تشکشان بو نگیرد. همچنین حیوان خانگی باید مرتبا حمام شود. 

روش ضد عفونی کردن ملحفه - رفع بوی نم رختخواب

رطوبت به دام افتاده

برخی تشک‌ها، مانند تشک‌های مموری فوم که به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با شکل بدن کاربران خود مطابقت داشته باشند، بیشتر از بقیه مستعد به دام انداختن رطوبت هستند. در صورتی که بدون محافظ مناسب از این تشک‌ها استفاده شود، رطوبت به دام افتاده می‌تواند باعث رشد کپک و به تبع آن، بوی بد تشک شود.

از بین بردن بوی کپک رختخواب

بوی کپک در رختخواب و انواع روتختی مشکلی است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، از جمله رطوبت بالا، عدم تهویه درست، نگهداری نامناسب رختخواب و یا وجود کپک در خانه. برای از بین بردن بوی کپک رختخواب، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

۱. شستشوی منظم رختخواب: رختخواب را به صورت منظم و مکرر شستشو دهید. استفاده از آب و جوراب سفید در بعضی از موارد می تواند به کشف و جلوگیری از رشد کپک کمک کند.

۲. استفاده از مواد ضد قارچ: می توانید از مواد ضد قارچ مخصوصی استفاده کنید تا کپک را از رختخوابتان بردارید. قبل از استفاده، دستورالعمل ها و هشدارها را به دقت مطالعه کنید.

۳. خشک کردن رختخواب به طور کامل: مهم است که رختخواب را به طور کامل خشک کنید. در صورتی که رطوبت باقی مانده در رختخواب باقی بماند، می تواند رشد کپک را تشدید کند. در روزهای خشک و آفتابی، رختخواب را به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار دهید تا کمک کند رطوبت آن برطرف شود.

علت بو گرفتن رختخواب و لباس در کمد دیواری ؟

مطمئنا اگر علت رطوبت را پیدا کنیم، که در اکثر مواقع، نم و نشتی دیوار است خسارات کمتری به کمد و دیوارهای ساختمان وارد می‌شود و در رفع علت بو گرفتن رختخواب در کمد دیواری، موفق‌تر خواهیم بود. اگر در کمدتان، کپک مشاهده کردید، احتمالا یکی از موارد زیر دلیل آن است:

از بین بردن بوی نم تشک - رفع بوی نم رختخواب

وجود نشتی، علت کپک زدن کمد دیواری

واضح‌ترین علت کپک زدن کمد دیواری، ورود آب یا رطوبت اضافی به درون کمد، به دلیل نشت در لوله‌های شوفاژ، آب یا فاضلاب است؛ مخصوصا وقتی کمد دیواری شما در مجاورت سرویس بهداشتی یا حمام باشد. لوله‌های آسیب‌دیده باید در اولین فرصت جهت تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه و تعمیر آن اقدام شود، تا وضع بدتر از این نشود.

 در نظر داشته باشید که، هر مجرای هوایی که به‌طور صحیح عایق نشده باشد نیز می‌تواند باعث ایجاد رطوبت اضافی در هوا و در نتیجه نم و کپک در کمد شود. این موضوع را در نظر داشته باشید تا کمتر به رفع رطوبت کمد دیواری نیاز پیدا کنید.

عایق‌کاری آسیب‌دیده

در کمد دیواری‌هایی در مجاورت سرویس بهداشتی یا حمام هستند، از عایق ضد رطوبت برای کمد دیواری استفاده می‌شود تا در صورت نشتی به کمد آسیبی نرسد. اگر در اجرای این عایق مشکلی وجود داشته باشد، در صورت نشت لوله‌ها باید منتظر بوی آزاردهنده نم در کمد باشید.

جنس در کمد

بسیاری از کمدها، درهای چوبی تک پنل دارند که اکثر اوقات بسته می‌ماند، مگر اینکه از کمد استفاده کنید. کمدهایی که درهای سبک‌تری دارند (مانند درهای لوور) کمتر دچار این مشکلات می‌شوند؛ چون هوا راحت‌تر در آنها جریان پیدا می‌کند.

برای اینکه درهای سخت و سنگین نتوانند علت کپک زدن کمد دیواری شما شوند، کافیست در طول روز هرچند ساعت یکبار در کمدتان را باز بگذارید.

رفع رطوبت کمد دیواری

حالا که می‌دانیم علت کپک زدن کمد دیواری چیست، فرض می‌کنیم علت مشکل (مثلا وجود نشتی) را کامل برطرف کردید. اکنون برای از بین بردن رطوبت کمد دیواری باید چکار کنید؟

اگر مشکل تنها به بوی رطوبت ختم نمی‌شود و کمدتان کپک زده است، ابتدا باید کپک‌ها را پاک کنید. این کپک‌های به ظاهر بی‌آزار را دست کم نگیرید و حتما پیش از رفع رطوبت کمد دیواری حسابتان را با آنها صاف کنید. چرا که کپک یک بیوتوکسین است و می‌تواند عوارضی مانند نفس‌تنگی، گلودرد، سردرد و سرفه داشته باشد.

پس از زدن ماسک و پوشیدن دستکش، ابتدا کپک‌های روی سطوح سخت را با جاروبرقی HEPA جارو کنید. سپس سطح را با محلول 80٪ سرکه سفید و 20٪ آب پاک، و سپس کاملا خشک کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار