|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۴۲

علت جوش پیشانی چیست؟ چه بیمار ها و مشکلاتی سبب بروز جوش پیشانی می شوند؟ روش درمان جوش پیشانی را یادتان داده ایم.

علت جوش پیشانی چیست؟ باید بدانید جوش در هر ناحیه از صورت به دلیل خاصی ایجاد می شود. در این مقاله از امیدنیوز قصد داریم در رابطه به علت جوش پیشانی بپردازیم.

علت جوش پیشانی چیست ؟

جوش پیشانی - علت جوش پیشانی

جوش می‌تواند در هر جایی از بدن شما بروز پیدا کند. اما صورت، شانه‌ها، پشت، سینه و بازوها و البته در صورت؛ پیشانی و چانه بیشتر از دیگر نواحی بدن در معرض آکنه قرار دارند. همانطور که گفتیم زمانی که غدد ریز زیر سطح پوست مسدود می‌شوند، آکنه روی پیشانی یا هر جای دیگری از صورت بروز پیدا می‌کند. این غدد که به غدد چربی معروف هستند، ماده‌ای روغنی به نام سبوم تولید می‌کنند. منافذ پوست توسط سبوم، سلول‌های مرده یا باکتری‌ها مسدود می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، غدد ملتهب شده و جوش ایجاد می‌شود. عوامل خاصی می‌توانند میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی را افزایش داده و احتمال بروز جوش پیشانی را بالا ببرد. باید توجه داشته باشید که این جوش ها را نباید دستکاری کنید، زیرا از بین بردن جای جوش بسیار زمان بر خواهد بود. عوامل ایجاد کننده ی جوش پیشانی عبارتند از:

1. هورمون‌ها علت جوش پیشانی

در بسیاری از مواقع، آکنه به عدم تعادل هورمونی مربوط می‌شود. این شرایط می‌تواند در سن بلوغ ایجاد شود. اما به طور کلی جوش روی پیشانی ناشی از هورمون‌ها، بیشتر در زنان دیده می‌شود تا مردان. قاعدگی، بارداری، یائسگی و ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، همگی با نوسان هورمون‌ها همراه است. در این شرایط به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه آندروژن (حتی در زنان)، تولید سبوم زیاد شده و پیشانی جوش می‌زند.

درمان جوش پیشانی - علت جوش پیشانی

2. محصولات حالت‌دهنده مو

استفاده از برخی محصولات حالت‌دهنده مو می‌تواند پیشانی را چرب و مستعد جوش کند.

3. شوره سر می تواند علت جوش پیشانی باشد

اگر شوره سر یا پوسته پوسته شدن پوست سر را تجربه می‌کنید، منتظر جوش پیشانی هم باشید. شوره و پوسته‌های جدا شده از کف سر، منافذ پوست پیشانی را مسدود کرده و باعث ایجاد آکنه می‌شود.

4. کلاه

کلاه و پیشانی‌بندهای محکم مانند کلاه بیسبال می‌توانند باعث آکنه پیشانی شوند.

5. استرس علت جوش پیشانی

شرایط تنش‌زا می‌تواند باعث بدتر شدن آکنه در هر نقطه از صورت یا بدن، از جمله پیشانی شود. هنوز معلوم نیست که چرا استرس می‌تواند باعث آکنه شود، اما احتمال داده می‌شود که این موضوع به رابطه بین هورمون‌های استرس و ترشح سبوم اضافی مربوط است. در ضمن عادتی که بعضی از افراد به لمس صورت خود دارند، به طور غیر مستقیم با استرس مرتبط است. اگر شما هم مدام صورت خود را لمس کرده و یا ابروهایتان را می‌مالید، آلودگی بیشتری به منافذ مسدود شده پوست پیشانی رسانده و باعث ایجاد آکنه‌ در این ناحیه می‌شوید.

جوش چرکی پیشانی - علت جوش پیشانی

6. دارو

برخی از انواع داروها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد آکنه روی پیشانی شود. بعضی از استروئیدها، داروهای ضد تشنج، باربیتورات‌ها یا لیتیوم می‌تواند عامل جوش پیشانی باشد.

7. عدم رعایت بهداشت علت جوش پیشانی

عدم شست و شوی منظم موها و صورت می‌تواند منجر به ایجاد رسوبات چربی روی پیشانی، مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش شود.

8. تحریک پوست علت جوش پیشانی

استفاده از مواد آرایشی یا حتی بهداشتی روی پیشانی، با ایجاد حساسیت به عاملی برای آکنه تبدیل می‌شود.

انواع جوش پیشانی کدامند ؟

آکنه یا جوش پیشانی یک بیماری مزمن پوستی است که می‌تواند انواع مختلف زیر را داشته باشد:

کومدون

جوش‌های سرسیاه و سرسفید نقاط کوچکی به نام کومدون هستند که در نتیجه منافذ مسدود شده پوست ایجاد می‌شوند. اگر پوست پیشانی مستعد چرب شدن باشد، کومدون‌ها دیر یا زود بروز پیدا می‌کند.

پوسچول و پاپول

برجستگی‌های سخت و قرمز رنگ در پوست پیشانی به عنوان پاپول شناخته می‌شوند. همچنین پاپول‌هایی که مرکز آن‌ها سفید یا زرد است را، پوسچول یا پاپول چرکی می‌گویند. پوسچول به دلیل چربی اضافی، جرم و سلول‌های مرده پوست که منافذ را مسدود می‌کنند ایجاد شده و به شکل جوش پیشانی بروز پیدا می‌کند.

بوتاکس پیشانی - علت جوش پیشانی

میلیا

میلیا لکه‌های ریز و سفیدی هستند که معمولاً روی پیشانی جمع می‌شوند. میلیا در واقع آکنه محسوب نمی‌شود، بلکه ناشی از تجمع پروتئین رایجی به نام کراتین است که در زیر سطح پوست به دام می‌افتد.

آکنه مکانیکا

آکنه مکانیکا زمانی ایجاد می‌شود که چیزی به طور منظم روی پوست سابیده و باعث اصطکاک و مسدود شدن منافذ شود. این شرایط می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد اما بیشتر در ناحیه پیشانی دیده می‌شود.

روش های طبیعی از بین بردن جوش پیشانی

اگر به دنبال از بین بردن جوش پیشانی در خانه و با استفاده از مواد طبیعی هستید، برخی از مواد طبیعی که می توانید از آنها استفاده کنید ممکن است به کمک شما بیایند. با این حال باز همی پیشنهاد می کنیم که قبل از انجام این کار با یک متخصص مشورت کنید و طبق توصیه‌های او پیش بروید. درمان های خانگی می توانند مشکلات پوستی نا خواسته ایجاد کنند و میزان جوش پیشانی را افزایش دهند.

روغن درخت چای (محصولات تی تری)

عصاره درخت چای یکی از بهترین موادی می باشد که می توانید با استفاده از آن از شر جوش ها خلاص شوید. به جای استفاده مستقیم از درخت چای روی پوست خود، می توانید چند قطره از آن را با کرم مرطوب کننده خود مخلوط کنید.

آسپرین

از رایج ترین روش ها برای از بین بردن جوش، آسپرین ها می باشند. اگرچه گفته می شود سالیسلیک اسید موجود در آسپرین ها به از بین بردن جوش ها کمک می کند، اما استفاده کنترل نشده از داروها بدون نظارت پزشک قطعاً توصیه نمی‌شود. بنابراین توصیه می کنیم این روش را امتحان نکنید.

یخ

جوش هنگامی روی پوست شکل می‌گیرد که محل منافذ پوست به علت وجود چربی اضافی، بقایای سلولی و باکتری زیر پوست مسدود شده باشند. استفاده از یخ کمک می‌کند قرمزی، تورم و درد جوش‌های التهابی کاهش یابد. استفاده از یخ کمک می‌کند تا غدد ترشح چربی منقبض شوند و جوش بیش‌تر از آن ملتهب و آلوده نشود.

برای استفاده از یخ باید تکه‌های یخ را در کیسه قرار دهید و آن را روی جوش‌هایی قرار دهید که پیش از این با آب گرم و ماده شوینده شسته اید. باید هر ۳۰ ثانیه یا حداکثر ۱ دقیقه کیسه یخ را از روی جوش پیشانی بردارید تا اثر منفی به پوست و جوش‌ها وارد نشود. دقت کنید که کیسه یخ اصلاً نباید به مدت طولانی روی جوش‌ها قرار بگیرد.

درمان جوش صورت - علت جوش پیشانی

آلوئه ورا

یکی از قدیمی ترین روش ها برای از بین بردن سریع جوش ها، استفاده از آلوئه ورا می باشد. آلوئه ورا با داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی و با کنترل میزان سبوم پوست ممکن است در درمان جوش پیشانی موثر باشد.

استفاده بی رویه از موارد بالا، به غیر از توصیه متخصص پوست، ممکن است باعث حساسیت های پوستی شود. بنابراین هرگز نباید بدون مشورت پزشک از آن استفاده کرد.

بخور

بخور گرم منافذ پوستی را باز می‌کند و سلول‌های مرده و چربی‌های پوست را از منافذ آن خارج می‌کند. بخور سرد بعد از اصلاح صورت به شدت توصیه می‌شود.چرا که به سرعت منافذ پوست را می‌بندد و مانع ورود باکتری و آلودگی به پوست می‌شود. ۴ بخور کاربردی برای رفع جوش پیشانی عبارتند از:

  • بخور گل بابونه: ۲ قاشق گل بابونه را در ۱۰۰ گرم آب جوش ریخته و بگذارید کمی بجوشد. سپس حرارت را کم کنید و صورت خود را به مدت ۱۰ دقیقه روی بخار ملایم گل بابونه قرار دهید.
  • بخور گلاب: برای رفع جوش پیشانی می‌توانید از بخور گلاب استفاده کنید. ۵ قاشق گلاب را در ۱۰۰ گرم آب جوش بریزید. کمی بعد که حرارت شعله را کم کردید، صورت خود را به مدت ۱۰ دقیقه روی بخار گلاب در حال جوش نگه دارید.
  • بخور نعناع، لیموترش و جعفری: ترکیب دیگری که برای رفع سریع جوش پیشانی پیشنهاد می‌کنیم، بخور ترکیب آب نصف لیمو ترش، کمی نعناع و جعفری با ۵۰۰ گرم آب است. صورت خود را باید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی بخار ملایم این ترکیب نگه دارید تا منافذ پوستی باز شوند.
  • بخور تخم گشنیز، گل ختمی و گل شقایق: بخور این ترکیب نیز راهکار مؤثر دیگری برای رفع سریع جوش پیشانی است.

توجه داشته باشید که پیش از بخور باید صورت خود را به خوبی با آب گرم و صابون بشویید. در ضمن مدت بخور حداکثر ۱۵ دقیقه باشد که پوست آسیب نبیند.

خیار

می‌توانید با استفاده از خیار یک ماسک برای صورت بسازید. قراردادن این ماسک به مدت چند دقیقه روی صورت، باعث پاکسازی منافذ پوست می‌شود. برای اینکه ماسک خیار مؤثرتر واقع شود، می‌توانید از مواد مختلفی استفاده کنید. برای مثال:

  • ماسک خیار و تخم مرغ که برای کاهش التهابات و از بین بردن جوش پیشانی مفید است.
  • ماسک خیار، عسل و لیموترش که التیام دهنده و پاک کننده پوست است. این موضوع باعث باز شدن منافذ پوست و رفع سریع جوش‌ها می‌شود.
  • ماسک خیار و گلاب برای از بین بردن جوش‌های سرسیاه و التهابی بسیار کاربردی به حساب می‌آید.

جوش سر سیاه بینی - علت جوش پیشانی

سرکه سیب

این، یکی دیگر از درمان های طبیعی خانگی برای رفع جوش های پیشانی است ؛ به راحتی، سرکه سیب را یک یا دو بار در طول روز ،به طور مستقیم روی پیشانی خود بمالید.

پودر خردل و عسل

پودر خردل،حاوی اسید سالیسیلیک طبیعی است .اکثر داروهای ضد آکنه و جوش، حاوی سالیسیلیک اسید، به عنوان یک عنصر فعال در خود هستند کمی پودر خردل را با عسل ترکیب کنید و آن را روی پیشانی خود بمالید و بعد از 15 الی 20 دقیقه، بشویید همچنین می توانید با ترکیب ویتامین c، زینک، امگا 3 و امگا 6 ،اسیدهای چرب ،که هر کدام برای پوست مفید هستند، یک ماسک فوق العاده تهیه کنید.

مصرف آب کافی

مصرف روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز، موجب هیدراته شدن بدن شما می‌شود و هم به درمان جوش‌ها کمک می‌کند و هم از ایجاد جوش جدید جلوگیری می‌کند. این در حالی است که شما برای یخ گذاشتن و بخور دادن پوست صورت خود باز هم باید از آب استفاده کنید. بنابراین نباید ارزش آن در رفع سریع جوش پیشانی را نادیده گرفت.

آکنه روی پیشانی خود را از نزدیک بررسی کنید

برای تشخیص جوش روی پیشانی، باید با انواع جوش ها آشنایی کاملی داشته باشید. اگر آکنه روی پیشانی سفید و ملتهب به نظر می رسد، ممکن است به دلیل چربی اضافی، کثیفی و باکتری هایی باشد که منافذ آنها را پر کرده است. نباید جوش های سفید را فشار یا بترکانید. به طور کلی، جوش های ملتهب به خودی خود خشک می شوند.

جوش های کوچک و بی رنگ روی پیشانی ممکن است به دلیل چربی زیاد و رژیم غذایی ناسالم ایجاد شود. خوردن فست فود، ننوشیدن آب کافی و کم خوابی باعث ایجاد آکنه های ریز روی پیشانی می شود. اگر به طور منظم غذا بخورید و از محصولات مراقبت از پوست مانند ژل شستشوی صورت و مرطوب کننده استفاده کنید، متوجه خواهید شد که پیشانی شما صاف تر به نظر می رسد.

آکنه صورت - علت جوش پیشانی

داروهای بدون نسخه برای درمان جوش پیشانی

برخی از داروها در رفع سریع جوش پیشانی به خوبی عمل می‌کنند. حتماً داروهای زیادی هستند که متخصصان پوست و مو تجویز می‌کنند اما موارد زیر را بدون نسخه پزشک نیز می‌توانید تهیه کنید:

  • کرم اسید آلفا هیدروکسی
  • پماد بنزوئیل پروکساید
  • کرم رزورسینول
  • قطره اسید سالیسیلیک
  • گوگرد

چه اقداماتی جوش پیشانی را تشدید می‌کند ؟

عواملی که باعث ایجاد آکنه پیشانی می‌شود مانند پوشیدن کلاه‌های تنگ، می‌تواند این عارضه را تشدید ‌کند. عدم رعایت بهداشت و لمس مداوم جوش نیز می‌تواند وضعیت را بدتر کند. در ضمن از فشار دادن جوش و بیرون آوردن محتوای آن اجتناب کنید. این کار خطر ایجاد زخم و عفونت را افزایش می‌دهد.

چه اقداماتی جوش پیشانی را بهبود می‌بخشد ؟

درست مانند درمان آکنه در هر جای دیگر بدن، از جمله آکنه صورت و پشت، هیچ درمان معجزه‌آسایی برای آکنه پیشانی وجود ندارد. اما این بدان معنا نیست که نمی‌توان آن را درمان کرد، بلکه فقط به این معناست که به زمان و تلاش نیاز دارد.

با پیروی از توصیه‌های زیر می‌توانید جوش پیشانی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود ببخشید:

  • دو بار در روز از کمپرس گرم روی پیشانی استفاده کنید. این کار می‌تواند به از بین بردن سبوم اضافی و بهبود جوش پیشانی کمک کند.
  • مصرف مکمل زینک را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. روی کمک می‌کند پوست احیا شده و عارضه‌هایی مانند جوش زودتر درمان شود.
  • حتما دو بار در روز صورت خود را با شوینده مناسب بشویید.

درمان جای جوش - علت جوش پیشانی

چه اقداماتی از ایجاد جوش روی پیشانی جلوگیری می‌کند ؟

رعایت استانداردهای بهداشت شخصی بهترین راه برای پیشگیری از آکنه روی پیشانی است. البته بعضی از انواع جوش‌ها ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند، به خصوص در دوران بلوغ. با این حال رعایت نکات زیر به شما در پیشگیری از آکنه پیشانی کمک می‌کند:

  • از پوشیدن کلاه‌های تنگ یا لباس‌هایی که پیشانی را می‌پوشانند، دوری کنید.
  • از محصولات پوستی خشن روی پیشانی استفاده نکنید.
  • از اسکراب صورت برای پاکسازی عمیق پوست استفاده کنید.
  • وسوسه لمس، خاراندن یا کندن جوش‌های روی پیشانی را در خود کنترل کنید.
  • قبل از خواب حتما آرایش روی پوستتان را پاک کنید.
  • بلافاصله بعد از ورزش یا عرق کردن، پوست صورت خود را بشویید.
  • طولانی مدت در معرض آفتاب قرار نگیرید.
  • در طول روز دست‌هایتان را مرتب بشویید.

نکات از بین بردن جای زخم و آکنه روی پوست

1. از سوراخ کردن و کندن جوش های پیشانی و آکنه ، اجتناب کنید. زیرا می تواند، باعث زخم همیشگی شود .

2 .سعی کنید از لوازم آرایشی استفاده کنید ،که بدون روغن یا آب هستند. مثل:مرطوب کننده ها و یا کرم های ضدآفتاب.

3. اگر جوشهای شما بعد از 4 الی 6 هفته همچنان باقی بودند، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

4. برای دست زدن و لمس کردن پیشانی خود، از دست شسته شده استفاده کنید. با دست کثیف خود آلودگی ها و جوش ها را بیشتر نکنید.

5. اگر شما روزانه 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید ،بدن خود را هیدراته نگه داشته اید و به جلوگیری از ایجاد جوش کمک می کنید، و همچنین باعث می شوید که جوش هایی که قبلا اتفاق افتاده اند هم زودتر از بین بروند.

بعضی از درمان های خانگی و طبیعی بالا را برای خلاص شدن از شر جوش های پیشانی خود، امتحان کنید.

اگرچه در موارد خیلی شدید، بهتر است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار