|
|
کدخبر: ۱۸۵۰۹۹

در این مطلب جزئیات حضور لیلا حاتمی در ونیز و بیوگرافی او را مطالعه کنید.

« چکیده بیوگرافی »

  • نام: لیلا
  •  نام خانوادگی: حاتمی
  • تاریخ تولد: 1351/7/9
  • همسر: علی مصفا
  • مدرک تحصیلی: کاردانی معماری داخلی
  • فرزندان: عسل و مانی
  • پیشه: بازیگر

 

« زندگینامه »

لیلا حاتمی (زادهٔ ۹ مهر ۱۳۵۱) بازیگر ایرانی است. او یکی از برجسته‌ترین بازیگران ایرانی در جهان است و افتخارات مختلفی از جمله سه جایزهٔ جشنواره فیلم فجر و یک جایزهٔ جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم برلین دریافت کرده‌است. او در سال ۱۳۹۱ از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور را دریافت کرد.

حاتمی فرزند فیلم‌ساز علی حاتمی و بازیگر زری خوشکام است و اولین فعالیت سینمایی او در ۱۲ سالگی با به تصویر کشیدن کودکی کمال‌الملک در کمال‌الملک (۱۳۶۲) بود. او برای بازی در نقش زنی نازا در درام لیلا (۱۳۷۵) مورد تحسین قرار گرفت و دیپلم افتخار جشنوارهٔ فیلم فجر را دریافت کرد. مدتی بعد برای بازی در شیدا (۱۳۷۷) نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر شد. همچنین برای بازی در نقش زنی روسپی در آب و آتش (۱۳۷۹) جایزهٔ بهترین بازیگر زن را از سوی جشن سینمای ایران دریافت کرد. او برای سالاد فصل (۱۳۸۳) بار دیگر نامزد دریافت جایزهٔ جشنوارهٔ فجر شد و برای بی‌پولی (۱۳۸۷) توانست این جایزه را به خود اختصاص دهد.

PicsArt_22-07-17_01-35-18-566

حاتمی برای بازی در درام جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹) جایزهٔ خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و در ادامه برای نقش‌آفرینی‌هایش در چیزهایی هست که نمی‌دانی (۱۳۸۹)، نارنجی‌پوش (۱۳۹۰)، دوران عاشقی (۱۳۹۳) و رگ خواب (۱۳۹۵) مورد تحسین قرار گرفت. او در رگ خواب برای بازی در نقش یک زن آسیب‌پذیر بار دیگر جایزهٔ بهترین بازیگر زن را از جشنوارهٔ فجر و جشن سینمای ایران دریافت کرد.

حاتمی یکی از اعضای هیئت داوران در بخش اصلی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ بود. او در نویسندگی نیز فعالیت داشته و سه کتاب ترجمه کرده‌است.

از اینجا بخوانید: حضور صابر ابر در فیلم سینمایی بدون قرار قبلی

« خانواده »

لیلا حاتمی تنها فرزند مرحوم علی حاتمی (کارگردان) و زری خوشکام از بازیگران قبل از انقلاب می باشد که به لطفا پدر و مادرش وارد عرصه هنری شد.

 

« تحصیلات لیلا حاتمی »

او در رشتهٔ ریاضی فیزیک در تهران دیپلم گرفت. برای ادامهٔ تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک در رشتهٔ مهندسی برق شروع به تحصیل کرد. تحصیل در این رشته را پس از دو سال نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت و آن جا ادبیات فرانسه خواند. به علت بیماری پدرش در 1375 تحصیل را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت.

 

« ازدواج »

حاتمی از سال ۱۳۷۷ با علی مصفا، بازیگر و فیلم‌ساز ایرانی، ازدواج کرده‌است و دو فرزند نیز دارد. این زن و شوهر در فیلم لیلا سال 1376 در نقش دو عاشق بازی کردند. خیلی ها معتقدند روابط عاشقانه شخصیت فیلم لیلا با توجه به واقعی بودن آن برای تماشاگران عام و خاص بسیار باور پذیر درآمد.

 

« علی مصفا کیست؟ »

علی مصفا متولد 11 آذر 1345 در تهران، فارغ التحصیل لیسانس مهندسی عمران از دانشگاه فنی تهران در سال 74 می باشد.

او فرزند مظاهر مصفا شاعر برجسته معاصر و استاد دانشگاه و مادرش امیربانو کریمی ستاد صاحب نام ادبیان فارسی و متخصص سبک هندی و صائب شنای می باشد.

ایشان بازیگری را از سال 1371 در جلوی دوربین آغاز کرد.

PicsArt_22-07-17_01-36-37-196
لیلا حاتمی در کنار همسرش علی مصفا

« تسلط به 5 زبان »

لیلا حاتمی به واسطه حضور چند ساله در خارج از کشور و علاقه اش به 5 زبان زنده دنیا از جمله انگلیسی ، فرانسوی ، ایتالیایی ، آلمانی و فارسی تسلط دارد.

 

« بازیگری از 12 سالگی »

اولین بار سال 1363 وقتی 12 ساله بود در فیلم کمال الملک به کارگردانی پدرش بازی کرد سپس برای بار دوم در سال 1370 با فیلم دلشدگان جلوی دوربین رفت.

از اینجا بخوانید: تغییر جنسیت شهره لرستانی

« داوری در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۴ »

لیلا حاتمی به عنوان عضو هیئت داوران بخش اصلی شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم کن انتخاب شد. او در حالی در شصت و پنجمین دوره جشنواره کن ظاهر شد که در مراسم پایانی، جایزه بهترین فیلم این دوره کن را به ماتئو گارونه به خاطر فیلم واقعیت اهدا کرد. وی که با لباسی پوشیده در این جشنواره شرکت کرده بود، لباسش از سوی سایت اِل، که اخبار دنیای مد را پی‌گیری می‌کند، به عنوان یکی از ده پوشش برتر مراسم اختتامیه جشنواره کن انتخاب شد. اما معاونت اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی ضمن اعتراض به وضعیت سینما، در مراسمی به انتقاد از لیلا حاتمی پرداخت و اظهار داشت: «اینکه هنرپیشه زنی در جشنواره کن یا دیگر جشنواره‌ها با یک لباس بد و مستهجن و حجاب نامناسب ظاهر شود و با مرد نامحرم دست بدهد، الگو می‌شود و این رفتار کجای انقلابی است که ما انجام داده‌ایم؟» وی در ادامه اظهارات خود سینماگران ایرانی را به دلیل آنچه عدم اعتراض آن‌ها به نحوه پوشش لیلا حاتمی عنوان داشت، مورد انتقاد قرار داد. لیلا حاتمی در این جشنواره با ژیل ژاکوب دبیر و رئیس جشنواره دست داده و روبوسی کرد که انتشار تصویر و فیلم این عمل در فضای مجازی جنجال هفراوانی ایجاد کرد.

  • واکنش‌ها

وزیر ارشاد وقت جنتی، طی سخنرانی این عمل حاتمی را غیرقابل قبول و دفاع دانست. حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد در واکنش به این عمل حاتمی بیان کرد: حضور شخصیت‌های هنری و هنرمندان ایرانی در خارج از کشور اگر با رعایت شئونات اسلامی و احترام به فرهنگ ملت و اعتقادات ایران باشد امری پسندیده است اما اگر این حضور با بی‌توجهی به ارزش‌های جامعه و معیارهای اخلاقی ما باشد ملت ایران این رفتار را نمی‌پذیرند. 

وی با بیان اینکه هنرمندان زن ایرانی سمبل زنان ایرانی در خارج از ایران هستند، افزود: حضور نامناسب زنان ایرانی در خارج از کشور مخصوصاً هنرمندان که مورد احترام مردم ما هستند از طرف ایرانی وطن‌پرست و علاقه‌مند به ایران مورد قبول نیست. زنان ایرانی چه هنرمند و چه غیر هنرمند همیشه مظهر عفت و پاکی بوده‌اند، بنابراین اینگونه حضورهای نامناسب که اخیراً در جشنواره کن اتفاق افتاده همسو با اعتقادات دینی ما نیست. امیدوارم کسانی که به عنوان ایرانی در مجامع بین‌المللی شرکت می‌کنند به اعتبار و منزلت ایرانیان توجه داشته باشند تا چهره زن ایرانی در دنیا بد و خدشه‌دار نشان داده نشود. احترام گذاشتن به مردم توسط هنرمندان یعنی قبول داشتن باورها و خواسته‌های آنها، بنابراین هنرمندان باید به خواسته‌ها و معنویت مردم خود احترام بگذارند.» لاله افتخاری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اصولگرای نهم، نیز در واکنش به این عمل بیان کرد: ما انتظار داریم وزارت ارشاد با جدیت با این مسئله و با کسانی که به این نحو رفتار می‌کنند برخورد کند. نباید بازیگران و هنرمندانی که بخواهند از خطوط قرمز عبور کنند، جایگاهی در سینمای ما داشته باشند؛ ما انتظار داریم وزارت ارشاد با جدیت با این مسئله و با کسانی که به این نحو رفتار می‌کنند برخورد کند. نباید زنانی که در بستر نظام جمهوری اسلامی امکاناتی برایشان فراهم شده تا به هنری دست پیدا کنند از این بستر سوء استفاده کنند و به آبروی نظام اسلامی ضربه بزنند.

پس از بازتاب عمل حاتمی در رسانه‌های داخلی و خارجی ایران، ژیل ژاکوب، رئیس جشنواره کن، در صفحه توئیتر خود نسبت به این مسئله و واکنش مسئولان ایرانی دز صفحه تویتر خود نوشت:

این جنجال‌ها بی‌اساس است چون این مسئله (روبوسی یک آقا با یک خانم) در فرهنگ غرب کاملاً عادی است. این من بودم که برای بوسیدن خانم حاتمی پیش‌قدم شدم، در آن لحظه، او برای من نماینده سینمای ایران بود.

PicsArt_22-07-17_01-34-13-218

« دریافت نشان شوالیه فرانسه »

لیلا حاتمی در سال 1391 درجه شوالیه (نشان ادبی و هنری فرانسه) را از دستان وزیر فرهنگ و ارتباطات این کشور به جهت خلاقیت هنری دریافت کرد.

 

« ترجمه کتاب »

لیلا حاتمی در سال 1381 اولین کتاب خود بنام شب افتتاح به نویسندگی جان کاساوتیس را ترجمه کرد ، ترجمه کتاب شش گفتگو با پیکاسو دیگر اثر وی می باشد.

از اینجا بخوانید: حضور نیکی کریمی با گریم متفاوت در یاغی

« دردسر سیاسی »

در اسفند سال 1396 لیلا حاتمی در نشست خبری فیلم خوک در جشنواره فیلم برلین به رخدادهای آبان ماه واکنش نشان داد.

او در آن جلسه گفت » می خواهم از این فرصت استفاده کرده و عمیقا ناراحتی و عصبانیت خودم را از برخوری که اخیرا با معترضان در ایران شد ، ابراز نمایم.

این شرم آورد است که در کشور من ، تظاهرات و اعتراض به بهای جان تظاهرکنندگان تمما می شود ، برای نخستین بار است که من در ماحبه ای سیاسی حرف میزنم.

 

« شهرت با فیلم لیلا »

در سال 1376 با فیلم سینمایی لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی توانست در جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار بگیرید که موج اول شهرت اش آن زمان شروع شد.

 

« نوع نقش های لیلا حاتمی »

خانم بازیگر در بیشتر فیلم هایش نقش زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه را با روحیه خونسرد و شخصیت مستقل و محکم بازی کرده است.

 

« فعالیت حرفه‌ای لیلا حاتمی »

اولین حضورش در سینما در نقش کودکی کمال‌الملک (در فیلم «کمال الملک» به کارگردانی پدرش علی حاتمی) بود. در سال ۱۳۷۰ در فیلم دلشدگان که آن هم ساختهٔ پدرش علی حاتمی بود ایفای نقش کرد. پس از آن در ۱۳۷۵ برای اولین بار در یک کار سینمایی در فیلمی که کارگردان‌اش پدرش نبود (فیلم لیلا از داریوش مهرجویی) نقش یک زن نازا را ایفا کرد و برای آن دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را گرفت. فیلم موفق دیگر او آب و آتش بود که در آن نقش یک زن روسپی (مریم) را به خوبی اجرا کرد. بازی آتیلا پسیانی زوج و پسر عموی مریم از نکات درخشان دیگر فیلم بود. در تمرینات تئاتر «منهای دو» داوود رشیدی بسیار خوش درخشید اما به دلیل بیماری مجبور خارج شدن از تیم شد.
لیلا حاتمی در سال۱۳۸۹ به همراه اصغر فرهادی و چندی از بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین به جشنوارهٔ فیلم برلین دعوت شد ولی به هر دلیلی که برخی آن را بازی در فیلم بعدیش (پله آخر) می‌دانند در اختتامیه شرکت نکرد. در این مراسم، وی به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی برندهٔ خرس نقره‌ای بهترین گروه بازیگران زن شد.
لیلا حاتمی، در بهار سال۱۳۹۰ در مراسم فرش قرمز فیلم جرم (مسعود کیمیایی) به همراه علی مصفا شرکت کرد. در تابستان همین سال به دنبال اکران جدایی نادر از سیمین به فرانسه و ایتالیا سفر کرد و در افتتاحیهٔ اکران فیلم همراه با اصغر فرهادی حضور داشت و سر انجام پس از نامزدی جدایی نادر از سیمین در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار در زمستان سال ۹۰ همراه اصغر فرهادی و پیمان معادی راهی مراسم اسکار در آمریکا شد.
پس از آن در مراسم اختتامیه جشنواره کن شرکت کرد و جایزه بزرگ این جشنواره را به متئو گارونه کارگردان ایتالیایی فیلم واقعیت اهدا کرد. چند ماه بعد لیلا حاتمی به همراه همسرش علی مصفا و فرزندانش برای اکران فیلم پله آخر در جشنواره کارلووی واری راهی جمهوری چک شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن این جشنواره را نیز کسب کرد. بعد از آن در پی اقامت علی مصفا در فرانسه برای حضور در فیلم جدید اصغر فرهادی به همراه وی عازم فرانسه شد و چندین ماه در آنجا اقامت داشت. پس از بازگشتش به ایران در پاییز ۹۲ به همراه علی مصفا در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی شرکت کرد.

PicsArt_22-07-17_01-34-46-546
لیلا حاتمی همراه همسر و فرزندانش

لیلا حاتمی در بیشتر فیلم‌هایش نقش زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه، با روحیه خونسرد و شخصیت مستقل و محکم را بازی کرده‌است.
این هنرپیشه از زمان حضور موفق در فیلم جدایی نادر از سیمین در جشنواره‌های معتبر جهانی بارها در لیست زیباترین زنان خاورمیانه جای گرفته‌است.

 

« همکاری با کارگردانان »

بیشتر همکاری‌های لیلا حاتمی تاکنون با داریوش مهرجویی بوده‌است. این همکاری‌ها شامل بازی در چهار فیلم (به ترتیب سال ساخت: لیلا، میکس، آسمان محبوب و نارنجی پوش) می‌شوند. در این میان «لیلا» یکی از مشهورترین فیلم‌های مهرجویی است که لیلا حاتمی یکی از به یادماندنی‌ترین نقش‌های خود را در آن به جای گذاشته‌است.

پس از آن ایشان با کارگردان‌هایی نظیر: علی مصفا، حمید نعمت‌الله، فریدون جیرانی، علیرضا رئیسیان، ابراهیم حاتمی‌کیا و علی حاتمی بیشترین همکاری را داشته‌اند.

لیلا حاتمی شخصاً کارگردان، فیلم‌نامه و نقشی که قرار است به عهده بگیرد را از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب پیشنهاد بازی می‌شمارد و معتقد است نقشی که خوب نوشته شده باشد را خوب هم می‌توان بازی کرد. به عقیده او همکاری با داریوش مهرجویی راحت‌تر از همکاری با دیگر کارگردانان است. همچنین او با کارگردانان فیلم اولی چون صفی یزدانیان، عادل یراقی و سهیل بیرقی همکاری داشته‌است.

از اینجا بخوانید: مریلا زارعی در نقش همسر شهید هسته ای

« برنده خرس نقره ای برای فیلم جدایی نادر از سیمین »

در سال1389 به همراه اصغر فرهادی و چندی از بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین به جشنوارهٔ فیلم برلین دعوت شد ولی به هر دلیلی که برخی آن را بازی در فیلم بعدیش (پله آخر) می دانند در اختتامیه شرکت نکرد. در این مراسم، وی به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی برندهٔ خرس نقره ای بهترین گروه بازیگران زن شد.

در بهار سال 1390 در مراسم فرش قرمز فیلم جرم (مسعود کیمیایی) به همراه علی مصفا شرکت کرد. در تابستان همین سال به دنبال اکران جدایی نادر از سیمین به فرانسه و ایتالیا سفر کرد و در افتتاحیهٔ اکران فیلم همراه با اصغر فرهادی حضور داشت و سر انجام پس از نامزدی جدایی نادر از سیمین در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار در زمستان سال 90 همراه اصغر فرهادی و پیمان معادی راهی مراسم اسکار در آمریکا شد.

پس از آن در مراسم اختتامیه جشنواره کن شرکت کرد و جایزه بزرگ این جشنواره را به متئو گارونه کارگردان ایتالیایی فیلم واقعیت اهدا کرد. چند ماه بعد لیلا حاتمی به همراه همسرش علی مصفا و فرزندانش برای اکران فیلم پله آخر در جشنواره کارلووی واری راهی جمهوری چک شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن این جشنواره را نیز کسب کرد.

 

« فیلم شناسی لیلا حاتمی »

  • فیلم های سینمایی
سال انتشار عنوان فیلم نقش کارگردان
۱۴۰۱ تصور   علی بهراد
۱۴۰۱ زمانی برای ابدیت   مهدی نوروزیان
۱۴۰۰ پیر پسر   اکتای براهنی
۱۳۹۹ چشم و ابرو   حمید نعمت الله
۱۳۹۸ قاتل و وحشی زیبا حمید نعمت‌الله
۱۳۹۷ ما همه با هم هستیم خانم مژدهی کمال تبریزی
۱۳۹۷ مردی بدون سایه سایه تمدن علیرضا رئیسیان
۱۳۹۶ خوک شیوا مهاجر مانی حقیقی
۱۳۹۶ بمب؛ یک عاشقانه میترا پیمان معادی
۱۳۹۵ حکایت دریا پروانه بهمن فرمان‌آرا
۱۳۹۴ رگ خواب مینا حمید نعمت‌الله
۱۳۹۴ من آذر میرزایی سهیل بیرقی
۱۳۹۳ دوران عاشقی بیتا تمدن علیرضا رئیسیان
۱۳۹۲ در دنیای تو ساعت چند است؟ گلی ابتهاج صفی یزدانیان
۱۳۹۱ سربه‌مهر صبا هادی مقدم‌دوست
۱۳۹۱ آشنایی با لیلا لیلا عادل یراقی
۱۳۹۰ نارنجی‌پوش نهال نهاوندی داریوش مهرجویی
۱۳۹۰ پله آخر لیلی علی مصفا
۱۳۸۹ جدایی نادر از سیمین سیمین اصغر فرهادی
۱۳۸۹ سعادت آباد یاسی مازیار میری
۱۳۸۹ چیزهایی هست که نمی‌دانی دکتر فردین صاحب‌الزمانی
۱۳۸۸ آسمان محبوب زن داریوش مهرجویی
۱۳۸۸ پرسه در مه رویا بهرام توکلی
۱۳۸۸ چهل سالگی نگار علیرضا رئیسیان
۱۳۸۸ شیرین زنی میان حضار عباس کیارستمی
۱۳۸۶ بی‌پولی شکوه حمید نعمت‌الله
۱۳۸۶ هر شب تنهایی عطیه رسول صدرعاملی
۱۳۸۴ شاعر زباله‌ها زن جوان محمد احمدی
۱۳۸۳ حکم فروزنده مسعود کیمیایی
۱۳۸۳ سالاد فصل لیلا فریدون جیرانی
۱۳۸۲ سیمای زنی در دوردست زن جوان علی مصفا
۱۳۸۰ ارتفاع پست نرگس ابراهیم حاتمی‌کیا
۱۳۸۰ ایستگاه متروک مهتاب علیرضا رئیسیان
۱۳۸۰ مربای شیرین مادر جلال مرضیه برومند
۱۳۷۹ آب و آتش مریم فریدون جیرانی
۱۳۷۸ میکس خانم سلیمی داریوش مهرجویی
۱۳۷۷ شیدا شیدا فاطمی کمال تبریزی
۱۳۷۵ لیلا لیلا داریوش مهرجویی
۱۳۷۰ دلشدگان لیلا علی حاتمی
۱۳۶۲ کمال‌الملک کودکی کمال الملک علی حاتمی
  • تلویزیون

سال عنوان نقش
۱۴۰۰ شبکه مخفی زنان دلبر تاجرباشی
۱۳۹۷ نهنگ آبی آناهیتا کاشف
۱۳۸۶ پریدخت پریدخت
۱۳۷۸ کیف انگلیسی  
۱۳۶۲ بچه‌ها بیدار، بچه‌ها هوشیار لیلا
۱۳۶۱ زیر گنبد کبود  
۱۳۵۸–۱۳۶۷ هزاردستان آمینه اقدس
  • سایر آثار هنری
نام سال سِمَت کارگردان توضیحات
۱۳۹۶ آخرین داستان گویندهٔ نقش شهرزاد اشکان رهگذر انیمیشن
۱۳۹۲ از ایران: یک جدایی بازیگر آزاده موسوی

کوروش عطائی

مستند
۱۳۹۰ پلهٔ آخر طراح صحنه و لباس علی مصفا فیلم
۱۳۸۹ قالی ایرونی ما گویندهٔ گفتار متن مسعود بخشی مستند
۱۳۸۸ مهرجویی: کارنامهٔ چهل ساله بازیگر مانی حقیقی مستند
۱۳۸۸ فیلمی کوتاه دربارهٔ «حکم» بازیگر نیما حسنی‌نسب مستند
۱۳۸۴ قایق‌های من راوی صفی یزدانیان فیلم کوتاه
۱۳۸۱ در جستجوی شهرزاد گویندهٔ گفتار متن صفی یزدانیان مستند
۱۳۸۰ هم‌سایه طراح صحنه و لباس و مسئول تدارکات علی مصفا فیلم کوتاه
۱۳۷۶ فریب شعر طراح صحنه علی مصفا مستند
۱۳۷۵ جهان پهلوان تختی دستیار دوم کارگردان علی حاتمی فیلم
 

« داوری در جشنواره‌ها »

  • ۲۰۰۱ - جشنوارهٔ فیلم کوتاه دبی
  • ۲۰۰۶ - جشنوارهٔ فیلم کارلووی واری
  • ۲۰۱۱ - جشنوارهٔ فیلم مراکش
  • ۲۰۱۱ - جشنوارهٔ فیلم دوویل
  • ۲۰۱۲ - جشنوارهٔ فیلم رم
  • ۲۰۱۲ - جشنوارهٔ فیلم کاستندورف
  • ۲۰۱۳ - جشنوارهٔ فیلم پرتقال طلایی ترکیه
  • ۲۰۱۴ - شصت و هفتمین دورهٔ جشنواره کن
  • ۲۰۲۲ - جشنواره فیلم وزول فرانسه
  • ۲۰۲۲ - داوری درجشنواره ونیز

 

« جوایز و افتخارات لیلا حاتمی »

  • کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از انجمن منتقدان برای فیلم پله اخر 1393
  • کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از انجمن منتقدان برای فیلم سر به مهر1392
  • برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم های ایرانی سان فرانسیسکو برای فیلم آشنایی با لیلا 1392 
  • برنده جایزه«پروین» (به همراه ترانه علیدوستی و نگار جواهریان)-1391
  • برنده جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فجر کرمانشاه برای فیلم سر به مهر -1391
  • کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از انجمن منتقدان برای فیلم پله اخر 1391
  • برنده گوی بلورین بهترین بازیگر زن از چهل و هفتمین جشنواره کارلووی واری برای فیلم پله آخر 1391
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس از سی وامین جشنواره فجر برای فیلم پله اخر 1390
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی وامین جشنواره فیلم فجر برای فیلم نارنجی پوش1390
  • کاندید جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم های اسیایی برای فیلم جدایی نادر از سیمین 1390
  • برنده جایزه فیبرشی بهترین بازیگران زن از جشنواره فیلم پالم اسپرینگز برای فیلم جدایی نادراز سیمین (به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی) -1390
  • برنده خرس نقره ای بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم برلین برای فیلم جدایی نادر از سیمین (به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی)- 1389
  • کاندید جایزه بهترین بازیگر زن از بخش مسابقه فیلم های اول برای فیلم چیزهایی هست که نمی دانی 1389
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم جدایی نادر از سیمین 1389
  • برنده جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنوارهٔ فیلم حراره برای فیلم هر شب تنهایی 1389
  • کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از چهاردهمین جشن خانه سینما برای فیلم پرسه در مه 1389
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهل سالگی  1389
  • برنده جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول زن در سومین جشن منتقدان برای فیلم بی پولی 1388
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم بی پولی 1387
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و سومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سالاد فصل 1383
  • کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از ششمین جشن خانه سینما برای فیلم ارتفاع پست 1381
  • برنده جایزه بهترین بازیگر از جشنواره مونترال کانادا برای فیلم ایستگاه متروک 1381
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم ایستگاه متروک 1380
  • برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از پنجمین جشن خانه سینما برای فیلم آب و آتش 1380
  • بهترین بازیگر نقش اول زن سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی برای فیلم آب و آتش 1380
  • کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم شیدا 1377
  • برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر زن از جشن دنیای تصویر برای فیلم لیلا 1376
  • برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم لیلا 1375

از اینجا بخوانید: فیلم « عنکبوت مقدس » و جایزه به زهرا امیرابراهیمی

« حضور لیلا حاتمی در جشنواره ونیز برای داوری »

لیلا حاتمی بعد از تجربه حضور در جمع هیات داوران جشنواره کن حالا قرار است در کنار جولین مور به داوری فیلم‌های بخش مسابقه هفتاد ونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز بپردازد.

PicsArt_22-07-17_01-36-03-502
لیلا حاتمی در جمع هیات داوران جشنواره ونیز

لیلا حاتمی در هفتادونهمین دوره جشنواره فیلم ونیز به عنوان داور حضور خواهد داشت. ریاست هیات داوران این دوره به «جولین مور» هنرپیشه سرشناس هالیوود سپرده شده است. ، «کازوئو ایشی‌گورو» نویسنده برنده نوبل ادبیات ژاپنی، «ماریانو کان» (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آرژانتینی)، «لئوناردو دی‌کاستانزو» (کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی) و «رودریگو سوروگوین» (کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده اسپانیایی) دیگر اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

هیئت داوران جشنواره ونیز مسئولیت انتخاب شیر طلایی بهترین فیلم، شیر نقره‌ای (جایزه بزرگ هیات داوران)، شیر نقره‌ای (بهترین کارگردانی)، جام ولپی برای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، جایزه هیات داوران، جایزه بهترین فیلمنامه، جایزه «مارچلو ماسترویانی» برای بهترین بازیگر نوظهور جشنواره را بر عهده دارند.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار