|
|
کدخبر: ۱۰۰۷۶۸

استاد دانشگاه گفت: متغیرهای واقعی اقتصاد مثل تولید، اشتغال، درآمد حقیقی مردم و… تحت تأثیر متغیرهای واقعی هستند

به گزارشامیدبه نقل از عرش نیوز، فاتحی ضمن بیان اینکه در کشورهایی که تفاوت زیادی در بیان قیمت‌های نسبی به خصوص ارز وجود دارد تصمیم به حذف صفر ازپول ملیگرفته می‌شود تا پول ملی را پرقدرت‌تر و قوی‌تر جلوه دهند گفت: این کار در بلندمدت تأثیری بر اقتصاد ندارد.

وی ادامه داد: در کوتاه‌مدت این سیاست می‌تواند تأثیر روانی بر مردم و تأثیر جزئی برتورمداشته باشد که آثار آن در بلندمدت از بین می‌رود.

این استاد اقتصاد دانشگاه تصریح کرد: اگر دولت زمانی بخواهد سیاست اقتصادی جدیدی را اعمال کند همزمانی اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی می‌تواند با ایجاد تأثیر روانی مثبت، به تحقق آن سیاست کمک کند ولی در حال حاضر به نظر نمی‌رسد دولت همچین سیاستی داشته باشد.

وی ضمن تأکید بر اینکه تأثیر این سیاست بر اقتصاد داخلی موجب می‌شود زمان خاصی برای اجرای آن وجود نداشته باشد گفت: بانک مرکزی هم نباید این‌قدر در مورد حذف صفر تأکید کرده و برای آن تبلیغات کند.

فاتحی در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ تورم ۲۵ درصد در پایان سال دست‌یافتنی است یا خیر گفت: نرخ تورم ۲۵ درصد گرچه نسبت به نرخ‌های تورم کنونی پایین‌تر است ولی خود، نرخ تورم بالایی است ولی با توجه به شرایط رکودی اقتصاد و عدم اجرای سیاست‌های اقتصادی خاصی از طرف دولت که تورم‌زا باشد، به نظر می‌رسد تحقق این نرخ تورم تا پایان سال امکان‌پذیر باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار