|
|
کدخبر: ۱۰۲۴۲۸

کارشناس حوزه و دانشگاه در بررسی علل سخت شدن ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج در جوانان، گفت: والدین مسوول اصلی در سخت شدن امر ازدواج هستند و گاه با سختگیری‌های آنان اصل ازدواج نادیده گرفته می‌شود.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، حجت الاسلام مرادی تغییرات فرهنگی را از مهمترین علل بالا رفتن سنازدواجو سخت شدن آن در جامعه امروز ایران دانست و اضافه کرد: در حال حاضر اگر از جوانان بپرسید چرا ازدواج نمی کنید اولین پاسخ آنها به شما این است که با وجودتورمو مشکلات اقتصادی فکر ازدواج را نمی کنیم. این پاسخ در دسترس ترین جواب به این سوال است ولی در بررسی‌های کارشناسی متوجه می شویم تغییرات فرهنگی عامل اصلی بالا رفتن سن ازدواج در کشور ماست.

این کارشناس حوزه و دانشگاه که دربرنامه پایش از شبکه یک سیما سخن می‌گفت، در ادامه تصریح کرد: فرمان فرهنگ دست دولت یا رسانه نیست. فرمان فرهنگ در دستان مردم است و دولت و رسانه تنها می‌توانند در آن اثرگذار باشند. به خاطر داشته باشید ما قیم مردم نیستیم ولی می توانیم در تغییر نگرش آنها تاثیرگذار باشیم.

وی اضافه کرد: با تغییر سلایق، باورهایمان نیز عوض شد و در نهایت دچار نوعی توهم در میان مردم شده‌ایم توهمی که باعثشده است تا همه خود را خانواده سلطنتی بدانند. به عبارت دیگر همه خود را ماوراء طبقه‌ای می دانند که در آن قرار گرفته‌اند و هیچکس نمی‌خواهد آن طور که واقعا هست خود را معرفی نماید به این ترتیب همه تجملات را آبرو می دانند.

وی با انتقاد از فیلم‌ها و مجموعه‌های ساخته شده در چند سال اخیر، رسیدن به تعریفی مشترک و مناسب در سبک زندگی را از موثرترین راهکارهای پایین آوردن سن ازدواج عنوان کرد و افزود: در ایران قومیت‌ها و فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد و باید این فرهنگ ها تجمیع شوند و به یک تعریف مناسب از سبک زندگی ایرانی رسید.

حجت الاسلام مرادی در ادامه با یادآوری خاطرات و سختی‌های دوران جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان با وجود سختی‌ها و مشکلات متعدد سیاسی و اقتصادی باز شاهد رشد ازدواج‌های ساده بودیم ولی اکنون همان مادران و پدران ساده زیست دوران جنگ، برای فرزندانشان آرزوهای دیگری دارند.

وی تاکید کرد: خانواده‌هایی که به دنبال تفاخر بیشتری هستند زندگی آسیب پذیرتری دارند و تفاخر ریشه در حماقت دارد و اگر به مخاطبانمان این مساله

را توضیح دهیم بسیاری از افراد متوجه اشتباهات خود می‌شوند.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به روایات و احادیثی از ائمه معصومین دو عامل فقر و تفاخر را مهمترین علت‌های نابودی مردم در جوامع معرفی کرد و گفت:

اکنون حتی در مراسم تدفین و عزا نیز تفاخر جایگاه ویژه‌ای یافته و می بینیم که قبرهای چند صد میلیون تومانی باب شده است در حالی که براساس آیات و

روایات اسلامی تنها عمل انسان است که اهمیت دارد.

وی در توضیح رواج ازدواج‌های ساده گفت: متاسفانه زمانی که گفته شد ازدواج باید ساده شود بسیاری انتخاب در ازدواج را ساده گرفتند در حالی که سادگی

در ازدواج به معنای انتخاب ساده انگارانه نیست؛ بلکه این سادگی باید درنحوه اجرای ازدواج باشد.

این کارشناس حوزه و دانشگاه در ادامه والدین را مسئول اصلی در سخت شدن امر ازدواج دانست و افزود: گاه با سختگیری‌های والدین اصل ازدواج نادیده گرفته می‌شود و بسیاری از والدین به گروه‌های مرجعی وابسته شده‌اند که از بدترین و بی‌خردترین افراد هستند. زمانی که والدین دختر و پسر ما می گویند به

مردم چه بگوییم؟ " مردم " همین گروه مرجع نادان هستند که باید تغییر کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار