|
|
کدخبر: ۱۱۰۵

رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت گفت: میانگین سن شروع مصرف سیگار در کشور ۱۱ سالگی است و شاید آموزش‌های ما تا کنون در این زمینه کافی نبوده باشد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از فارس، گلایل اردلان در مورد بررسی رفتارهای مخاطره آمیز در نوجوانان و جوانان اظهار داشت: قرن بیست و یک برای نوجوانانی که در سنین رشد هستند مشکلات زیادی ایجاد کرده و از آنجایی که هویت‌های ما عمدتاً اجتماعی و معنوی هستند و از آن طرف تفریح‌های جایگزین و سالم برای گروه سنی نوجوان و جوان در جامعه کم است لذا ممکن است گرایش جوانان به سمت رفتارهای مخاطره آمیز بیشتر باشد.

وی تغذیه ناصحیح را یکی از رفتارهای مخاطره آمیز عنوان کرد و گفت: تغییر ذائقه و خوردن یکی از لذت‌های اصلی است که مواد غذایی آماده در این میان بیشترین نقش را دارد.

رئیس اداره سلامت نوجوانان و جوانان وزارت بهداشت با اشاره به آمارهای که وزارت بهداشت جمع آوری کرده گفت: آمارها نشان می‌دهد که ۲۱.۲ درصد گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال دچار چاقی و اضافه وزن هستند و چاقی شکمی در این گروه به ویژه در پسرها بیشتر دیده شده است که زمینه ساز بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی در میانسالی است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۷ درصد کودکان زمینه ابتلا به کبد چرب را دارند حتی ممکن است کودکانی که از نظر ظاهری چاق نیستند با یک سونوگرافی مشخص شود که قطرات چربی در کبد کودک جمع شده و به مرور زمان در نوجوانان و جوانان ایجاد سندروم متابولیک می‌کند.

وی یکی دیگر از رفتارهای پرخطر را مصرف دخانیات عنوان کرد و گفت: طبق آخرین بررسی‌هایی که انجام دادیم سن شروع مصرف دخانیات را در کشور ۱۱ سالگی است و ما را بر آن می دارد که آموزش‌هایی را در قشر نوجوان برای پیشگیری از مصرف سیگار از طریق والدین یا اولیای مدارس ارائه کنیم و شاید آموزش های ما تا کنون کافی نبوده باشد.

به گفته اردلان به دلیل چهارچوب های اخلاقی که در خانواده های ایرانی وجود دارد نوجوانان و جوانان از بسیاری از رفتارهای پرخطر نسبت به کشورهای غربی مصون هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار