|
|
کدخبر: ۱۱۷۹۱۴

معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز نام‌نویسی مشمولان در کاروان‌های حج سال ۹۳ از ۱۸ بهمن‌ماه، از اعزام ۶۴ هزار زائر در قالب ۴۵۵ کاروان به سرزمین وحی خبر داد.

به گزارشامیدبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، ناصر خدرنژاد، معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت با اشاره به آغاز نام‌نویسی مشمولان در کاروان‌های حج سال ۹۳ از ۱۸ بهمن‌ماه، ‌ گفت: ‌ ۶۴ هزار زائر در حج تمتع ۹۳ در قالب ۴۵۵ کاروان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

شرایط نام‌نویسی در کاروان‌های تمتع

وی افزود: ‌کلیه دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری علی الحساب حج تمتع ۱۰ میلیون ریالی که تا ۲۰ دی‌ماه ۱۳۸۴ در یکی از شعب بانک ملی ودیعه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانند مستقیما جهت نام‌نویسی به کاروان‌ها مراجعه یا از طریق نشانی اینترنتی http: / / haj۹۳. haj. ir اقدام کنند.

معاونحج، ‌ عمره و عتبات سازمان حج و زیارت ادامه داد: آن دسته از متقاضیانی که اسناد ثبت‌نامی سال‌های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۳ با مبالغ ۱۸۰ هزار، ۲۰۰ هزار، ۲۵۰ هزار و ۲۷۰ هزار ریالی را دارا می‌باشند می‌بایست قبلاً با مراجعه به دفتر حج و زیارت استان مربوطه برای تبدیل سند خود به قبض ودیعه‌گذاری ۱۰ میلیون ریالی و استفاده از تسهیلات مربوطه اقدام و پس از دریافت قبض جدید از شعبه بانک معرفی شده از سوی حج و زیارت استان برای ثبت‌نام اقدام کنند.

وی گفت: ‌ دارندگان اسناد ۸ میلیون ریالی مربوط به سال۱۳۷۷ و منتهی به ۳۱ فروردین ۷۸ باید قبل از ثبت‌نام به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با استفاده از تسهیلات و یارانه مربوطه ۳ میلیون ریالی نسبت به تبدیل قبض ودیعه‌گذاری خود به قبض ۱۰ میلیون ریالی اقدام کنند.

خدرنژاد یادآور شد: دارندگان اسناد ۸ میلیون ریالی از تاریخ اول اردیبهشت ۷۸ تا ۲۹ اسفند ۷۸ باید قبل از ثبت‌نام به یکی از شعب بانک‌ملی مراجعه و با احتساب سود متعلقه نسبت به تبدیل سند خود به ودیعه‌گذاری ۱۰ میلیون ریالی اقدام کنند.

وی ابراز کرد: ‌کلیه افراد واجد شرایط تشرفی که در سال‌های گذشته در کاروان پذیرش شده و لیکن مشرف نشده‌اند(بستانکاران سازمان) باید ابتدا به دفتر حج و زیارت استان مراجعه تا وفق دستورالعمل‌های سازمان نسبت به پایدار نمودن قبض خود از طریق مراجعه به شعب بانک‌ملی وفق ضوابط مربوطه اقدام و سپس به مدیر کاروان جهت ثبت‌نام مراجعه کنند.

اعزام ۶۴ هزار زائر در قالب ۴۵۵ کاروان

معاون حج، ‌ عمره وعتباتسازمان حج و زیارت با بیان اینکه نام نویسی در کاروان‌های حج تمتع سال ۹۳، از ۱۸ بهمن ماه با نام نویسی زائران استان‌های تهران، قم، البرز و قزوین آغاز می‌شود، گفت: نام‌نویسی استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، بوشهر، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمان، کهکیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، مازندران، هرمزگان، همدان و گلستان در کاروان‌ها، ۱۹ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ‌ نام نویسی زائران استان‌ها و شهرهای آذربایجان شرقی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، یزد و کاشان در کاروان‌ها از ۲۰ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

خدرنژاد با بیان اینکه امسال کاروان‌های حج نسبت به سال‌های گذشته سه ماه زود‌تر تکمیل می‌شود، گفت: ‌ ۶۴ هزار زائر در قالب ۴۵۵ کاروان به حج تمتع سال ۹۳ اعزام می‌شوند که امیدواریم در صورت فراهم شدن شرایط لازم، این تعداد تا ۴۹۰ کاروان افزایش یابد.

آموزش زائران دلیل آغاز زودهنگام ثبت‌نام تمتع ۹۳

معاون حج، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از سخنان خود، آموزش بهتر زائران را هدف آغاز زودهنگام ثبت‌نام تمتع ۹۳ اعلام و ابراز امیدواری کرد که جلسات آموزشی زائران، بهتر و به صورت جامع‌تر انجام شود و مدیریت آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز از فضای مجازی برای ارتباط‌ مستمر با زائران استفاده کند.

وی با اشاره به نامه رییس سازمان حج و زیارت به وزارت حج عربستان مبنی بر درخواست افزایش تعداد زائران ایرانی در حج ۹۳، توضیح داد: ‌ در این نامه با اشاره به تعداد زائرانی که در انتظار اعزام هستند و نظم و انظباطی که زائران ایرانی در حج سال گذشته داشتند و وزیر حج عربستان نیز به آن اذعان داشته است، درخواست شده که تعداد زائران ایرانی حج ۹۳ افزایش یابد.

خدرنژاد با بیان اینکه همه ساله با توجه به تعداد زائرانی که در صف اعزام به حج هستند و براساس رایزنی‌هایی که از سوی سازمان حج و زیارت با وزارت حج عربستان صورت می‌گیرد، دارخواست افزایش سهمیه حجاج ایرانی مطرح می‌شود، تصریح کرد: ‌ هرگونه افزایش سهمیه حجاج به روابط دو کشور و وضعیت طرح توسعه مسجدالحرام وابسته است.

لغو ۶ پرواز عمره تاکنون

خدرنژاد در پایان از تأخیر و لغو برخی پروازهای زائران عمره‌گزار به سبب تغییرات آب و هوایی ابراز تأسف کرد و با بیان اینکه تاکنون ۶ پرواز باطل شده است، گفت: مسئولان سازمان حج و زیارت در تلاش هستند با ایجاد هماهنگی‌های لازم، زائرانی که از سفر زیارتی خانه خدا جا مانده‌اند را در اولین فرصت به سرزمین وحی اعزام کنند.

گفتنی است، امسال برای نخستین بار است که ثبت نام و انتخاب کاروانهای حج تمتع ۷ ماه زود‌تر از آغاز موسم حج شروع می‌شود و قرار است با شکل گرفتن کاروان‌ها تا پایان امسال، از ابتدای سال آینده دوره‌های آموزشی ویژه زائران که پنج ماه خواهد بود، برگزار شود.

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت، هزینه سفر به حج تمتع سال ۹۳ حداقل هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار