|
|
کدخبر: ۱۲۰۱۳۵

دبیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور از مرگ ۱۸ هزار و ۳۳۱ بیمار کلیوی در تهران و کمبود ۲هزار دستگاه دیالیز خبر داد.

به گزارشامیدبه نقل از معاونت ارتباطات و اموربین الملل انجمنبیمارانکلیوی، داریوش آرمان با اشاره به آمار قابل توجه مرگ ومیر بیماران دیالیزی و پیوند کلیه کشور خواستار توجه جدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت بهداشت به مسایل و مشکلات بیماران صعب العلاج کشور به خصوص بیماران دیالیزی و پیوند کلیه شد.

آرمان با اعلام این مطلب گفت: بررسی‌های این انجمن نشان می‌دهد طی ۲۰ سال گذشته ۱۸ هزار و ۳۳۱ بیمار کلیوی فقط در تهران جانسپرده اند که این آمار بسیار نگران کننده و حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور بیان کرد: چناچه آمارمرگ ومیر بیماران کلیوی در سراسر کشور را نیز به این اعداد و ارقام اضافه کنیم به روشنی درخواهیم یافت سالانه چند هزار بیمار کلیوی و دیالیزی در کشور جان می‌سپارند و این برای کشور ما که از پزشکان، متخصصان و جراحان برجسته و صاحب نام در دنیا برخوردار است تاسف آور است. چرا کهبیماران کلیویما برای دسترسی به پزشک و متخصص مشکل چندانی ندارند اما متاسفانه مشکلات دارویی و درمانی و هزینه‌های بسیار سنگین این بیماری باعثمی‌شود تعداد قابل توجهی از بیماران در تهیه دارو و نیز درمانشان با مشکلات شدید روبرو باشند و همین موضوع نیز طول عمر آنها را کاهش داده و سرانجام نیز به مرگ آنها ختم می‌شود.

وی گفت: تا حدود ۲۰ سال قبل بیماران دیالیزی برای پیوند کلیه بایستی راهی اروپا یا آمریکا شده و با صرف مبالغی بین یکصد پنجاه تا دویست هزار دلار از بودجه و ارز کشور و پس از ماهها یا سالها انتظار موفق به پیوند کلیه شوند. اما خوشبختانه در ۲۰ سال گذشته با توجه به دستیابی پزشکان ایرانی به تخصص بسیار بالای پیوند، تمام بیماران در کشور پیوند(بیش از ۳۲ هزارپیوند کلیه) شده‌اند که همین موضوع نگاه دنیا را به خود معطوف ساخته است. اما متاسفانه مشکل اصلی اغلب بیماران مربوط به پس از پیوند کلیه می‌باشد. چرا که بخشی از این بیماران به دلیل مشکلات اقتصادی و مالی موفق به تهیه و مصرف داروها نشده و متاسفانه جانسپرده اند.

آرمان با اشاره به مشکلات جدی بیماران در زمان تحریم ناجوانمردانه دارویی و تجهیزات پزشکی ازسوی غرب خاطرنشان کرد: در این دوران بیماران کلیوی، دیالیزی و پیوندی با بحران جدی روبرو بودند. پس هم اکنون که با درایت وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو و به خصوص مجلس شورای اسلامی این مشکلات تا حدودی‌ برطرف شده است، انتظار می‌رود همانطورکه رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید داشته اند شرایطی فراهم شود که بیمار و خانواده اش به غیراز رنج و درد بیماری درد و رنج دیگری تحمل نکنند و تحقق این خواسته به طورقطع وظیفه مسوولان ودولتمردان است.

دبیر هیئت مدیره انجمن بیماران کلیوی کشور درادامه با اشاره به کمبود حداقل ۲ هزار دستگاه دیالیز در کشور خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با تعداد قابل توجه بیماران کلیوی و دیالیزی در کشور روبرو بوده و در چند سال آینده نیز به گفته کارشناسان مربوطه با سونامی بیماران کلیوی روبرو خواهیم بود. بنابراین مسئولان مربوطه در دولت و مجلس باید ضمن رفع فوری کاستی‌های گذشته که بلای جان بیماران شده است به فکر بهبود و اصلاح وضعیت و شرایط دارو و درمان دهها هزار بیمار کلیوی کشور باشند.

وی گفت: عمرمفید دستگاه های دیالیز در دنیا بین ۵ تا ۷سال است اما متاسفانه در ایران به خاطر مشکلات جدی در این بخش بخش قابل توجهی از دستگاه‌های دیالیز حدود ۵ برابر عمر مفیدشان کارکرده و هم اکنون نیز کار می‌کنند که وزارت بهداشت باید برای این معضل جدی چاره ای فوری بیاندیشد.

آرمان بیان کرد: متاسفانه با توجه به چند برابر شدن قیمت دستگاه‌های دیالیز در سال‌های اخیر و به دنبال افزایش نرخ ارز گفت: در حال حاضر هر دستگاه دیالیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه دارد به همین خاطر از خیرین و نیکوکاران درخواست می‌شود با توجه به مشکلات جدی مراکز دیالیز در کشور برای کمک به خرید دستگاه‌های دیالیز و تجهیزات مربوطه، انجمن بیماران کلیوی را یاری کنند.

وی در پایان ابراز امیدورای کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به وضعیت بحرانی حوزه سلامت که بدون شک از اولولیت‌های اصلی کشور است نسبت به اختصاص بودجه‌های این بخش نگاه مثبت تری داشته باشند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار