|
|
کدخبر: ۱۲۲۳۸۸

هم اکنون پیشرفت اجرایی این پالایشگاه میعانات گازی به حدود ۶۷ درصد رسیده است.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، همزمان با منفی شدن تراز تولید و مصرفبنزینو آغاز واردات بنزین از اواسط پائیز سالجاری پیشرفت تنها پالایشگاه میعانات گازی در دست ساخت کشور به مرز ۷۰ درصد رسیده است.

از این رو شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیش بینی می کند با بهره برداری از طرح های جدید بنزین سازی پالایشگاه اصفهان و فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مجموع روزانه ۲۳ تا ۲۴ میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانهبنزینکشور افزود شود.

بر این اساس در صورت تکمیل تنها طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت اصفهان و تولید ۱۲ میلیون لیتر بنزین احتمال توقف واردات این فرآورده استراتژیک نفتی از بهار سال ۱۳۹۳ قوت گرفته است.

نیاز به یک میلیارد یورو برای خودکفایی از واردات بنزین

شاهرخ خسروانی معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، گفت: هم اکنون پیشرفت اجرایی این پالایشگاه میعانات گازی به حدود ۶۷ درصد رسیده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه هدف از ساخت این مگا پروژه پالایش ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی در قالب سه طرح توسعه‌ای است، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود فاز اول این پالایشگاه پایان سال آینده به بهره برداری برسد.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه با بهره‌برداری از فاز یک این پالایشگاه روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین و ۴.۵ میلیون لیتر گازوئیل با استانداردیورو ۴ تولید خواهد شد، بیان کرد: فازهای ۲ و ۳ این پالایشگاه نیز با فاصله زمانی چند ماهه بعد از بهره برداری از فاز یک عملیاتی می شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون مبلغ ۲.۲ میلیارد یورو برای احداثپالایشگاه ستاره خلیج فارس هزینه شده است، اظهار داشت: برای بهره برداری کامل از این پالایشگاه بیش از یک میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است.

خسروانی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سهامداران این پروژه شامل شرکت ملی پالایش و پخش، صندوق بازنشستگی نفت و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی هستند، افزود: با بهره‌برداری کامل از این پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای میعانات گازی، روزانه حدود ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۳ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو ۴ تولید می شود که علاوه بر خودکفایی کشور در تولید بنزین مرغوب امکان صادرات این فرآورده نفتی فراهم می‌شود.

واردات بنزین از بهار سال ۹۳ متوقف می شود

معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌‌های نفتی با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای اکثر پالایشگاه‌های نفتی کشور همچون تهران و شازند به بهره برداری رسیده است، گفت: این دو پالایشگاه در مجموع حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ تولید می‌کنند.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص سایر پروژه‌های در دست اجرای پالایشگاهی کشور هم توضیح داد: هم اکنون مراحل نهایی تست و راه‌اندازی واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه اصفهان در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می‌شود این طرح جدید بنزین سازی تا بهار سال آینده به طور کامل در مدار بهره بردایر قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: با راه اندازی نهایی این پروژه نفتی سال اینده ۹ تا ۱۰ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین یورو چهار کشور افزوده می‌شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار