|
|
کدخبر: ۱۲۴۷۴۴

تفاوت ۲۰۰ درصدی قیمت میوه در میادین و بازار این تردید را تقویت می‌کند که آیا زمانی که دلالان دندان تیز کرده‌اند، مسئولان می‌توانند شب عید قیمت‌ را کنترل کنند؟

به گزارشامیدبه نقل از صبحانه آنلاین، گزارشهای میدانی حاکی از تفاوت ۲۰۰ درصدی قیمتمیوهدر میادین و مغازه‌های بازار است، حال اینکه براساس قانون این تفاوت نباید بیش از ۳۰ درصد باشد، فروشندگان میوه در بازار تنها مجازند براساس فاکتور خرید از میادین میوه تنها ۳۰ درصد به میوه‌ای که در بازار می‌فروشند اضافه کنند.

دلال‌ها و واسطه‌ها در اقتصاد ایران سالهاست، ریشه دوانیده و قیمت بازار را بی‌ثبات می‌کنند و هنوز به رغم نگرانی‌ها و هشدارها، راهکاری برای آن پیدا نشده است.

برخی می‌گویند دلالی در بازار ضروری است و اصلا فلسفه به وجود آمدن دلالی، دلالت و راهنمایی تولید کنندگان است، اما طی سالها این شغل از مسیر اصلی خود منحرف شده و دلالان سود چندین برابری تولید کنندگان را یک شبه به جیب می‌زنند، آنها از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کنند و کسی هم جلودار آنها نیست، هر کاری که دوست دارند، انجام می‌دهند و هرقدر بتوانند جولان می‌دهند.

مثال عینی آن تفاوت ۲۰۰ درصدی قیمت میوه از میدان مرکزی تا در مغازه در تهران است که سود آن به جیب دلالان و برخی فروشندگان سودجو و بی‌انصاف که کمتر از دلال نیستند، می‌رود.

حالا با این وضعیت دولت می‌تواند وعدهقیمتمناسب برای عید بدهد، به ویژه فعالیت دلالان در ایام عید نیز تقویت می‌شود، انگار آفتاب بهاری خون رگ دلالی آنها را بیشتر به جوش می‌آورد.

گرچه تغییر مکان میوه و زمان عرضه میوه و تره‌بار با یک افزایش منطقی قیمت به عنوان کرایه حمل و هزینه نگهداری و بازار رسانی پذیرفته است، ولی نباید تولید کننده که صاحب اصلی کالای میوه و تره بار است، کمترین سهم از ارزش نهایی آن را داشته باشد.

دولت می‌تواند با تسهیلاتی کشاورزان و باغداران را برای ایجاد انبار، سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی یاری دهد و ارزش افزوده بیشتری از تولید میوه و تره‌بار نصیب آنها شود.

به گزارش فارس قیمت انواع میوه در میادین و سطح بازار بین این شرح است:

قیمت انواع میوه و سبزی در میادین و بازار
میوه بازار(تومان) میادین(تومان)
سیب زرد ۵۵۰۰ ۲۳۰۰
نارنگی ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ ۱۵۰۰
لیمو شیرین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰
پرتقال خونی ۳۵۰۰
کیوی ۵۰۰۰
انگور ۴۰۰۰ ۱۹۰۰
گلابی ۷۰۰۰ ۳۰۰۰
پرتقال تامسون ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ ۱۳۵۰
به ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰
موز ۴۰۰۰ ۳۲۵۰
هویج ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ۸۰۰
خیار ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ ۱۴۰۰
لیموترش ۵۰۰۰ ۱۷۰۰
پیاز ۲۵۰۰ ۱۰۰۰
سیب‌زمینی ۳۰۰۰ ۱۸۰۰
بادمجان ۳۵۰۰ ۱۵۰۰
لبو ۲۵۰۰
سیر ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار