|
|
کدخبر: ۱۴۵۷۱۶

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی:

خبرگزاری تسنیم: دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده باید تعداد دستگاه های دیالیز به ۲ هزار دستگاه در کشور ارتقا یابد، گفت: بیماران دیالیزی از کمبود دستگاه دیالیز رنج می برند.

به گزارشخبرگزاری تسنیماززنجان، داریوش آرمان ظهر امروز در مراسم افتتاح ۱۰ دستگاه دیالیز و همودیالیز در بیمارستان حضرت ولی عصر(عج) زنجان که با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: امسال بیش از دو هزار پیوند کلیه در کشور انجام شده است که ۳۰ درصد از این پیوندها با اهدای عضو از جانب بیماران مرگ مغزی صورت گفته است.

وی افزود: با فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو که نوعی کمک به هم نوع است می توان کمک های زیادتری به بیماران کلیوی کرد.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: در تلاش هستیم تا این مقدار به ۵۰ درصد افزایش یابد و این فرهنگ در بین مردم نهادینه شود.

وی خاطر نشان کرد: دیابت و فشار خون بیشترین عوامل ابتلا به بیماری های کلیوی هستند و با پیشگیری از این بیماری ها می توان از ابتلا به بیماری های کلیوی نیز به میزان زیادی جلوگیری کرد.

آرمان با اشاره به اینکه عمر مفید هر دستگاه دیالیز به طور معمول پنج تا هفت سال است، تصریح کرد: این مقدار در ایران ۲۰ تا ۲۵ سال برآورد شده است.

وی افزود: این مقدار استفاده از این دستگاه ها موجب کاهش کارکرد و کارایی آنها می شود و گاهی نیز مشکلاتی در پی دارد.

دبیر هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۰ میلیون دیابتی و ۱۵ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون در کشور وجود دارد که بیانگر این موضوع است که در سال های آینده در صورتی که فرهنگ کنترل این بیماری ها نهادینه نشود مشکلات بیشتری به وجود می آید، بنابراین باید از امروز برنامه ریزی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: به طور قطع ۱۵۱ دستگاه پاسخگوی همه نیازهای بیماران کلیوی کشور نیست و بر اساس برآوردهای انجام شده باید این میزان به ۲۰۰۰ دستگاه در کشور ارتقا یابد.

آرمان گفت: با جرقه ای که امروز توسط وزارت بهداشت زده شده است امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

وی افزود: هزینه خرید یک دستگاه دیالیز از ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان متغیر است و از خیرین انتظار می رود تا در این گونه موارد به دولت، مردم و انجمن ها کمک کنند، چرا که انجام این کارها با ساخت مدرسه و مسجد برابر است.

انتهای پیام / ب

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار