|
|
کدخبر: ۱۴۶۱۹۱

رئیس مجمع عالی واردات مطرح کرد

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجمع عالی واردات با تأکید بر اینکه در طرح شبنم امکان تقلب در کد ها وجود نداشت گفت: در برنامه ۵ساله ششم باید تعرفه واردات سالانه ۵تا ۱۰درصد برای کمک به صنایع داخل کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، محمد حسین برخوردار در نشست خبری خود با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در ۴ سال گذشته برای مدیریت واردات، اظهار داشت: ما در زمان تشکیل مجمع واردات اقدام به ثبت آن در اتاق ایران کردیم ولی به دلیل سنگ اندازی برخی این مسئله محقق نشد و در حال حاضر نیز مشکلی برای عضویت در اتاق ایران نداریم اما برای این کار شرط و شروط هایی داریم.

وی با بیان اینکه از زمانی که واردکنندگان گوشت قرمز درخواست فعالیت خارج از مجمع را داشتند، مجمع و اعضای آن خود را از واردت کالاهای اساسی کنار کشیدند، گفت: در حال حاضر واردکنندگان مجمع هیچ کالای اساسی از جمله برنج و شکر و سایر موارد را وارد نمی کنند و هیچ ارزی نیز بر اساس ۱۲۲۴ تومان اعضای مجمع دریافت نکرده اند.

رئیس مجمع عالی واردات در مورد رفع ممنوعیت ثبت سفارش کالاهای اساسی، خاطر نشان کرد: علاوه بر ایراداتی که ممنوعیت واردات کالاهای اولویت ۱۰ داشت در برخی موارد نیز برای برخی صنایع دارای مزیت بود زیرا از زمان ممنوعت واردات این کالا ها برند های داخلی مجبور شدند در این زمینه به تنهایی و یا با مشارکت خارجی ها سرمایه گذاری کنند. اما ممنوعیت در مورد کالاهای سلامت محور به دلیل اینکه منجر به قاچاق این کالاها شد، در بازار مشکل ایجاد کرد.

*۳ایراد اصلی در اجرای کد شبنم

برخوردار با اشاره به اینکه دو برابر کردن تعرفه برخی کالاها به خصوص سلامت محور که قاچاق انها را افزایش می دهد، کار اشتباهی است، خاطر نشان کرد: کد شبنم نیز یکی زا مسائلی بود کدر مدیریت واردت نقش مهمی داشت ولی در اجرا از زمانی که موضوع پول به میان آمد، با مشکلاتی روبه رو شد قرارگرفتن روند دریافت کد شبنم در ثبت سفارش، عدم مجوز ترخیص کالاها در صورت نداشتن کد شبنم از گمرکک و به میان آمدن اصناف در مشخص کردن واحد هایی که باید کد دریافت کنند از ۳ ایراد اصلی در اجرای کد شبنم است.

وی با بیان اینکه در همه چای دنیا کد رهگیری وجود دارد و در قانون ما به کد رهگیری اشاره شده است، اظهار داشت: اما اینکه گفته شد کدهای شبنم و کدهای رهگیری آن تقلبی بود، صحت نداشت زیرا این موضوع از طرف قاچاقچیانی مطرح شد که اعمال این طرح به ضرر آنها بود بنابراین از این طریق به دنبال جمع آوری طرح شبنم بودند.

رئیس مجمع عالی واردات در مورد کارت های بازرگانی و افزایش اعتبار ان گفت: باید کارت های بازرگانی بین ۳ تا ۵ سال اعتبار آنها افزایش پیدا کند ولی موضوع دیگری که باید در این کارت ها به آن توجه شود، اختصاصی شدن کار تها است تا فرد تنها بتواند کالاهای زیر مجمعه خود را وارد کند.

*کاهش سالانه ۵تا ۱۰درصدی تعرفه در برنامه ششم

وی در پایان در مورد پیشنهادات مجمع برای چگونگی تعیین تعرفه واردت در برنامه ۵ ساله ششم، اظهار داشت: طی برنامه ۵ساله ششم باید تعرفه گمرکی طی ۵ سال، با توجه به نوع صنایع سالانه ۵ الی ۱۰ درصد تعرفه ها کاهش پیدا کند تا بتوانیم به تولید و صنایع داخلی کمک کرده باشیم. همچنین در این برنامه باید سیاست هایی مالی طی ۵ سال تعیین شود تا فعالان اقتصادی بتوانند بریا اینده خود برنامه ریزی کنند.

وی در پایان یکی از برنامه های مجمع واردات را ایجاد میزهای تجاری با کشور هایی چون ترکیه و تایلند دانست و گفت: یکی از مهترین موضوعات سال آینده موضوع افزایش قیمت حامل های انرژی است که طبیعتا بر رفتار مصرف کننده تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و از الان باید بنگاه های اقتصادی فعال در حوزه تجارت خارجی در رابطه با مواجهه با آثار آن برنامه ریزی درستی داشته باشند. التبه دولت قول داده است که شیب ملایمی در این رابطه داشته باشد ولی بهر حال تجربه سالهای قبل نشان داده است که این موضوع، موضوع بسیار مهم و اثرگزاری بر بازار است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار