|
|
کدخبر: ۱۴۶۹۴۰

​برای نخستین بار در کشور و با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موتور توربوژنراتور ۴ مگاواتی که از فناوری بالایی برخوردار است، در شرکت توربین ماشین خاورمیانه طراحی و تولید و امروز با حضور رئیس هیات عامل ایدرو و جمعی از مدیران بخش های دولتی و خصوصی رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم رونمایی این محصول " غلامرضا شافعی " رئیس هیات عامل ایدرو در سخنانی، ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران طراحی و ساخت توربین ۴ مگاواتی اظهار داشت: از این که کشور به چنین فناوری بالایی دست یافته خرسندیم و لاجرم نیز باید به سمت چنین فناوری هایی که دانشهای نوین در آن نهفته است، حرکت کنیم.

وی افزود: این روزها کشورهایی می توانند بروز و ظهور داشته باشند که دانش فنی تولید کنند و افتخار می کنیم که فناوری بدست آمده عاریتی نیست و اختصاص به فرزندان این مرز و بوم دارد.

وی ادامه داد: طراحی و تولید موتور توربینی ۴ مگاوات یکی از نمونه های کاملا بارز و مثال زدنی همکاری صنعت، دانشگاه و دولت در ایجاد فناوری های نوین است.

رئیس هیات عامل ایدرو با بیان اینکه یکی از وظایف دولتها، توانمندسازی بخش خصوصی است، اضافه کرد: ایدرو برای تکمیل زنجیره موتورهای توربینی تا ساخت کامل مولدهای تولید همزمان برق و گرما(CHP) و تجاری شدن آن، سرمایه گذاری خواهد کرد.

به گفته شافعی، بخشی از دانش فنی بدست آمده در شرکت توربین ماشین و در حوزه توربین متعلق به این شرکت بوده و بخش دیگری متعلق به ایدرو است که این سازمان آمادگی دارد دانش فنی بدست آمده را به شکل انحصاری یا غیر انحصاری به شرکت مذکور یا شرکای آن واگذار کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اینکه کشور در افق ۱۴۰۴ طبق برنامه های مصوب، تصمیم دارد ۵۰۱ میلیارد دلار در حوزه نفت و گاز سرمایه گذاری کند، بیان داشت: ۶۰ درصد این سرمایه گذاری یعنی حدود ۳۰۰ میلیون دلار مربوط به تجهیزات است و این تجهیزات اغلب از خارج کشور تامین می شود که باید برای تامین حداقل نیمی از آن در داخل برنامه ریزی و سرمایه گذاری صورت گیرد.

شافعی تصریح کرد: هم اکنون سه حوزه صنعت نفت و گاز، صنایع هوافضا و حوزه برق و نیرو به موتورهای توربینی نیاز دارند که شرکت توربین ماشین می تواند به هر سه حوزه خدمات بدهد.

وی تشکیل خوشه ای متشکل از ۱۵۰ شرکت صنعتی برای تامین تجهیزات مورد نیاز موتورهای توربینی را از برکات طراحی و ساخت محصول فوق ذکر کرد و افزود: از دیگر دستاوردهای طراحی و ساخت محصول یادشده، امکان جذب و بکارگیری نخبگان و تحصیل کردگان خارج از کشور در داخل و جلوگیری از خروج نخبگان و فرار مغزها است.

رئیس هیات عامل ایدرو در پایان اظهار امیدواری کرد، طراحی و توسعه موتورهای توربینی متوقف نشده و در ابعاد وسیعتر به ویژه در حوزه CHP مرتبا توسعه بیابد و یادآور شد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آمادگی دارد به صورت مشارکت و یا سرمایه گذاری با بخش خصوصی در این حوزه همکاری نماید.

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اواخر سال ۱۳۹۰ بر اساس پیشنهاد ارائه شده توسط شرکت توربین ماشین خاورمیانه و در راستای سیاست گذاری های جامع انرژی کشور در حوزه مولدهای پراکنده و مولدهای تولید همزمان برق و گرما(CHP)، اقدام به سرمایه گذاری در یک پروژه تحقیقات کاربردی به منظور توسعه دانش فنی و ساخت یک نمونه موتور توربین گازی مناسب جهت رانش ژنراتور در کشور کرد.

توربین گازی به عنوان قوای محرکه ژنراتور، کلیدی ترین بخش و در زمره صنایع پیشرفته یک مولد همزمان برق و گرما(CHP)، گلوگاه بومی سازی ساخت این مولدها در کشور بوده که در این راستا، ساخت یک نمونه در کلاس ۴ مگاوات آن در دستور کار پروژه حاضر قرار گرفت و بومی سازی بیش از ۹۵% از اجزای آن توسط مجری طرح با موفقیت تکمیل شده است.

دستاورد مهم این پروژه را می توان در ایجاد دانش مونتاژ و تجمیع ادوات و قطعات در یک توربین مناسب برای رانش ژنراتور عنوان نمود که از هر حیثنوآورانه است. از ذی نفعان طرح حاضر می توان به بخش های نیرو، صنایع(چوب، کاغذ، فولاد و آلومینیوم)، بهینه سازی سوخت و انرژی و نیز صنعت ساختمان اشاره نمود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار