|
|
کدخبر: ۱۴۶۹۶۰

مسجدجامعی:

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: باید برای جلب مشارکت واقعی مردم و رساندن سمن ها به جایگاه واقعی و شایسته خود در مدیریت شهری کوشش بسیار کنیم.

به گزارشخبرگزاری تسنیم، احمد مسجد جامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران طی سخنانی در مراسم مراسم تکریم و معارفه دبیر کل ستاد ساماندهی تشکلهای مردم نهاد که صبح امروز در سالن جلسات این سازمان برگزار شد، گفت: از حضور محمدر ضا زمردیان در این ستاد استقبال و و از تلاشهای سردار روزبهانی تقدیر و تشکر می کنیم.

وی گفت: وقتی سردار روزبهانی در جلسات کارشناسی به مباحثاجتماعی ورود پیدا می کرد، تأثیرگذاری آن را دیده بودیم. این در حالی است که پیش از این رویکرد کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، رویکرد آسیب شناسانه بود که ما مخالف این رویکرد بودیم اما حوزه نظری سردار روزبهانی به آسیبهای اجتماعی محدود نمی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: نکته ای که در فرمایشات مقام معظم رهبری به صورت مکرر مورد اشاره قرار گرفته واگذاری کار مردم به مردم است؛ این نکته سالهاست که بیان شده و در قانون اساسی و فرمایشات حضرت امام(ره) نیز وجود دارد اما ما در شورای سوم توانستیم این موضوع را قانونمندتر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم، یک رکن این کار شهرداری، یک رکن دیگر شورایاری ها و رکن سوم سازمان های مردم نهاد هستند؛ ما سعی کردیم از همان اول ارتباطی بین شورایاریها، سازمان های مردم نهاد و شهرداری برقرار باشد.

مسجد جامعی یادآور شد: زمردیان سالها در شهرداری بود و در فضای ذهنی که یک طرف آن شهرداری است، تجربه خوبی دارد. از دیگر سو وی در بخش رسانه ای و همشهری هم قرار داشت و وقتی وارد مسئله شورایاریها شدیم، نماینده همشهری در انتشار نشریات و اخبار مربوط به شورایاری بود.

وی گفت: در ستاد هماهنگی شورایاریها، روابط عمومی بسیار کار مهمی بود و تا حد زیادی کار ارتباطات وجود داشت؛ این در شرایطی بود که صدا و سیما ما را تحریم کرده بود و نیروی انتظامی نیز همکاری نمی کرد از این رو در روابط عمومی باید شرایطی فراهم می کردیم که اعتقاد ذهنی و پذیرش در ذهن مردم ایجاد کنیم. در این فضا آقای زمردیان مسئولیت این کار را داشت.

مسجد جامعی در پایان اظهار داشت: شورای شهر در نخستین قدم عتبارات تشکلهای مردم نهاد را حدود ۷۰ – ۸۰ درصد افزایش داد. از دیگر سو، تجربه، دانایی و توانایی خود شما و مجموعه پشتیبان شما در شورای شهر می تواند فضای دیگری را فراهم کند تا در سال آینده کارنامه ما نشان دهنده این باشد که راه و مسیر پیشرفت را به خوبی طی کردیم و مشکلی از مشکلات را حل کرده ایم.

راستگو: در دور جدید فعالیتهای ستاد گام محکمی بر می داریم

الهه راستگو، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی در این مراسم، عنوان کرد: سالها است که نام سازمانهای مردم نهاد به عنوان یک مرکز تاثیر گذار در مناسبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره شناخته می شود از این رو دولت ها با دیدن توانمندیها و اثر گذاری این تشکلهای اجتماعی، در جهت تقویت آنها می کوشند.

وی ادامه داد: شورای شهر تهران نیز به عنوان پارلمان برخواسته از متن جامعه، شایسته ترین نهاد برای ارتباط با خود مردم است و جلب مشارکت شهروندی را وظیفه خود می داند.

رئیس ستاد ساماندهی تشکلهای مردم نهاد خاطرنشان کرد: این ستاد از سال ۸۷ تشکیل شده و سیاست گذاری، برنامه ریزی، شناسایی و سازماندهی را مهم ترین برنامه خود می داند که به حق تا کنون گام های بسیار خوبی در این راستا بر داشته شده است. در این مسیر بر خود وظیفه می دانم از تلاش های بی وقف طلایی که مدیریت و راهبری این ستاد را بر عهده داشتند و از سردار روزبهانی که زحمات زیادی کشیدند قدر دانی داشته باشم.

وی با تاکید بر این نکته که «باید برای جلب مشارکت واقعی مردم و رساندن سمن ها به جایگاه واقعی و شایسته خود در مدیریت شهری کوشش بسیار کنیم»، اظهار داشت: می توان امیدوار بود که با دستیابی سمنها به جایگاه واقعی خود در عرصه های مختلف مدیریت شهری، مشارکت بخش قابل توجهی از جامعه را جلب کنیم.

راستگو ادامه داد: دوروز قبل و همزمان با آغاز دهه اول فاطمیه، بر سر مزار شهدای گمنام باحضرت فاطمه زهرا(س) مادر همه شهیدان، اهل بیت(ع) و شهدای عزیز تجدید پیمان کردیم و از آنان مدد جستیم تا در این مسیر ارزشمند، یارای ما باشند. با الگو قرار دادن شهدای گمنام نیز به عنوان اسطورهای کار داوطبانه و با تلاش جهادی در راستای ساختن تهران مبتنی بر الگوی اسلامی - ایرانی تلاش خواهیم کرد.

رئیس ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد تصریح کرد: این ستاد به همین منظور در صدد است در دور جدید فعالیتها گامهای محکمی بردارد. از جمله محورهای اساسی که در این ستاد به کارخواهیم بست می توان به سیاست گذاری و برنامه ریزی به منظور جلب و تقویت و توانمندیها و همچنین آموزش و به کارگیری هر چه بیشتر سازمانهای مردم نهاد مرتبط با اهداف مدیریت شهری اشاره کرد.

وی گفت: همچنین باید در جهت محقق نمودن منویات مقام معظم رهبری در حوزه های گوناگون از جمله سبک زندگی ایرانی اسلامی اقصتاد مقاومتی و غیره تلاش کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اشاعه فرهنگ کار داوطبانه در بین آحاد جامعه توسط سازمانهای مردم نهاد، گفت: فعال سازی حقیقی سمنها به عنوان اجتماعات فعال و هدفمند در رویکرد محله محوری و مدیریت محله باید مورد توجه قرار گیرد چرا که با فعال سازی سمنهای محله ای می توان شاهد اتفاقات مبارکی بود.

وی با اشاره به حضور محمد رضا زمردیان به عنوان دبیر ستاد ساماندهی تشکلهای مردم نهاد، گفت: امیدوارم با دبیری زمردیان که کارنامه درخشانی در حوزه فعالیتهای مدیریت شهر تهران دارا هستند بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در این ستاد باشیم.

زمردیان: جایگاه ستاد را در حوزه سیاستگذاری تقویت می کنیم

همچنین محمد رضا زمردیان، دبیر ستاد ساماندهی تشکلهای مردم نهاد نیز طی سخنانی گفت: برنامه پنج ساله شهرداری تهران وظایفی را برای فعالیت تشکلها مشخص کرده است که باید سرلوحه کار ما باشد؛ این ستاد باید جایگاه ستادی خود را در حوزه سیاست گذاری و نظارت تقویت کند و بتوانیم فعالیت خود را در راستای محله محوری و منطقه گرایی نیز تقویت کنیم تا نقش سمن ها و مشارکت مردم تقویت شود.

زمردیان افزود: بند اول فرمان مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی، نکات مهمی درباره مشارکت مردم و گروه های اجتماعی در بر دارد از این رو باید مشخص کنیم نقش سمنها در موضوعات اقتصادی، اقتصاد شهر و کارآفرینی و تولید چه چیزی است.

همچنین در ادامه این مراسم دو تن از دبیران کارگروه های ستاد ساماندهی تشکل های مردم نهاد به بیان نظریات خود پرداختند.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار