|
|
کدخبر: ۱۴۹۴۱۲

تسنیم گزارش می دهد

خبرگزاری تسنیم: به باور کارشناسان در سال ۹۳ نمی توان انتظار بازدهی سال ۹۲ را برای بورس داشت، زیرا یکی از دغدغه های مهم بازار سرمایه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست که می تواند بازار سهام کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ شاخص بورس که با افزایش ۲۴۳۲ واحدی در هفته پایانی اسفند، با سال ۹۲ خداحافظی کرده بود برعکس سنت سالهای گذشته بورس در نوروز، در اولین روز معاملاتی اولین هفته سال جدید ۱.۹ واحد افت کرد تا با معامله ۴۲۹ میلیون و ۷۷۰ هزار سهم به ارزش یک هزار و ۲۴۷ میلیارد و ۸۷۲ میلیون ریال در ارتفاع ۷۹ هزار و ۱۳ واحد در جا بزند.
اما در روز چهارشنبه و در دومین روز معاملاتی سال ۹۳، شاخص بورس با افت ۳۹۴ واحدی و عقبگرد به ارتفاع ۷۸ هزار و ۶۱۹ واحدی نشان داد که سرمازدگی بورس در روزهای بهاری بازار سرمایه ادامه دارد.
در مجموع در اولین هفته سال ۹۳ شاخص بورس با ۳۹۶ واحد افت به رقم ۷۸ هزار و ۶۱۹ واحد رسید تا بازار سرمایه کشور سال جدید را با کاهش عقربه های دماسنج بورس آغاز کند. همچنین در این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۲۰۷۹ میلیارد ریال رسید و ۶۹۹ میلیون سهم در ۸۰ هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد.
بر اساس این گزارش؛ هر چند که هفته اول سال جدید با کاهش شاخص بورس همراه بود اما به باور کارشناسان در سال ۹۳ نمی توان انتظار بازدهی سال ۹۲ را داشت، چرا که یکی از دغدغه های مهم بازار سرمایه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست که می تواند بازار سهام کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
با این حال مدیرعامل شرکت بورس معتقد است سال ۹۳ سالی خوب برای پذیرش ها و عرضه های اولیه سهام خواهد بود و برای افزایش بیش از پیش نقش تامین مالی در بازار سرمایه می توان با توسعه و بکار گیری بازارهای نوین مالی از جمله اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام و یا فراهم کردن امکان پذیره نویسی و معامله صکوک در بورس در کنار اوراق سهام و حق تقدم به بنگاههای مولد اقتصادی کمک کرد.
اما موضوع دخالت دولت در بازار سرمایه کشور و ربط دادن کاهش چشمگیر شاخص در ماههای پایانی سال گذشته و اولین هفته سال جدید به آن نیز از جمله موارد قابل توجه در بورس کشور است؛ تا جایی که ابراهیم نکو، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این خواسته که دولتی ها بورس را از مسیر خود خارج نکنند گفته رشد بورس تا زمانی ادامه خواهد یافت که دولتی ها با مداخله و ورودهای غیرقانونی، بازار سهام را از مسیر خود خارج نکنند.
مدیرعامل شرکت بورس هم در این رابطه با انتقاد از تصمیم گیری های حکومتی در بازه های کوتاه مدت عنوان کرد: چرا باید در بودجه های کوتاه مدت دولت موضوع قیمت نهاده های تولیدی همچون خوراک واحد های پتروشیمی و یا بهره مالکانه معادن دستاویزی برای تصمیم گیری های سالیانه گردد در حالی که حضور یک شرکت در بازار اولیه بورس مساوی است با یک فعالیت بلندمدت؟ آیا مفروضات یک سرمایه گذاری ۵ ساله باید در بودجه های یکساله تعیین شود؟

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار