|
|
کدخبر: ۱۴۹۴۳۳

مصاحبه با مدیر یک سینمای قدیمی؛

در این چند سال اخیر که پردیس های سینمایی مختلفی در مناطق مختلف شهر راه اندازی شدند به تدریج سالن های قدیمی رو به تعطیلی و تغییر کاربری رفتند. پای حرفهای مدیر یکی از این سالن ها نشسته ایم.

گروه فرهنگی مشرق- سالن سینما از عوامل مهم برای جذب مخاطب است و هر آنچه که فیلم ظرفیت بالایی برای جذب مخاطب داشته باشد اما داشتن حداقل استانداردها برای امکانات رفاهی مخاطب حائز اهمیت بسیار است، در این چند سال اخیر که پردیس های سینمایی مختلفی در مناطق مختلف شهر راه اندازی شدند به تدریج سالن های قدیمی رو به تعطیلی و تغییر کاربری رفتند اما در پایتخت تعداد محدودی سالن سینما وجود دارد که از جریان فعلی سینما فاصله دارند و فعالیت خودشان را بدون قرار گرفتن در مناسبات روز سینما ادامه می دهند.

سینما آرش یا همان زرین سابق در خیابان مولوی از سال ۱۳۳۹ فعالیت خودش را آغاز کرده است و تاریخی از نمایش فیلم های مختلف را در خود دیده است و مالک این سینما از شش سال گذشته، مدیریت این سینما را به دوست ۴۰ ساله خودش «رحیم خسروشاهی» که در دوره های تاریخی مختلف با یک دیگر بودند سپرده است.

تصمیم گرفتیم برای نوروز ۹۳ با «رحیم خسروشاهی» مدیریت سینما «آرش» مصاحبه داشته باشیم.

درباره سابقه سینماداریتان بفرمایید.

البته من از گذشته سینمادار نبودم، رفاقت ما با آقای زمانی(مالک سینما) به قبل از خریدن این سینما برمی گردد، بعد که من رفتم کرج آقای زمانی اینجا را خرید و البته اول اینجا قهوه خانه بود و بعد از آن تبدیل به سالن تئاتر و بعد سینما شد و از ابتدا آقای زمانی مدیریت مجموعه را برعهده داشت.

پیش از انقلاب اوضاع این سینما چطور بود؟

فیلم های فردین، بهروز وثوقی و ایرج قادری را نمایش می دادیم و مردم استقبال زیادی از فیلم ها داشتند، سینماها از صبح سانس داشتند و همه صندلی ها تا انتهای روز پر بود.

چه عاملی باعثمی شد تا مردم از فیلم ها استقبال کنند؟

سرگرمی های مردم کمتر بود الان فیلم ها براساس پیشرفت تکنولوژی به صورت سی دی می شود و به بازار می آید، در آن زمان ویدیو اگر بود هم تمامی مردم مثل الان نداشتند و بعد ترجیح می دادند فیلم ها را در سالن های سینما ببینند ولی الان امروز فیلم ها اکران می شود و فردا نسخه خانگی اش وارد بازار می شود.

از سمت وزارت ارشاد یا شهرداری به شما برای بازسازی سینما پیشنهادی دادند؟

اصلا، اگر هم من قصد داشته باشم پیگیری کنم مالک سینما راضی نمی شود، چراکه علاقمند است این سینما به همین شکل کار کند، من قصد داشتم اینجا تئاتر اجرا کنم اجازه نداد حتی به آقای قطبی(مسئول ارشاد) گفتم و آنها هم مشکلی نداشتند اما آقای زمانی اجازه این کار را نمی دهد، حتی برای اجرای تئاتر قصد اجاره کردن داشتند که زمانی گفت " دردسر دارد ".

با این اوضاع سینما را به همین شکل حفظ کردید.

الان نگه داشتیم و با این وضعیت در حال ضرر دادن هستیم، آقای زمانی؛ مالک سینما علاقه زیادی به این سینما و خاطراتش دارد و چندین بار برای خرید این مجموعه آمدند اما حاضر به فروختن آن نشد، در زمان پیش از انقلاب برخی خواننده ها هم اینجا اجرای موسیقی داشتند.

خود آقای زمانی چقدر به سینما می آیند؟

هفته ای یک بار جمعه ها برای حساب و کتاب می آیند که سواد هم ندارد، اما برای فیلم دیدن نمی آیند.

از ساعت چند سانس سینما آغاز می شود؟

از ساعت ۹ صبح بلیط فروشی را آغاز می کنیم و ساعت ۱۰ صبح سانس ما شروع شود، یک فیلم را پشت سرهم بعد از هر سه دقیقه اکران می کنیم تا ساعت ۱۸:۳۰.

فیلم ها را چطور تغییر می دهید؟

به صورت هفته ای فیلم ها را عوض می کنیم.

چطور برای اکران فیلم ها اقدام می کنید؟

با تهیه کننده و پخش کننده ها صحبت می کنیم و برای یک هفته کپی فیلم هایشان را تقریبا ۱۵۰ یا ۲۰۰ تومان اجاره می کنیم که اول توافق هایمان درباره قیمت خرید انجام می دهیم.

این فیلم ها را چطور انتخاب می کنید، اکثرا هم فیلم های قدیمی را در نظر می گیرید.

اینجا فقط جمشید هاشم پور را دوست دارند، وقتی فیلم های جمشید را اکران می کنیم سینما خیلی شلوغ می شود و فیلم های جنگی را مشتری های این سینما خیلی دوست دارند و بعد از ۲۵ سال همچنان به ما می گویند که فیلم های جمشید را اکران کنید.

چرا همچنان فیلم های «جمشید هاشم پور» را دوست دارند؟

چون قهرمان بود و وقتی جمشید همه فیلم ها را به خوبی بازی می کند، طبیعی است که علاقه مند به او باشند.

فیلم های ایرج قادری بعد از انقلاب با استقبال مواجه می شد؟

یک بار یکی از فیلم های جدید ایرج را اکران کردیم اما جواب نداد.

فیلم های خارجی چطور؟

فیلم های هندی اگر اجازه دهند اکران کنیم با استقبال مواجه می شود اما چند سالی است که جلوی اکران این فیلم ها را گرفتند و در گذشته که اکران می کردیم استقبال زیادی از آنها می شد.

چقدر سینمای امروز ایران و فیلم های جدیدش را دنبال می کنید؟

فیلم های جدید برای ما صرف نمی کند و هیچ کس نمی آید تا ببیند.

خودتون پی گیری می کنید؟

من که اصلا، چند سال است که در همین سینمای خودمان فیلم ندیدم!

چرا؟

دوست ندارم، فیلم های سابق که ما می دیدیم باعثشده که نتوانم رغبتی برای دیدن فیلم های جدید داشته باشم، فیلم های قبل مردمی تر بود و نشاط در آن موج می زد ولی الان کمتر فیلمی از خود مردم سرچشمه می گیرد، ساخته می شود. مردم گرفتارند و دوست دارند به سینما بیایند تا شاد شوند.

اخبار سینما را پی گیری می کنید؟

وقت نمی کنم، این کارها روحیه و انرژی می خواهد که من ندارم.

شما با انجمن سینماداران رابطه ای دارید؟

رابطه داریم، گاهی وقت ها خانه سینما می رویم و وزارت ارشاد تماس می گیرند و باید برویم که چند سوال می کنند، هر یکشنبه در ارشاد جلسه داریم. مثلا توصیه هایی درباره مقابله با تصویربرداری از پرده سینما می کنند و ما یک نفر را در سالن مامور این موضوع کردیم که مراقب این رفتارها باشد.

الان سینماها به سمت دیجتالی شدن می روند، شما چقدر موافق این موضوع هستید؟

بله قراره سینمای ما هم دیجیتالی شود و آپارات به آن عظمت حذف شود و یک دستگاه کوچک جایگزین آن شود، سیستم دیجیتالی دوام ندارد و ممکن است هر سه ماه نیاز باشد تا لامپش را عوض کنیم اما در سیستم آپارات ده سال می شود که لامپ را عوض کردیم و همچنان کار می کند و این سیستم جواب می دهد. ما دوست داریم سینمایمان به همین شکل و سیستم بماند اما نمی گذارند، جنس را وارد کردند و باید بفروشند.

به نظر شما باید چه کار کرد تا این سینماهای قدیمی را حفظ شود؟

ارشاد حمایت کند.

«مجید مسچی» مدیر سینماشهر در ارشاد، تاکنون شده که برای بازدید به این سینما بیاید؟

در این شش سال که اینجا هر روز حضور دارم تاکنون نیامده است و تنها هنرمندی که یک بار آمد همان «جمشید هاشم پور» بود، مثلا آقای قطبی از سمت ارشاد یک بار به این سینما آمد و تنها یک حضور کوتاه داشت.

نیروی انتظامی چقدر روی این سینما نظارت دارد؟

ما خودمان در انتخاب مشتری ها مدیریت داریم که افراد معتاد وارد سالن نشوند و اگر مورد خاصی هم پیش بیاید با کلانتری تماس می گیریم و همکاری خوبی با پلیس داریم.

منبع: سینما پرس

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار