|
|
کدخبر: ۱۴۹۶۸۰

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان ۱۳

خبرگزاری تسنیم: دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران گفت: تولید کننده ای که با مشکلات فراوان به تولید می پردازد اما درآمدی کسب نمی کند، از گردونه تولید خارج شده یا تولید خود را کاهش می دهد که این امر با اصول اقتصاد مقاومتی ناسازگار است.

سید فرزاد طلاکش در گفت وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: اساس کار در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، کشاورزی است.

وی اضافه کرد: جزخوراک دام که بخشی از آن وارداتی است سایر بخش های کشاورزی وابستگی خارجی ندارد و برای تحقق شاخص های اقتصاد مقاومتی می توان با استفاده از نیروی متخصص داخلی سطح بهره وری را در این زمینه افزایش داد.

طلاکش با بیان اینکه صنعت مرغ تخم گذار طی سال گذشته به دلیل ارزان فروشی نزدیک به ۳۵۰ میلیارد تومان خسارت دید، افزود: در صورتی که براساس محاسبات وزارت جهاد کشاورزی در مجموع برای افزایش بهره وری در این صنعت، نوسازی و بازسازی تاسیسات و تجهیزات مرغ داری ها حداکثرنزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومان نیاز است.

وی با اشاره به اینکه دولت این مبلغ را تامین نمی کند، ادامه داد: علاوه براین دولت از نظر اتکا به تولید داخلی برای مرغ داران انگیزه ایجاد نمی کند که حداقل تولیدکننده با درآمد خود این کار را انجام دهد.
به گفته طلاکش نزدیک به ۱۰ درصد دانی که با زحمت فراوان از خارج وارد می شود به دلیل کهنگی ساختمان، تجهیزات وبهره وری نامناسب از واحدها زمین ریخته و غیر قابل استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این ۱۰ درصد با احتساب قیمت دان، تعداد مرغ های تخم گذار موجود در کشور و میزان خوراک هر مرغ عدد بسیار بزرگی می شود، اظهار داشت: ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید از این مسئله جلوگیری کنیم.

طلاکش اضافه کرد: همچنین چندین سال است طبق اعلام مدیران ارشد بخش، ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی ما به ضایعات تبدیل می شود، ما می توانیم این ضایعات را به نصف کاهش دهیم.

وی افزود: نکته بعدی بحثافزایش بهره وری در صادرات و مدیریت صحیح صادرات پایدار است.

طلاکش با بیان اینکه طی دو سال گذشته رشد ما در زمینه تولید به قدری بوده که بیش از ۱۰۰ هزار تن مازاد تولید داریم، ادامه داد: یکی از مشکلات ما در صنعت تخم مرغ این است که اولا روی این تولید مازاد هیچ تبلیغی نمی شود تا مردم از آن بعنوان غذایی سالم استفاده نمایند.

وی ادامه داد: دوم اینکه ما صادرات پایداری برای این محصول نداریم به همین دلیل ضرر این کار را تولید کننده می پردازد، در این میان چیزی دور ریخته نمی شود اما ارزان فروخته می شود.

به گفته طلاکش تولید کننده ای که از جیب خود، با زحمت فراوان و سدهای کلان بانکی تولید می کند اما نمی تواند درآمدی از بازار داخل یا از راه صادرات کسب کند، یا از گردنه تولید خارج می شود یا تولیدش را در حد توان کاهش می دهد و این با اصول اقتصاد مقاومتی سازگاری ندارد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: کشاورزی وابستگی چندانی به خارج ندارد اما بهره وری در این بخش بسیار پایین است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار