|
|
کدخبر: ۱۴۹۹۹۹

تسنیم گزارش می دهد /

خبرگزاری تسنیم: تعامل و تبادل فرهنگی، سودآوری، اشتغال، شکوفائی و رونق اقتصادی، امنیت و صلح و آرامش را بتوان از ویژگی های اصلی صنعت گردشگری است و موزه ها تاریخ و قدمت این صنعت رو به رشد است.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازاصفهان، بی شک، از موزه ها می توان به عنوان یکی از ارکان اصلی در حوزه گردشگری نام برد، همان گونه که می دانیم، کشور عزیزمان ایران اسلامی با تاریخ کهن چند هزار ساله از تمدن های باستانی با شکوهی بوده که مدت زمان طولانی بر گستره عظیمی از جهان سیطره داشته است.

مردمانی با فرهنگ و اصیل در این پهنه از گیتی می زیسته اند که صلح و آرامش، تلاش و کوشش، مهربانی و صفا، خلاقیت و نوآوری، از خصوصیات بارز آنان به شمار می آمده و آداب و رسوم خاص مردمان این سرزمین و فرهنگ ناب آنان همواره مورد توجه بوده است، مردان و زنان دلیر آن در جنگ آوری و نبرد، در زراعت و دامپروری، در طبابت و کسب دانش و علم سرآمد مردمان سایر مناطق بوده اند.

نوع زندگی و ساخت و ساز در شهرها و روستاهای آن در دوران و تاریخ پیش از اسلام و پس از آن و ترکیب این دو مقطع زمانی و معماری خاص هر دوره با یکدیگر و همچنین تبحر و مهارت استادان و معماران در طول تاریخ این سرزمین، بناهائی را پدید آورده است که الحق می توان از آنها به عنوان شاهکارهای معماری جهان نام برد.

سبک خاص معماری و ساخت بناها، تنوع گوناگونی را نیز در دسته بندی و گروه بندی موزه ها موجب شده است.

سایت باغ موزه چهلستون و یا بناهائی که بعدها با تغییر کاربری به موزه های مردم شناسی تبدیل گشته اند، همگی نشان دهنده قدمت و تاریخ کهن سال این سرزمین است که در ادوار و اعصار گذشته تا به امروز دستخوش تغییر و تحول در نوع نگرش به آن، نحوه استفاده، تغییر کاربری و دسته بندی شده است.

قدمت کهن ایران زمین موجب شده که بناهای تاریخی متعددی در گوشه گوشه و جای جای این مرز و بوم یافت شود و هم چنین آثار و اشیاء تاریخی بی نظیری نیز که حاصل فکر، تعقل، تدبر و اندیشه، حس خلاقیت و نوآوری، هنرمندی و ظرایف لطیف انسانی است نیز به دست آید که موجب غنای بالای فرهنگی موزه های ایران و بلکه فراتر از آن جهان شده است.

همین امر سبب شده که انسان متمدن امروزی نیز از موزه ها و این مراکز فرهنگی و فرهنگ ساز، برای به دست آوردن اطلاعات و تحقیق در نوع، سبک و شیوه زندگی گذشتگان استفاده کنند و بر همین اساس موزه ها می توانند علاوه بر نقش آفرینی در معرفی و تعامل و تبادل فرهنگی با سایر ملل و کشورهای جهان به عنوان یکی از مراکز اصلی علمی و دانشگاهی نیز مورد توجه قرار گیرند.

در سال های اخیر توجه ویژه ای به موزه ها معطوف شده است و کشورها سعی می کنند با بهره مندی از ظرفیت های بالقوّه موزه ها، محققین، دانشمندان و دانشگاهیان را از اقصی نقاط جهان به موزه های موجود در کشور خود دعوت کنند تا آنان نیز با تحقیق و بررسی در بنای موزه و آثار موجود در آن پی به تمدن و تاریخ کهن آن سرزمین ببرند.

شاید مهم ترین ویژگی که امروزه دولت ها سرمایه گذاری عظیمی نیز برای آن انجام داده و نتایج قابل قبولی نیز به دست آورده اند، ظرفیت های گردشگری موزه ها باشد.

در رکود اقتصادی بازارهای جهانی و در حالی که ملل جهان سعی می کنند خود را از تنش ها و کشمکش های سیاسی و اقتصادی در امان نگاه داشته و کشور خود را از فرو رفتن در بحران های پیش رو نجات دهند، هستند دولت هائی که توانسته اند صنعت توریسم و گردشگری را در رأس هرم صنایع خود قرار داده و با سرمایه گذاری مناسب و استفاده حداکثری از ظرفیت های این حوزه حداقل تا کنون دچار بحران نشده و به علاوه سودآوری خوبی نیز از این طریق کسب کنند.

تعامل و تبادل فرهنگی، سودآوری، اشتغال، شکوفائی و رونق اقتصادی، امنیت و صلح و آرامش را بتوان از ویژگی های اصلی این صنعت رو به رشد است و موزه ها نیز خود در سالیان متمادی دستخوش تغییر و تحولات عظیمی شده است.

هزاران سال از زمانی که انسان، استخوان حیوانات، سنگ، چوب و غیره را جمع آوری کرده و در مقاطع زمانی بعدی از آن به عنوان زیور آلات یا نماد فرهنگی و معنوی در مراسم های خاص و آئینی استفاده کرده تا زمانی که کم کم به جمع آوری ظروف، دفینه ها، فلزهای گران بها و سنگ های قیمتی رو آورده و به مرور با تغییر در نحوه و نوع زندگی گروهی و اجتماعی پی برده است که باید این آثار ارزشمند را در معرض دید همگان قرار دهد، می گذرد.

موزه ها، امّا از ابتدا تعریف ثابت و مشخصی نداشتند، زمانی این آثار ارزشمند در مکان های عمومی نظیر کلیساها در معرض دید مردم قرار داشت یا در زمانی دیگر در کاخ و عمارت یک پادشاه یا حاکم یک کشور یا یک منطقه، حتی افرادی بودند که مجموعه های شخصی و آثار و اشیاء گران بهائی در اختیار داشتند و گاه گاهی درب را به روی خیل مشتاقان بازدید از این مجموعه ها می گشودند.

سال های زیادی از شکل گیری نخستین موزه ها می گذرد، در این سال ها موزه ها چند نسل را پشت سر گذاشته و تحولات بسیاری در نوع نگرش و کاربری آنها پدید آمده است و نمی توان از نقش پر رنگ این مراکز فرهنگی که در رونق اقتصادی و حوزه گردشگری ایفا کنند، غافل شد.

از آنجا که موزه مکانی برای جمع آوری، نگهداری و در معرض دید قرار دادن اشیاء و آثار نیاکان و گذشتگان و حتی آثار ارزشمند هنرمندان و استادان معاصر است، می تواند مورد توجه مخاطب قرار گیرد و بازدید از این مکان برای او جالب بوده و وی را به بازدید از سایر موزه های کشور خود و کشورهای دیگر جهان تشویق و ترغیب کنند و همین جا است که کشورهائی که در این حوزه سرمایه گذاری کردند، بیشترین بهره ممکن را از صنعت گردشگری است.

انتهای پیام / ب

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار