|
|
کدخبر: ۱۵۰۰۰۷

تسنیم گزارش می دهد /

خبرگزاری تسنیم: ساختمان مرکزی مسجد جامع یزد به گونه ای بنا شده است که می توان از آن به عنوان شاهکار معماری ایرانی در ساخت مساجد نام برد.

به گزارشخبرگزاری تسنیمازیزد، مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماری مذهبی تاریخی استان یزد به حساب می آید که در تمام طول سال، میزبان گردشگران ایرانی و خارجی زیادی است.

بی شک مسجد جامع یزد را می توان به عنوان یکی از معروف ترین آثار و جاذبه های گردشگری این استان دانست که با وجود گذشت سال های سال از احداثآن، هنوز پا برجاست و در دل کویر یزد خودنمایی می کند.

این مسجد در قرن ششم هجری قمری و در زمان حکومت آل کاکویه احداثشد و معماری ساختمان مرکزی آن به گونه ای است که می توان از آن به عنوان شاهکار معماری ایرانی در ساخت مساجد نام برد.

ساختمانی که اکنون در محل این مسجد با کاشی کاری های سنتی و لاجوردی به چشم می خورد، عمدتا از قرون هشتم و نهم هجری شمسی است که توسط سید رکن الدین علیه السلام از امامزادگان لازم التعظیم یزد ترمیم شده است.

در این زمان، به همت سید رکن الدین علیه السلام، علاوه بر ترمیم و گسترش فضای مسجد، در کنار آن، آب انبار مسجد نیز بنا نهاده شد تا مردم بتوانند از این آب انبار استفاده کرده و آب مورد نیاز خود را تامین کنند.

درب ورودی این مسجد به صورتی است که خیابان امام خمینی(ره) وارد خیابان مسجد جامع یزد که می شویم، مناره های بلند این مسجد که به بلندترین مناره مساجد جهان معروف هستند، خودنمایی می کنند و درست در روبروی خیابان قرار گرفته اند.

این مناره ها تقریبا ۵۲ متر طول و هشت متر قطر دارند و به دلیل اینکه در سال ۱۳۱۳ خراب شده اند، دوباره بر روی ورودی این مسجد بنا شده اند.

پس از پشت سرگذاشتن خیابان مسجد جامع یزد وعبور از بین بازار صنایع دستی و بزازی که در اطراف این خیابان قرار دارد، به محوطه جلوی ورودی مسجد جامع یزد می رسیم.

در سمت چپ این محوطه، کتابخانه وزیری یزد به عنوان یکی از مهم ترین کتابخانه های یزد وجود دارد و در سمت چپ آن، سکوهای بزرگ سنگی که برای نشستن افراد در نظر گرفته، خودنمایی می کند.

از درب ورودی مسجد که وارد می شویم، در سمت چپ فضایی به چشم می خورد که پایین دیواره های آن با آجر و بالای آن با گچ کاری شده وجود دارد که از خنکی خوبی برخوردار است و برای تابستان مورد استفاده قرار می گرفته است، در سمت راست وارد شوند، ایوانی قرار دارد که درآن اطاق های سنتی و قدیمی قرار گرفته است.

یکی از زیباترین قسمت های این مسجد شگفت انگیز، محوطه حیاط و ایوان مسجد است.

وارد حیاط مسجد که می شویم، ساختمان اصلی مسجد و منبر و محراب در سمت چپ ما قرار می گیرد که دیواره های آن با کاشی کاری زینت داده شده است.

در روبه روی این ساختمان، محراب مسجد قراردارد که سنگ آن ازجنس مرمر یک تکه ساخته شده است.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار