|
|
کدخبر: ۱۵۰۰۲۱

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه کنترل موثر بیماریهای آلرژیک نیازمند برنامه ریزی، مهارت و صبر است، گفت: شایع ترین واکنش های آلرژیک شامل گرده گیاهان، قارچها، سوسک های حمام، اجزای بدن حیوانات و نیش حشرات هستند.

به گزارش گروه سلامتخبرگزاری تسنیم، فرحزاد جباری با اشاره به اینکه بروز آلرژی در فصل بهار افزایش می یابد، اظهار داشت: یکی از عجایب بدن انسان، دفاع علیه مهاجمان زیان آور همانند ویروس ها و باکتری ها است. گاهی اوقات بدن عوامل بی ضرری نظیر مایت، گرد و غبار، قارچها(کپک ها)، گرده گیاهان را به عنوان هدف برای سیستم ایمنی شناسایی می کند و سیستم دفاع اختصاصی باعثتخریب این عوامل می شوند. متاسفانه بدن افرادی که استعداد آلرژی دارند می تواند موجب ایجاد واکنش های ناخوشایند و در موارد شدید حتی تهدید کننده حیات شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه عواملی موجب واکنش های آلرژیک می شوند، بیان کرد: صدها ماده مختلف می تواند موجب شعله ور شدن واکنش های آلرژیک شوند که شایع ترین آنها گرده گیاهان، گرده قارچها، مایت، گردو غبار، سوسک های حمام، اجزای بدن حیوانات، غذا و نیش حشرات هستند.

وی در ادامه گفت: به موادی که باعثشعله ور شدن واکنش های آلرژِیک می شوند آلرژن گفته می شود. واکنش های آلرژیک می توانند در هر عضوی از بدن ظاهر شوند، ولی معمولاً در بینی، چشم ها، ریه یا پوست بارزتر هستند، و همچنین قادر است سینوس ها، گلو و دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیئت علمی گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه آسم و دیگر بیماری های آلرژیک می توانند تحت تاثیر فاکتورهایی نظیر سن، جنس، نژاد و وضعیت اقتصادی و اجتماعی قرار بگیرد، افزود: بیماریهای آلرژیک در کودکان شایع و حتی در سال اول نیز دیده می شود و یا در مواردی پس از چندین سال فروکش کردن بیماری، مجدداً شعله ور می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، جباری با اشاره به اینکه موارد غیر آلرژیک نظیر هورمون ها، اضطراب و هیجان، سیگار، عطر و سایر محرک های محیطی نیز در این میان نقش دارند، گفت: اگر چه فاکتورهای ژنتیکی در این رابطه ناشناخته هستند، ولی در بعضی بیماریها نظیر آسم، تب یونجه و اگزما گرایش ارثی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در صورت بروز آلرژی لازم است بیمار به پزشک متخصص مراجعه کندف تصریح کرد: کنترل موثر بیماریهای آلرژیک نیازمند برنامه ریزی، مهارت و صبر و حوصله است. متخصص آلرژی با کمک تجارب مهارت های خویش قادر است که برنامه درمانی مناسب برای هر فرد ترتیب دهد تا هدف نهایی که ایجاد یک زندگی طبیعی و عاری از هر گونه مشکلات و شکایات آلرژی است، تامین شود.

رئیس مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در صورتیکه فرد به آسم یا سایر بیماریهای آلرژیک مبتلا باشد، متخصصین آلرژی به وی کمک خواهد کرد که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کند و درمانی برای کنترل و تسکین علائم ارائه دهد.

جباری با اشاره به اینکه اغلب علائم آلرژیک بتدریج با گذشت زمان افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: بیماران مبتلا به آلرژی معمولاً به وجود علائم مزمنی نظیر عطسه، احتقان بینی و یا ویزینگ عادت دارند و وجود این علائم را غیر عادی تلقی نمی کنند. در این شرایط متخصص آلرژی کمک خواهد کرد تا این علائم کنترل شود و کیفیت زندگی بیمار به طرز واضحی بهبود یابد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار