|
|
کدخبر: ۱۵۰۲۲۷

اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی از نگاه کارشناسان ۱۷

خبرگزاری تسنیم: استاد جامعه شناسی روستایی و ترویج کشاورزی دانشگاه با بیان اینکه طی سالیان گذشته از توان کشاورزی دهقانی غافل بوده ایم، گفت: این امر موجب شده تعدادی از روستاهای کشور خالی از سکنه شوند و تولیدات آنچنان که باید، افزایش نیابد.

سیروس سلمان زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیماظهار داشت: نمی توان مسئله خشکسالی و محدودیت آب در کشور را نادیده گرفت ولی آنچه که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است بحثکشاورزی دهقانی(کشاورزی که ساکن روستا است و با کمک خانوار خود به تولید می پردازد.) است.

وی اضافه کرد: درگذشته بیشترین توجه بسوی کشاورزی بسیار وسیع تحت عنوان کشت و صنعت بوده است بویژه کشت و صنعت هایی که علی رغم سرمایه گذاری های زیاد راندمان بالایی نداشتند.
سلمان زاده تاکید کرد: لازم به ذکر است تجربیات بنده مربوط به استان خوزستان بوده و روال کار در دیگر مناطق ممکن است متفاوت باشد.
وی افزود: در تمام این سالها ما از توان کشاورزی دهقانی غافل بودیم.
سلمان زاده ادامه داد: این امر موجب شده تعدادی از روستاهای کشور خالی از سکنه شوند و تولیدات آنچنان که باید، افزایش نیافته است.
وی با بیان اینکه ما به واردات امیدوار بودیم، افزود: به اعتقاد بنده توان کشاورزی روستایی زیاد است اگر به آن پرداخته شود.
سلمان زاده اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی با توجه به محدودیت آب و خاک، در حد معقول آن امکان پذیر است و نمی توان یکباره کشور را در زمینه مواد غذایی کاملا خودکفا ساخت.
وی افزود: از دیگر مشکلات ما این است که متاسفانه به کشاورزی ارگانیک توجه چندانی نداشته ایم.
سلمان زاده ادامه داد: در کشاورزی ارگانیک ما دانش بومی را به کار می گیریم و دانش بومی همان دانش موجود در جوامع روستایی است که متاسفانه ما استفاده چندانی از آن نکردیم.
وی با بیان اینکه ما از امر ترویج و آموزش کشاورزان دهقانی غافل بوده ایم، اظهار داشت: منظور از ترویج کشاورزی آموزش مولدین در چارچوب خارج از مدرسه است.
سلمان زاده با اشاره به اینکه تعداد دهقانان روستایی به سرعت در حال کاهش است، افزود: تعدادی از این تولیدکنندگان نیز سالخورده شده اند اما اگر به آنها توجه شود می توانند در زمینه کشاورزی ارگانیک فعال تر شوند و به اقتصاد مملکت کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه کشاورزی ارگانیک خیلی از دنیا عقب است، اضافه کرد: در گذشته تاکید فقط بر کمیت تولید بود و به کیفیت اهمیت چندانی داده نمی شد.
سلمان زاده با بیان اینکه کشاورزان در این زمینه بی گناه هستند، گفت: مقصر ما هستیم که آموزش مناسب را به آنان ندادیم.
وی در پایان تاکید کرد: شرایط کشور به گونه ای است که تنها یک نظام بهره برداری برای آن کافی نیست اما متاسفانه برخی از سیاستگذاران روی بحثکشاورزی دهقانی خط کشیده اند و به آن بی توجه هستند.
انتهای پیام /

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار